  • 101. Data: 2013-02-08 14:06:02
    Temat: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu piątek, 8 lutego 2013 11:20:30 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Ale przecież ja nigdzie nie napisałem, że wszyscy taką decyzję powinni
    > podjąć. Da się to zrobić i niech każdy oceni, czy powinien. Na tym polega
    > różnorodność w biznesie - gdyby wszyscy robili to samo i tak samo, to rynku
    > by nie było.
    Trochę abstrahując od powyższego akapitu: jaki wybór ma dziś ktoś, kto
    szuka języka kompilowanego, wydajnego, z dużą ilością różnych bibliotek i
    narzędzi? Czym warto się zainteresować, kolejność ważna:
    1) C++
    2) C
    3) Delphi
    Jakie języki następne? Kiedyś mój entuzjazm wzbudzał język D, ponieważ miał być
    językiem C++ pozbawionym cech asemblerowych. Zdaje się że umarł?

    Pozdrawiam

  • 102. Data: 2013-02-08 14:12:34
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-02-08, M.M. <m...@g...com> wrote:
    > Trochę abstrahując od powyższego akapitu: jaki wybór ma dziś ktoś, kto
    > szuka języka
    [...]
    > z dużą ilością różnych bibliotek i
    > narzędzi?
    [...]
    > Jakie języki następne?

    Innymi słowy: jakie są inne, nieznane szerzej języki, które są
    popularne, mimo że nie są znane?

    Czy ty się zastanawiałeś nad tą wypowiedzią?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 103. Data: 2013-02-08 14:22:34
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu piątek, 8 lutego 2013 14:12:34 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:

    > Innymi słowy: jakie są inne, nieznane szerzej języki, które są
    > popularne, mimo że nie są znane?
    > Czy ty się zastanawiałeś nad tą wypowiedzią?
    A czy Ty zadajesz pytanie tylko wtedy gdy doskonale znasz odpowiedź?

    Jakbyś się zastanowił, to byś wiedział, że mogą być takie
    języki, a tylko ja ich nie znam - zwykle dlatego się pyta :D

    Nie wiem zupełnie co z językiem D, nie wiem czy umarł, czy się
    rozwinął...

  • 104. Data: 2013-02-08 17:45:23
    Od: darekm <d...@e...com>

    W dniu 2013-02-07 23:51, Andrzej Jarzabek pisze:

    > A w językach z dynamicznym systemem typów nie trzeba. I na tym polega
    > różnica - w C++ tego po prostu nie zrobisz i tyle, żaden QVariant czy
    > hashmap ci nie pomoże.

    To że zawsze możesz użyć wszystko ma swoją drugą stronę: niczego nie
    możesz zabronić. Przy statycznym typowaniu każda funkcja ma
    zdefiniowane dla jakich typów i w jakim kontekście jest poprawna i w
    innych jej nie użyjesz. A wraz ze wzrostem programu liczba kontekstów
    niepoprawnych rośnie szybciej niż tych poprawnych.

    > Bo zajmuje czas, bo wprowadza szum do kodu, bo utrudnia refaktoryzację.
    > Może nie zawsze, ale przynajmniej niekiedy.

    Co zajmuje czas: wklepanie kodu? Przecież to jest czas pomijalny.
    Refaktoryzacja: kompilator powie Ci gdzie NIE możesz użyć nowej
    funkcji/struktury

    > Wprowadzasz duplikację. No i pojawiają się dalsze problemy, co na
    > przykład, jeśli chcesz skopiować structa i owej kopii dołożyć kilka
    > nowych pól?

    Tylko wtedy gdy to ma sens, mogę zawsze przekazywać nie obiekty a pole.
    Po drugie to kompilator zabroni mi wywołać
    foo(foo(c))

    kwestia czy lepiej mieć większe ograniczenia i mniejsze zagrożenie
    nieuprawnionego użycia, czy mniej ograniczeń , mniej kodu i większe
    zagrożenie nieuprawnionego użycia?

    Piszesz konwersję kopiującą wszystkie składowe do hashmapy?
    > I tak dla każdego typu? I nie widzisz w tym nic niewygodnego?

    W życiu też możesz używać wygodnego samochodu rodzinnego do którego
    zapakujesz na dowolnym parkingu kilka osób, psa i śniadanie i dojedziesz
    nad (prawie) dowolne jezioro. Z drugiej strony masz tiry, które
    zapakujesz wyłącznie na rampie wyłącznie paletami wyłącznie mechanicznie
    i można jeździć wyłącznie uprawnionymi drogami. Dlaczego tak skoro tak
    niewygodnie i restrykcyjnie?

