  • 11. Data: 2014-08-19 12:52:26
    Temat: Re: LED 10W 100W
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości
    W dniu 2014-08-18 19:14, J.F. pisze:

    >Ja mam OSRAMa w lampce biurkowo-warsztatowej niby odpowiednik 60W.
    >Według mnie daje więcej, tyle, że światło zimniejsze. No i od razu
    >skierowane we właściwą stronę - może dlatego takie wrażenie.

    mnie sie spodobaly 4W Ledare z Ikei, faktycznie moga konkurowac z 40W
    zarowka i od razu mleczne (do oswietlenia ogolnego to zaleta).

    No ale to 4W, nastepna ma 7W i zastepuje 60W.
    a z takimi co swieca jak 100W to klopot ..

    >Niedawno jak szukałem w Castoramie to nie było takich.
    >Sam zainwestowałem swoją pracę i trochę materiałów i w łazience mam
    >halogeny na 12V - niedługo już 10 lat będzie jak działają na tych
    >samych żarówkach.

    No ale co - teraz, w roku 2014, inwestowac (wlasna prace) w halogeny ?
    :-)

    J.

  • 12. Data: 2014-08-19 14:26:55
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2014-08-18 o 19:14, J.F. pisze:

    > Najchetniej bym kupil i wkrecil, ale takich mocnych raczej nie ma, a i
    > te slabsze parza.
    > Parzenie mi nie przeszkadza, ale obawiam sie o trwalosc.

    Ja do plafonu w łazience wstawiłem rzeźbę z mini-zasilacza 12W i 5
    "żarówek" LED SMD 2-2,5W ze złączem G4. Świeci toto znakomicie, bo
    całe światło jest wysyłane w dół, ale po niecałym roku widzę, że
    jeden z tych ledów zaczyna ciemnieć i przechodzi w niebieskawy odcień,
    pewnie niedługo padnie. Ale to jest do przyjęcia - wymiana 1 taniego
    modułu raz na rok. Żarówka 100W wytrzymywała tam kilka miesięcy,
    świetlówki kompaktowe 3-4 lata, ale po włączeniu długo się nagrzewały.

    T.

  • 13. Data: 2014-08-19 14:51:08
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-08-19 14:26, Tomasz Finke pisze:

> [...]
    > modułu raz na rok. Żarówka 100W wytrzymywała tam kilka miesięcy,
    > świetlówki kompaktowe 3-4 lata, ale po włączeniu długo się nagrzewały.

    halogeny Osram na 12V mam już ze 6 lat w łazience.
    Fakt tam mało się pali a często włącza więc kompaktowe padają.
    ale źle założyłeś te LEDY wymiana co roku sztuka. Padła po roku 1 z 5
    wstawionych jednocześnie. Jakiś tam rozrzut jest zawsze więc żebym nie
    wykrakał.
    Ja nadal uważam że robienie oświetlenia LED jest zupełnie nieopłacalne,
    bo tanie padają szybko, a dobre są tak drogie że zwrócą się po 10-15 latach.

    --
    Irokez

  • 14. Data: 2014-08-19 15:41:55
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-19 12:52, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > No ale to 4W, nastepna ma 7W i zastepuje 60W.
    > a z takimi co swieca jak 100W to klopot ..

    Na tej mojej jest napisane, że ma 10W.

    > No ale co - teraz, w roku 2014, inwestowac (wlasna prace) w halogeny ? :-)

    No i to dzisiaj jest problem z podjęciem decyzji.
    Chciałem sobie doświetlić prysznic, bo grzybki lubią się pojawiać i
    myślałem o LEDach właśnie, ale obejrzałem sobie ich widmo i
    stwierdziłem, że jednak po prostu dodam jeszcze jednego halogena (mam
    "zapasową" oprawę), a same żarówki zmienię z 50 na 35W. Nie wiem jaka
    część widma odpowiada za znikanie nalotów, ale tam, gdzie dociera
    światło z halogena pojawiają się niechętnie, a w LEDach jest dziura w
    widmie.

    Doświetlić LEDami to można, ale żeby tak tylko na nich robić to nie
    wiem. Byłem w pomieszczeniach, gdzie jest oświetlenie tylko LEDami i
    jeszcze bez światła zewnętrznego - jakoś mi to nie podchodzi, chociaż
    nie umiem powiedzieć co mi nie pasuje. Może za tanie były.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2014-08-19 15:49:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    >Ja nadal uważam że robienie oświetlenia LED jest zupełnie
    >nieopłacalne, bo tanie padają szybko, a dobre są tak drogie że zwrócą
    >się po 10-15 latach.

