  • 191. Data: 2013-02-19 16:08:40
    Temat: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-02-19 14:32, Piotr Chamera wrote:

    > Pisałeś: "nie da sie zintegrowac (pod)systemow bez _jednego_ wspolnego
    > języka", teraz piszesz, że w teorii się da, ale praktyka jest inna...

    Tak - nie dodalem "w praktyce".

    > Ciekaw jestem z jakimi systemami (w jakiej dziedzinie zastosowań)
    > pracujesz, że tak to widzisz?

    - bankowosc
    - publikacja tresci

    > Czy taka integracja rzeczywiście coś daje,
    > czy to tylko dobrze brzmiący marketing?

    Jest trudna, ale _jakos_ trzeba to zrobic. Nie mozna dopuscic do
    komunikacji "kazdy z kazdym", bo zlozonosc systemu rosnie w takim modelu
    bardzo szybko.

    > Ja odnoszę wrażenie, że jest wręcz odwrotnie - chciałoby się stworzyć
    > coś, co obsłuży całą komunikację w złożonym systemie, ale w praktyce
    > nie bardzo wychodzi...
    >
    > Weźmy za przykład jakiś serwis internetowy: interfejs użytkownika [IU]
    > (w przeglądarce) gada z aplikacją [AP] po stronie serwera przez HTML,
    > JSON itp, aplikacja z bazami danych [BD] przez SQL, ODBC itp.,

    A jesli sa tez inne zrodla danych? A jezeli interfejsow jest kilka
    (mobile, desktop, przegladarka, arkusze kalkulacyjne itd itp).
    A jezeli te poszczegolne komponenty sa tworzone przez rozne zespoly i
    harmonogramy wydawania wersji sa niezsynchronizowane?

    > bazy
    > danych replikują dane między sobą za pomocą własnych protokołów,

    A jesli w systemie jest kilka roznych RDBMS?

    > aplikacje zarządzające treścią [AZT] łączą się z [AP] np. przez SOAP
    > itd.

    Pod warunkiem, ze:
    1. obie strony rozumieja SOAP
    2. pod warunkiem ze obie strony posluguja sie tym samym modelem danych
    (schema)

    A jezeli aplikacji jest wiecej?

    :
    > [IU] gada z ESB przez HTML i JSON, warstwa ESB konwertuje to np.
    > na .NET i przekazuje do [AP], [AP] śle zapytanie do ESB, które
    > konwertuje je do ODBC lub SQL i przekazuje do [BD], itd...
    > Mamy warstwę pośrednią, dzięki której komponent nie musi znać języka,
    > w którym komunikuje się jego rozmówca po drugiej stronie ESB, ale nadal
    > każdy gada do ESB w takim języku, jaki mu najlepiej pasuje, bo nie da
    > się użyć tego samego protokołu do komunikacji z przeglądarką
    > internetową, monitorowania dostępności aplikacji, replikacji bazy
    > danych...

    No wlasnie dokladnie to tak dziala. Ale zeby to bylo mozliwe to ESB musi
    sie umiec komunikowac z systemami zewn. Robi to przy pomocy wtyczek. A
    wtyczki sa tworzone w _jednym_ jezyku - specyficznym dla ESB.

    --
    Michal

  • 192. Data: 2013-02-19 17:16:56
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Michal Kleczek" <m...@k...org> napisał:

    > Kazda z powyzszych wprowadza ten jeden wspolny jezyk, o ktorym wlasnie pisalem.

    Nie rozumiem? Mozesz precyzyjniej wyjasnic ?
    Kazde z nich umozliwia m.in. uzyskanie wspolnego API bez wzgledu na
    jezyk prog. (czyli dla kazdego uzywanego jezyka prog.).
    Napewno nie wpowadza zadnego dodatkowego wspolnego jezyka.

    AK

  • 193. Data: 2013-02-21 09:18:35
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/02/2013 09:44, AK wrote:

    > Jaki mlyn ? Jakie spagetti ?
    > Na palcach zaledwie jednej reki mozna policzyc dojrzale
    > wieloplatformowo/wielojezykowe
    > komponentowe technologie softwareowe.
    > 1. CORBA (dosc ulomna w sesnie wielojezykowosci/latwosci uzytowania,
    > b.dobra
    > w sensie wydajnosci).
    > 2. COM/DCOM/ActiveX - bardzo dojrzala
    > 3. .NET - jeszcze bardziej dojrzala

    EJB i alternatywy na Javę (Spring) są co najmniej tak samo
    wieloplatformowe co .NET.