    --
    Darek

  • 105. Data: 2013-02-08 17:49:07
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 8, 1:06 pm, "M.M." <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > szuka języka kompilowanego, wydajnego, z dużą ilością różnych bibliotek i
    > narzędzi? Czym warto się zainteresować, kolejność ważna:

    Java? C#? Objective-C?

    > Kiedyś mój entuzjazm wzbudzał język D, ponieważ miał być
    > językiem C++ pozbawionym cech asemblerowych. Zdaje się że umarł?

    Nigdy nie był popularny, ale chyba nie jest mniej popularny niż
    kiedyś. Jeśli chodzi o twoje kryteria, to mała popularność raczej
    niestety przekłada się na brak "dużej ilości bibliotek i narzędzi".

  • 106. Data: 2013-02-08 18:14:45
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 8, 4:45 pm, darekm <d...@e...com> wrote:

> [...]
    > innych jej nie użyjesz. A wraz ze wzrostem  programu liczba kontekstów
    > niepoprawnych rośnie szybciej niż tych poprawnych.

    Można ograniczyć ten efekt odpowiednio projektując kod.

    > Co zajmuje czas: wklepanie kodu? Przecież to jest czas pomijalny.

    Wymyślenie zestawu typów i relacji między nimi, odpowiadające
    problemowi. Przerabianie tego zestawu w miarę jak problem się zmienia.

    > Refaktoryzacja: kompilator powie Ci gdzie NIE możesz użyć nowej
    > funkcji/struktury

    W pewnych sytuacjach tak, ale czasem ci powie, że błąd, bo typ X nie
    istnieje i faktycznie, po refaktoryzacji nie istnieje.

    > Tylko wtedy gdy to ma sens, mogę zawsze przekazywać nie obiekty a pole.

    Przykład był przecież uproszczony, jeśli funkcja korzysta z siedmiu
    pól, to przekażesz jej siedem argumentów?

    > Po drugie to kompilator zabroni mi wywołać
    >    foo(foo(c))

    Nawet jeśli właśnie foo(foo(c)) jest dokładnie tym, co chcesz zrobić.

> [...]
    > zapakujesz wyłącznie na rampie wyłącznie paletami wyłącznie mechanicznie
    > i można jeździć wyłącznie uprawnionymi drogami. Dlaczego tak skoro tak

    Nie bardzo rozumiem, jak to się ma do tematu dyskusji. Chcesz
    powiedzieć, że samochody rodzinne są niepotrzebne, skoro można rodzinę
    zapakować w dwa tiry i wybrac sobie takie jezioro, do którego prawie
    dojeżdża uprawniona droga?

  • 107. Data: 2013-02-08 18:52:15
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu piątek, 8 lutego 2013 18:14:45 UTC+1 użytkownik Andrzej Jarzabek napisał:

    > Wymyślenie zestawu typów i relacji między nimi, odpowiadające
    > problemowi. Przerabianie tego zestawu w miarę jak problem się zmienia.
    Moim zdaniem jest to kwestia szczęścia. Jeśli nie odgadniemy jak
    projekt w przyszłości będzie się rozwijał, to w każdym języku
    dogłębna (nie kłóćmy się o zmianę int na double - to niezauważalnie mały
    nakład pracy) refaktoryzacja staje się koszmarem.
    Przerabianie samochodu albo łodzi na amfibię zawsze jest trudniejszym
    zadaniem niż produkcja amfibii od zera.

    Znowu muszę zapytać jak zdarta płyta: jaki jest przykład takiej refaktoryzacji
    która będzie trudna w C++, a łatwa w Pythonie, Rubym i reszcie. Mnie się
    wydaje to bardzo pomocne gdy kompilator C++ krzyczy już w trakcie
    kompilacji że się typy nie zgadzają.

    Zdrowia!

  • 108. Data: 2013-02-08 18:52:25
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 8, 4:05 am, "M.M." <m...@g...com> wrote:

    > Kiedyś tak o Perlu słyszałem. Czasami nie wiem czego słuchać :)

    Jeśli ktoś ci mówił o Perlu, że jest "ekstremalnie elegancki i
    jednocześnie wydajny", to raczej nie powinieneś słuchać tej osoby w
    żadnej kwestii.

