  • 31. Data: 2024-09-24 22:15:15
    Temat: Re: Kocioł CO po raz kolejny
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Ta nie ma przełącznika. Ale pomysł z falownikiem mnie trochę nakręcił,
    > choćby dla samej wiedzy.

    Nie sądzę, by podkręcenie o 10 czy nawet 20 procent coś zmieniło.
    Raczej chodzi o rząd wielkości. U mnie też wodę popędza stuwatowa
    pompa Grundfosa (or compatible).

    > Nie wiem, przez 20 i parę lat eksploatacji nie zwróciłem na to uwagi.

    Dla mnie to był ważny czynnik przy wyborze instalacji z górnym
    rozdziałem. Włączam i za chwilę ma być ciepło.

    > Poza tym, kiedyś trochę się dziwiłem, dlaczego typowe sterowniki dobowe
    > wyświetlają temperaturę z rozdzielczością 0.5 stopnia, te droższe 0.2
    > stopnia. Odpowiedź MZ jest banalna: grzanie chałupy to nie jest rocekt
    > science, domownicy na różnice temperatur 0.5 stopnia nie narzekają

    Na sąsiedniej grupie jest jeden taki, co twierdził, że dla niego pół
    stopnia różnicy to już dyskomfort. Potem się okazało, że ma przy kotle
    streownik, którego histereza deklarowana przez producenta to dwa stopnie.
    Dyskomfort się pojawia, gdy gałka od termostatu odstaje choćby o pół
    stopnia od ulubionej temperatury (bodaj 21,5°C).

    Faktem jest, że pojęcie temperatury to w zasadzie konstrukt teoretyczny.
    Trudno ją dokładnie określić w punkcie, a w mieszkaniu nie ma sensu
    liczyć dokładnie dla każdego pokoju, bo ludzie łążą, drzwi otwierają,
    wszystko się miesza.

    > Krótkie stringi.

    Tak ze 20 metrów. Podłogówka dołoży powiedzmy 50. Nie spodziewam się
    problemów.

    > Być może. Taki urok instalacji jedorurowych, że jest je ciężko
    > zrównoważyć, a jak projekt źle zrobiony to zrównoważyć dobrze
    > się nie da.

    Z tym cały czas polemizuję. Powinno dać się.

    > No coż, trzeba będzie poczytać na w/w temat. Dzięki za sugestie

    Monografii na ten temat chyba nie ma. Ja natomiast zawsze chętnie
    odpowiem na pytania.

    > tym niemniej nadal nie wiem czy mam zmieniać ten stary ale
    > działający kocioł czy nie :)

    Dla mie odpowiedź jest porosta. Jak coś działa, to się nie naprawia.

    > Nie ma kto jakiej szklanej kuli, żeby się dowiedzieć co UE szykuje
    > z kotłami gazowymi ?

    Bez szklanej kuli wiem, że nie ma takiej opcji, by kazali zmienić
    coś, co jest. Mogą nie pozwolić na nowe.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2024-09-24 22:49:50
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Nie sądzę, by podkręcenie o 10 czy nawet 20 procent coś zmieniło.
    > Raczej chodzi o rząd wielkości. U mnie też wodę popędza stuwatowa
    > pompa Grundfosa (or compatible).

    2ga sprawa: sterowanie pompą z podkręceniem częstotliwości musiało by
    uwzględnić że przy pracy CWU będzie inna prędkość.

    > Dla mnie to był ważny czynnik przy wyborze instalacji z górnym
    > rozdziałem. Włączam i za chwilę ma być ciepło.

    I to był jedyny czynnik ? Żadnego zawansowanego modelowania, żadnych
    pomiarów i analiz w Excelu ? :)

> [...]
    > Trudno ją dokładnie określić w punkcie, a w mieszkaniu nie ma sensu
    > liczyć dokładnie dla każdego pokoju, bo ludzie łążą, drzwi otwierają,

    A i sami użytkownicy różni, jednemu 23 st. dużo za mało, drugi przy 23
    st. w mieszkaniu najchętniej spałby na balkonie. A klasyczne głowice
    termostatyczne mają czasy zadziałania rzędu 0.5 godziny. Co z tego że
    głowica *w kuchni* odetnie tamtejszy grzejnik, jak temperatura i tak
    skacze do 25 stopni, a ciepło z gotowania i samego pracującego kotła nie
    chce iść sobie na pozostałe pokoje.

    > Tak ze 20 metrów. Podłogówka dołoży powiedzmy 50. Nie spodziewam się
    > problemów.

    > Z tym cały czas polemizuję. Powinno dać się.

    Owszem, ale czasem konieczna będzie korekta projektu. U mnie np. w tych
    pomieszczeniach w których temperatura najszybciej spada np. za sprawą
    południowych wiatrów musiałem dać nieco większe grzejniki.

    > Monografii na ten temat chyba nie ma. Ja natomiast zawsze chętnie
    > odpowiem na pytania.

