  • 21. Data: 2010-05-19 13:11:38
    Temat: Re: Lampa blyskowa - ma tyrystor czy komputer?:)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał w

    > tyrystor jest elementem egzekwującym wyłączenie (skrócenie)
    > błysku.

    Malutki tyrystorek moze tez sluzyc do wyzwalania - jako taki
    "wzmacniacz" impulsu z aparatu.

    > Komputer tu to popularna nazwa układu inteligentnego. Niezupełnie
    > ścisłą, bo obwód pn 'komputer' od dawna był analogowy. Taki
    > marketing.

    Sam tyrystor do skracania wiele nie zdziala - musi byc jakis uklad
    ktory go odpowiednio wysteruje.

    J.

  • 22. Data: 2010-05-19 13:17:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    > Takoż kojarzę istnienie określenia "lampa tranzystorowa" (wcale
    > nie dziwne, bo tranzystory na 300V kiedyś wcale takie "typowe"
    > nie były, a przy okazji z natury rzeczy były "łatwowyłączalne",
    > więc w odróżnieniu od tyrystora w obowodzie, każda lampa
    > z tranzystorem miała możliwość przerywania błysku).

    Wcale nie tak latwo bylo zrobic lampe wylaczalna za pomoca
    tranzystora.
    Znacznie latwiej pali sie [niszczy] tranzystor za pomoca lampy :-)

    Chodza sluchy ze obecnie "tranzystory IGBT" daja rade w lampach,
    ale nie rozbieralem wiec nie wiem.
    A tak od technicznej strony to w sumie element bliski tyrystorowi
    :-)

    > Podobnie było z "radiami tranzystorowymi", na których
    > pieczołowicie
    > opisywano liczbę 5,6,7,8 itede tranzystorów, liczonych niczym
    > kamienie szlachetne w zegarku :)

    Akurat na etapie 5 to moglo byc tak ze kazdy nowy tranzystor daje
    lepsze radio ..

    J.

  • 23. Data: 2010-05-19 13:26:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    > Znaczy sprzeciwiam się temu i *tylko* temu - bo najwyraźniej
    > sugerujesz,
    > że komputer to cyfrowy jest i basta.
    > Komputery analogowe

    W zaleznosci od przyjetej definicji komputera moze byc roznie.
    Owszem, kiedys byl taki podzial, ale chyba dawno stracil sens :-)

    > od zawsze są najszybszym możliwym rozwiązaniem,

    Hm, w sytuacji gdy cyfrowka idzie w GFlopy .. precyzyjna analogowka
    co prawda ponoc tez coraz szybsza.

    > To że moc *dzisiejszych* rozwiązań cyfrowych wystarcza do
    > większości
    > rzeczy,

    Coraz czesciej podzespoly tradycyjnie analogowe zastepuje sie
    cyfrowymi.
    Ostatnio sie zdrowo usmialem i mocno zastanowilem czytajac opis
    odbiornika sygnalu GPS, choc to moze nie jest najlepszy przyklad na
    postep ..

    > Ten "komputer" w lampie raczej dość prosty jest i raczej z
    > gatunku
    > tych na sztywno zaprogramowanych :[, ale tego że "liczy" odmówić
    > mu na ogół nie można (jak sam stwierdzasz, żeby nie było że
    > podważam
    > Twoje zdanie ;)

    No, zlicza dawke swiatla, tego mu faktycznie odmowic nie mozna :-)

    J.

  • 24. Data: 2010-05-19 13:38:51
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <Pine.WNT.4.64.1005171958110.3328@quad>,
    Gotfryd Smolik news nabazgrał:
    > Komputery analogowe od zawsze są najszybszym możliwym rozwiązaniem,
    > od zawsze najmniej wygodnym do programowania, i w sposób oczywisty
    > ograniczone dokładnością - ale od czasu stworzenia rozwiązań hybrydowych
    > (sterowanie/programowanie cyfrowe, obliczenia analogowe) w zakresie
    > szybkości oraz zastosowań o "życiowej" a nie "matematycznej" dokładności
    > (typu trafienia pociskiem w cel na przykład, tam nie trzeba liczyć
    > z 12 cyframi po przecinku przy odpaleniu, bo i tak dane wejściowe
    > nie są tak dokładne), nie do przeskoczenia niczym.

    Oj coś mi tu się nie zgadza. Już dobre kilka lat temu w ramach nauki
    historii mówiono mi, że komputery hybrydowe zniknęły z rynku jak tylko
    cyfrowe stały się od nich szybsze. Jesteś w stanie pokazać choć jeden
    przykład współczesnego komputera hybrydowego? Najlepiej stworzonego ze
    względu na szybkość obliczeń...

