  • 1. Data: 2011-07-20 20:45:18
    Temat: Lenovo R61 - co to za element?
    Od: philips <p...@o...pl>

    Zdjęcia do poniższego tekstu znajdują się tutaj:
    http://www.voila.pl/371/t7aq6/
    Mój Lenovo R61 nagle się wyłączył. Początkowo pracował bez samoistnego
    wyłączania się na samym zasilaczu albo na samej baterii. Z zasilaczem i
    baterią pracował kilka-kilkanaście minut i się wyłączał. Przez kolejny
    dzień pracował bez zarzutu. Kolejnego dnia wyłączał się niezależnie od
    konfiguracji bateria/zasilacz. Po wyłączeniu próbował sam się włączyć.
    Włączał się na kilkanaście sekund i ponownie się wyłączał. Zrobił
    kilkanaście takich cykli i wyłączył się na stałe. Przy próbie włączenia
    migały jednocześnie lampki od zasilania sieciowego i bateryjnego (od
    bateryjnego migały i zielona, i żółta). Rozebrałem go. Podłączyłem poza
    obudową płytę główną, panel LCD, klawiaturę, pamięć i dysk twardy -
    zaczął normalnie pracować. Obejrzałem płytę główną od dołu i okazało
    się, że folia, która jest naklejona na fragmencie PCB jest nadtopiona, a
    w otworze widać jakiś element. Kiedy dotknąłem go palcem - rozpadł się
    na 2 części. Jedna została na PCB, a druga odpadła - jakby element
    składał się z 2 warstw.
    O ile pamiętam, to sprawdzałem obie połówki elementu miernikiem i
    wykazywał niską rezystancję między końcówkami. Na płycie mogło coś go
    bocznikować - stąd niska rezystancja, ale ten kawałek, który odpadł? Z
    powodu niskiej rezystancji pomyślałem, że to może bezpiecznik
    polimerowy, a może jakiś przegrzany kondensator? Pytanie tylko, dlaczego
    się przegrzał? Nie spojrzałem na ekranowanie spodu obudowy, czy jest tam
    jakiś ślad zwarcia, ale tak sobie myślę, że element przetopił plastikową
    folię i zrobił zwarcie do masy (ekranowanie od spodu). Teraz, gdy jest
    niższy zwarcia nie robi. Oczywiście (!) dziury w folii nie
    zabezpieczyłem, a rozbieranie komputera to spora robota. Gdy się dowiem
    co to za element, to go wymienię i zabezpieczę wypalony otwór w osłonce.
    O schemat to już chyba całkiem trudno, a nawet z nim, to trudno byłoby
    dojść co to jest, bo na PCB nawet nie ma oznaczeń w stylu C101. Może
    ktoś ma dostęp do podobnego komputera ze sprawnym elementem i widać co
    jest na nim napisane?

    Pozdrawiam,
    Philips

  • 2. Data: 2011-07-22 01:09:00
    Temat: Re: Lenovo R61 - co to za element?
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jul 20, 10:45 pm, philips <p...@o...pl> wrote:
> [...]
    > dojść co to jest, bo na PCB nawet nie ma oznaczeń w stylu C101. Może
    > ktoś ma dostęp do podobnego komputera ze sprawnym elementem i widać co

    Wygląda jak wielowarstwowy kondensator ceramiczny, podobny do tych
    obok.
    Możliwe że go przebiło, rozgrzał się i pękł, a stopione wyprowadzenia
    (chyba 100% Sn, ale różnie bywa) spowodowały zwarcie między warstwami.

  • 3. Data: 2011-07-22 18:11:36
    Od: philips <p...@o...pl>

    W dniu 2011-07-22 03:09, shg pisze:
> [...]
    > Możliwe że go przebiło, rozgrzał się i pękł, a stopione wyprowadzenia
    > (chyba 100% Sn, ale różnie bywa) spowodowały zwarcie między warstwami.

    To pozostaje jeszcze ustalić jego parametry i wymienić :-) Tylko jak to
    zrobić, tzn. ustalić parametry? W firmie mamy inną wersję R61 i może ma
    kondensator w tym samym miejscu. Tyle, że na kondensatorze nie
    elektrolitycznym nie spodziewam się opisu... Pozostało by jego
    wylutowanie i zmierzenie pojemności.

  • 4. Data: 2011-07-22 19:07:06
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "philips" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > kondensator w tym samym miejscu. Tyle, że na kondensatorze nie
    > elektrolitycznym nie spodziewam się opisu... Pozostało by jego wylutowanie

    Oj... kondensatory w układach cyfrowych rzadko kiedy są krytyczne. To nie
    generator RC. Wylutuj go i sprawdź czy po usunięciu zwarcia sprzęt ruszy.
    Jeśli tak to wlutuj jakieś 100n (sądząc po wielkości) i ciesz się sprzętem.
    Jeśli nie ruszy to prawie na pewno coś jeszcze padło poza kondensatorem. A
    na początek to sprawdź, czy na tym kondensatorze masz zwarcie, czy przerwę,
    bo jak przerwę to można w ciemno powiedzieć, że jego wymiana raczej niewiele
    zmieni.

