  • 11. Data: 2010-09-30 08:27:15
    Temat: Re: Kusi mnie ten zoom
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cichybartko" <c...@g...com> napisał

    > Są fotografowie którzy dokumentują rzeczywistość, są też tacy co
    > tworzą fikcję. Poza nimi funkcjonuje Roger Ballen ;). Ten wielki
    > fotograf twierdzi że najgorszą krzywdę jaką można sobie zrobić to
    > zrobienie z fotografii zawodu. W tedy może i masz środki na pewne
    > pomysły ale zawsze je musisz skonfrontować z cudzymi
    > oczekiwaniami a najczęściej ścisłymi wytycznymi. Właśnie
    > amatorstwo daje Ci totalną wolność w doborze tematu i sposobie w
    > jaki go ujmiesz.

    Tylko jeszcze z czegos trzeba zyc, z czego zyje Roger Ballen i ile
    ma aparatow i obiektywow ?:-)

    Poza tym co to za wolnosc doboru tematu, jak zona zarzadzila ze w
    tym roku jedziemy do Grecji :-P

    > Od detali, reprodukcji i dokumentacji szczegółowej to są albumy.
    > Masz tam zdjęcia na ogół wykonane przez ludzi którzy zajmują się
    > zawodowo danym tematem, mają do tego dedykowany sprzęt, a przede
    > wszystkim

    Oczywiscie. Czyli co - sprzedajemy aparat ?
    No dobra - niektorzy moga hobbystycznie uzywac, tylko nalezy sie
    zastanowic .. zabierac aparat na urlop czy nie ?

    > przeznaczyli na to odpowiednią ilość czasu, ba nawet mogli tam
    > wrócić o innej porze a nie kombinować z HDR czy innymi PS'owymi
    > cudami ;).

    A w sumie czemu potepiac HDR/PS ? Placisz za efekt - najladniejsza
    pocztowke na stoisku :-)

    > No tak, bo amator ma przywieź 16GB gniotów którymi zarzuci
    > rodzinę i znajomych z pracy.

    No i tu sie zgadzamy, dlatego zamiast wiekszej karty lepiej sobie
    kupic lepszy obiektyw :-P

    > Amator ma uwiecznić swoją obecność w danym miejscu a nie robić
    > dokumentację. Jeśli jestem z narzeczoną w Akropolu, to chcę
    > pokazać jakie na nas to miejsc wywarło wrażenie , oddać atmosferę
    > tej chwili.

    Kolejne kiczowate zdjecie - zadumana narzeczona na tle .. tlo
    niewazne, wazna zaduma :-P

    > Ale nie będę robił setki fot do których nie wrócę albo będą słabe
    > technicznie z setki powodów.

    To sie nazywa selekcja - wyrobic sobie nawyk kasowania :-P
    Tu trzeba pochwalic cyfrowki - latwo napstrykac, a potem skasowac
    :-)
    Za to byc moze przypadkiem wyjdzie kilka ciekawych w tych setkach
    slabych.

    > Dlatego kiedyś kumaci ludzie na wczasy zabierali Olympusa Muju
    > czy jakieś kompakty Contaxa ze slajdem i przywozili super
    > materiał, który nikogo nie zabijał nudą. Dziś się przywozi
    > gigabajty takich samych zdjęć które praktycznie nikogo nie
    > interesują. Dlatego nadal będę uważał że zakres kita jest
    > wystarczający dla amatora który realnie ocenia swoje możliwości i
    > potrzeby.

    A kit to znaczy co ? 55, 35, 28-210 ? :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-09-30 08:50:07
    Od: "Marian Janaś" <m...@p...onet.pl>

    J.F napisał
    > Tak w ogolnosci - takie konstrukcje maja wszystkie wady lustrzanek
    > [duze, ciezkie, nieporeczne],
    > a zadnych zalet.

    Też nie jestem przekonany czy chciałoby mi się wkładać dwa aparaty do plecaka
    np. na wycieczkę w góry.

    > Ale to by jednak trzeba bylo pomacac i zobaczyc czy ostrosc szybko
    > ustawia, czy lampa ma dobry zasieg, co mozna recznie ustawic .. i
    > czy dobre zdjecia robi :-)

    Zoom zoomem, mój kompakt dobrze robi zdjęcia na otwartej przestrzeni. Natomiast
    w pomieszczeniach przy słabszym oświetleniu wychodzą szumy i brakuje w nim
    ustawień manualnych. Co do jakości zdjęć to odnośnie modelu P100 opieram się
    jedynie na opiniach użytkowników chociażby z podanych przeze ze mnie linków w
    pierwszym poście które są pozytywne w odróżnieniu od poprzednich modeli P80 i
    P90 którym wiele zarzucano także w podobnych opiniach. Co do zoomu to może
    zdarzałaby się od czasu do czasu jakaś okazja żeby z krajobrazu wyeksponować coś
    szczególnego.

    Pozdrawiam Marian Janaś

  • 13. Data: 2010-09-30 09:02:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marian Janaś" <m...@p...onet.pl>
    > J.F napisał
    >
    > Też nie jestem przekonany czy chciałoby mi się wkładać dwa
    > aparaty do plecaka
    > np. na wycieczkę w góry.