  • 25. Data: 2010-05-19 13:49:54
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 19.05.2010 15:38, l...@l...localdomain wrote:
> [...]
    > cyfrowe stały się od nich szybsze. Jesteś w stanie pokazać choć jeden
    > przykład współczesnego komputera hybrydowego? Najlepiej stworzonego ze

    Długi czas po wejściu cyfrowych nadal stosowano analogowe przy
    obliczeniach balistycznych. Do tego były lepiej przystosowane. Obecnie
    przy technikach modelowania cyfrowego to już nie ma sensu.

    wer

  • 26. Data: 2010-05-19 14:55:02
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <ht0rl1$1fb$1@node2.news.atman.pl>,
    b...@n...pl nabazgrał:

    > Długi czas po wejściu cyfrowych nadal stosowano analogowe przy
    > obliczeniach balistycznych. Do tego były lepiej przystosowane. Obecnie
    > przy technikach modelowania cyfrowego to już nie ma sensu.

    Ależ wiem, że przez długi czas stosowano analogi, bo były szybsze niż
    cyfrowe. Potem stosowano hybrydy, bo były szybsze i równie dokładne.
    A potem cyfrowe stały się szybsze*, więc już nie było sensu bawić się
    w analogi. Tak przynajmniej mnie uczyli, co jest sprzeczne z tym co
    napisał Gotfryd - chciałbym wiedzieć, która wersja jest prawdziwa.

    * - nie ,,dość szybkie'' tylko serio szybsze

  • 27. Data: 2010-05-19 15:10:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Zygmunt" <i...@a...net> napisał w
    > Np. to że lampy tyrystorowe mają {mogą mieć?} wysokie napięcie na
    > stopce które potrafi spalić elektronikę aparatu, te z komputerem
    > {w rozumieniu "stosunkowo rozbudowana elektronika"} już nie :-)

    Jednego z drugim bym nie wiazal. Lepiej sprawdzic.

    J.

  • 28. Data: 2010-05-19 16:42:02
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/19/2010 4:55 PM, l...@l...localdomain pisze:

    > Ależ wiem, że przez długi czas stosowano analogi, bo były szybsze niż
    > cyfrowe. Potem stosowano hybrydy, bo były szybsze i równie dokładne.
    > A potem cyfrowe stały się szybsze...

    Raczej poszło o uniwersalność i koszty.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 29. Data: 2010-05-19 19:04:10
    Od: "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>

    > wiele lamp ma komputer (prawdziwy cyfrowy) ale nie ma tyrystorów tylko np
    > tranzystory do sterowania pradempłynącym przez palnik.

    ale to nie ma kompletnie żadnego znaczenia dla użyszkodnika,
    a troll się cieszy....

    pozdro
    Witek

  • 30. Data: 2010-05-19 20:36:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2010, J.F. wrote:

    > W zaleznosci od przyjetej definicji komputera moze byc roznie.
    > Owszem, kiedys byl taki podzial, ale chyba dawno stracil sens :-)

    > Hm, w sytuacji gdy cyfrowka idzie w GFlopy ..

    Ale nie z czasem odpowiedzi całego komputera liczonym w mikrosekundach.
    Również system RT (real-time) musi mieć "zapas" na operacje sterujące,
    i tego nie przeskoczysz.

    Wskazywałem na "problem EVF" (i co poniektórych monitorów LCD),
    doskonale obrazującym w czym problem :) - potokowe przetwarzanie,
    obecne od poziomu rejestrów procesora do samego szczytu algorytmów,
    znakomicie pozwala wykorzystać "przepustowość" typowego komputera
    i wleźć w te gigaflopy w "okolicach średniej pensji".
    Ale czas odpowiedzi jedynie pogarsza (i to na ogół mocno).

    > Coraz czesciej podzespoly tradycyjnie analogowe zastepuje sie cyfrowymi.

    Owszem, bo "można w miarę tanio" :)
    Ale to tak jak np. z kartami flash: w miarę jak rośnie pojemność, możliwe
    (praktycznie) zastosowania przesuwają się na coraz inne dziedziny.
    Prawdopodobnie wszystkie zastosowania możliwe dla "normalnego człowieka"
    wyszły już poza *potrzebę* stosowania analogowych obliczeń, ale co do
    całokształtu mniej "codziennych zastosowań" bym się nie odważył
    generalizować :)

    > No, zlicza dawke swiatla, tego mu faktycznie odmowic nie mozna :-)

    :)

    pzdr, Gotfryd