  • 101. Data: 2020-04-23 12:05:19
    Temat: Re: Koronawirus - liczba zgonów
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.04.2020 o 11:40, Przemek Jedrzejczak pisze:

    > https://de.statista.com/statistik/daten/studie/15690
    2/umfrage/sterbefaelle-in-deutschland/

    > 2015 przyrost o 57 tys (przy normalnych 20-30) czyli prawie 2-krotny, przyczyna
    oczywiscie nieznana (Zika/Ebola to inne kontynenty)

    Inne kontynenty powiadasz? 2015 to nie był przypadkiem kryzys
    emigracyjny? Więc obstawiał bym dwa;) Tak odrzucając polityczną
    poprawność - może to być tylko korelacja, ale logika podpowiada tu
    związek przyczynowo skutkowy - nowe wirusy i baterie (tym bardziej że
    akurat ta ludność nie jest znana z przestrzegania higieny), wzrost
    przestępczości, a nawet tak banalna rzecz jak wzrost populacji - jest
    więcej "niemców" to i więcej umiera. Tym bardziej, że jak widać na
    załączonym obrazku w następnych latach też jest więcej niż wcześniej.

    Należy jednak uczciwie przyznać, że możesz mieć trochę racji - rok do
    roku nie jest może dobrą metodą - porównanie do trendu nie jest
    doskonałą, ale całkiem niezłą.

    > Alle Toten in Hamburg hatten Vorerkrankungen
    >
    > Wszystkie ofiary w Hamburgu (okolo 100 osob) mialy choroby towarzyszace
    >
    > przypadek ? bez jaj, c19 przeciaza uklad odpornosciowy na tyle ze slabsi padaja jak
    muchy, dla zdrowych jest tak samo niebezpieczny jak zwykla grypa

    Te choroby współistniejące to "wybieg statystyczny" - one były i się nie
    zmieniły - zmieniło się to, że pojawił się nowy wirus. Jeśli chory na
    chorobę współistniejącą umiera po zakażeniu SARS-COV2 to prawdopodobnie
    zmarł z powodu zakażenia. Dla uczciwości można odjąć "normalną" ilość
    zgonów wynikającą z trendu. Inaczej mógłbyś zniknąć praktycznie
    wszystkie choroby jako przyczyny zgonu - w ostateczności prawie wszyscy
    umierają na niewydolność krążeniowo-oddechową - niezależnie czy
    przyczyną jest wykrwawienie, niewydolność wielonarządowa wirus czy rak -
    umierasz bo przestajesz oddychać;)

    > Wichtiger sei es künftig hingegen, Risikogruppen zu schützen. Für diese bestünde
    immer ein Restrisiko. Dazu zählten Menschen mit Vorerkrankungen. Der Rechtsmediziner
    bemerkte bei der Untersuchung der Todesopfer so schwere Verläufe, dass ,,auch wenn es
    hart klingt, viele im Verlauf dieses Jahres ohnehin gestorben wären". Alle diese
    Menschen litten an schweren Vorerkrankungen.

    > Najwazniejsze to chronic osoby z grupy ryzyka, patolog ocenil ze te osoby byly tak
    ciezko chore ze wiele z nich i tak umarlo by w ciagu roku.

    Trochę tu brak logiki - skoro i tak by zmarły na choroby
    współistniejące... to po co je chronić przed zakażeniem? Brutalne
    pytanie ale pokazuje, że jeśli odpowiedź nie jest oczywista, to znaczy
    że jednak problemem jest bardziej covid19 a nie sama choroba
    współistniejąca - zazwyczaj dobrze opanowana i kontrolowana w normalnych
    warunkach - ludzie nie umierają już masowo na cukrzycę arytmię. Nawet
    zawał od dawna nie jest już wyrokiem.

    > *gratulacje* naleza sie Belgom ktorzy mimo tych ostrzezen dopuscili do katastrofy
    wsrod grup wysokiego ryzyka, u nich prawie polowa ofiar to mieszkancy domow starcow i
    opieki

    A nie jest przypadkiem tak, że w tych krajach odsetek przebywających w
    "domach starców" jest po prostu wyższy niż gdzie indziej?

    --
    Shrek

  • 102. Data: 2020-04-23 12:09:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Albo Polacy mieli farta, że zaczęło się z dużym opóźnieniem względem
    > reszty Europy, a sama epidemia znika wszędzie za sprawą sezonowości.
    Ale w ciepłych krajach też chorują, więc o sezonowości mozna zapomnieć.
    Jesteśmy peryferiami więc mało ludzi nam ją przywlekło i stosunkowo późno,
    zamknięcie granic i szkół też pomogło.

    --
    Janusz

  • 103. Data: 2020-04-23 12:19:14
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-04-2020 o 11:40, Przemek Jedrzejczak pisze:

    > Najwazniejsze to chronic osoby z grupy ryzyka, patolog ocenil ze te osoby byly tak
    ciezko chore ze wiele z nich i tak umarlo by w ciagu roku.

    Ano właśnie....

