  • 21. Data: 2009-04-18 19:54:45
    Temat: Re: Laptopa chciałęm kupić....
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > słabsze parametry, ale dla mnie do dość oczywiste, skoro projekt zakłada,
    > że ma to być rzecz lekka i mała. Kilkanaście lat temu miałem komputer
    > Toshiba Libretto. Miał wielkość i wagę zbliżoną do dzisiejszych netbooków,
    > procesor (75MHz) też miał trochę wolniejszy od współczesnych mu laptopów.
    > Różnił się też od nich ceną -- był od nich ze dwa razy droższy. To też
    > było oczywiste, bo z przenośnymi urządzeniami tak zwykle bywa, że im
    > mniejsze, tym droższe. A może nie bywa, tylko bywało? Teraz netbooki
    > są również dwa razy, ale tańsze, nie droższe od dużych laptopów. Czyżby

    netBook to historyczna nazwa serii komputerków firmy Psion (nazwa
    zastrzeżona w 1996 roku). Później do nazwy netbook rościł sobie prawa Dell.

    Ale ogólnie mówiąc chodzi o to, że ma być lekki, tani i z małym ekranem
    (12" to już za duże na netbook). Nijak to się nie ma do drogiej serii
    Sony Vaio czy właśnie Toshiba Libretto albo innych tabletów 7-10".

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 22. Data: 2009-04-18 22:16:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Dybkowski napisał:

> [...]
    > (12" to już za duże na netbook). Nijak to się nie ma do drogiej serii
    > Sony Vaio czy właśnie Toshiba Libretto albo innych tabletów 7-10".

    Laptop też ma chyba być lekki, czyż nie? A taniość stanowi ogólnie
    pożądaną własność komputerów (sprawdzić czy nie Apple), więc trudno
    brać ją za czynnik determinujący. Przekątna ekranu w każdym komputerze
    przenośnym najlepiej jak jest wyznaczona zasadą "najwięcej jak sie da
    zmieścić do sprzętu tej wielości", więc lepiej mówić o wymiarach całego
    komputera. Toshiby Libretto używałem długo, więc zdecydowanie zaprzeczę
    temu "nijak się maniu". To taki sam komputer jak Eee PC, oczywiście
    biorąc poprawkę na te dziesięć lat różnicy w czasie. Tyle że Libretto
    było drogie a Eee i podobne są tanie. No i to mnie cieszy.

    Podejrzewam, że podział na netbooki vs. notebooki, to pomysł marketingowców.
    Ludzie, którzy o komputerach maja dość blade pojęcie, bardzo często
    kupują (lepiej powiedzieć: sprzedaje im się) za dobre komputery jak na
    ich potrzeby. Może chodzi o to, że takim łatwiej powiedzieć "panie, to
    tylko netbook, weź pan prawdziwego notebooka". Za odpowiednio większe
    pieniądze oczywiście.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2009-04-19 09:55:34
    Od: Jingiel <X...@X...XX>

    > Podejrzewam, że podział na netbooki vs. notebooki, to pomysł marketingowców.

    Wcale nie. Jak sama nazwa wskazuje netbook ma sluzyc do internetu. Po
    cholere do ogladania www lub czytania emaili wypasione karty grafiki,
    duza moc procesora duzy i pradozerny dysk? Tutaj bardziej przydaje sie
    wifi, pojemny akumulator. Po prostu netbooki sa dla innego uzytkownika.
    Powiedzialbym biznesowego. Do worda, exela wystarcza, poczte na
    delegacji mozna przeczytac, ale juz pograc w need for speed nie za
    bardzo. No i maja wtedy duza zalete, mieszcza sie byle gdzie. Taki
    kompromis miedzy pocketem, a laptopem 15-17 cali..

    Jingiel

  • 24. Data: 2009-04-19 11:57:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jingiel napisał:

> [...]
    > bardzo. No i maja wtedy duza zalete, mieszcza sie byle gdzie. Taki
    > kompromis miedzy pocketem, a laptopem 15-17 cali..

