  • 21. Data: 2009-12-20 08:28:51
    Temat: Re: Lustrzanka w granicach 2000 zł
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 20 Dez., 00:08, cichybartko <c...@g...com> wrote:

    > Już było o tym tyle wątków. Jeśli tobie nie jest potrzebne to ok.

    Nie , nie bylo jeszcze .
    do tej pory nikt wczesniej nie napisal , ze brak histogr. w trybie LV
    dyskwalifikuje aparat.
    Jestes piewszym.
    To tak jakby napisac , ze brak dekielka dyskwalifikuje obiektyw.

    Ktos cos napisal , polprawdy ,wskazal link , ladnie opublikowal a
    podchodzisz do tego tak bezkrytycznie.

    Ustawienie histogramu tak, ze obejmujesz najwiekszy obszar tonalny
    sceny dokonuje automatyka w trybie pomaru wielopolowego.
    i reczniej tego lepiej nie zrobisz. To co starasz sie zrobic recznie
    na podstawie histogramu , dosunac lewe lub prawe zbocze histogramu do
    jego krawedzi daje sie b latwo zautomatyzowac , I wlasnie robi to
    automata. Ew korekty dokonujesz jak zwykle w oparciu o drabinke..

    Ponadto zastanow sie z jakiego obszaru w trybie LV sa pobierane dane
    do swiatlomierza , a z jakiego do wykresu ?. te obszary nie sa
    identyczne stad otwierajac histogam tylko rzadko i przypadkowo
    znajduje sie tam gdzie powinen. Niemal zawsze w tym trbie trza dokonac
    korekty recznej , wynika to nie z niedoskonalosci pracy swiatloierza
    tylko specyfiki tego rodzaju pomiaru.

    Brak histogramu w LV w zadnym wypadku nie dyskawlifikuje aparatu.
    To malo wazny gadget , ktorego stosowanie w wymienionych przez
    pytajacego warunkach fotografowania utrudnia tylko samo
    fotografowanie.

  • 22. Data: 2009-12-20 10:05:03
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    XX YY pisze:

> [...]
    > jego krawedzi daje sie b latwo zautomatyzowac , I wlasnie robi to
    > automata. Ew korekty dokonujesz jak zwykle w oparciu o drabinke..

    No właśnie ta automatyka działa tak sobie. W K110D, gdzie miałem kilka,
    czy kilkanaście pól pomiaru, a więc dość duże obszary były uśredniane,
    wiedziałem, że nie mam co liczyć na dużą precyzję pomiaru wielopolowego.
    W K7, gdzie mam 77 pól, nie jest wiele lepiej. Nadal elektronika
    zachowuje się dość zachowawczo i "niedoświetla".

    > Ponadto zastanow sie z jakiego obszaru w trybie LV sa pobierane dane
    > do swiatlomierza , a z jakiego do wykresu ?.

    A to jest ciekawe zagadnienie samo w sobie. Jednak podejrzewam, że z
    takiego samego obszaru lub większego, za to jest więcej pól pomiaru.
    Skoro mój aparat ma wyświetlacz VGA, to analizując obraz do wyświetlenia
    może obliczyć histogram dla 307200 pól obrazu VGA. To jednak dokładniej
    niż 77 pól, chociaż przyrost precyzji jest mniejszy niż przy kilkunastu
    polach pomiaru jak w moim starszym aparacie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 23. Data: 2009-12-20 15:09:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > A to jest ciekawe zagadnienie samo w sobie. Jednak podejrzewam, że z
    > takiego samego obszaru lub większego, za to jest więcej pól pomiaru.

    otoz nie.

    pomiar expozycji w trybie LV w dslr ach jest selktywny .
    Tutaj musze zaznaczyc ze nie znam wszystkich konstrukcji i byc moze w
    jakis modelach jest mozliiwosc wyboru trybu pomiaru exp w LV.
    Z cala pewnoascia w canonie jest selektywny na tej powierzchni jaka
    wskazuje prostaokacik do AF.

    przesuwajac ten prostokacik przesuwamy jednoczesnie pole pomiarowe
    expozycji.

    Reszty juz mozesz sie domyslac jakie problemy moga wyniknac z tego
    rodzaju pomiaru.

