  • 1. Data: 2010-07-20 11:37:34
    Temat: Korekta siły błysku - jak to jest ?
    Od: RadekD <r...@p...onet.pl>

    Próbuję ogarnąć co i jak jeśli chodzi o korekcję siły błysku.

    Scena następująca - światłomierz wskazuje mi zalecaną ekspozycję,
    ustawiam na body +1 EV według własnego uznania. Zdjęcia
    robię w południe więc światła pod dostatkiem ale cienie brzydkie.
    Zakładam lampę na body i tu mam pytania:
    - jeśli światła jest dostatecznie dużo - to na jakiej podstawie
    lampa wylicza siłę błysku ? ekspozycja ustawiona na body i tak już
    prześwietla scenę według światłomierza
    - a co się dzieje gdy na lampie dam ujemną ekspozycję ?

  • 2. Data: 2010-07-20 11:41:31
    Temat: Re: Korekta siły błysku - jak to jest ?
    Od: bans <g...@o...pl>

    W dniu 2010-07-20 13:37, RadekD pisze:

    > - a co się dzieje gdy na lampie dam ujemną ekspozycję ?

    Przerąbane, lampa wciągnie światło z całej okolicy, normalnie jak czarna
    dziura ;)

    --
    bans

  • 3. Data: 2010-07-20 11:43:23
    Od: Milczący <s...@o...pl>

    > Przerąbane, lampa wciągnie światło z całej okolicy, normalnie jak czarna
    > dziura ;)

    bzdura, próbowałeś kiedyś ?

  • 4. Data: 2010-07-20 11:44:53
    Od: bans <g...@o...pl>

    W dniu 2010-07-20 13:43, Milczący pisze:

    > bzdura, próbowałeś kiedyś ?

    Raz, ale dostałem mandat. Za ściemnianie.

    --
    bans

  • 5. Data: 2010-07-20 12:24:02
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-07-20 13:37:34 +0200, RadekD <r...@p...onet.pl> said:

> [...]
    > Zakładam lampę na body i tu mam pytania:
    > - jeśli światła jest dostatecznie dużo - to na jakiej podstawie lampa

    Magia panie. Jakieś krasnoludki z liczydełkami, albo inne wróżki ;-)

    > ekspozycja ustawiona na body i tak już
    > prześwietla scenę według światłomierza

    I myślisz że dopalenie lampą zmniejszy ilość światła w scenie? Dochodzi
    jeszcze potencjalny problem ze skróceniem czasu do poziomu synchro,
    podczas gdy w słoneczny dzień może być potrzebny znacznie krótszy.

    > - a co się dzieje gdy na lampie dam ujemną ekspozycję ?

    Zapewne odpala słabiej, jak sugeruje logika.
    Na początek napisz jednak jaki to aparat i jaka lampa, bo to wprowadza
    trochę zmiennych. I poczytaj w instrukcji o robieniu zdjęć z lampą,
    jeśli dotyczy, to o TTLu i FP/HSS (lub jak się w tym systemie nazywa
    synchro z krótkimi czasami).

    de Fresz

  • 6. Data: 2010-07-20 12:59:52
    Od: RadekD <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > trochę zmiennych. I poczytaj w instrukcji o robieniu zdjęć z lampą,
    > jeśli dotyczy, to o TTLu i FP/HSS (lub jak się w tym systemie nazywa

    Więc od początku - sprzęt to body Canona 40D i 580EXII.

    Może trochę niejasno napisałem - jeśli na body ustawiona jest
    poprawna ekspozycja - to do czego doświetla lampa ?

    Jeśli dobrze rozumiem to lampa ma "dodać" światła
    do światła zastanego tak by naświetlenie było poprawne według wskazań
    światłomierza.
    Więc jeśli światła jest pod dostatkiem to dlaczego lampa błyska ?

  • 7. Data: 2010-07-20 13:29:02
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-07-20 14:59:52 +0200, RadekD <r...@p...onet.pl> said:

    > Więc od początku - sprzęt to body Canona 40D i 580EXII.
    >
    > Może trochę niejasno napisałem - jeśli na body ustawiona jest
    > poprawna ekspozycja - to do czego doświetla lampa ?