    No nie - takie cudo kupujesz zeby nosic tylko jeden.
    Ale to nadal jest duze i nieporeczne i w wielkim futerale.

    Co kto lubi - wygodna malpke, czy dobre zdjecia z lustrzanki :-)

> [...]
    > przestrzeni. Natomiast
    > w pomieszczeniach przy słabszym oświetleniu wychodzą szumy i

    I to jest byc moze uklon w strone systemow mikro3/4.
    Co prawda tu tez podobnie - kompakt co sie do kieszeni nie miesci i
    jeszcze obiektywy trzeba nosic :-P

    >Co do jakości zdjęć to odnośnie modelu P100 opieram się
    > jedynie na opiniach użytkowników chociażby z podanych przeze ze
    > mnie linków w
    > pierwszym poście które są pozytywne

    Ja sie niedawno nacialem na pozytywnych opiniach, wiec teraz
    wolalbym sprawdzic.
    Sprawdzic dokladnie sie nie da, i kolko sie zamyka - ciezkie jest
    zycie amatora :-(

    > Co do zoomu to może zdarzałaby się od czasu do czasu jakaś okazja
    > żeby
    > z krajobrazu wyeksponować cos szczególnego.

    Zapewne, tylko ze zoom mozna miec i w malym kompakciku i wielkiej
    lustrzance.

    J.

  • 14. Data: 2010-09-30 09:35:48
    Od: "Marian Janaś" <m...@p...onet.pl>

    cichybartko napisał
    > Ile miałeś szkieł do Exa 1a?

    Exę miałem tylko z jednym obiektywem. Za to kupiłem do niej mieszek którego
    nigdy nie używałem :-)) Tym aparatem przez wiele lat robiłem przezrocza. Jak
    fotografia kolorowa staniała to robiłem później zdjęcia klasyczne na odbitkach

    Zresztą piszesz że trzykrotny zoom był
    > wystarczający, więc nie wiem skąd u Ciebie przekonanie o priorytecie
    > posiadanie szklarni gotowej pokryć zakresem każdy temat. Lustrzanka plus
    > plecak pełen szkieł jest tym samym, co torba wędkarza pękająca od setek
    > woblerów, blach, twisterów i bóg wie czego.

    Nie jestem przekonany. Na razie badam temat. Chociaż czasami w terenie góry,
    morze (żegluję) coś bym z chęcią przybliżył na zdjęciu do czego nie jestem w
    stanie w danym momencie się zbliżyć.

    > Moim skromnym zdaniem dla przeciętnego amatora pasjonującego się
    > utrwalaniem otaczającej go rzeczywistości oraz rejestrującego upływ
    > czasu, wystarczający będzie standardowy kit.

    Za czasów Exy byłem bardzo powściągliwy w robieniu dużej ilości zdjęć. Po pewnym
    czasie przestałem korzystać ze światłomierza a zdjęcia robione na oko raczej
    wychodziły mi dobre. Ta powściągliwość pozostała mi nawet kiedy mam kompakt
    cyfrowy i nie uważam, żebym musiał wszystko i na każdym kroku obfotografować.
    Dwukrotnie przeczytałem instrukcję obsługi swojego aparatu żeby sobie utrwalić
    pewne reguły i najczęściej zmieniam ustawienia balansu bieli i kompensację
    ekspozycji w zależności od scenerii.

    > Przeczytaj sobie te artykuły:
    > http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/matryca_s
    wiatloczula
    > http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/szumy_czy
    li_cyfrowe_ziarno
    > czy
    > http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/glebia_os
    trosci

    Te artykuły na szerokim kadrze już kiedyś czytałem. Pojęcie głębi ostrości jest
    mi znane z czasów robienia zdjęć Exą.

    > Potem wybierz się do sklepu i wybierz najwygodniejszą opcję dla siebie.
    > Myślę że to dopiero będzie przemyślany zakup który właśnie może być na
    > dłuższy czas.

    Na razie się nie wybieram do sklepu. Śledzę tylko nowości na optycznych i nie
    tylko np. gdybym miał pecha i swój dotychczasowy aparat utopił czy upuścił
    gdzieś w przepaść, czy też odmówił by mi on posłuszeństwa z innych powodów. Tym
    Coolpixem P100 zainteresował mnie mój kolega. Mnie natomiast intryguje inny
    model Nikona:
    http://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&produce
    nt=37&aparat=1241&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort=

    Pozdrawiam Marian Janaś

  • 15. Data: 2010-09-30 13:10:59
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-09-30 10:50, Marian Janaś pisze:
    > J.F napisał

    > Zoom zoomem, mój kompakt dobrze robi zdjęcia na otwartej przestrzeni. Natomiast
    > w pomieszczeniach przy słabszym oświetleniu wychodzą szumy

    No i to się za bardzo nie zmieni, bo i w prostym kompakcie, i w wypasionej
    "hybrydzie" masz taką samą, małą matrycę. Większa hybryda może mieć ciut
    lepszą lampę, ale to nie zmienia zbyt wiele.