    Ach jeszcze jedno- nie myl pomiaru wielopolowego z integralnym.
    Integralny usrednia pomiar z jakiejs powierzchni . Wielopolowy zwany
    tez wielomatrycowym , albo matrycowym
    analizuje fluktuacje jasnosci , a wiec nie usrednia. I tak dobiera
    warunki expozycji aby miejsca najjasniejsze i najciemniejsze znalazly
    sie jak najblizej krawedzi histogramu. Recznie lepiej tego nie
    zrobisz , recznie mozesz jedynie dokonac z jakis indywidualnych
    wzgledow poprawki , ale te mozesz tez dokonac w oparciu o drabinke .
    Nie zebym byl wrogiem pomiaru na histogram , nie , tylko jest to b .
    uciazliwy sposob pomiaru - powolny , b. zle w sloncu widac ten
    histogram , albo i wogole nie . jesli monitorek nieruchomy , to zle
    sie trzyma aparat na wysokosci oczu w pewnej oddali. To mozna
    stosowac w zasadzie na stytywie. Zreszt po co , skoro pomiar matrycowy
    prowadzi do lepszej precyzji ?
    Z cala pewnoscia nie ma rzeczywistego powodu aby brak histogramu w LV
    dyskwalifikowal aparat.
    Wiele osob wogole nie widzi sensu LV , choc ja do nich nie naleze.

  • 24. Data: 2009-12-20 15:48:54
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    XX YY pisze:

> [...]
    > wskazuje prostaokacik do AF.
    >
    > przesuwajac ten prostokacik przesuwamy jednoczesnie pole pomiarowe

    Ciekawe. Muszę sprawdzić to u siebie.

    > Ach jeszcze jedno- nie myl pomiaru wielopolowego z integralnym.

    Nie mylę.
    Nie mam w aparacie pomiaru "integralnego", jak go nazywasz. Mam pomiary:
    punktowy, centralny ważony i matrycowy.

> [...]
    > analizuje fluktuacje jasnosci , a wiec nie usrednia. I tak dobiera
    > warunki expozycji aby miejsca najjasniejsze i najciemniejsze znalazly

    Tylko teoretycznie. Praktyka bywa różna.

    > Recznie lepiej tego nie
    > zrobisz , recznie mozesz jedynie dokonac z jakis indywidualnych
    > wzgledow poprawki , ale te mozesz tez dokonac w oparciu o drabinke .

    Drabinka pokazuje mi w stosunku do uśrednionej wartości, więc jest taka
    sobie.

    > Nie zebym byl wrogiem pomiaru na histogram , nie , tylko jest to b .
    > uciazliwy sposob pomiaru

    Nie dla mnie. Wcześniej robiłem z podglądem po zrobieniu zdjęcia z
    histogramem i wystarczył rzut okiem, czy trzeba doświetlić, czy wręcz
    przeciwnie.

> [...]
    > sie trzyma aparat na wysokosci oczu w pewnej oddali. To mozna
    > stosowac w zasadzie na stytywie. Zreszt po co , skoro pomiar matrycowy

    Nie prowadzi. W każdym razie w moim przypadku (Pentax). Nie wiem, jak
    jest z pomiarem w aparatach innych firm, ale aż tak dobrze nie jest,
    skoro firmy nadal proponują w aparatach pomiar punktowy i centralnie ważony.

    > Z cala pewnoscia nie ma rzeczywistego powodu aby brak histogramu w LV
    > dyskwalifikowal aparat.

    Pełna zgoda. Chociaż dla kogoś, kto ma parę aparatów o zbliżonej cenie,
    a różniących się funkcjami, może mieć to znaczenie. Dla mnie LV
    histogram jest przydatny sporadycznie, bo jednak mało robię zdjęć w
    trybie LV. Za to z 1s podglądu zdjęcia z histogramem nadal korzystam.

    > Wiele osob wogole nie widzi sensu LV , choc ja do nich nie naleze.

    Do pracy ze statywu - jak znalazł. Jak za wolno ostrzy, to można
    przestawić w tryb ostrzenia na detekcję fazy. I tak musi klapnąć
    lustrem, żeby zrobić zdjęcie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 25. Data: 2010-01-05 17:32:20
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sun 13 of Dec 2009 23:04, "Paweł W." wrote:

    > Dowolny. Do listy dodałbym Sony A230 i A330,

    Słabo się nadają do zdjęć z imprez. Paskudny cień przy błysku
    z kitowym obiektywem i szerokim kątem (90% sytuacji imprezowych).
    Inne aparaty z tej samej półki tego nie mają.

    --
    nb