    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>
    Subject: Manipulowanie przy S.M.A.R.T
    Date: Tue, 7 Mar 2017 09:26:13 +0100

    Kupiłem używany dysk na allegro ("jak nowy"). Dysk jest z 2010 roku, ale
    S.M.A.R.T raportuje tylko kilkanaście godzin przepracowanych i podobną
    niewielką liczbę włączeń/wyłączeń. Zauważyłem, że podczas pracy czasami
    coś w nim puknie, jakby głowica odskoczyła, po czym dalej pracuje
    normalnie. Podczas uruchamiania również wydaje terkoczące dźwięki,
    głośniejsze i dłuższe niż moje inne dyski, tak jakby wielokrotnie się
    rozpędzał, ale finalnie uruchamia się i pracuje normalnie. Na razie dysk
    nie sprawia problemów ale mam pytanie, czy jest możliwe aby sprzedawca
    mógł ingerować w wpisy S.M.A.R.T i na przykład sprzedawać dyski z długim
    przebiegiem jako dyski z kilkunastoma przepracowanymi godzinami i
    niewielką liczbą włączeń/wyłączeń? Czy pamięć, w której zapisywane są
    np. bad blocki, liczba przepracowanych godzin itp. można modyfikować
    jakimś specjalistycznym oprogramowaniem, czy też jest to niemożliwe?

    JaceK