-
11. Data: 2012-10-22 11:22:46
Temat: Re: Jazda automatem
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:k63289$9rj$1@usenet.news.interia.pl...
> Przy klasycznych automatach ze sprzęgłem hydrokinetycznym silnik jest
> dopędzany przez to sprzęgło, więc obroty spadają, ale jeśli z konfiguracji
> aktualnego przełożenia i prędkości wypada duża różnica, to silnik
> zatrzymuje się na wyższych obrotach niż obroty jałowe.
Śmigam automatami MB z hydrokinetycznym sprzęgłem i tam wolnobiegu nie ma. Z
góry normalnie hamuje silnikiem, jak chcę aby mocniej to ręcznie blokuje 3
czy 2 bieg.
> Przy CVT może nastąpić rozłączenie silnika przez sprzęgło
> elektromagnetyczne.
>
> Przy DSG też może się silnik rozłączać.
Takich cudów techniki nie dosiadałem i nie znam.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
12. Data: 2012-10-22 20:53:46
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2012-10-22 11:22, Ukaniu pisze:
>
> Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> news:k63289$9rj$1@usenet.news.interia.pl...
>> Przy klasycznych automatach ze sprzęgłem hydrokinetycznym silnik jest
>> dopędzany przez to sprzęgło, więc obroty spadają, ale jeśli z
>> konfiguracji aktualnego przełożenia i prędkości wypada duża różnica,
>> to silnik zatrzymuje się na wyższych obrotach niż obroty jałowe.
>
> Śmigam automatami MB z hydrokinetycznym sprzęgłem i tam wolnobiegu nie
> ma. Z góry normalnie hamuje silnikiem, jak chcę aby mocniej to ręcznie
> blokuje 3 czy 2 bieg.
>
Aktualnie mam w swojej "stajni" Subaru Legacy I i Pajero II.
Obydwa w trybie "D" lekko dopędzają silnik. Hamują silnikiem dopiero w "3".
Nie pamiętam dokładnie - dawno to było, ale albo Range Rover Classic
albo jakiś stary Talbot, jeszcze z gaźnikowym silnikiem - całkowicie
otwierały selenoid i silnik nawet przy dużej prędkości jazdy mruczał
sobie spokojnie na jałowych.
W ciągu kilku ostatnich lat jeździłem różnymi autami, począwszy od małej
niezniszczalnej Toyotki Starlet, do różnych Disco i Land Cruiserów, i
chyba wszystkie nowsze pojazdy przy wybieraku ustawionym na "D" lekko
dopędzają silnik, zaś hamują silnikiem dopiero na niższych wybierakach
("4", "3", "2" - w zależności od skrzyni w konkretnym pojeździe). Nie
pamiętam, abym spotkał auto ze skrzynią całkowicie rozpinającą napęd.
Częściej spotyka się chyba skrzynię z dodatkowym sprzęgłem zamykającym
napęd na najwyższym biegu, aby nie było poślizgu w hydrokinetyce. Mają
tak m.in. skrzynie Aisin w Pajero 2 i skrzynie (nie pamiętam, jakie,
może ZF) w LR Disco 1.
>> Przy CVT może nastąpić rozłączenie silnika przez sprzęgło
>> elektromagnetyczne.
>>
>> Przy DSG też może się silnik rozłączać.
>
> Takich cudów techniki nie dosiadałem i nie znam.
>
>
Zdarzyło mi się parę razy jechać jakimiś Audi i BMW, ale niestety, nie
zwracałem dokładnie uwagi. Zresztą nowe 7-biegowe DSG mogą być dość
delikatne i nie szarpią jak niektóre starsze (Passat? nie pamiętam).
Ale jechałem z reguły po mieście, w korkach, więc nie bardzo było jak
wypróbować właściwiści pojazdu.
Pamiętam tylko jakieś kilkuletnie Audi z DSG, że bardzo powoli reagowało
na kick-down. Podobnie długo reagują amerykańskie wersje Foresterów II,
ale te mają skrzynię hydrauliczną.
--
Pozdrawiam.
Adam.
-
13. Data: 2012-10-22 21:26:39
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 22 Oct 2012 20:53:46 +0200, Adam napisał(a):
> i
> chyba wszystkie nowsze pojazdy przy wybieraku ustawionym na "D" lekko
> dopędzają silnik
Tego akurat w vito nie doswiadczylem - przy kazdej predkosci i na kazdym
biegu hamowanie silnikiem bylo wyczuwalne.
--
Maciek
Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio
-
14. Data: 2012-10-22 22:58:06
Temat: Re: Jazda automatem
Od: "cef" <c...@i...pl>
Ukaniu wrote:
>> Przy DSG też może się silnik rozłączać.
>
> Takich cudów techniki nie dosiadałem i nie znam.
Nie rozłącza. To praktycznie normalne sprzegło,
tylko automatycznie przełączane.
-
15. Data: 2012-10-22 23:04:45
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Filip <b...@m...pl>
W dniu 2012-10-22 20:53, Adam pisze:
> Obydwa w trybie "D" lekko dopędzają silnik.
Pierwsze słyszę aby automat dopędzał silnik. Jakieś popsute muszą być.
> Zdarzyło mi się parę razy jechać jakimiś Audi i BMW, ale niestety, nie
> zwracałem dokładnie uwagi.
Szkoda, bo różnica jest kolosalna. Audi i BMW mają kompletnie inne skrzynki.
> Zresztą nowe 7-biegowe DSG mogą być dość
> delikatne i nie szarpią jak niektóre starsze (Passat? nie pamiętam).
Nie porównuj DSG do tiptronica. To dwie zupełnie inne skrzynki.
> Pamiętam tylko jakieś kilkuletnie Audi z DSG, że bardzo powoli reagowało
> na kick-down. Podobnie długo reagują amerykańskie wersje Foresterów II,
> ale te mają skrzynię hydrauliczną.
>
...
-
16. Data: 2012-10-23 08:09:43
Temat: Re: Jazda automatem
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "Filip" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
news:k64cde$9vs$2@news.task.gda.pl...
> Pierwsze słyszę aby automat dopędzał silnik. Jakieś popsute muszą być.
Jak już pisałem w MB to normalne. Jak jadę 200 i puszczę gaz to nadal mam
np. 5000 i maleje wraz z wytracaniem prędkości.
Czy w tych autach bez dopędzania wtedy pojawią sie obroty jałowe np 800?
To odrobinkę straszne. Co się wtedy dzieje jak wcisnąć gwałtownie gaz do
deski?.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
17. Data: 2012-10-23 08:22:04
Temat: Re: Jazda automatem
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:k644nr$33g$1@usenet.news.interia.pl...
> Nie pamiętam dokładnie - dawno to było, ale albo Range Rover Classic albo
> jakiś stary Talbot, jeszcze z gaźnikowym silnikiem - całkowicie otwierały
> selenoid i silnik nawet przy dużej prędkości jazdy mruczał sobie spokojnie
> na jałowych.
Ryzyko zgaśnięcia przy wysokiej prędkości i spalanie paliwa gdy można je
zupełnie odciąć.
>Nie pamiętam, abym spotkał auto ze skrzynią całkowicie rozpinającą napęd.
>Częściej spotyka się chyba skrzynię z dodatkowym sprzęgłem zamykającym
>napęd na najwyższym biegu, aby nie było poślizgu w hydrokinetyce. Mają tak
>m.in. skrzynie Aisin w Pajero 2 i skrzynie (nie pamiętam, jakie, może ZF) w
>LR Disco 1.
Myślę, że skrzynia po puszczeniu gazu przechodzi na najwyższy bieg, z uwagi
na poślizg obroty są trochę niższe.
Bo dlaczego silnik miał by palić benzynę aby się kręcić na jałowych skoro
może być napędzany od kół i wykonywać np. przydatne w danym momencie
hamowanie za 0 zł paliwa.
Druga sprawa to czas rozkrecania silnika. Jadąc np 200 na wysokich obrotach
silnik przy gwałtownym wciśnięciu pedału musiał by się rozkręcić od 800 do
5000 co przecież trwa i zakończy się gustownym dupnięciem napędu w chwili
załączenia sprzęgła jednokierunkowego. To by był jakiś absurd - no ale dziś
wszystko jest możliwe
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
18. Data: 2012-10-23 08:48:12
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Robson <r...@...pl>
On 2012-10-22 09:33, Ukaniu wrote:
>
> Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości > odpuscisz gaz
> to samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w
>> przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło
>> jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze.
>
> I obroty silnika wtedy spadają do jałowych? bo tak by działało sprzęgło
> jednokierunkowe we wspomnianym typie wolnobiegu.
> Takie coś to ja pamiętam tylko z Trabanta.
>
Prawie do jałowych, a są zależne od prędkości, zazwyczaj 1000-1300obr.
Wpływ sprzęgła hydrokinetycznego na silnik, na znacznie mniejsze opory
niż gdy samochód stoi.
R
-
19. Data: 2012-10-23 10:26:54
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Filip <b...@m...pl>
W dniu 2012-10-23 08:09, Ukaniu pisze:
> Jak już pisałem w MB to normalne. Jak jadę 200 i puszczę gaz to nadal
> mam np. 5000 i maleje wraz z wytracaniem prędkości.
Czyli o jakim dopędzaniu silnika mówisz? Chyba chciałeś powiedzieć o
wytracaniu prędkości.
> Czy w tych autach bez dopędzania wtedy pojawią sie obroty jałowe np 800?
NIE! Broń boże, dlaczego automat miałby odłączyć bieg?
-
20. Data: 2012-10-23 10:54:31
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2012-10-22 22:58, cef pisze:
> Ukaniu wrote:
>
>>> Przy DSG też może się silnik rozłączać.
>>
>> Takich cudów techniki nie dosiadałem i nie znam.
>
> Nie rozłącza. To praktycznie normalne sprzegło,
> tylko automatycznie przełączane.
>
Dwa sprzęgła, czy jedno podwójne - tu bez znaczenia.
Nie rozłącza ze względu na oszczędność paliwa - silnik "dopędzany" nie
jest zasilany paliwem.
Napisałem, że przy DSG _może_ rozłączać napęd. Zależy to od sterownika,
natomiast nie używa się rozłączania z kilku różnych względów. Było to
opisywane kilka lat temu bodajże w "Technice Warsztatowej".
Niektórzy zmieniają parametry sterownika, aby rozłączał napęd, ale to w
USA i ci, co wcześniej jeździli Cobrami czy innymi Camaro ;)
Ale oni są zboczeni inaczej ;)
--
Pozdrawiam.
Adam.