  • 21. Data: 2011-02-26 10:16:38
    Temat: Re: Klimatyzacja - zagadka.
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Feb 2011 00:08:25 +0000, Jerry1111 wrote:
    >Jesli zalozymy energie ktora wychodzi kablem eth poza serwerownie, to
    >reszta zamieni sie w cieplo. Pomiajac pewnie 0.001% ktore idzie dna
    >zmiane stanow bitow (to nie powinno sie na cieplo zamieniac, bo to
    >zmiana informacji jest).

    Kiedys te bity i tak zostana zmienione, wtedy sie odzyska.
    no chyba ze w niezmienionej postaci poleca na smietnik :-)

    >Bo nie sa uzywane non stop na 100%, tylko maja bardzo sprytne
    >oszczedzania energii.

    100% obciazenia procesora kosztuje mnie dodatkowe 40W. A to tylko
    marne P4 jest.

    >Ja tylko jednego nie rozumiem - po chusteczke chlodzic serwery?
    >Ludzie juz sie zorientowali ze chlodzenie serwerow nie pomaga i zaczeli
    >wylaczac klimy zeby prad oszczedzac (tutaj mam na mysli duze serwerownie
    >- goraco w nich jak ch*&# ).

    ale wtedy sie procesory przegrzewaja, zasilacze pala i dyski padaja.
    Dyski mysle ze mogliby projetowac na wyzsze temperatury.

    J.

  • 22. Data: 2011-02-26 10:44:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-26 00:27, Michal W. pisze:

    > Zalozenie "farelka" = "serwery"
    >
    > Reasumujac:
    >
    > Jesli mam 2kW serwerow (dzienne zuzycie energi 48kWh)
    > to ile zuzyje kWh w tym samym czasie klima ?
    >
    > Michal W.

    Około 30-40% czyli z 16-20kWh.

    MD

  • 23. Data: 2011-02-26 10:53:15
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-25 23:49, Czarek pisze:

    > Jaką sprawność dla chłodzenia ma klimatyzator a jaką sprawność dla
    > grzania ma "farelka"?

    2kw mocy chłodzącej. W chłodzonym pomieszczeniu tylko parownik.
    Sprężarka i skraplacz na zewnątrz. Do mocy chłodzącej 2kw potrzeba około
    0,7 do 1 kw mocy elektrycznej silnika napędzającego sprężarkę.

    MD

  • 24. Data: 2011-02-26 11:21:54
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 26/02/2011 10:16, J.F. wrote:

    > ale wtedy sie procesory przegrzewaja, zasilacze pala i dyski padaja.
    > Dyski mysle ze mogliby projetowac na wyzsze temperatury.

    No wlasnie wychodzi ze nie. Nie widac roznic w awaryjnosci miedzy 20 i
    30 deg. C temperatury. Dysk jak ma padnac to padnie w pierwszych 2-3
    miesiacach, potem trzeba wymienic po 2.5-3 latach.

    Zasilacze jak dobre to nie padaja, jak zle to im klima nie pomoze.

    Zreszta - ludzie majacy _setki_ serwerow w jednym pokoju wiedza co
    mowia. A mowia ze szkoda kasy na prad do klimy.

    --
    Jerry1111

  • 25. Data: 2011-02-26 11:31:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Feb 2011 11:21:54 +0000, Jerry1111 wrote:

    >No wlasnie wychodzi ze nie. Nie widac roznic w awaryjnosci miedzy 20 i
    >30 deg. C temperatury. Dysk jak ma padnac to padnie w pierwszych 2-3
    >miesiacach, potem trzeba wymienic po 2.5-3 latach.

    Powiedzmy ze glowne miejsce gdzie w dyskach moglaby temperatura
    zaszkodzic to sa lozyska. A nie widze jakiegos problemu zeby
    zaprojektowac to od razu na 40 czy 50 C

    >Zasilacze jak dobre to nie padaja, jak zle to im klima nie pomoze.

    Ale w zasilaczach sa kondensatory elektrolityczne.

    >Zreszta - ludzie majacy _setki_ serwerow w jednym pokoju wiedza co
    >mowia. A mowia ze szkoda kasy na prad do klimy.

    Wiesz, zasadniczo tez mi sie podobnie wydawalo, kiedys to byl sprzet
    projektowany na USA i chyba musieli sie liczyc z praca w upalne lato
    bez klimy. Upalne poludniowych stanach.

    Ale zeby to w pelni stwierdzic, to by sie przydalo miec dwa pokoje
    serwerow i trzymac je dluzej niz dwa lata.

    J.

  • 26. Data: 2011-02-26 11:57:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Saturday, February 26, 2011, 12:21:54 PM, you wrote:

> [...]
    > miesiacach, potem trzeba wymienic po 2.5-3 latach.
    > Zasilacze jak dobre to nie padaja, jak zle to im klima nie pomoze.

    Jasssne. Szkoda tylko, że żywotność kondensatorów elektrolitycznych - a
    masz ich w każdym komputerze dziesiątki - maleje dwukrotnie z każdym,
    10-stopniowym wzrostem temperatury.

    Oczywiście, że cena tych kondensatorów nie jest warta kasy wydanej na
    prąd do klimatyzacji. Ale na koszty zwiazane z awariami niestety składa
    się znacznie więcej niż cena kondensatorów.

    > Zreszta - ludzie majacy _setki_ serwerow w jednym pokoju wiedza co
    > mowia. A mowia ze szkoda kasy na prad do klimy.

    Jasne - takim, którzy upychają serwery w pokojach żal pieniędzy na
    wszystko. Od podwójnej podłogi począwszy, na klimatyzacji kończąc.