  • 5. Data: 2011-07-22 19:49:06
    Od: philips <p...@o...pl>

    W dniu 2011-07-22 21:07, Marcin Wasilewski pisze:
> [...]
    > kondensatorem. A na początek to sprawdź, czy na tym kondensatorze masz
    > zwarcie, czy przerwę, bo jak przerwę to można w ciemno powiedzieć, że

    Może nie doczytałeś, napisałem, że po złożeniu sprzętu poza obudową,
    która jest ekranowana - sprzęt ruszył. Wtedy zacząłem oglądać płytkę i
    znalazłem miejsce, w którym plastikowa osłonka (naklejana na PCB) jest
    wytopiona. Kiedy skrobnąłem paznokciem element w tej "dziurze" on się
    rozpadł na 2 części. Jedna część została na PCB, a druga wypadła na
    stół. Mierzyłem omomierzem obie i obie przewodziły. Część, która została
    na PCB mogła przewodzić, bo była bocznikowana przez to, co się na PCB
    znajduje (jeżeli to kondensator w zasilaniu, to bocznikuje go z punktu
    widzenia omomierza cały zasilany układ). Ta część, która wypadła na stół
    mogła przewodzić, bo była uszkodzona. Może mieć rację "shg", że to
    przebita część kondensatora. Skoro go przebiło, to się grzał Przetopił
    osłonkę i zwarł się z ekranem, który podłączony jest do masy. Skoro
    zrobił zwarcie, to komputer się wyłączył.
    Jak pisałem, element po rozpadnięciu się jest niższy i nie zwiera do
    ekranu - komputer pracuje bez zastrzeżeń. :-)

  • 6. Data: 2011-07-22 21:14:27
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    philips wrote:
> [...]
    > kondensator w tym samym miejscu. Tyle, że na kondensatorze nie
    > elektrolitycznym nie spodziewam się opisu... Pozostało by jego

    Możesz spróbować spytać tu:

    http://www.elvikom.pl/forum/viewtopic.php?p=549

    Przy okazji w zalinkowanym wątku jest też fotka tej płyty od spodniej
    strony:
    http://www.elvikom.pl/forum/obrazki/_f/f_0000031.jpg
    Faktycznie wygląda na zwykły kondzioł ceraamiczny taki jak pozostałe "w
    okolicy".

    Pozdr
    Portal

  • 7. Data: 2011-07-22 21:50:06
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > W dniu 2011-07-22 21:07, Marcin Wasilewski pisze:

    > Może nie doczytałeś, napisałem, że po złożeniu sprzętu poza obudową, która
    > jest ekranowana - sprzęt ruszył.

    Więc się nie przejmuj - zapewne był to kondensator odsprzęgający,
    czy dasz 47nF, czy 470nF to w zasadzie nie ma znaczenia. Standardowo
    przyjęło się dawać 100nF,
    ale jak widzisz nie jest to element krytyczny. On ma tylko łagodzić skoki
    napięcia/zakłócenia, wynikające z impulsowego charakteru pracy urządzeń
    cyfrowych.

  • 8. Data: 2011-07-22 22:40:21
    Od: philips <p...@o...pl>

    W dniu 2011-07-22 23:14, Portal pisze:

> [...]
    > http://www.elvikom.pl/forum/obrazki/_f/f_0000031.jpg
    > Faktycznie wygląda na zwykły kondzioł ceraamiczny taki jak pozostałe "w

    Na wskazanym przez Ciebie zdjęciu widać, że to faktycznie kondensator.
    Na moim zdjęciu, gdzie widać jego połowę, która została na PCB - wygląda
    on trochę inaczej :-) Jednak trzeba trochę zdolności, aby wyobrazić
    sobie jak element mógł wyglądać przed uszkodzeniem :-)
    Wskazane przez Ciebie zdjęcie rozwiało moje wątpliwości co do rodzaju
    elementu. Jak to napisał Marcin, jeżeli jest to kondensator
    odsprzęgający, to nie ma większego znaczenia, czy ma on 100n, czy może
    470n. Po prostu trzeba wlutować w jego miejsce coś z tego zakresu, byle
    dobrej jakości i będzie w porządku. Teraz komputer pracuje poprawnie z
    jakąś połową pojemności tego kondensatora co potwierdza, że jego
    pojemność nie jest krytyczna :-)
    Dziękuję za zdjęcie!

    Pozdrawiam,
    Philips

  • 9. Data: 2011-07-22 22:51:51
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    Marcin Wasilewski wrote:
    > Więc się nie przejmuj - zapewne był to kondensator odsprzęgający,
    > czy dasz 47nF, czy 470nF to w zasadzie nie ma znaczenia. Standardowo
    > przyjęło się dawać 100nF,

    Wg mnie za duży (100 nF by siedziało raczej w obudowach typu 0603 albo
    0402). Obstawiałbym jednak bliżej 1uF albo nawet więcej - najlepiej
    spytać u kogoś kto to serwisuje i dysponuje schematem, chociaż możliwe
    że na dłuższą mete nie będzie to miało większego znaczenia.

    Pozdr
    Portal

  • 10. Data: 2011-07-23 01:09:50
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Portal" <m...@p...onet.usun.to.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > u kogoś kto to serwisuje i dysponuje schematem, chociaż możliwe że na
    > dłuższą mete nie będzie to miało większego znaczenia.

    Wg mnie to jest to 0804. 1206 to masz po drugiej stronie scalaka - 5 szt. w
    kupie.
    A co do pojemności to w TME największa wartość dla 0804 to 22 uF -
    faktycznie całkiem sporo.