    Do tego co zmierzy pomiar błysku TTL. Nie wiem jak w Canonie (do G9 nie
    miałem zew. lampy), ale w Nikonie iTTL radzi sobie całkiem nieźle z
    balansowaniem błysku ze światłem zastanym, choć czasami trochę
    nieprzewidywalnie (np. dwa zdjęcia z tym samym kadrem i na każdym inna
    moc błysku, ale to raz że rzadko, dwa że lampa podrabiana ;-) ) W iTTL
    działa to tak, że najpierw jest przedbłysk próbny, jest mierzona cała
    scena, a do błysku właściwego aparat stosuje odpowiednią korektę mocy.

> [...]
    > światłomierza.
    > Więc jeśli światła jest pod dostatkiem to dlaczego lampa błyska ?

    W jakim trybie (M/P/Auto/program tematyczny)? W 2 pierwszych - bo
    użytkownik kazał, w następntych - bo tak kazali programiści. Na prawdę
    - poczytaj instrukcję od aparatu i/lub lampy, na pewno jest tam rodział
    o tym jak działa pomiar błysku TTL, jak ustawić ekspozycję na dopalanie
    cienie itp. Przy robieniu zdjęć w południe w pełnym słoncu przydatny
    może być tryb HSS, czyli synchro z czsami krótszymi niż pełne otwarcie
    migawki (kosztem mocy błysku).

    de Fresz

  • 8. Data: 2010-07-20 14:56:13
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > Więc od początku - sprzęt to body Canona 40D i 580EXII.
    >
    > Może trochę niejasno napisałem - jeśli na body ustawiona jest
    > poprawna ekspozycja - to do czego doświetla lampa ?

    Zwroc uwage na taki drobiazg. Jesli wycelujesz np. w trybie Av aparat na
    jakis obiekt to aparat ustawi jakis tam czas. Jezeli w tym momencie
    wysuniesz lampe wbudowana albo wlaczysz zewnetrzna to aparat powinien
    nieznacznie skrocic czas tak aby 'pozostalo miejsce' na dodatkowe
    swiatlo blysku. Sprawdzone w Canonie 40D. Przyklad: bez lampy ustawia
    1/125, po wysunieciu lampy bez zmiany kadru chce naswietlac na 1/160,
    zamykam lampe - znow 1/125. Ale i bez tego owe dodatkowe swiatlo zwykle
    nie jest zagrozeniem dla swiatel, bo w pierwszej kolejnosci wredne
    zarloczne cienie wysysajna z lampy wszystko co sie da ;-) Dopiero
    naprawde mocno bys musial dopalic lampa by w sloczenczy dzien nadmiar
    swiatla stal sie problemem dla swiatel. Jezeli wokol swiatla jest duzo
    to lampa dzieki magicznemu przedblyskowi wie o tym i dzieki temu jego
    sila bedzie dobrana tak aby nie przepalic. No chyba, ze ustawisz na
    lampie i w aparacie korekcje +1 to wtedy skoro sobie zyczysz przepalenie
    to bedzie przepalenie. Jesli ustawisz korekcje naswietlenia +1 a korekte
    blysku na -1 to aparat w miare mozliwosci postara sie by przeswietlenie
    +1 pochodzilo ze swiatla zastanego (dluzsze otwarcie migawki) a blysk
    skoryguje tak aby byl w tym przypadku o 2 ev slabszy niz zlapana w sidla
    matrycy ilosc swiatla zastanego.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 9. Data: 2010-07-20 18:32:58
    Od: "andrzej dulek" <x...@g...com>

    Z mojego bardzo amatorskiego doświadczenia wiem że tam gdzie operuje słońce
    masz szansę zdjąć lampą cienie co najwyżej z twarzy a i to bardzo zależy od
    odległości. Lampa potrafi nieźle walczyć (współgrać) ze światłem zastanym
    pochodzącym z oświetlenia sztucznego np. pomieszczeń. Zauważ że "jasność"
    światła pochodząca z lampy na metrze ma umowną wartość np. 1 a na 2 metrach
    1/4 na 4 metrach 1/16 itd. Dla słońca różnica odległości pomiędzy scenami
    nie robi różnicy.