    Może jakieś schematy w układzie jednorurowym ?

    > Dla mie odpowiedź jest porosta. Jak coś działa, to się nie naprawia.

    Czyli nic, nawet płukania instalacji ?

    > Bez szklanej kuli wiem, że nie ma takiej opcji, by kazali zmienić
    > coś, co jest. Mogą nie pozwolić na nowe.

    Tak i mnie się wydaje.

    Z tego wszystkiego, rację miał pewien inżynier, który rzekł był tak:

    "A mnie się marzy kurna chata
    zwyczajna izba zbita z prostych desek"

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 33. Data: 2024-09-25 11:41:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > 2ga sprawa: sterowanie pompą z podkręceniem częstotliwości musiało
    > by uwzględnić że przy pracy CWU będzie inna prędkość.

    Po co? Jak tam jest grzana CWU? Znam dwa rozwiązania. Starsze takie,
    że rury CWU idą w wymienniku wodno-gazowym. Po odkręceniu kurka staje
    pompa obiegowa, kaloryfery nie odbierają ciepła, palnik grzeje płynącą
    CWU. Termostaty muszą dbać o to, by nie zagotować wody. Drugie jest
    takie, że zawór czterodrożny zamyka obieg na krótko wewnątrz pieca.
    Pompa pracuje, ale tłoczy wodę tylko przez wymiennik płytowy. Ten ma
    w obiegu wtórnym kranówę. To rozwiązanie nie jest wrażliwe na prędkość
    pompy. Pierwsze tym bardziej nie, bo tam pompa stoi.

    > I to był jedyny czynnik ? Żadnego zawansowanego modelowania,
    > żadnych pomiarów i analiz w Excelu ? :)

    To był *warunek*, znaczy tak chciałem mieć. Chciałem jeszcze mało rur.
    Udało się. Excela wtedy nie było, liczenie żeber na palcach wystarczyło.

> [...]
    > w tych pomieszczeniach w których temperatura najszybciej spada
    > np. za sprawą południowych wiatrów musiałem dać nieco większe

    Najlepsze podejście jakie może być. Aluminiowe żeberka ujmuje się
    i dokręca łatwo. Zawory termostatyczne uważam tu za nieporozumienie.

    > Może jakieś schematy w układzie jednorurowym ?

    Mogą być opisowe? W spółdzielczym mieszkaniu i tak na wiele się nie
    przydadzą. Parter ma 2,75m wysokości, strop 0,25, górny poziom około
    2,40. Tam idzie stalowe rursko 3/4" z kotła wiszącego na ścianie na
    parterze. Jeden string jest banalny: na górze 8 żeberek, na dole
    dwa kaloryfery, 17 i 4 żeberka. Drugi już na górze dzieli się na dwa.
    Obieg 2a to 12 żeberek na górze, a na dole (zaraz tak będzie) 10
    żeberek, a z nich bardzo krótka podłogówka w kuchni (4 rurki wte
    i nazad po 3,5 metra). Obieg 2b najbardziej złożony. Zamiast 10
    żeberek, jakie są, będzie podłogówka (z 50 mb rury) bypasowana
    hołownią. Na dole w łazience grzejnik do suszenia ręczników a
    dalej kolejne 10 żeberek. Te dwa grzejniki łazienkowe mają bypas
    w wiatrołapie, który robi za grzejnik do wymuszania cyrkulacji
    powietrza. Pionowa dwumetrowa rura 3/4". Ona wcale nie odbiera ciepła
    łazience, jak mogłoby się wydawać.

    > Czyli nic, nawet płukania instalacji ?

    W sensie wstaję rano z myślą: no to dzisiaj sobie wypłuczę instalację?
    Nigdy w życiu! Najwyżej przy okazji.

    > Z tego wszystkiego, rację miał pewien inżynier, który rzekł był tak:
    >
    > "A mnie się marzy kurna chata
    > zwyczajna izba zbita z prostych desek"

    Bardzo lubiłem tego Inżyniera.

    Jarek

    --
    Nie angielskie, nie kreolskie,
    Ale nasze, nasze polskie,

  • 34. Data: 2024-09-25 16:10:00
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Po co? Jak tam jest grzana CWU?

    Jak zwykle w kotle 2f. I pompa *pracuje* w trybie CWU.
    /.../

    > Najlepsze podejście jakie może być. Aluminiowe żeberka ujmuje się
    > i dokręca łatwo.

    Stalowe grzejniki panelowe niestety nie dają się tuningować :)

    > Zawory termostatyczne uważam tu za nieporozumienie.

    Nie rozumiem, u mnie działają. Klasyczna głowica termostatyczna nie jest
    jakimś szczytem techniki, ale robi, co trzeba. Miałem też jakąś
    elektroniczną, tak z czystej ciekawości, ale jakoś się nie przyjęła.

