    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Koronawirus - liczba zgonów
    Date: Thu, 23 Apr 2020 14:02:36 +0200

    2020-04-23 o 12:09 +0200, Janusz napisał:

    > Ale w ciepłych krajach też chorują, więc o sezonowości mozna
    > zapomnieć.

    Sezonowość to zdaje się nie tylko temperatura. Kilka dni temu Pr.
    Raoult o tym mówił, mniej więcej tak (tłumaczenie z pamięci)
    "sezonowość epidemiczna to bardzo złożony temat, mało ogarnięci ludzie
    starają się go zbanalizować do temperatury lub wilgotności powietrza, a
    czynników jest znacznie więcej i naukowcy do dziś tak naprawdę do końca
    nie wiedzą dlaczego niektóre choroby pojawiają się i znikają sezonowo -
    niektóre szczególne szczepy grypy znane były np. z tego, że występowały
    tylko latem".

    Zatem skoro badacze nie ogarniają, to ja nawet nie próbuję.

    > Jesteśmy peryferiami więc mało ludzi nam ją przywlekło i
    > stosunkowo późno

    Intuicyjnie tak właśnie mi się wydaje, no ale nie znam liczb, więc to
    tylko mój luźny domysł. Sądzę też, że dużą rolę odegrały lotniska
    tranzytowe przez które przewija się mnóstwo ludzi, jak np. Heatrow,
    Charles de Gaulle, Schipol czy też Frankfurt.

    > zamknięcie granic i szkół też pomogło.

    Co do tego mam mieszane uczucia. No ale być może.

    Mateusz