    > *gratulacje* naleza sie Belgom ktorzy mimo tych ostrzezen dopuscili do katastrofy
    wsrod grup wysokiego ryzyka, u nich prawie polowa ofiar to mieszkancy domow starcow i
    opieki

    A u nas nie?
    Codziennie czytam o ewakuowanych domach opieki i (w osobnej rubryce) o
    śmierci na c19 mieszkańców z tamtych rejonów.
    Przypadek?
    Nie sądzę.

  • 104. Data: 2020-04-23 12:22:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.04.2020 o 12:09, Janusz pisze:

    > Ale w ciepłych krajach też chorują, więc o sezonowości mozna zapomnieć.

    A nie jest tak, że ważna jest również wilgotność. Zresztą sezonowość
    opiera się nie tylko na możliwościach samego wirusa a również na
    odporności. A ta spada w okresie jesienno zimowym czego skutkiem jest
    zwykłe przeziębienie.

    Patrząc na mapę to jednak w chłodnym klimacie chorują bardziej.
    https://news.google.com/covid19/map?hl=pl&gl=PL&ceid
    =PL:pl

    Wiem dane z dupy, bo w afryce mniej testów.

    --
    Shrek

  • 105. Data: 2020-04-23 12:59:38
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 23 Apr 2020 01:05:07 -0700 (PDT), w
    <5...@g...c
    om>, Kris

    3% się szczepi.

  • 106. Data: 2020-04-23 13:05:09
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 kwietnia 2020 13:01:41 UTC+2 użytkownik r...@k...pl napisał:

    > 3% się szczepi.
    Kłamiesz jak TVN/Wyborcza
    4%

  • 107. Data: 2020-04-23 13:38:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-04-2020 o 12:59, r...@k...pl pisze:
    > Thu, 23 Apr 2020 01:05:07 -0700 (PDT), w
    > <5...@g...c
    om>, Kris

    Nie na grypę, tylko na gruźlicę.
    Przejęzyczyłem się gdzieś?

  • 108. Data: 2020-04-23 14:02:36
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-04-23 o 12:09 +0200, Janusz napisał:

    > Ale w ciepłych krajach też chorują, więc o sezonowości mozna
    > zapomnieć.

    Sezonowość to zdaje się nie tylko temperatura. Kilka dni temu Pr.
    Raoult o tym mówił, mniej więcej tak (tłumaczenie z pamięci)
    "sezonowość epidemiczna to bardzo złożony temat, mało ogarnięci ludzie
    starają się go zbanalizować do temperatury lub wilgotności powietrza, a
    czynników jest znacznie więcej i naukowcy do dziś tak naprawdę do końca
    nie wiedzą dlaczego niektóre choroby pojawiają się i znikają sezonowo -
    niektóre szczególne szczepy grypy znane były np. z tego, że występowały
    tylko latem".

    Zatem skoro badacze nie ogarniają, to ja nawet nie próbuję.

    > Jesteśmy peryferiami więc mało ludzi nam ją przywlekło i
    > stosunkowo późno

    Intuicyjnie tak właśnie mi się wydaje, no ale nie znam liczb, więc to
    tylko mój luźny domysł. Sądzę też, że dużą rolę odegrały lotniska
    tranzytowe przez które przewija się mnóstwo ludzi, jak np. Heatrow,
    Charles de Gaulle, Schipol czy też Frankfurt.

    > zamknięcie granic i szkół też pomogło.

    Co do tego mam mieszane uczucia. No ale być może.

    Mateusz

  • 109. Data: 2020-04-23 14:13:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-04-23 o 12:22, Shrek pisze:

    > A nie jest tak, że ważna jest również wilgotność. Zresztą sezonowość
    A propo wilgotności, właśnie przeczytałem że we Francji odkryto wirusa w
    wodzie,
    Sekwana i jakiś kanał w Paryżu, używali tej wody do polewania ulic :)
    Niezły rozsadnik wirusa sobie zrobili.

    > opiera się nie tylko na możliwościach samego wirusa a również na
    > odporności. A ta spada w okresie jesienno zimowym czego skutkiem jest
    > zwykłe przeziębienie.
    To prawda.

    > Patrząc na mapę to jednak w chłodnym klimacie chorują bardziej.
    > https://news.google.com/covid19/map?hl=pl&gl=PL&ceid
    =PL:pl
    Ale z drugiej strony ludzie w zimniejszym klimacie są bardziej
    zahartowani, więc pewnie
    i tak mniejsza jest transmisja wirusa niż na południu europy.

    > Wiem dane z dupy, bo w afryce mniej testów.
    Ale popatrz na Iran, Turcję, Izrael czy RPA.
    Tam sporo chorych, więc klimat tak średnio zatrzymuje wirusa, zresztą
    wirusolodzy już się z tego wycofują że lato skończy z wirusem.

    --
    Janusz

  • 110. Data: 2020-04-23 14:14:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Co do tego mam mieszane uczucia. No ale być może.

    W samej dacie rozpoczęcia epidemii nic nie pomogło, bo zrobiono to
    zaledwie 3 dni przed datą "zero" za jaką zwykło się przyjmować 100
    zakażonych (inna sprawa, że to taka granica z dupy). Tak czy inaczej
    zrobiono to już wtedy jak się zaczęło. Co najwyżej w przebiegu.

    --
    Shrek