    BTW: farmy serwerów zaczynają sprzedawać ciepło odpadowe w formie
    ciepłej wody użytkowej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2011-02-26 12:00:32
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jerry1111 wrote:

> [...]
    > Ludzie juz sie zorientowali ze chlodzenie serwerow nie pomaga i zaczeli
    > wylaczac klimy zeby prad oszczedzac (tutaj mam na mysli duze serwerownie

    Piszesz o serwerach, czy "serwerach"? Bo jak u nas w serwerowni wysiadła
    klima, to po 10 minutach serwer się wyłączył, bo temperatura w serwerowni
    przekroczyła 90°C. Znam firmę, gdzie serwerami jest ogrzewany cały budynek,
    wraz z zaopatrzeniem w ciepłą wodę. Moc instalacji chłodzenia wodnego to
    400kW.

    Waldek

  • 28. Data: 2011-02-26 12:31:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Feb 2011 13:00:32 +0100, Waldemar Krzok wrote:

> [...]
    >wraz z zaopatrzeniem w ciepłą wodę. Moc instalacji chłodzenia wodnego to

    Tylko wiesz - do chlodzenia wystarczy wentylator. Ale latem moze byc
    40 stopni na wlocie.

    J.

  • 29. Data: 2011-02-26 12:34:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Feb 2011 12:57:42 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello Jerry1111,
    >Jasssne. Szkoda tylko, że żywotność kondensatorów elektrolitycznych - a
    >masz ich w każdym komputerze dziesiątki - maleje dwukrotnie z każdym,
    >10-stopniowym wzrostem temperatury.

    I tak mi cos chodzi po glowie ze to wlasnie Jerry wie o tym najlepiej.

    J.

  • 30. Data: 2011-02-26 12:40:43
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    > Widzisz, to teraz wez zamien farelke na serwery i moze wtedy nie
    > bedzie potrzeby oskarzania mnie o branie prochow.

    Zadajesz głupie pytania to uzyskujesz głupie odpowiedzi.

    Przeanalizuj co apisałeś:
    "Pomieszczenie 12 m kw. Wstawiam do niego "farelke" o mocy 2kW. Normalnie w
    tym pomieszczeniu jest 20 st C."

    Przeanalizuj dokładnie o co pytasz. Każdy kto przeczyta Twój tekst zrozumie
    to, że chcesz grzać farelką pomieszczenie i grzając ją fartelką masz 20'C, a
    klimatyzator chcesz wstawić, żeby zniwelować działanie tej farelki i
    utrzymać 20'C. Zamiast "owijać w bawełnę" trzeba było zadać pytanie wprost.
    Nie dziw się więc, że ktoś zadaje Ci pytania "co brałeś", skoro nie umiesz
    sam w sposób zrozumiały zadać prostego pytania, które mogło brzmieć: Mam
    ogrzewane w okresie zimy pomieszczenie, w którym znajdują się serwery o
    łącznej mocy 2kW. Jaką moc powinien mieć klimatyzator, aby utrzymać stałą
    temperaturę 20'C zarówno w okresie lata i zimy ?

    Niestety odpowiedź nie jest prosta, ponieważ musimy znać straty cieplne tego
    pomieszczenia, które zależą od izolacyjności ścian, wielkości okien,
    wentylacji oraz od umiejscowienia tego pomieszczenia tzn. czy jest to
    pomieszczenie w domku jednorodzinnym, w blokowisku, ile ścian jest ścianami
    zewnętreznymi itd.
    Straty dla takiego pomieszczenia mogą być rzędu 500-2000W tzn. tyle mocy
    trzeba dostarczyć, aby w pomieszczeniu utrzymać temperaturę nie niższą jak
    20'C. Jak więc się łatwo można domyślić same serwery w okresie zimowym
    zapewnią odpowiednią ilość ciepła aby utrzymać temperaturę 20'C. Dodatkowe
    centralne grzewanie zatem jest zbyteczne. Natomiast w okresie letnim do
    pomieszczenia dociera dodatkowe ciepło z zewnątrz. Zakładając, że wcześniej
    przyjęta moc strat była dla różnic temperatur 40'C (-20'C na zewnątrz i 20'C
    wewnątrz) to w okresie letnim mamy największą różnicę rzędu 20'C (40'C na
    zewnątrz, a 20'C wewnątrz). Możemy zatem przyjąć połowę mocy strat czyli
    250-1000W. Ponieważ ciepło wydzialane z serwerów nie ucieknie na zewnątrz,
    gdyż temperatura zewnętrzna jest wyższa niż wewnątrz to trzeba założyć, że
    cała wydzialana moc z serwerów musi być transportowana przez klimatyzator.
    Zatem mamy 2kW mocy serwerów + maksymalnie 1kW mocy docierającej do
    pomieszczenia z zewnątrz. Najbardziej korzystny układ chłodzenia w tym
    przypadku składałby się z wentylatora, który chłodziłby pomieszczenie w
    okresie, kiedy zewnętrzna temperatura byłaby niższa od 20'C, zaś w okresie,
    kiedy temperatura zewnętrzna byłaby wyższa od 20'C potrzebny byłby
    klimatyzator o mocy chłodzenia conajmniej 3kW zakładając moc dostarczaną z
    zewnątrz do pomieszczenia na poziomie 1kW i ekstremalnej temperatury na
    zewnątrz 40'C.
    Najlepsze obecnie klimatyzatory maja sprawność na poziomie 1:3 czyli
    potrzebują 1/3 mocy elektrycznej odnoszącej się do transportowanej mocy
    cieplnej. Zatem w Twoim przypadku będą pobierały ok. 1kW.