  • 21. Data: 2017-06-07 07:17:50
    Temat: Re: Maluch kosztował 20 pensji
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 06.06.2017 o 21:59, z pisze:

    > Ale ja bym się w dzisiejszych rozwarstwionych czasach nie posługiwał
    > średnią a medianą
    > Więc...

    I słusznie. Bo obecnie masz dużo więcej kosztów których nie możesz
    ominąć i z tego "brutto" robi się "netto" a z tego netto musisz zrobić
    tyle obowiązkowych opłat, że jak Ci zostanie 500 zł to sukces.
    I za 20 pensji nie kupisz nawet porządnego motocykla.

    Przypomnę, że w PRL-u nie było pensji "brutto" i wszystko było "do ręki".
    Na wszelkie opłaty też wychodziło znacznie mniej na tyle, ze spokojnie
    połowę można było odłożyć.

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

  • 22. Data: 2017-06-07 07:19:15
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-06-06 o 22:18, LEPEK pisze:
    > Może być mediana, może być dominanta, może poszli do lasu.
    > Mi chodzi o podstawową świadomość ekonomiczną - odróżnienie brutto od
    > netto.

    Już dawno ustaliliśmy że tylko nawiedzeni ekonomiści z frakcji
    balcerowiczowskiej jarają się brutto :-)

    Polecam audycje "Świat się chwieje" w tokfm i wywiad z prof. Osiatyńskim

  • 23. Data: 2017-06-07 07:39:30
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 7 Jun 2017 07:17:50 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

    > Przypomnę, że w PRL-u nie było pensji "brutto" i wszystko było "do ręki".
    > Na wszelkie opłaty też wychodziło znacznie mniej na tyle, ze spokojnie
    > połowę można było odłożyć.

    A potem za odłożone pieniądze kupić sobie nowego Opla, albo BMW w salonie.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 24. Data: 2017-06-07 07:54:27
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 6 Jun 2017 20:12:28 +0200, 007 napisał(a):

    > Podoba mi sie opinia gimnazjalisty z nadania Romana...

    Coś ci się chłopcze popieprzyło, z gimnazjami to ja się o dekadę
    rozminąłem.
    Ale rozumiem, że się musisz dowartościować, tylko czy nie mógłbyś tego
    robić na pręgu czy gdzie tam do tej pory sobie trollowałeś?

    >Ktoś twierdził inaczej? Pa gamoniu.

    Coś jakby kobieca logika. Probowałeś przymierzać sukienkę?

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 25. Data: 2017-06-07 09:04:21
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 6 Jun 2017 21:44:55 +0200, Jacek

    > W "tamtych czasach" o ile dobrze myślę zarobki brutto były równe netto.
    > Czynsze, woda, wywóz śmieci i takie sprawy, jak wczasy pracownicze były
    > w groszowych cenach. No i chyba nie było podatków o ile ktoś nie był
    > prywaciarzem.

    Pewnie dlatego, że za to wszystko płaciło "państwo" z tego co ukradło
    obywatelom. Wiarę w to, że kiedyś było lepiej niż obecnie, to tylko jakiś
    stary komuch "ze stanowiska" może posiadać. Literalnie, co z tego że więcej
    się miało w łapie, jak nic nie można było kupić. No tak, miało się więcej,
    bo nic nie można było nic kupić. Jakby nawet logiczne.

    Dla szarego człowieka wczasy to raczej kara była. Znaczy człowiek cieszył
    się wtedy jak dziecko -- ale z dzisiejszej perspektywy te wczasy, nawet
    jeśli pół darmo, był jakiś ponury żart.

    > Jedzenie, ubranie, meble i sprzęty AGD, RTV były droższe.

    O ile w ogóle było. A jeśli było, to jeden model do wyboru.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 26. Data: 2017-06-07 09:18:25
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    > mediana
    mediana ssie.
    dominanta najlepiej. szczegolnie jesli porownujecie do komuny gdzie
    wszystkim gowno_rowno. mniej wiecej...
    no wiec obecnie najlepiej uchwyci rowno_gowno dominanta.
    ale zapewne bedzie bardzo blisko mediany, szczegolnie wg oficialnych
    danych - a te chyba oidp nie uwzgledniaja najmniejszych firm....

  • 27. Data: 2017-06-07 11:11:48
    Od: z <...@...pl>

    A całe zamieszanie wzięło się z tego że przy okazji rocznicy liberalne
    media próbowały epatować widzów tymi 20 pensjami jako wielką
    dysproporcją która w dzisiejszych POprawnych czasach już się nie zdarza. :-)

  • 28. Data: 2017-06-07 11:19:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >jakiś
    >stary komuch "ze stanowiska" może posiadać.

    Albo wspolczesny bezrobotny.
    Albo pracownik zatrudniony na minimalnej pensji za PO.

    Co prawda ... 15 letni golf kosztuje jego jedna czy dwie pensje, a
    lepszy niz nowy maluch :-P

    No i OC, za komuny nie kosztowalo jednej pensji minimalnej :-)

    Za Gierka bylo nawet znosnie ... ale to bylo na kredyt i sie skonczylo
    :-(

    >O ile w ogóle było. A jeśli było, to jeden model do wyboru.

    Najczesciej nie bylo. Ale byl wybor wiekszej ilosci modeli, ktorych
    nie bylo :-)

    Warto tez pamietac, ze elektronika byla ogolnie drozsza, na calym
    swiecie.
    AGD imo tez, ale nie az w takim stopniu.
    Za to bylo lepsze i na dluzej starczalo :-)

    J.

  • 29. Data: 2017-06-07 11:27:50
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-06-07 o 11:19, J.F. pisze:
    > Za Gierka bylo nawet znosnie ... ale to bylo na kredyt i sie skonczylo :-(

    Tak w kwestii formalnej.
    Teraz też jest na kredyt i nie chodzi o PiS a całokształt "nowoczesnej"
    ekonomii. :-)

  • 30. Data: 2017-06-07 11:33:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiesiaczek" napisał w wiadomości grup
    >Przypomnę, że w PRL-u nie było pensji "brutto" i wszystko było "do
    >ręki".
    >Na wszelkie opłaty też wychodziło znacznie mniej na tyle, ze
    >spokojnie połowę można było odłożyć.

    Pod koniec lat 70-tych i w 80-tych jakos tak i Jaruzelski dzielnie
    walczyl z "nawisem inflacyjnym", a towary byly na kartki, talony,
    przedplaty.
    80-te to w ogole trudno oceniac, bo zaczely sie z pensja 3 tysiace, a
    skoczyly chyba z 3 miliony.

    Ale ... wielkie akcje protestacyjne u nas byly spowodowane przez
    podwyzki cen.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Strajki_lubelskie_1980
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czerwiec_1976
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Grudzie%C5%84_1970

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pozna%C5%84ski_Czerwie
    [ciekawe - wszyscy byli przodownikami ?]

    Wychodzi na to, ze tych pieniedzy za duzo nie bylo.

    J.