  • 1. Data: 2011-09-15 06:58:52
    Temat: Lutowanie cynowo-bizmutowe
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    Co sądzicie o lutowaniu cynowo-bizmutowym, na przykład takim lutowiem:
    http://www.tme.eu/html/PL/bezolowiowe-pasty-lutownic
    ze-z-bizmutem/ramka_2852_PL_pelny.html

    Interesują mnie własności porównywalne do Sn60Pb40, zakres temperatury
    pracy -40°C do +85°C.
    Lutowie to rozważam z powodu niskiej temperatury topnienia.
    Pozdrawiam,
    K.

  • 2. Data: 2011-09-15 11:16:44
    Temat: Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.09.2011 08:58, John Smith pisze:
    > Interesują mnie własności porównywalne do Sn60Pb40, zakres temperatury
    > pracy -40°C do +85°C.
    > Lutowie to rozważam z powodu niskiej temperatury topnienia.
    Wykonałem sobie jakiś czas temu taki stop do celów lutowania LEDów, czy
    elementów, które będę chciał łatwo przenieść z prototypu do gotowego
    układu oraz wylutowywania. Niska temperatura topnienia jest niewątpliwą
    zaletą, ale jest też kilka wad o których warto pamiętać:
    - niska temperatura oznacza kiepską redukcję tlenków - trzeba lutować na
    świeżo cynowane pady, albo w wyższej temperaturze (~180*C) albo z
    agresywnym topnikiem
    - stop jest twardy - silne naprężenia mogą łatwiej oderwać lut od padu
    (z racji kiepskiej redukcji tlenków) albo pad od płytki
    - stop jest kruchy - zdarzyło mi się, że pod uderzeniu zaobserwować
    pęknięcie

    Krótko mówiąc - stop specjalny a nie do zastosowań do wszystkiego.

    Oczywiście na moje doświadczenia pewien wpływ mogło mieć samodzielne
    wykonanie oraz to, że stop był w formie drutu a nie pasty.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-09-15 12:56:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

> [...]
    >
    > Oczywiście na moje doświadczenia pewien wpływ mogło mieć samodzielne
    > wykonanie oraz to, że stop był w formie drutu a nie pasty.

    Jak się ciągnie druta w warunkach amatorskich?

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2011-09-15 13:31:39
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Jak się ciągnie druta w warunkach amatorskich?
    Jeżeli ma być cienki (cienki w tym przypadku to ~1mm) to żłobisz frezem
    gips/drewno w spiralę i odlewasz. Przekrój będzie ~trójkątny.

    Jak może być grubszy to tak jak się kojarzy ;) Bierzesz wężyk (np.
    akwarystyczny, chociaż dość gruby) jeden koniec zanurzasz w płynnym
    metalu (~150-180*C) a na drugim gwałtownie przykładasz podciśnienie
    metodą dowolną ;) Jak to zrobisz wystarczająco gwałtownie to dostaniesz
    15-20cm drutu (Ja potem i tak pociąłem na kawałki ~5-6cm.), który trzeba
    teraz tylko obrać.

    Michoo

  • 5. Data: 2011-09-15 13:36:56
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Jak się ciągnie druta w warunkach amatorskich?

    Btw. Jakbyś się potem chwalił komuś, że wykonałeś sobie lutowie to
    jednak proponuję mówić o ciągnięciu drutU. (Np. moja praktyka amatorska
    ciągnięcia drutA nie obejmuje ;) )

    Michoo

  • 6. Data: 2011-09-15 14:31:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Btw. Jakbyś się potem chwalił komuś, że wykonałeś sobie lutowie
    > to jednak proponuję mówić o ciągnięciu drutU. (Np. moja praktyka
    > amatorska ciągnięcia drutA nie obejmuje ;) )

    Chyba jednak sam nie będę robił. Ale w razie czego mogę mówić kto
    jest dobry w te klocki?

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2011-09-15 18:40:17
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    >
    > Oczywiście na moje doświadczenia pewien wpływ mogło mieć samodzielne
    > wykonanie oraz to, że stop był w formie drutu a nie pasty.

    Kalafonia powinna być aktywna w temperaturze topnienia stopu 138°C.
    Jakich topników używałeś?
    Ja rozważam łączenie elementów mających końcówki pozłacane z padami
    miedzianymi lub z HALem Sn60Pb.
    K.

  • 8. Data: 2011-09-15 19:02:42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Na dole SnBi, na górze SnBiPb (topi się we wrzącej wodzie) przed i po
    rozpakowaniu.
    http://imageshack.us/photo/my-images/405/aaacy.jpg/

    Michoo

  • 9. Data: 2011-09-15 20:35:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.09.2011 20:40, John Smith pisze:
    > Kalafonia powinna być aktywna w temperaturze topnienia stopu 138°C.
    > Jakich topników używałeś?
    Próbowałem 223 by cellkit, i roztwór jakiejś starej kalafonii w
    acetonie, który używam od dawna.

    > Ja rozważam łączenie elementów mających końcówki pozłacane z padami
    Złocone elementy łapało bardzo dobrze.

    > miedzianymi lub z HALem Sn60Pb.
    Po rozpuszczeniu w tym co jest na padach zmieni się temperatura
    topnienia, ale z to wzrośnie wytrzymałość mechaniczna - tyle z moich
    obserwacji.

    Przy czym jak już pisałem to był stop domowej produkcji - może
    popełniłem jakiś błąd (za mało topnika w tyglu? napowietrzenie podczas
    formowania?).

    Michoo

  • 10. Data: 2011-09-15 22:32:14
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-15 22:35, Michoo pisze:
> [...]
    >
    > Przy czym jak już pisałem to był stop domowej produkcji - może
    > popełniłem jakiś błąd (za mało topnika w tyglu? napowietrzenie podczas

    Ja nie zamierzam robić samemu stopu, jeśli się za to wezmę to kupię
    gotową pastę.

    Takich właśnie spostrzeżeń praktyka mi brakowało. Dzięki.
    Pozdrawiam,
    K.