    Masz sporo racji, ale
    a) to jest lazienka, czas pracy oswietlenia krotki, w pokoju inaczej
    wyglada ekonomia,
    b) ilosc wlaczen duza i swietlowki padaja,
    c) ilosc swiatla ograniczona potrzebna i LED jeszcze w miare pasuja
    ... tylko musialbym druga oprawke zamontowac :-)
    d) najprosciej byloby zarowki zostawic ... ale Unia ich zakazala
    przeciez :-)
    e) zarowki ostatnio jakies kiepskie i zapas strategiczny mi
    zeszczuplal, a i koszta rosna
    f) wstrzasoodporna zarowke wstawic i liczyc ze bedzie dlugo pracowac ?
    Moze i najrozsadniej, ale cos serce protestuje.

    g) przerobic na halogeny ? Moze i najlepiej, ale tez zakaza :-)

    h) Lampy krotkozyciowe sa bardzo dobre. Paragon z pudelka i do
    reklamacji :-)
    To te dlugozyciowe sa zle :-)

    J.

  • 16. Data: 2014-08-19 16:18:53
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2014-08-19 o 14:51, Irokez pisze:

    > Fakt tam mało się pali a często włącza więc kompaktowe padają.

    Zastanawiam się, dlaczego jeszcze nikt nie zauważył sporej luki
    na rynku pt. "żarówki do plafonów": płaska płytka z kilkudziesięcioma
    diodami SMD i radiatorem na odwrocie, z gwintem E14/E27 i możliwością
    przekręcania płytki względem gwintu o 180 stopni. Zwykłej żarówki LED
    nie warto tam wsadzać, bo 60% światła idzie w sufit i obudowę.

    > ale źle założyłeś te LEDY wymiana co roku sztuka. Padła po roku 1 z 5
    > wstawionych jednocześnie. Jakiś tam rozrzut jest zawsze więc żebym nie
    > wykrakał.

    Miejmy nadzieję, że to rzeczywiście pechowy LED, mam takie same
    w oświetleniu podszafkowym w kuchni i działają tam już kilka lat,
    ale mają też lepsze warunki termiczne pracy.

    > Ja nadal uważam że robienie oświetlenia LED jest zupełnie nieopłacalne,
    > bo tanie padają szybko, a dobre są tak drogie że zwrócą się po 10-15
    > latach.

    Przez ostatnie pół roku sporo się zmieniło, pojawiły się całkiem
    przyzwoite żarówki LED 6-12W w cenach 15-30 zł, tańsze nawet od
    świetlówek kompaktowych. Takie mają już szansę się zwrócić zanim
    RoHS je zabije.

    T.

  • 17. Data: 2014-08-19 16:22:38
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Czy aby napewno masz na myśli J.F.?
    > Bo pod jego postem umieściłeś swoją, jakże światłą, wypowiedź...

    no fakt, chyba zaszła mała pomyłka, ale J.F. sam sobie winien jest,
    kończąc posta w stylu naszego grupowego trolla.
    Więc pomyślałem, że to kolejne alter ego, i stąd moja mała złośliwość.

    Ot, po prostu wyrobił mi się chyba odruch psa Pawłowa i słowa o unii
    lecą do przegródki "trolle".

    Mój błąd tym razem :)
    Cafam pretensją.

  • 18. Data: 2014-08-19 16:29:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Finke" napisał w wiadomości

    >Zastanawiam się, dlaczego jeszcze nikt nie zauważył sporej luki
    >na rynku pt. "żarówki do plafonów":

    Ja tam zauwazylem od dawna - zakaz zarowek sie zbliza, swietlowek
    coraz wiecej ... a lampy/oprawy/zyrandole ciagle na zwykle zarowki
    projektowane :-)

> [...]
    >LED
    >nie warto tam wsadzać, bo 60% światła idzie w sufit i obudowę.

    Oswietlenie ogolne sufitu tez jest przydatne, a obudowa powinna byc
    biala i odbijac - przy zarowce szczegolnie :-)

    Tylko tu rynek chyba idzie w kierunku "plafon led". Ciagle jeszcze
    drogi, ale dobry :-)

    >Przez ostatnie pół roku sporo się zmieniło, pojawiły się całkiem
    >przyzwoite żarówki LED 6-12W w cenach 15-30 zł, tańsze nawet od
    >świetlówek kompaktowych.

    A prad podrozal. Taka 60W zarowka po 1000h pradu za ponad 30 zl
    zuzyje.
    W pokoju to moze byc rok ...

    J.

  • 19. Data: 2014-08-19 16:31:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >część widma odpowiada za znikanie nalotów, ale tam, gdzie dociera
    >światło z halogena pojawiają się niechętnie, a w LEDach jest dziura w

    Mnie sie tam wydaje ze te 30W w podczerwieni jest dla tych grzybkow
    zabojcze :-)

    J.

  • 20. Data: 2014-08-19 17:00:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > No ale co - teraz, w roku 2014, inwestowac (wlasna prace) w halogeny ? :-)

    Inwestować. :-) Ja mam halogeny na 12V, bez problemu się włoży LED,
    gdy już się będą nadawały do celów oświetleniowych (bo do
    _podświetleniowych_ to się nadają świetnie). Koszty niewielkie,
    zużycie prądu nieistotne (prąd jest tani + ile godzin dziennie spędzasz
    w łazience? :-)), jakość światła doskonała. A LEDy nieustannie od lat
    "się zbliżają" (do możliwości stuletniej, kurde, technologii... :-/)

    Pozdrawiam, Piotr