    Problem jednak taki, że w wielu systemach z dobrych powodów nie stosuje
    się "technologii komponentowych" albo przynajmniej uzupełnia się je
    dodatkowymi metodami i protokołami komunikacji - asynchronous messaging,
    REST, różne formaty reprezentacji danych itd. W sumie spaghetti może się
    zrobić jak najbardziej.

  • 194. Data: 2013-02-21 09:34:43
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał:

    > EJB i alternatywy na Javę (Spring) są co najmniej tak samo wieloplatformowe co
    .NET.

    Nie, gdyz zmuszaja do uzycie tylko jednego "jedynie slusznego" jezyka prog,
    a _to wlasnie_ jest kompletnie bez sensu.
    COM/.NET jest tu daleko do przodu.

    > Problem jednak taki, że w wielu systemach z dobrych powodów nie stosuje się
    "technologii
    > komponentowych"

    W zdecydowanej wiekszosci przypadkow nie widze _zadnych_ sensownych
    powodow nieuzywania ich.

    > albo przynajmniej uzupełnia się je dodatkowymi metodami i protokołami
    > komunikacji - asynchronous messaging, REST, różne formaty reprezentacji danych
    itd.

    No wlasnie _to_ w zdecydowanej wiekszosci przypadkow jest bez sensu.
    Zatrzymanie sie na etapie protokolow i formatow (itp _technicznych_ wylacznie
    pier..łek) to zwyczajny krok wstecz w stosunku do naturalnej dla jezykow
    programowania
    (i nie tylko) idei APIs

    > W sumie spaghetti może się zrobić jak najbardziej.

    To prawda ze czlowiek jest mistrzem w bezsensownym mnozeniu sobie problemow :)

    AK

  • 195. Data: 2013-02-22 00:11:20
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 21/02/2013 08:34, AK wrote:

    > Nie, gdyz zmuszaja do uzycie tylko jednego "jedynie slusznego" jezyka prog,
    > a _to wlasnie_ jest kompletnie bez sensu.
    > COM/.NET jest tu daleko do przodu.

    EJB-y można tworzyć na pewno w Scali i w Groovy, więc nie wiem, czy tak
    znowu daleko.

    > W zdecydowanej wiekszosci przypadkow nie widze _zadnych_ sensownych
    > powodow nieuzywania ich.

    Ależ są - choćby koszta integracji z aplikacjami/komponentami nie
    używającymi ich. Poza tym np. kwestie wydajnościowe.

  • 196. Data: 2013-02-22 11:07:35
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-02-19 17:16, AK wrote:

    > Nie rozumiem? Mozesz precyzyjniej wyjasnic ?
    > Kazde z nich umozliwia m.in. uzyskanie wspolnego API bez wzgledu na
    > jezyk prog. (czyli dla kazdego uzywanego jezyka prog.).

    A to API to w jakim jezyku jest zdefiniowane?

    > Napewno nie wpowadza zadnego dodatkowego wspolnego jezyka.

    IDL?
    CLI?

    --
    Michal

  • 197. Data: 2013-02-24 22:57:44
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 27 stycznia 2013 22:28:51 UTC+1 użytkownik Wojciech Muła napisał:

    > Ale jak napisałem, to tylko wrażenie. Czy znacie publikacje
    > analizujące zależność defektów programów od języka?

    Nie wiem, do czego to przypiąć, bo w tym wątku w kilku miejscach była mowa np. o tym,
    że języki dynamiczne pozwalają na to i owo, np. na serializację obiektów w locie,
    ładowanie kodu, itd.

    Może to kogoś zainteresuje:

    http://www.kalzumeus.com/2013/01/31/what-the-rails-s
    ecurity-issue-means-for-your-startup/

    Jeśli się komuś nie chce czytać, to chodzi właśnie o ładowanie czegoś w locie.

    Języki dynamiczne dają "wolność do", podczas gdy statyczne dają "wolność od".
    Jedno lub drugie może być pożądane, w zależności od potrzeb.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com