  • 11. Data: 2017-06-06 21:40:09
    Temat: Re: Maluch kosztował 20 pensji
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-06-06 o 17:52, z pisze:

    > A dziś? Jakiś skok cywilizacyjny nastąpił?

    To była cena teoretyczna. Cenę realną miałeś na giełdzie.
    Była dwa do dwu i pół razy wyższa.
    Licząc dzisiejszą pensję na dwa tysiące na łapkę masz na samochód
    80 tysięcy zł. Za tyle kupisz normalny pięciodrzwiowy z
    klimatyzacją.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2017-06-06 21:44:55
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 06.06.2017 o 17:52, z pisze:
    > A dziś? Jakiś skok cywilizacyjny nastąpił?
    Na tamte czasy maluch to był odpowiednik dzisiejszej fabii.
    W 1981 zarabiało się 7700 zł a maluch kosztował 130000.
    Pomijam fakt, że malucha nie dało się kupić bez przedpłaty, losowania,
    talonów i temu podobnych wynalazków.
    Teraz zarabiamy 4000 zł brutto a fabia kosztuje 60000, czyli też 20
    wypłat - licząc je netto.
    W "tamtych czasach" o ile dobrze myślę zarobki brutto były równe netto.
    Czynsze, woda, wywóz śmieci i takie sprawy, jak wczasy pracownicze były
    w groszowych cenach. No i chyba nie było podatków o ile ktoś nie był
    prywaciarzem.
    Jedzenie, ubranie, meble i sprzęty AGD, RTV były droższe.
    Jacek

  • 13. Data: 2017-06-06 21:51:40
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 06.06.2017 o 20:01, 007 pisze:

    > Konkretem 20 pensji? Prosze bardzo:
    > http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/sr
    ednia-krajowa-zarobki-w-polsce-gus,23,0,2237463.html

    > Mnożysz x 20 i wychodzi 93kPLN, i wychodzi wg cennika Maluch klasy
    > wyższej...

    Nie odróżniasz brutto od netto.
    Nie da się (zwykle) wydać całej pensji brutto, bo wcześniej musisz się
    podzielić z państwem. To 4635 to będzie jakieś 3300 'na rękę', czyli
    tyle możesz wydać, bo tyle fizycznie dostaniesz. A to daje 66000 zł na
    samochód, jeśli ma być 'za dwadzieścia pensji'. To już nie będzie klasa
    wyższa, chyba że 'w kredycie 50/50' :) .

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 14. Data: 2017-06-06 21:57:38
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-06-06 o 20:07, Maciek pisze:
    > No, toś teraz błysnął.
    >
    > 4600, ale BRUTTO...

    Wiedziałem że to się tak skończy ;-)

  • 15. Data: 2017-06-06 21:59:37
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-06-06 o 21:51, LEPEK pisze:
> [...]
    > samochód, jeśli ma być 'za dwadzieścia pensji'. To już nie będzie klasa
    > wyższa, chyba że 'w kredycie 50/50' :) .

    Ale ja bym się w dzisiejszych rozwarstwionych czasach nie posługiwał
    średnią a medianą
    Więc...

  • 16. Data: 2017-06-06 22:05:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 6 Jun 2017 21:44:55 +0200, Jacek napisał(a):
> [...]
    > W 1981 zarabiało się 7700 zł a maluch kosztował 130000.
    > Pomijam fakt, że malucha nie dało się kupić bez przedpłaty, losowania,

    Nie ma co pomijac - to najwazniejsze, co z tego, ze kosztowal 20
    pensji, skoro nie mozna bylo kupic ?

    Poza tym juz zaczela sie inflacja, na razie jeszcze niewielka, ale
    proporcje w styczniu, grudniu i czerwcu mogly sie roznic.

    > Teraz zarabiamy 4000 zł brutto a fabia kosztuje 60000, czyli też 20
    > wypłat - licząc je netto.

    Zdecydowanie wole fabie :-)

    > W "tamtych czasach" o ile dobrze myślę zarobki brutto były równe netto.

    Jakies tam drobne potracenia byly, ale drobne.

    > Czynsze, woda, wywóz śmieci i takie sprawy, jak wczasy pracownicze były
    > w groszowych cenach. No i chyba nie było podatków o ile ktoś nie był
    > prywaciarzem.

    Tylko na mieszkanie sie czekalo 20 lat, bo bylo tanie tak samo jak
    maluch :-)

    > Jedzenie, ubranie, meble i sprzęty AGD, RTV były droższe.

    No wlasnie, nie ma co porownywac.

    J.

  • 17. Data: 2017-06-06 22:18:05
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 06.06.2017 o 21:59, z pisze:

    > Ale ja bym się w dzisiejszych rozwarstwionych czasach nie posługiwał
    > średnią a medianą
    > Więc...

    Może być mediana, może być dominanta, może poszli do lasu.
    Mi chodzi o podstawową świadomość ekonomiczną - odróżnienie brutto od netto.

    Pozdr,

  • 18. Data: 2017-06-06 22:32:23
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>

    W dniu 2017-06-06 o 18:20, 007 pisze:
    > z w

    > kosztuje 500+

    Taa, kup dziś Malucha w stanie do jazdy i przejścia przeglądu za 500+.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 19. Data: 2017-06-06 23:45:38
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "ToMasz"

    nie wiem jak było z maluchem. czyli w końcówce produkcji modelu. ile by
    ten maluch wtedy nie kosztował, ...
    ---
    ok 10 tysięcy, połowa Seicento

  • 20. Data: 2017-06-07 07:11:33
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 06.06.2017 o 20:43, ToMasz pisze:

    > no, też mi się tak wydaje.
    >
    > Przed rokiem 90 siątym, aby kupić fiata 126p, należało miec jakieś
    > talony, bony, wygrać konkurs, potem dopiero do kasy. po wyjeździe z
    > fabryki, można go było sprzedać od ręki za kilka razy tyle.

    Ale tak bardziej konkretnie to nic nie wiesz?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)