  • 1. Data: 2012-04-22 05:11:48
    Temat: Re: M42 do Canona
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    PP wrote in <news:jn0gro$c9c$1@news.vectranet.pl>
    > Mam Praktice z jasnym obiektywem 50mm i myślałem o zastosowaniu adaptera
    > Canon/M42

    Canon EF 50 f/1.8 II z autofocusem jest relatywnie tani. W M42x1 warto
    bawic sie, jesli masz jeszcze wiecej porzadnych obiektywow "gwintowych".

    Potwierdzam zdanie Janko Muzykanta, ostrzenie manualne na live view jest
    latwe i bardzo dokladne. Podgladany obraz mozna powiekszyc kilkukrotnie...
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 2. Data: 2012-04-22 10:52:04
    Temat: M42 do Canona
    Od: "PP" <p...@w...pl>

    Witam
    Zamierzam kupić lustrzankę, nie mogę zaszaleć cenowo więc ograniczam się
    pomiędzy Canonem D600 a Nikonem 5100.
    Mam Praktice z jasnym obiektywem 50mm i myślałem o zastosowaniu adaptera
    Canon/M42 ale doczytałem że jest problem z ustawianiem ostrości dla dużych
    otworów przysłony.
    Zostaje pytanie o wyższość Świąt Wielkiej Nocy nad Świętami Bożego
    Narodzenia :) dla założeń:
    - większość zdjęć w niezbyt jasnych pomieszczeniach, chcę uniknąć lampy
    - plenery 50/50 poziom morza i góry do 2000m.
    Ciekawi mnie jak Nikon oddaje plenery w wilgotnym powietrzu, kiedyś robiłem
    równocześnie fotki jakąś tanią małpką Canona i Fuji 5600, z Fuji wyszło jak
    zza mgły, z Canona zupełnie czyste.
    Jeśli adaptacja obiektywu z Praktici miałaby sens to skłaniałbym się do
    Canona, co Wy wybralibyście?
    Piotr

    Ps. a może Nikon D90? cenowo dość blisko

  • 3. Data: 2012-04-22 11:36:43
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-04-22 10:52, PP pisze:
> [...]
    > Mam Praktice z jasnym obiektywem 50mm i myślałem o zastosowaniu adaptera
    > Canon/M42 ale doczytałem że jest problem z ustawianiem ostrości dla

    Przy pracy live view nie ma żadnych problemów.
    Dla nikona będziesz musiał przesunąć nieskończoność poza zakres (w
    części obiektywów m42 jest to możliwe i nieskomplikowane) albo zakupić
    przejściówkę z optyką korekcyjną (która bez wpływu na jakość całości nie
    jest). 5100 jednak nad 600 dysponuje zaletami (dynamika i niższy szum),
    które warte są rezygnacji z dziś już niewielkiego potencjału m42.
    Jeszcze jedną zaletą tego systemu jest bardzo dobry obiektyw 18-105,
    gdzie u canona porównywalny jakością (15-85) kosztuje trzy razy więcej.

    > Ciekawi mnie jak Nikon oddaje plenery w wilgotnym powietrzu, kiedyś
    > robiłem równocześnie fotki jakąś tanią małpką Canona i Fuji 5600, z Fuji
    > wyszło jak zza mgły, z Canona zupełnie czyste.

    Nie ma czegoś takiego jak różnice ujęć w wilgotnym powietrzu, są różnice
    ujęć aparatów w ogóle. Dla luster są jednak niewielkie i zależą głównie
    od domyślnych ustawień menu przetwarzania sygnału na jpg (kontrast,
    odcień itd.), o których zresztą większość użytkowników nie wie, bądź
    ustawia to bez sensu i zrozumienia.

    > Ps. a może Nikon D90? cenowo dość blisko

    Też dobrze, ale jednak 5100 ma większy potencjał dynamiki.

    --
    pozdrawia Adam
    /odpowiedź jest natychmiastowa: tak - albo nie; nie wiem... znaczy wiem!/

  • 4. Data: 2012-04-23 12:31:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Apr 2012, Janko Muzykant wrote:

    > Nie ma czegoś takiego jak różnice ujęć w wilgotnym powietrzu,

    Jest, jest.
    Nie doceniasz inwencji użytkowników ;)
    Ja bym zaczał od pytania, czy te dwa "tak samo zrobione" pstryki
    nie wygladały tak, że jeden z aparatów błysnał lampa na przykład.
    W końcu *jakas* logika w przyjmowaniu ze to były "takie same
    pstryki" jest (skoro automat sobie inaczej ustawił, to sobie sam
    winien ;))
    Niewatpliwie nie jest to koniec skali tego co można sobie wyobrazic,
    wystarczy wyłaczyc samokontrolę "to jest absurdalne" :]

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-04-23 14:42:06
    Od: "PP" <p...@w...pl>

> [...]
    > W końcu *jakas* logika w przyjmowaniu ze to były "takie same
    > pstryki" jest (skoro automat sobie inaczej ustawił, to sobie sam
    Nie chciałem drążyć ale oba zdjęcia wykonane w takich samych warunkach te
    same warunki ekspozycji, jedno dobre drugie mydlane, na zdjeciu Zatoka
    Kotorska z jednego brzegu na drugie, jakiś 1km z jednego stoku góry na
    drugi, temperatura koło 30 stopni
    więc zatoka dość "parująca".
    O ile optyka jest powtarzalna jeśli chodzi o przepuszczane widmo to matryce
    mogą mieć różne czułości widmowe, więc nieśmiało zapytałem.
    Przekonaliście mnie do Nikona
    Piotr

  • 6. Data: 2012-04-24 00:36:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

> [...]
    > Niewatpliwie nie jest to koniec skali tego co można sobie wyobrazic,
    > wystarczy wyłaczyc samokontrolę "to jest absurdalne" :]

    No... masz rację :)

    --
    pozdrawia Adam
    /to wszystko ONI!/

  • 7. Data: 2012-04-24 00:40:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-04-23 14:42, PP pisze:
> [...]
    > O ile optyka jest powtarzalna jeśli chodzi o przepuszczane widmo to
    > matryce mogą mieć różne czułości widmowe, więc nieśmiało zapytałem.

    Różnica czułości widmowej jest w takich przypadkach pomijalna. Ale
    ustawienie domyślne konwerterów mogą być bardzo różne. Do tego dodajmy
    rozbieżność wb (ten parametr, zwłaszcza dawniej, był bardzo czuły na
    niewielkie zmiany w kadrze, a czasem po prostu kaprysił zgodnie ze swoją
    tajną misją), która pośrednio ma wpływ na owe ustawienia i może
    rzeczywiście być różnie.
    Oczywiście nie ma to znaczenia przy pstrykaniu rawów.

    --
    pozdrawia Adam
    /ja, ja, ja! - lubię sobie czasami tak porecytować.../

  • 8. Data: 2012-04-30 21:28:00
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 22.04.2012 astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl> napisał/a:
> [...]
    > latwe i bardzo dokladne. Podgladany obraz mozna powiekszyc kilkukrotnie...

    M42 traktowałby jednak albo jako fun, albo faktycznie do jakiegoś króla lub
    księcia z tej rodziny (np Jupitera 85 :) 50mm raczej nabyłbym 1.8 mk 2
    (chciaż szukałbym mark 1) za kilka stówek. Co do N/C to popatrz co mają
    znajomi - możliwość wymiany osprzętu uważam za nieocenioną zaletę w wyborze
    systemu.