  • 31. Data: 2010-03-09 13:42:10
    Temat: Re: Kto ma pierwszeństwo - skrzyżowanie, rysunek
    Od: "Feniks" <F...@n...ma.maila>

    szerszen wrote:
    > znajdz parakgraf, ktory nakazuje kierowcy wykonuwujacemu juz manewr
    > skretu ustepowanie komus, kto akurat nadjezdzie z uprzywilejowanej,
    > co on ma wg ciebie zrobic, zjechac na pobocze, cofnac sie, czy moze
    > zniknac, aby "ustapic pierszenstwa"?

    Definicja ustąpienia pierwszeństwa:

    Ustąpienie pierwszeństwa:
    Powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do
    zmiany kierunku lub pasa ruchu albo _istotnej_zmiany_prędkości_, a
    pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku;

    Teraz porównaj to sobie do sytuacji z rysunku i pomyśl co powinien zrobić
    niebieski. Bo wiesz samochody nie pojawiają się z nikąd. W typowej sytuacji
    jak opisana z rysunku (brak nadmiernej prędkości czerwonego) wina w razie
    kolizji będzie zawsze pojazdu bez pierwszeństwa przejazdu.

  • 32. Data: 2010-03-09 13:43:32
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Feniks" <F...@n...ma.maila> napisał w wiadomości

    > Ty nadal nie rozumiesz że sam fakt zmuszenia czerwonego do zatrzymania z
    > powodu niebieskiego jest wymuszeniem pierwszeństwa.

    ty nadal nie rozumiesz, ze jakby bylo tak jak piszesz, to nie dalo by sie
    jezdzic, bo nigdy by nie bylo pewnosci, ze twoj manewr nie "wymusi" na kims
    pierwszenstwa

  • 33. Data: 2010-03-09 13:50:45
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Powstrzymanie się od ruchu,

    a jak sie ma powstrzymac od ruchu, w ktorego jest juz polowie?

    > Teraz porównaj to sobie do sytuacji z rysunku i pomyśl co powinien zrobić
    > niebieski. Bo wiesz samochody nie pojawiają się z nikąd.

    no wlasnie, poptrz na rysunek, niebieski wjezdza na skrzyzowanie i skreca,
    jak jeszcze czerwonego nei ma na skrzyzowaniu, mial do tego calkowite prawo,
    nawetna rysunku czerwoenmu jeszcze troche brakuje do dojechania do
    poprzezcznej

    > W typowej sytuacji jak opisana z rysunku (brak nadmiernej prędkości
    > czerwonego) wina w razie kolizji będzie zawsze pojazdu bez pierwszeństwa
    > przejazdu.

    w sytuacji jak na rysunku wina była by czerwonego, ewentualnie obu, to ze
    ktos ma pierwszenstwo, nie oznacza ze mozna bezkarnie wjechac na
    skrzyzowanie, szczegolnie jesli sie widzi, ze ktos na tym skrzyzowaniu jest,
    nawet w testach egzaminacyjnych masz takie pytania

  • 34. Data: 2010-03-09 14:02:35
    Od: "Feniks" <F...@n...ma.maila>

    szerszen wrote:
    > ty nadal nie rozumiesz, ze jakby bylo tak jak piszesz, to nie dalo by
    > sie jezdzic, bo nigdy by nie bylo pewnosci, ze twoj manewr nie
    > "wymusi" na kims pierwszenstwa

    I tak właśnie jest. Trzeba przewidzieć czy danym manewrem zmusimy innych do
    zmiany prędkości lub zatrzymania. Jeśli ktoś nie potrafi tego przewidzieć,
    do tego rusza powoli to w razie kolizji może być bardzo zaskoczony decyzją
    policji :) Jedyna sytuacja gdzie kierujący mający pierwszeństwo mógł by być
    wskazany winnym kolizji jest gdyby jechał z nadmierną prędkością lub bez
    odpowiedniego oświetlenia. W każdym innym przypadku kto pierwszeństwa nie ma
    ten ma pierwszeństwo ustąpić i tyle.

  • 35. Data: 2010-03-09 14:09:54
    Od: "Feniks" <F...@n...ma.maila>

    szerszen wrote:
    > a jak sie ma powstrzymac od ruchu, w ktorego jest juz polowie?

    To on jedzie walcem czy innym pojazdem wolnobierznym ? Czerwony pojawił się
    z nikąd, leciał 150km/h ? Nic takiego w opisie nie widziałem.

> [...]
    > skrzyzowanie, szczegolnie jesli sie widzi, ze ktos na tym
    > skrzyzowaniu jest, nawet w testach egzaminacyjnych masz takie pytania

    W testach jest o wjeździe na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia i
    o powstrzymaniu się od ruchu pojazdu mającego pierwszeństwo w myśl zasady o
    ograniczonym zaufaniu (rysunek z pojazdem wjeżdzającym na czerwonym). To
    całkowicie inne sytuacje niż ta z tego wątku.