    Powyższy wywód potwierdza to, że wyróżnienie grupy netbooków jest
    zabiegiem marketingowym. W dodatku przeprowadzonym skutecznie.
    Wprowadzenie do obiegu nazwy sugerującej powiodło się znakomicie.

    Netbooki nie są żadnym kompromisem. Są one dla tego samego użytkownika,
    dla którego stworzono pierwsze laptopy. Mój pierwszy laptop (Toshiba
    T-1200) ważył 5 kg. Od tego czasu, czyli od przeszło 20 lat, wciąż
    ktoś mnie zapewnia, że "to dopiero początek, teraz to laptopy będą
    jeszcze mniejsze i lżejsze, a baterie starczą na dłużej". Szlag mnie
    nieraz trafiał, jak słuchałem marketoidalnych zachwytów, że "teraz to
    panie akumulatory mamy cztery razy lepsze niż kiedyś". Tyle że na ogół
    okazywało się, że czas pracy wzrósł (albo zmalał) o jakieś 10% w stosunku
    do poprzednich modeli. Spełnienie starych obietnic dokonało się doiero
    teraz za sprawą komputerów takich jak Asus Eee PC. Nagle się okazało,
    że jednak można skokowo wydłużyć kilkakrotnie czas pracy akumulatorów.
    Można też nie montować niepotrzebnego balastu stasnowiącego połowę wagi
    laptopa (i nie brać za ten balast pieniędzy, ale to już sprawa wtórna).

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2009-04-19 12:09:25
    Od: "Endriu" <nmp3(wytnij to)@interia.pl>

> [...]
    > Można też nie montować niepotrzebnego balastu stasnowiącego połowę wagi
    > laptopa (i nie brać za ten balast pieniędzy, ale to już sprawa wtórna).

    Coś takiego ?.

    MINIATUROWY LAPTOP ASUS EEE 900 9" 1024X600
    http://tiny.pl/z94p

    P.S. A jak będzie wyglądało porównanie czasu pracy w/w do (wcześniej
    wymienionych):

    HP XE4500 PIV 1,7Ghz/512/30 DVD GW FVAT
    http://tiny.pl/z944

    lub:

    Acer Aspire One N270 A150BW
    http://tiny.pl/ztsq

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 26. Data: 2009-04-19 12:09:51
    Od: Jingiel <X...@X...XX>

    Nagle się okazało,
    > że jednak można skokowo wydłużyć kilkakrotnie czas pracy akumulatorów.
    > Można też nie montować niepotrzebnego balastu stasnowiącego połowę wagi
    > laptopa (i nie brać za ten balast pieniędzy, ale to już sprawa wtórna).

    Ale takie zachowanie wymusil rynek. Po prostu internet bezprzewodowy
    stal sie bardziej powszechny. Mlody chlopak, ktory uwielbia gry nie kupi
    netbooka. Takowy nie ma odtwarzacza DVD/nagrywarki, dyski sporo
    mniejszej pojemnosci, procesor duzo oszczedniejszy. Do surfowania tez
    nie trzeba od razu visty. Rownie dobrze sprawdzi sie linux. Technologia
    idzie do przodu. Takie zachowanie wymusil rynek, ktos zrozumiel, ze
    mozna zarobic na tym i to wykorzastal. Coz w tym dziwnego? Ja sie
    ciesze, ze mam wybor.

    Jingiel

  • 27. Data: 2009-04-19 12:15:15
    Od: "Endriu" <nmp3(wytnij to)@interia.pl>

> [...]
    > http://tiny.pl/z94p
    >
    > P.S. A jak będzie wyglądało porównanie czasu pracy w/w do (wcześniej

    Oczywiście chodzi mi o porównanie (choćby przybliżone) ile wytrzymają
    baterie poszczególnych laptopów/netboków.....

