-
1. Data: 2012-10-19 19:28:08
Temat: Jazda automatem
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Po raz pierwszy od dawna jezdzilem dzis autem automatem i nie powiem, zebym
mial z tym jakis problem - siadasz i jedziesz, ale pewne sprawy z zakresu
*sprawnego* zmuszania samochodu do takiego a nie innego wyboru przelozenia
nadal nie sa dla mnie calkiem jasne.
1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)
2) dzialanie kickdownu jest oczywiste, ale jak np. zmusic auto, ktore
jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown
raczej odpada, raczej...
Pacjent to misiek vito CDI.
--
Maciek
Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio
-
2. Data: 2012-10-19 20:13:20
Temat: Re: Jazda automatem
Od: mister <b...@e...com>
W dniu 2012-10-19 19:28, Maciek pisze:
> 2) dzialanie kickdownu jest oczywiste, ale jak np. zmusic auto, ktore
> jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
> zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown
> raczej odpada, raczej...
>
> Pacjent to misiek vito CDI.
w Viano 3.0 CDI machniecie dzwignia w lewo zbijalo bieg w dol, wiec w
Vito pewnie bedzie podobnie
-
3. Data: 2012-10-19 20:16:51
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 19 Oct 2012 20:13:20 +0200, mister napisał(a):
> w Viano 3.0 CDI machniecie dzwignia w lewo zbijalo bieg w dol, wiec w
> Vito pewnie bedzie podobnie
I tak jest. Ale chce wiedziec, czy to samo da sie osiagnac samym
operowaniem gazem.
--
Maciek
Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio
-
4. Data: 2012-10-19 20:51:20
Temat: Re: Jazda automatem
Od: scobowski <s...@i...pl>
W dniu 2012-10-19 20:16, Maciek pisze:
> Dnia Fri, 19 Oct 2012 20:13:20 +0200, mister napisał(a):
>
>> w Viano 3.0 CDI machniecie dzwignia w lewo zbijalo bieg w dol, wiec w
>> Vito pewnie bedzie podobnie
>
> I tak jest. Ale chce wiedziec, czy to samo da sie osiagnac samym
> operowaniem gazem.
>
Ostatniego automata miałem 2 lata temu i był dziesięcioletni, ale a4-ka,
(a i nieco nowsze ojcowe mercedesy,) w zależności od obrotów miały +- 3
stopnie reakcji na gaz. Przy jeździe na wysokim biegu (v-VI) delikatne
wciśnięcie redukowało o jeden, głębsze o 2-3 przełożenia, kick -
potrafił z 5-ki (czy 6-ki w mercu) zrzucić na dwójkę. Wszystko co musisz
- to nieco energiczniej ten gaz nacisnąć i zrezygnować z dupowatego
suwaczke "economy" (jeśli merce wciąż go mają?)
-
5. Data: 2012-10-22 00:08:52
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Dman666 <d...@g...com>
On Friday, October 19, 2012 7:27:25 PM UTC+2, Maciek wrote:
> 1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
>
> gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
>
> niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)
Przy energicznym przyspieszaniu tak. Przy jezdzie ze stala predkoscia nie.
Jesli na ten przyklad ciagniesz ostro w gore np do 100 to pojdzie na 2 biegu do setki
na wysokich obrotach, odpuszczasz przy setce i skrzynia rejestruje fakt zaniemania
dynamiki po czym wrzuca mozliwy najwyzszy bieg.
--
Dman-666
AUY ASB,668.942 ASB
Stolec
-
6. Data: 2012-10-22 02:26:40
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Filip <b...@m...pl>
W dniu 2012-10-19 19:28, Maciek pisze:
> 1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
> gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
> niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)
>
Na niższy jak już. Ale to nie reguła, zależy jaką prędkością jedziesz i
jak szybko wcześniej przyspieszałeś..
> 2) dzialanie kickdownu jest oczywiste, ale jak np. zmusic auto, ktore
> jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
> zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown
> raczej odpada, raczej...
>
Automat sam powinien zredukować bieg.
-
7. Data: 2012-10-22 08:24:01
Temat: Re: Jazda automatem
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:jx66yiq6k18.2ul73hmqpbpt.dlg@40tude.net...