    /.../

    > W sensie wstaję rano z myślą: no to dzisiaj sobie wypłuczę instalację?

    No, jakieś wyzwanie logistyczne toto jest, nie da się zrobić ot tak.

    Ja też. Jego teksty są niesamowite.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 35. Data: 2024-09-25 16:45:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Jak zwykle w kotle 2f. I pompa *pracuje* w trybie CWU.

    Podałem przykład konstrukcji, w której *nie* pracuje.
    Pojęcie "jak zwykle w kotle 2f" nie ma treści.

    > Stalowe grzejniki panelowe niestety nie dają się tuningować :)

    Tu z kolei mam opinię: najgorsze jakie mogłyby być. Nigdy
    nie miałem, ale wszyscy narzekali, że im rdzewieją i ciekną.
    Za komuny najłatwiej było "załatwić", więc powszechne. Ale
    od dawna nie widziałem, wszyscy czymś zastąpili. Więc może...

    Aluminiowe żeberko to dzisiaj 30 zł. Za stalowe na złomie
    dają nawet dychę.

> [...]
    > nie jest jakimś szczytem techniki, ale robi, co trzeba. Miałem
    > też jakąś elektroniczną, tak z czystej ciekawości, ale jakoś się

    Działają w tym sensie, że niezbyt przeszkadzają? Tak zrozumiałem
    opis, jak to po kolei robią się ciepłe. Ale przy wietrze tam zdaje
    się są różnice komfortu w różnych pokojach. Tymczaem termoSTAT ma
    trzymać stateczną temperaturę zawsze.

    > No, jakieś wyzwanie logistyczne toto jest, nie da się zrobić ot tak.

    Całkiem zbędne wyzwanie. Ale w przypadku instalacji ze stalowymi
    grzejnikami panelowymi płukanie może mieć jedną zaletę. Jest duże
    prawdopodobieństwo, że po tej operacji szybko przerdzewieją na
    wylot i będzie niezbywalny powód do wymiany.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2024-09-25 18:46:16
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > Za komuny najłatwiej było "załatwić", więc powszechne. Ale
    > od dawna nie widziałem, wszyscy czymś zastąpili. Więc może...

    Nie zatąpili. Zapewne przez lata technologia się poprawiła. W każdym
    razie u mnie nic nie cieknie.

    A w ramach tuningu grzejników stalowych jak się kto uprze może dołożyć
    wiatraczki nadmuchowe od spodu. Tak, są takie rozwiązania fabryczne :)

> [...]
    > opis, jak to po kolei robią się ciepłe. Ale przy wietrze tam zdaje
    > się są różnice komfortu w różnych pokojach. Tymczaem termoSTAT ma

    +/- 0.01 stopnia ? Bez przesady, to jest domowe CO, a nie inkubator.
    Mnie funkcjonalnie wystarczają w zupełności.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 37. Data: 2024-09-25 18:59:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > A w ramach tuningu grzejników stalowych jak się kto uprze może dołożyć
    > wiatraczki nadmuchowe od spodu. Tak, są takie rozwiązania fabryczne :)

    Tak, to się wtedy "klimakonwektor" nazywa. Znamy, mamy, używamy.
    Ale tylko do klimatyzacji, czyli chłodzenia.

    [...]
    > +/- 0.01 stopnia ? Bez przesady, to jest domowe CO, a nie inkubator.
    > Mnie funkcjonalnie wystarczają w zupełności.

    Tylko 0,01 stopnia wiatr wychładza? Myślałem, że więcej. Ale jeśli tak,
    to nie ma problemu.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2024-09-25 19:41:32
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > [...]
    >
    > Tylko 0,01 stopnia wiatr wychładza? Myślałem, że więcej. Ale jeśli tak,

    Problemu nie ma o tyle, iż domownicy się nie skarżą. Więc chyba dobrze jest.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 39. Data: 2024-09-25 20:26:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Problemu nie ma o tyle, iż domownicy się nie skarżą.
    > Więc chyba dobrze jest.

    To może od tego należało zacząć? Wychowaniem można wiele zdziałać.
    A nie jakieś tam wymiany kotłów, nowe grzejniki, korekta instalacji.

    Jarek

    --
    -- Panie, pan masz drobnomieszczańskie nawyki. Pan byś chciał mieć
    tak: zimnę wodę osobno, ciepłą osobno, szczelne rurki, kafelki,

  • 40. Data: 2024-09-26 16:25:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > To może od tego należało zacząć? Wychowaniem można wiele zdziałać.
    > A nie jakieś tam wymiany kotłów, nowe grzejniki, korekta instalacji.

    Problem w tym, że w DTRce kotła stoi, że trzeba *co roku* robić
    przegląd. Tymczasem mało kto już potrafi/chce mu się serwisować takiego
    dziadka. W zasadzie potrafię zrobić przy tym kotle czynności serwisowe,
    *poza częścią gazową i spalinową*.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza