  • 1. Data: 2010-07-06 07:15:08
    Temat: Kalkulator - krotność filtrów i centerfiltr
    Od: Czarek <4...@g...de>

    Na mojej stronce http://4x5.pl, menu "kalkulatory", umieściłem dwa
    proste kalkulatory:

    - obliczania ekspozycji przy zastosowaniu filtrów,
    - spadku jasności przy obiektywach szerokokątnych.

    Pierwszy pozwala na obliczenie o ile EV wydłużyć ekspozycję w
    przypadki stosowania filtrów oznaczonych współczynnikiem (krotnością),
    np. 1,7x czy 6x oraz filtrów z podaną gęstością, np. ND 0,9 czy ND
    3,2.

    Drugi, przydatny w zasadzie tylko przy wielkim formacie, oblicza
    spadek jasności obrazu na brzegach klatki 4x5" oraz na końcu pola
    obrazowego i przydaje się do ustalenia, czy zachodzi konieczność
    stosowania centerfiltra czy da się przeżyć :)

    Jeśli ktoś widzi potrzebę opracowania innego kalkulatora, to niech
    pisze śmiało, przemyślę. Obawiam się jednak, że kalkulator do
    przeliczania mililitrów śliwowicy łąckiej koniecznej do wykonania
    jednego zdjęcia na plenerze w Wysowej, będzie zbyt skomplikowany...

    Czarek

  • 2. Data: 2010-07-07 00:55:37
    Temat: Re: Kalkulator - krotność filtrów i centerfiltr
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-07-06 09:15, Czarek wrote:
> [...]
    > przeliczania mililitrów śliwowicy łąckiej koniecznej do wykonania
    > jednego zdjęcia na plenerze w Wysowej, będzie zbyt skomplikowany...

    Dobrze, to ja poproszę kalkulator do obliczania maksymalnej rozdzielczości
    (w liniach na milimietr) obrazu uzyskiwanego poprzez otworek o danej
    średnicy, w ustalonej odległości od materiału światłoczułego oraz przy
    konkretnej długości fali.
    Kalkulator musi uwzględniać również limit dyfrakcyjny.
    W sumie więc jest 3 zmienne i jeden wynik.

    Problem jest zdecydowanie fotograficzny i ciekawy, a do tego jeszcze wiem,
    że interesujesz się w pewien sposób fotografią otworkową. Czy podejmiesz
    się wobec tego? :)

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_