  • 36. Data: 2010-03-09 14:13:42
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > I tak właśnie jest. Trzeba przewidzieć

    numery w totka tez mi podasz?
    na tym rysunku widac wyraznie, niebieski juz skreca, a czerwony dopiero
    dojezdza, , tak czy siak niebieski nie wymusza na nim pierszenstwa, chocbys
    nie wiem jak sie krecil

  • 37. Data: 2010-03-09 14:19:57
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > To on jedzie walcem czy innym pojazdem wolnobierznym ? Czerwony pojawił
    > się z nikąd, leciał 150km/h ? Nic takiego w opisie nie widziałem.

    ale jakie to ma znaczenie, on juz skreca, a czerwony dopiero dojezdza do
    poprzecznej, wiec on spokojnie dokancza manewr, a wtedy czerwony zaczyna
    swoj

> [...]
    > zasady o ograniczonym zaufaniu (rysunek z pojazdem wjeżdzającym na
    > czerwonym). To całkowicie inne sytuacje niż ta z tego wątku.

    to dokladnie taka sama sytuacja, jesli czerwony nie ma prawa wjechac na
    skrzyzowanie, i tyle, jego pierszenstwo nie ma tu nic do rzeczy, pozatym jak
    juz ktos napisal, na tym skrzyzowaniu brakuje jeszcze jednej malowanej
    wysepki i linii zatrzymania, aby wszystko bylo jasne i czytelne

  • 38. Data: 2010-03-09 14:44:03
    Od: "Feniks" <F...@n...ma.maila>

    szerszen wrote:
    > ale jakie to ma znaczenie, on juz skreca,

    Bez znaczenia że on już skręca bo nie daje mu to pierwszeństwa. Definicje
    ustapienia pierwszeństwa już podawałem. Jeśli ktoś nie potrafi skręcić w
    lewo na tyle sprawnie aby w razie nadjeżdzającego z dozwoloną prędkością
    pojazdu mającego pierwszeństwo nie wymusić na nim pierwszeństwa to niech w
    lewo na tym skrzyżowaniu nie skręca. Jeśli decyduje się na ten manewr to
    bierze na siebie odpowiedzialność w razie kolizji i jest z góry na
    przegranej pozycji.

    > to dokladnie taka sama sytuacja, jesli czerwony nie ma prawa wjechac
    > na skrzyzowanie, i tyle, jego pierszenstwo

    Czerwony nadal ma pierwszeństwo ale musi powstrzymać się od jazdy z powodu
    wymuszenia na nim pierwszeństwa przez inny pojazd.

    > nie ma tu nic do rzeczy,
    > pozatym jak juz ktos napisal, na tym skrzyzowaniu brakuje jeszcze
    > jednej malowanej wysepki i linii zatrzymania, aby wszystko bylo jasne
    > i czytelne

    Nie jest wymagana przepisami ani linia zatrzymania ani wyspa. Kierowca ma
    sam wybrać takie miejsce zatrzymania aby nie stwarzać zagrożenia ani nie
    blokować ruchu.

  • 39. Data: 2010-03-09 17:00:47
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Jeśli decyduje się na ten manewr to bierze na siebie odpowiedzialność w
    > razie kolizji i jest z góry na przegranej pozycji.

    kiedys policjant zweryfikuje twoj swiatopoglad :)

    > Czerwony nadal ma pierwszeństwo ale musi powstrzymać się od jazdy z powodu
    > wymuszenia na nim pierwszeństwa przez inny pojazd.

    ruch na drodze to nie wymuszenie pierszenstwa, tak samo jak majac zielone
    nie zawsze mozesz wjechac na skrzyzowanie

  • 40. Data: 2010-03-09 17:07:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Feniks w <news:hn5j2q$415$1@news.onet.pl>:

    > Bez znaczenia że on już skręca bo nie daje mu to pierwszeństwa. Definicje
    > ustapienia pierwszeństwa już podawałem.

    Tę:?
    Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest
    ^^^^^^^^^^^^^^
    obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

> [...]
    > pojazdu mającego pierwszeństwo nie wymusić na nim pierwszeństwa to niech w

    Gdy niebieski zbliżał sie do skrzyżowania to czerwonego jeszcze nie było, za
    to jechały pojazdy z kierunku przeciwnego i niebieski zatrzymał sie by je
    przepuścić. Gdy je przepuścił, to ruszył, a w tym czasie czerwony dopiero
    wjeżdżał na skrzyżowanie -- to da się odczytaćz pierwszej wiadomości i
    rysunku.

    > Jeśli decyduje się na ten manewr to
    > bierze na siebie odpowiedzialność w razie kolizji i jest z góry na
    > przegranej pozycji.

    Tak, mając np. świadka siedzącego w zielonym samochodzie, który zaświadczy,
    że czerwony wjechał w tył stojącego od iluś sekund niebieskiego

    > Czerwony nadal ma pierwszeństwo ale musi powstrzymać się od jazdy z powodu
    > wymuszenia na nim pierwszeństwa przez inny pojazd.

    Gdy zdejmiesz klapki to może dojrzysz jakie bzdety wypisujesz. Już się
    pytałem -- skąd wiesz, że niebieski nie nadjechał dokładnie z tego samego
    kierunku co czerwony i chciał zawrócić? Tylko czujnie nie odpowiedziałeś bo
    nie pasowało do urojeń.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]