    > Chodziło właśnie o te ograniczenia, a właściwie to nie tylko o nie.
    > Do niektórych języków napisanie dobrego kompilatora jest możliwe i język
    > tego nie ogranicza w żaden sposób, ale zadanie może być znacznie trudniejsze i
    > to pod względem implementacyjnym jak i pod względem algorytmicznym, kompilacja
    > mogłaby trwać za długo.

    W praktyce te teoretyczne kwestie nie mają aż takiego znaczenia. Bez
    problemu da się wymyśleć język, który ma wszystkie zalety C++, ale
    łatwiej się do niego pisze kompilator czy może się szybcie kompilować.
    Co z tego, skoro w momencie wymyślenia nikt tego języka nie używa,
    więc zainteresowanie rozwijaniem kompilatora jest znikome. W pięciu i
    tak nie napiszecie kompilatora, który optymalizuje lepiej niż gcc czy
    icc.

    > Ciekawe zagadnienie, ja zawsze myślałem że to właśnie do takiego języka
    > jak C++ trudniej napisać dobry kompilator.

    Może i trudniej, ale dzięki popularności ludzie robią to i tak - bo
    jest powód, bo komuś opłaca się pakować w to dużą kasę.

    > Chyba nie zrozumiem tego, w C też pisze się uniwersalne procedury i
    > obsługuje wiele przypadków.

    Możesz mieć i cały swój program w jednej funkcji i w niej obsługiwać
    wszystkie przypadki, nadal każdy przypadek obsługuje inny kawałek
    kodu.

    Chodzi o to, żeby mieć _jeden kawałek kodu_, który bierze obiekt x i
    pobiera jego właściwość o nazwie y, który obsługuje przypadek kiedt x
    jest strukturą a y polem struktury i przypadek, kiedy x jest hashmapą
    a y kluczem w hashmapie.

    > Liczymy tak:
    > suma od 1 do N ( p_i * (c_i - a_i) )
    > N - ilość cech języka
    > p_i  - prawdopodobieństwo użyca
    > c_i  - korzyści jakie niesie wybrany język w cesze i
    > a_i  - korzyści jakie niesie najlepszy niewybrany język w cesze i.
    >
    > Jeśli do warianta nie mogę wrzucić czegoś, co przydaje się bardzo rzadko,
    > to mówię że mogę wrzucić tam wszytko ( p_i jest bliskie zera i nie
    > zmienia wartości powyższego wzoru ).

    OK, więc jeśli używasz np. jakiejś biblioteki, to twierdzisz, że jest
    bezużyteczna, bo ty jej nie używasz i w związku z tym nie potrafisz
    sobie wyobrazić, po co by miała być komukolwiek potrzebna?

    > No tak, ale ten fakt musi się jeszcze jakoś przekładać na praktyczne
    > korzyści, w przeciwnym razie rozmawiamy o czymś niepotrzebnym.

    No to się przekłada, tylko że może dla ludzi, którzy używają innych
    rzeczy, niż ty. Zauważ, że jeśli ktoś programuje komputer przez
    dziurkowanie kart perforowanych, to mu nawet mnemoniki assemblerowe
    niepotrzebne.

    > Też nie przepadam, zwłaszcza za makrami. Ale jak w php świeżo dodane
    > pola otaczam dolarami i klamrami to też mi się robi niedobrze.

    Nie znam PHP, ale oczywistym rozwiązaniem jest nie używanie PHP.
    Przecież to, co piszesz to (chyba?) jakas kwestia składniowa, bez
    związku z dynamicznym systemem typów. W każdym razie istnieje wiele
    języków dynamicznie typowanych, w których nie otacza się żadnych pól
    nawiasami i klamrami, a też działają.

    > Jaką duplikację?

    Napisałeś tę samą funkcję dwa razy - raz dla structa, drugi raz dla
    hashmapy.

    > Dlaczego tak jest źle?
    > new_hashmap = old_hasmap;
    > new_hashmap['nowe_pole1'] = wartość1;
    > new_hashmap['nowe_pole2'] = wartość2;

    Chcesz skopiować _structa_.

    Czyli:
    Hashmap convert_from(some_struct s)
    {
    Hashmap result;
    hashmap["width"]=s.width;
    hashmap["height"]=s.height
    [...]
    return hashmap;
    }

    > No właśnie nie widzę.

    Popatrz na przykład powyżej i powiedz, co się dzieje, jak się zmienia
    definicja some_struct.

  • 109. Data: 2013-02-08 19:18:20
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 8, 10:20 am, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:

    > Przepraszam, ale tego kompletnie nie zrozumiałem. Mogę prosić np. o analogię
    samochodową?