  • 16. Data: 2010-09-30 13:19:27
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-09-30 11:35, Marian Janaś pisze:

    > Coolpixem P100 zainteresował mnie mój kolega. Mnie natomiast intryguje inny
    > model Nikona:
    > http://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&produce
    nt=37&aparat=1241&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort=

    Z tych dwu wybrałbym P7000 ze wzgędu na większą matrycę i kompaktowe wymiary.

  • 17. Data: 2010-09-30 16:23:32
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-09-30 10:27, J.F. pisze:

    > Tylko jeszcze z czegos trzeba zyc, z czego zyje Roger Ballen i ile ma
    > aparatow i obiektywow ?:-)

    Roger pracuje jako geolog w kopalni, co do sprzętu używa średniego
    formatu chyba z jednym konkretnym szkłem.

    > Poza tym co to za wolnosc doboru tematu, jak zona zarzadzila ze w tym
    > roku jedziemy do Grecji :-P

    A z tym nie dyskutuje, mam świadomość co do mocy presji partnerek ;).

    Jeśli chodzi o resztą to podsumuję że mi chodzi o realną ocenę swoich
    możliwości i potrzeb. Myślę że to podstawa jeśli chce się robić dobre
    zdjęcia. Poza tym teleobiektywy do bezlusterkowców mają śmieszną wagę,
    więc i znajdzie się miejsce na sprzęt do detalu ;). Który i tak trzeba
    będzie wykorzystać z głową :).

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 18. Data: 2010-09-30 16:45:07
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-09-30 11:35, Marian Janaś pisze:
    > cichybartko napisał
    >
    > Exę miałem tylko z jednym obiektywem. Za to kupiłem do niej mieszek którego
    > nigdy nie używałem :-))

    Moim pierwszym aparatem była Praktina FX ale że nic do niej nie mogłem
    dokupić to wszedłem system Zenita na m42, tak głęboko w niego wszedłem
    że kupiłem tylko aż pierścienie pośrednie ;) też użyłem ich bardziej do
    testów niż sensownej fotografii :).

> [...]
    > morze (żegluję) coś bym z chęcią przybliżył na zdjęciu do czego nie jestem w

    To może poczytaj o Olympus Ep-L1 w konfiguracji z tym szkłem:
    http://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=71817&p
    age=7
    Dlaczego polecam ten konkretny model bo wcześniejsze Olympus słyną z
    mocnego filtru AA, w tym modelu jest ponoć jak u konkurencji. Poza tym
    to obecnie jedyny model bezlustrzankowca który oferuje stabilizacje w
    korpusie i taki miły gadżet jak sterowanie lampami systemowymi za pomocą
    wbudowanej.
    Może koledzy którzy siedzą mocno w m4/3 wypowiedzą się o filtrze AA,
    kolega Gietrzy chyba mocno śledzi wszystkie nowości z tej półki

> [...]
    trosci

    > Te artykuły na szerokim kadrze już kiedyś czytałem. Pojęcie głębi ostrości jest

    Więc jeśli nawet nie chcesz mieć pełnej kontroli nad głębią ostrości to
    przynajmniej te szumy w ciemnych pomieszczeniach powinny Cię skierować
    ku większej matrycy.

> [...]
    > model Nikona:
    > http://www.optyczne.pl/index.html?aparat=all&produce
    nt=37&aparat=1241&pix=0&zoom=0&typ=dowolny&sort=

    Sam mam całkiem niezły kompakt z dość dużą matrycą, Canon A650IS to samo
    co G9, tylko okrojony. Ale to nadal maciupka matryca z całym tym bagażem
    jej niedoskonałości. Jeśli chodzi o P7000, to wydanie 2 tyś na matrycę o
    wielkości paznokcia nie mogę nazwać inaczej niż fanaberią ;).

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 19. Data: 2010-09-30 18:41:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Roger pracuje jako geolog w kopalni, co do sprzętu używa
    > średniego formatu chyba z jednym konkretnym szkłem.

    No dobra, obejrzalem pare jego prac, ja tylko kiepski profan
    jestem, to jest pewnie Sztuka przez duze Sz, skoro tak wszyscy
    twierdza, ale niech on sobie uzywa co chce, ja z niego bral
    przykladu nie bede :-P

    Szklo wyglada na to ze faktycznie tylko jedno, w kopalni albo nie
    ma nic ciekawego albo to szklo sie nie nadaje.

    J.

  • 20. Data: 2010-10-01 05:54:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-09-29, Pan Piskorz <p...@b...pl> wrote:

    > "Nikon Coolpix P100 z 26-krotnym zoomem, trybem nagrywania filmów w jakości
    > Full HD 1080 p"
    > Daruj sobie. Ani to dobry aparat, ani dobra kamera. A grzmot duży, ciężki,
    > niewygodny.

    To HD1080p jest wręcz tragiczne. Potrzebowałem czysto technicznie coś
    budżetowego z HD do pracy i pierwotnie przymierzałem się właśnie do p100
    ale jak zobaczyłem na YT jakość zdjęć z tego ustrojstwa to mi szybko
    przeszło.

    --
    Marcin