  • 1. Data: 2011-04-10 09:38:54
    Temat: Male pakiety udp przez GPRS - pytanie techniczne do znawcow GSM
    Od: m...@-...p.lodz.pl.invalid

    Witam,
    na początek mam prośbę, jeśli niżej opisany problem wychodzi poza tematykę
    grupy, może ktoś byłby w stanie wskazać, gdzie poniższy problem mogę poruszyć
    (news lub "forum").
    Mam dwa urządzenia, które wymieniaja dane między sobą poprzez GPRS. Dla
    uproszczenia nazwę je nadawcą i odbiorcą. Nadawca i odbiorca są w sieci
    iPlus. Dane są wysyłane przez nadwcę jako pakiety udp z payloadem ok 20 bajtów,
    odbiorca ma stałe IP.
    Zauważyłem dziwne zachowanie sieci GSM przy transmisji takich małych payloadów.
    Odbiorca podczas lcp negocjuje mru na najmniejsze dozwolone tj. 128
    (odbiorca nie może ze względu na swoje ograniczenia hardwerowe odebrać większy
    pakiet). Nadawca nadaje pakiety udp co 200ms. Pakiety do odbiorcy docieraja
    "falami", po kilkanaście naraz z przerwami między "falami". Przerwy są ok
    2-3 sek. Z czego takie zachowanie wynika (chodzi mi o te fale i przerwy) ?
    Wygląda jakby coś w po stronie GSM u nadawcy buforowało udp.
    Jeśli nadawca wysyła te same pakiety z sieci stacjonarnej, to ten sam odbiorca
    otrzymuje je ciągłym strumieniem (bez tych przerw). Problem się pojawia
    tylko wtedy gdy nadawca używa gprs...

    --
    pozdrawiam,
    Marek B.

  • 2. Data: 2011-04-10 14:19:31
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Zauważyłem dziwne zachowanie sieci GSM przy transmisji takich małych payloadów.

    W przypadku GPRS należy liczyć się z dużymi fluktuacjami czasu
    przesyłania poszczególnych pakietów. Ich długość raczej nie ma istotnego
    znaczenia. Szczególne widoczne będzie to zjawisko w przypadku
    przesyłania danych do urządzenia mobilnego. W praktyce przerwy trwające
    kilka sekund nie są niczym dziwnym.

    Paweł

  • 3. Data: 2011-04-10 18:30:03
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Paweł pisze:

> [...]
    > znaczenia. Szczególne widoczne będzie to zjawisko w przypadku
    > przesyłania danych do urządzenia mobilnego. W praktyce przerwy trwające

    znawcą nie jestem, ale z samej nazwy "packet" wynika ze dane zbierane są
    w pakiety i dopiero potem w dogodneij dla siecy wysyłane. ale to tylko
    domysły.

    ToMasz

  • 4. Data: 2011-04-11 07:11:09
    Od: "G Nowak" <g...@g...com>

    Pakiet moze przeslac mniej danych niz jego maksymalna pojemnosc, jesli to
    masz na mysli.

    --
    Pozdr