> 1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
> gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
> niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)
Jakby tak było to skrzynia by zmieniała biegi w kółko.
Redukcja biegu występuje przy mocniejszym wciśnięciu gazu.
> 2) dzialanie kickdownu jest oczywiste, ale jak np. zmusic auto, ktore
> jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
> zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown
> raczej odpada, raczej...
Wciskasz gaz aby jechać tak szybko jak chesz, ja będzie góra to mocniej, jak
skrzynia uzna, że trzeba zredukować to zredukuje.
Jak czcesz aby wcześniej wszedł na bieg wyższy to chwilowo odpuszczasz gaz.
Jak czaisz się i chesz wyprzedzić a bieg jest wysoki to czasem warto włączyć
ręcznie wajchą niższy bieg. To oszczędzi czasu na redukcję i rozkręcanie
silnika.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
8. Data: 2012-10-22 09:17:15
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Robson <r...@...pl>
On 2012-10-19 19:28, Maciek wrote:
>
> Po raz pierwszy od dawna jezdzilem dzis autem automatem i nie powiem, zebym
> mial z tym jakis problem - siadasz i jedziesz, ale pewne sprawy z zakresu
> *sprawnego* zmuszania samochodu do takiego a nie innego wyboru przelozenia
> nadal nie sa dla mnie calkiem jasne.
>
> 1) z tego co pamietam, to przy jezdzie ze stala predkoscia zdjecie nogi z
> gazu i ponowne przycisniecie powinno spowodowac zmiane biegu na wyzszy -
> niestety nie powoduje (ale przez te lata moglo mi sie cos pochrzanic)
co to wg ciebie wyższy bieg?
Jeździłem i dalej jeżdżę automatami (hyundai, passat, peugeot, obecnie
golf i voyager) i w żadnym nie ma takiego efektu, jak mówisz. Jeśli
odpuscisz gaz to samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w
przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło
jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze.
>
> 2) dzialanie kickdownu jest oczywiste, ale jak np. zmusic auto, ktore
> jedzie powoli, zeby bez zwalniania i bez gwaltownych skokow do przodu
> zredukowalo przelozenie, np. kiedy wjezdzamy pod ostra gorke? Kickdown
> raczej odpada, raczej...
Normalnie, na dwa sposoby. Albo jeśli będziesz jechał coraz wolniej to
skrzynia sama zacznie redukować biegi, albo zmieniając na niższe
przełozenia (w golfie to 4-3-2 lub ręcznie +-, w voyagerze 3-2-L)
> Pacjent to misiek vito CDI.
Nie mam pojecia, jaki tam jest wybierak.
R
-
9. Data: 2012-10-22 09:33:13
Temat: Re: Jazda automatem
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości > odpuscisz gaz to
samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w
> przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło
> jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze.
I obroty silnika wtedy spadają do jałowych? bo tak by działało sprzęgło
jednokierunkowe we wspomnianym typie wolnobiegu.
Takie coś to ja pamiętam tylko z Trabanta.
--
pozdrawiam,
Łukasz
-
10. Data: 2012-10-22 11:05:13
Temat: Re: Jazda automatem
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2012-10-22 09:33, Ukaniu pisze:
>
> Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości > odpuscisz gaz
> to samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w
>> przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło
>> jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze.
>
> I obroty silnika wtedy spadają do jałowych? bo tak by działało sprzęgło
> jednokierunkowe we wspomnianym typie wolnobiegu.
> Takie coś to ja pamiętam tylko z Trabanta.
>
Przy klasycznych automatach ze sprzęgłem hydrokinetycznym silnik jest
dopędzany przez to sprzęgło, więc obroty spadają, ale jeśli z
konfiguracji aktualnego przełożenia i prędkości wypada duża różnica, to
silnik zatrzymuje się na wyższych obrotach niż obroty jałowe.
Przy CVT może nastąpić rozłączenie silnika przez sprzęgło
elektromagnetyczne.
Przy DSG też może się silnik rozłączać.
--
Pozdrawiam.
Adam.