    From: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Date: Tue, 28 Dec 2010 13:31:36 +0100

    Dnia 2010-12-28, o godz. 10:58:01
    "gk" <g...@g...pl> napisał(a):

    > Co do raida to nie jest to backup, ale zwiększa bezpieczeństwo
    > danych. W raid 1, gdy padnie jeden dysk da się korzystać z komputera
    > i mieć dostęp do danych.

    To nie jest zwiększenie bezpieczeństwa danych a zwiększenie ich
    dostępności. To dwie różne rzeczy.

    > Jak padnie kontroler raid nie da się odzyskać danych? Rozumiem, że
    > jak padnie zasilanie i dyski, ale jak kontroler?

    Zależy od kontrolera i systemu.

    > Ale co do backupu to w takim razie jak go zrobić? Drugi komputer z
    > dyskiem i zgrywanie danych codziennie czy np. co tydzień?

    A to już kwestia tego jak zaplanujesz i zorganizujesz politykę
    backupów. Czy będzie to inny komputer, napęd taśmowy, jakiś dysk
    przenośny, płyty czy co innego - to już zależy od tego jakie wymogi ma
    to spełniać, jak kosztowne jest odtwarzanie danych i jak dużo ich do
    backupowania jest. Dobiera i planuje się to do konkretnych potrzeb i
    konkretnych możliwości.

    > Co do ilości danych - trudno powiedzieć, ale nie przewiduję jakiejś
    > wielkiej ilości, chociaż z drugiej strony, z tego co wiem, ma tam być
    > sporo zdjęć. To muszę dokładnie sprawdzić - znajomy musi to
    > doprecyzować. A co do systemu? Czy taki freenas wystarczy?

    Czemu uparłeś się na freenas i PC? To fajne rozwiązanei jak ma się
    zbędny sprzęt ale może jednak taniej będzie kupić jakiegoś gotowego
    NAS-a na 2 lub 4 dyski?

    Jeszce raz: określ co ten serwer plików ma robić:

    1. Ilu użytkowników
    2. Jakie usługi będą potrzebne
    3. Jakie zarządzanie prawami dostępu
    4. Jak przestrzeń jest potrzebna na dane
    5. RAID - czy potrzebny i jaki
    6. Backup:
    6.1. Gdzie
    6.2. Jak duży
    6.3. Jak często
    6.4. Na jaki nośnik
    6.5. Plan backupów

    Jak znasz odpowiedź na te pytania to mniej wiecej wiesz co
    potrzebujesz. Ważne by wielkość miejsca do zapisu była zaplanowana z
    naddatkiem - może się okazać że jest więcej danych niż zaplanowałeś na
    początku wiec warto też na to zwrócić uwagę.

    Zdrówko