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 28. Data: 2009-04-19 13:21:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Endriu napisał:

    > Oczywiście chodzi mi o porównanie (choćby przybliżone) ile wytrzymają
    > baterie poszczególnych laptopów/netboków.....

    Dziesięciocalowy Asus Eee PC wytrzymuje mi chyba tyle, ile zakłada
    producent, czyli 7 godzin. Trudno to dokładnie ustalić, bo w praktyce
    jest tak, że kiedy ja pracuję (czyli myślę), zamykam mu klapę. A wtedy
    on śpi i prądu nie potrzebuje. Wystarcza na cały dzień. Wcześniej
    używałem też poprzedniego modelu ze starym procesorem i mniejszym
    monitorem. Było gorzej, ale też nieźle. Lepiej niż z większością
    laptopów.

    Z laptopami mam pozytywne doświadczenia właściwie tylko z Toshibą
    Portege. Z dodatkową baterią (płaska deska grubości centymetra
    i wielkości komputera przypięta od spodu) dało się pracować jak na
    netbooku. W Libretto bateria zdychała szybko, zaletę miał tylko taką,
    że się do kieszeni (dużej) mieścił. Całe współczesne laptopowe
    badziewie o ekranach wielkości desktopów i szczątkowych bateriach
    jest w ogóle do niczego.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2009-04-19 13:23:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jingiel napisał:

> [...]
    > idzie do przodu. Takie zachowanie wymusil rynek, ktos zrozumiel, ze
    > mozna zarobic na tym i to wykorzastal. Coz w tym dziwnego? Ja sie

    A co mnie może obchodzić "młody chłopak, który uwielbia gry"? Zresztą
    on pewnie i tak nic nie kupi, bo kupują mu rodzice. Toshibę T-1200 (to
    był jeden z pierwszych nadających się do czegoś przenośnych komputerów)
    skonstruowano z myślą o mnie, a nie o młodych chłopakach i ich grach.
    I to netbooki są kontynuacją tej linii, a nie jakieś 17-calowe dziwactwa.

    A z tym rynkiem i wymuszaniem, to trochę inaczej. Ktoś wreszczie zrozumiał,
    że nie da się w nieskończoność wykorzystywać klientów i zarabiać na nich
    jak tylko się chce. Bo kto inny zaczął sprzedawać lepsze rzeczy za mniejsze
    pieniądze. Można przypuszczać, że podział notebook/netbook służy właśnie
    ukryciu tego faktu.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2009-04-19 14:57:41
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Ja mam np. kartę I/O (24 druty), kartę TV i taką kartę własnej produkcji do
    pracy z urządzeniem karograficznym.

> [...]
    > jak na polskie warunki. A to samo na LPT z 10-20 zł.
    >
    > Poza tym na przykład szybkie karty PCI / PCI Express z przetwornikami
    > (a'la oscyloskop). Porównaj sobie, ile próbek na sekundę on-line
    > przepchniesz przez PCI Express x4, a ile przez biedne USB 2.0. Dopiero
    > USB 3.0 conieco zmieni (do 4,8Gbps) ale daleko temu jeszcze do magistral
    > wewnątrz peceta.
    >
    > --
    > Adam Dybkowski
    > http://dybkowski.net/
    >
    > Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.

    Jak pisałem - dla każdego inny raj. Nie wyobrazam sobie pracy np. przy w
    miarę skomplikowanym urządzeniu nie tylko na netbooku, ale nawet laptopie.
    ja muszę mieć podłączoy oscyloskop, lutownicę, generator, zasilacz itp.,
    itd., monitor ląduje często na wyższej półce, bo na stole nie ma miejsca.
    oczywiście "w terenie" bardzo przydaje się laptop, gdyż mam na nim całe
    potrzebne oprogramowanie. A np. na wyjazdy urlopowe tzn. internet, e-booki,
    nawigacja samochodowa -netbook jest bezcenny. Szczególnie nawigacja na 9", z
    możliwością obrócenia ekranu jest rewelacyjna.
    pozdrawiam,
    Andrzej