  • Data: 2013-04-14 12:12:36
    Temat: Kraina wiecznych bitów
    Od: Paweł <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam
    Zostałem poproszony przez znajomą o naprawę jej komputera (markowy kilkuletni Dell).
    Problem polega na tym, że pewnego pięknego dnia podczas pracy system (XP) nagle się
    zawiesił, w skutek czego dokonany został restart komputera. Po restarcie podczas
    procedury POST został wyświetlony komunikat "IDE 1 not installed." Komputer nie
    wykrył dysku (dysk ATA IDE Seagate Barracuda 7200.7, 80 GB , ST380011A). Niestety
    podczas owego restartu, jak i do chwili obecnej przy każdej próbie startu z tego
    dysku było i jest słychać charakterystyczne miarowe stuki (odgłos parkowania
    głowicy).
    Diagnostykę zacząłem od wymiany taśmy 40 żyłowej IDE, myśląc pierwotnie, że to jej
    wina. Ustawienie zworek: "Cable select". Bezskutecznie. Przełożyłem następnie dysk
    do innego komputera (zworki na CS, później na SL) - również bez poprawy. Dysk ciągle
    stuka. Inny komputer także nie rozpoznaje tego dysku.

    Czy powyższe objawy wskazują jednoznacznie na całkowity pad dysku i jego odejście do
    krainy wiecznych bitów?
    Czy taki dysk można jeszcze reanimować _niedużym_kosztem_ (np. jakieś oprogramowanie
    diagnostyczne/naprawcze)? "Seagate tool" nie widzi tego dysku.

    Pozdrawiam
    Paweł