  • 331. Data: 2020-02-17 17:38:04
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan Marek napisał:

    >Z chwilą upowszechnienia się druku i opanowania sztuki pisania
    >i czytania przez ogół społeczeństwa, ortografia się ustabilizowała
    >i praktycznie nie podlega ewolucji.

    A nie z chwila powolania stosownej Komisji ?
    Bo wczesniej kto dbal, ktora szkola wazniejsza ?

    Przy czym zauwaz, ze szlachta u nas do szkoly chodzila, mieszczanstwo
    roznie, a chlopi wcale.
    I ta ortografia wsrod szlachty troche ewoluowala.

    >Wynalasek radia, telewizji,
    >a nade wszystko fonografii, spowolnił niemal do zera zmiany
    >w fonetyce języka.

    Hm ... jakie nagrania audio miales za mlodu ?
    Piosenki chyba glownie, a tam licencia poetica obowiazuje.

    Radio, kino, potem telewizja najbardziej rozpowszechnia ... ale jakos
    lwowski akcent sie nie upowszechnil.
    BBC tez dbalo o dobor "prawidlowych" lektorow.
    W Niemczech podobnie - byl/jest Hochdeutsch (tez nie calkiem
    poprawnie) i dialekty regionalne.

    Niewatpliwie wielkie wojny i masowe migracje pomagaja ujednolicic
    jezyk mowiony.

    A potem masz takie "Schwaben raus"
    https://en.wikipedia.org/wiki/Schwabenhass

    J.

  • 332. Data: 2020-02-17 17:40:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Jarosław,
    [...]

    >Na rympał? Pełny edytor fontów to jest ,,na rympał"?

    A komu sie chcialo fonty edytowac ?
    Bralo sie to, co bylo.

    Mial tez pare innych zalet - dolne indeksy, gorne...

    J.

  • 333. Data: 2020-02-17 17:44:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Tu nie ma wynikania. Wnioskiem może być tylko to, że nie należy
    >stosować sortowania i segregacji.

    Ale jakos tam sortowac bys pewnie chcial ... i sie robi klopot.

    Zabronic sortowania, bo to dyskryminuje ? :-)

    >U nas zamiłowanie do starych sprawdzonych sposobów jest ogromne.
    >Czesi patrząc na nasze pismo, często dziwują się, że takie
    >archaiczne.
    >Oni też kiedyś pisali "cz" i "sz", ale w końcu znaleźli lepszy
    >sposób.

    No nie wiem ... patrzac na nasza fonetyke ... duzo dodatkowyh literek
    trzeba by dolozyc.
    A problem ortografii by pozostal, bo piszemy "prze.." czy "psze..",
    nawet ze stosowna literka :-)

    J.

  • 334. Data: 2020-02-17 19:35:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A nie z chwila powolania stosownej Komisji ?
    > Bo wczesniej kto dbal, ktora szkola wazniejsza ?

    Akurat odwrotnie -- komisję to mieliśmy powołaną na przykład
    po scaleniu ziem trzech zaborów nazad do kupy w jedno państwo.
    Była do wprowadzenia swoich regulacyj, a nie do usankcjonowania
    zastanego stanu na wieki.

    > Przy czym zauwaz, ze szlachta u nas do szkoly chodzila,
    > mieszczanstwo roznie, a chlopi wcale.

    Zauważam, że mieszczaństwo przeważnie chodziło, szlachta różnie.

    > Hm ... jakie nagrania audio miales za mlodu ?
    > Piosenki chyba glownie, a tam licencia poetica obowiazuje.

    Za młodu to ja miałem już okrzepłe środki przekazu i utrwalania
    dźwięku. Już było po zmianach.

    > Radio, kino, potem telewizja najbardziej rozpowszechnia ...
    > ale jakos lwowski akcent sie nie upowszechnil.

    A miał? Przed wojną posła w sejmie poznawało się po akcencie.
    Po wojnie już nie.

    > Niewatpliwie wielkie wojny i masowe migracje pomagaja
    > ujednolicic jezyk mowiony.

    Wątpliwie -- bo czeski i kilka innych języków nabrało siły
    i nie zanikło właśnie w wyniku zmian wywołanych wojną.
    A inna wojna sróżnicowała język serbski i chorwacki.

    --
    Jarek

  • 335. Data: 2020-02-17 19:36:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A komu sie chcialo fonty edytowac ? Bralo sie to, co bylo.

    A było już z wyrypanymi ogonkami, więc komuś wcześniej się chciało.
    I to nie jednemu, bo do mnie dotarło wiele wersji. Przeważnie dość
    pokracznych.

    > Mial tez pare innych zalet - dolne indeksy, gorne...

    Indeksy dolne i górne można było zrobić na każdej drukarce igłowej
    drukującej w trybie tekstowym (jeśli komuś się chciało przeczytać
    instrukcję).

    --
    Jarek

  • 336. Data: 2020-02-17 19:37:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]

    Wątpliwie -- bo czeski i kilka innych języków nabrało siły
    i nie zanikło właśnie w wyniku zmian wywołanych wojną.
    A inna wojna zróżnicowała język serbski i chorwacki.

    --
    Jarek

  • 337. Data: 2020-02-17 19:38:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale jakos tam sortowac bys pewnie chcial ... i sie robi klopot.
    >
    > Zabronic sortowania, bo to dyskryminuje ? :-)

    Pomijać diakrytyki przy sortowaniu. I nie wydziwiać.

    --
    Jarek

  • 338. Data: 2020-02-17 20:07:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Pomijać diakrytyki przy sortowaniu. I nie wydziwiać.

    Ale mamy Greków, Rosjan, Ukrainców, Arabów, Koreanczykow, Chinczykow
    ... i wszystkim chcemy zrobic dobrze, czy nikomu ? :-)

    J.

  • 339. Data: 2020-02-17 20:27:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale mamy Greków, Rosjan, Ukrainców, Arabów, Koreanczykow, Chinczykow
    > ... i wszystkim chcemy zrobic dobrze, czy nikomu ? :-)

    Sobie. W Polsce używamy *polskiego alfabetu* w miarę potrzeb i możliwości
    rozszerzonego o znaki diakrytyczne przynależne alfabetowi łacińskiemu.
    Już o tym było, zapętlamy się nieco.

    --
    Jarek

  • 340. Data: 2020-02-17 20:28:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >po scaleniu ziem trzech zaborów nazad do kupy w jedno państwo.
    >Była do wprowadzenia swoich regulacyj, a nie do usankcjonowania

    Mialem na mysli cos z czasów KEN, ale wyglada na to, ze nie bylo
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_ortografii_po
    lskiej

    >Zauważam, że mieszczaństwo przeważnie chodziło, szlachta różnie.

    Wsrod mieszczanstwa na pewno byla i biedota.
    No i sam wiesz, ze oni chetniej po niemiecku :-(

    >Za młodu to ja miałem już okrzepłe środki przekazu i utrwalania
    >dźwięku. Już było po zmianach.

    >A miał?

    No, jesli mamy nadajnik we Lwowie, tudziez studia filmowe ... to chyba
    powinien, zgodnie z Twoja teoria.

    >Przed wojną posła w sejmie poznawało się po akcencie.
    >Po wojnie już nie.

    >Wątpliwie -- bo czeski i kilka innych języków nabrało siły
    >i nie zanikło właśnie w wyniku zmian wywołanych wojną.

    Ale chyba to mialem na mysli - Czesi sie z jednej strony zebrali, a z
    drugiej wymieszali miedzy soba.
    Mieszanie sprzyja ujednoliceniu danego jezyka.
    Co prawda dorzucili im Slowacje ...