    Nie znam się na samochodach, ale powiedzmy, że porównujesz do floty
    Forda Mondeo i Bentleya. Przy Bentleyu jest piętnaście checkboxów, a
    przy Fordzie Mondeo tylko jeden "jest tańszy od Bentleya". Liczysz
    checkboxy i wychodzi, że powinieneś wybrać Bentleya.

    > To o czym tu dyskutujemy?

    O tym, kto o tym decyduje i dlaczego nie programista.

    > To miałem na myśli piszą o refleksji nad stanem obecnym. Czyli ustaliliśmy,
    > że w ten sposób można określić, co jest dobre dla projektu. Tak? Bo nie
    > wiem już, co ustaliliśmy.

    Powiedzmy, że można. Ale jeśli pozostawiasz tę refleksję, a w
    szczególności decyzje wynikające z refleksji osobie, której interes
    może być sprzeczny z dobrem projektu, to ryzykujesz, że te decyzje
    będą suboptymalne.

    > Jest całkiem dobra metoda, żeby to sprawdzić - zrobić to.

    Jest to również dobra metoda na sprawdzenie, jak długo można trzymać
    penisa we wrzątku.

    > Jak już pisałem, są firmy gotowe na ryzyko, oraz niegotowe. Te gotowe
    > są w stanie poddjąć decyzje, których te niegotowe nie podejmują, bo są...
    niegotowe.

    Skoro lubisz metafory samochodowe, to proszę bardzo: są kierowcy,
    którzy po kilk głębszych czują się gotowi do jeżdżenia po górskich
    serpentynach 180 km/h. Skoro się czują gotowi, to są w stanie podjąć
    decyzję, których ci niegotowi nie podejmują.

    > Na pewno powinien mieć swoj input w tym procesie.

    Z tym przecież nie dyskutuję.

    > Skoro gdzieś zidentyfikowano ryzyko, to należy nim zarządzać.
    > Niczym się to nie różni od jakiegokolwiek innego ryzyka, któro
    > w biznesie jest zjawiskiem normalnym.

    No więc otóż normalne zarządzanie ryzykiem w biznesie polega na tym,
    że czasem się ryzyka nie podejmuje, a nie działa na zasadzie "jest to
    ryzykowne, ale ryzyko zawsze jest w biznesie więc: Urrrrraaa!!!"

  • 110. Data: 2013-02-08 21:56:12
    Od: darekm <d...@e...com>

    W dniu 2013-02-08 18:14, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Można ograniczyć ten efekt odpowiednio projektując kod.

    Przy wsparciu języka to ograniczenie jest skuteczniejsze.

    > Wymyślenie zestawu typów i relacji między nimi, odpowiadające
    > problemowi. Przerabianie tego zestawu w miarę jak problem się zmienia.

    Co jest prostsze: "odpowiednio" projektować kod, czy tylko wprowadzać
    więcej typów wraz z ewentualnie duplikowaniem kodu, szczególnie że to
    ostatnie jest w mniejszym lub większym zakresie mechaniczne.
    Poza tym struktury danych i relacje między nimi masz dane w
    specyfikacji. Typy to mechanizm separacji, aby błędnie nie mieszać
    niewłaściwych struktur i narzędzi.

    > W pewnych sytuacjach tak, ale czasem ci powie, że błąd, bo typ X nie
    > istnieje i faktycznie, po refaktoryzacji nie istnieje.

    czyli dobrze, nieprawdaż?

    > Przykład był przecież uproszczony, jeśli funkcja korzysta z siedmiu
    > pól, to przekażesz jej siedem argumentów?

    zacytuję:
    "Można ograniczyć ten efekt odpowiednio projektując kod."

    > Nawet jeśli właśnie foo(foo(c)) jest dokładnie tym, co chcesz zrobić.

    Jeśli tak jest to będzie istniała odpowiednia definicja.
    Jeśli nic nie zrobię to znaczy że nie chcę takiej konstrukcji.
    Mam wybór.

> [...]
    > powiedzieć, że samochody rodzinne są niepotrzebne, skoro można rodzinę
    > zapakować w dwa tiry i wybrac sobie takie jezioro, do którego prawie

    Zupełnie odwrotnie. Pytanie brzmi: dlaczego tiry są takie popularne
    skoro mają tyle ograniczeń. W analogii do języków z typowaniem
    statycznym, w których tyle się trzeba "napracować" aby cokolwiek działało.

    --
    Darek