  • 31. Data: 2011-10-14 19:37:27
    Temat: Re: Lampa rtęciowa, co w środku
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Możesz coś więcej na temat tego podciśnienia napisać?
    > Da się to w warunkach domowych wykonać?

    Najpierw jakaś guma, potem materiał naświetlany, na to klisza rysunkiem do
    materiału naświetlanego, następnie szkło przylegające do gumy. Robimy
    podciśnienie, na przykład pół atmosfery albo nieco więcej i mamy bardzo
    dobre przyleganie kliszy. Do podciśnienia używamy pompy próżniowej, a w
    domowych warunkach na przykład agregatu z rozebranej lodówki. Zastępczo po
    prostu dociska się szybę do naświetlanego pakunku, ale to nie jest tak dobra
    i wygodna metoda. Przez czasne miejsca na kliszy nie powinno być widać
    świecącej żarówki, ani tym bardziej punktowych prześwitów. Taką jakość mają
    klisze z naświetlarni i nawet po niedużym prześwietleniu nic groźnego się
    nie dzieje. Klisze robione na drukarce laserowej nie są tak dobre i ostre.

  • 32. Data: 2011-10-14 20:58:54
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik wt napisał:

> [...]
    > Taką jakość mają klisze z naświetlarni i nawet po niedużym
    > prześwietleniu nic groźnego się nie dzieje. Klisze robione na drukarce

    Oj tam guma - wkładałem płytkę z kliszą do torebki foliowej, wsadzałem
    obok wąż podłączony do pompy próżniowej (a i dobry odkurzacz powinien
    wystarczyć), równo dociskałem wstępnie aż pompa torebkę zassała - i też
    szło jak trzeba.

    Metoda worka próżniowego ma przede wszystkim tę zaletę że w odróżnieniu
    od poduchy gąbkowej nie wywiera jednostronnego parcia na szybę - w
    efekcie szyba nie przenosi praktycznie żadnych naprężeń mechanicznych i
    może być cienka - a przy zauważalnym tłumieniu przez szkło
    promieniowania UV im cieńsza szyba tym lepiej.

    --
    Darek