    From: philips <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lenovo R61 - co to za element?
    Date: Fri, 22 Jul 2011 21:49:06 +0200

    W dniu 2011-07-22 21:07, Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "philips" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Oj... kondensatory w układach cyfrowych rzadko kiedy są krytyczne. To
    > nie generator RC. Wylutuj go i sprawdź czy po usunięciu zwarcia sprzęt
    > ruszy. Jeśli tak to wlutuj jakieś 100n (sądząc po wielkości) i ciesz się
    > sprzętem. Jeśli nie ruszy to prawie na pewno coś jeszcze padło poza
    > kondensatorem. A na początek to sprawdź, czy na tym kondensatorze masz
    > zwarcie, czy przerwę, bo jak przerwę to można w ciemno powiedzieć, że
    > jego wymiana raczej niewiele zmieni.

    Może nie doczytałeś, napisałem, że po złożeniu sprzętu poza obudową,
    która jest ekranowana - sprzęt ruszył. Wtedy zacząłem oglądać płytkę i
    znalazłem miejsce, w którym plastikowa osłonka (naklejana na PCB) jest
    wytopiona. Kiedy skrobnąłem paznokciem element w tej "dziurze" on się
    rozpadł na 2 części. Jedna część została na PCB, a druga wypadła na
    stół. Mierzyłem omomierzem obie i obie przewodziły. Część, która została
    na PCB mogła przewodzić, bo była bocznikowana przez to, co się na PCB
    znajduje (jeżeli to kondensator w zasilaniu, to bocznikuje go z punktu
    widzenia omomierza cały zasilany układ). Ta część, która wypadła na stół
    mogła przewodzić, bo była uszkodzona. Może mieć rację "shg", że to
    przebita część kondensatora. Skoro go przebiło, to się grzał Przetopił
    osłonkę i zwarł się z ekranem, który podłączony jest do masy. Skoro
    zrobił zwarcie, to komputer się wyłączył.
    Jak pisałem, element po rozpadnięciu się jest niższy i nie zwiera do
    ekranu - komputer pracuje bez zastrzeżeń. :-)