-
1. Data: 2021-02-26 10:53:08
Temat: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: "T." <k...@i...pl>
Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w cenie
samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z krajem
z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że
taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
Pewien precedens kiedyś był - po zmianie ustrojowej w 1995 r. kupowałem
Poloneza za 17 tys. zł - chyba większość podzespołów była produkcji
krajowej, więc i w nich udział pracy ludzi wynagradzanych słabo był
podobny. I to był najtańszy samochód u nas. Podobnie jest chyba i
obecnie z Dacią - wytwarzana w Rumunii zapewne korzystająca w większości
z miejscowych produktów, może być tania (są tam podzespoły także z Polski).
Z drugiej strony - jeśli auto jest tylko montowane, ale części są
sprowadzane z drogiego kraju, to oszczędność pewnie będzie nieduża, bo
przy montażu pracuje niewiele ludzi. Chodzi zatem o całokształt...
Jak to dziś może wyglądać? Ktoś się orientuje?
T.
-
2. Data: 2021-02-26 11:08:41
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:6038c505$0$511$6...@n...neostrada.
pl...
>Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w
>cenie samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu
>z krajem z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest
>szansa, że taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o
>ile?
>Pewien precedens kiedyś był - po zmianie ustrojowej w 1995 r.
>kupowałem Poloneza za 17 tys. zł - chyba większość podzespołów była
>produkcji krajowej, więc i w nich udział pracy ludzi wynagradzanych
>słabo był podobny. I to był najtańszy samochód u nas.
Plus amortyzacja maszyn, budynkow ..
>Podobnie jest chyba i obecnie z Dacią - wytwarzana w Rumunii zapewne
>korzystająca w większości z miejscowych produktów, może być tania (są
>tam podzespoły także z Polski).
Co nie znaczy, ze bedzie tania bo juz tam Francuzi licza, ile powinna
kosztowac.
Poza tym czasy sie zmienily - jest duzy udzial maszyn, mniej lub
bardziej automatycznych.
>Z drugiej strony - jeśli auto jest tylko montowane, ale części są
>sprowadzane z drogiego kraju, to oszczędność pewnie będzie nieduża,
>bo przy montażu pracuje niewiele ludzi. Chodzi zatem o całokształt...
Montaz auta na linii trwa kilkanascie godzin, choc bywa ze 2
pracownikow pracuje naraz.
>Jak to dziś może wyglądać? Ktoś się orientuje?
A jeszcze dodaj koszt projektu, i np badan nad silnikiem.
A milionowa pensja prezesa to uzasadniona czy nie ?
J.
-
3. Data: 2021-02-26 11:44:54
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: K <n...@e...com>
On 26/02/2021 09:53, T. wrote:
> Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w cenie
> samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z krajem
> z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że
> taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
>
> Pewien precedens kiedyś był - po zmianie ustrojowej w 1995 r. kupowałem
> Poloneza za 17 tys. zł - chyba większość podzespołów była produkcji
> krajowej, więc i w nich udział pracy ludzi wynagradzanych słabo był
> podobny. I to był najtańszy samochód u nas. Podobnie jest chyba i
> obecnie z Dacią - wytwarzana w Rumunii zapewne korzystająca w większości
> z miejscowych produktów, może być tania (są tam podzespoły także z Polski).
> Z drugiej strony - jeśli auto jest tylko montowane, ale części są
> sprowadzane z drogiego kraju, to oszczędność pewnie będzie nieduża, bo
> przy montażu pracuje niewiele ludzi. Chodzi zatem o całokształt...
>
> Jak to dziś może wyglądać? Ktoś się orientuje?
>
> T.
Nie wiem czy bedziesz w stanie to ustalic z jakas sensowna dokladnoscia,
ale ostatnio czytalem o tym:
https://francuskie.pl/klatwa-reeksportu-nowe-samocho
dy-sprzedaja-sie-w-polsce-gorzej-niz-wynika-to-ze-st
atystyk/
-
4. Data: 2021-02-27 08:16:56
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2021-02-26 o 11:08, J.F. pisze:
> Poza tym czasy sie zmienily - jest duzy udzial maszyn, mniej lub
> bardziej automatycznych.
Automaty też wymagają obsługi i to wysoko wykwalifikowanej. A jak do
tego dochodzi np. częsta zmiana asortymentu, to nierzadko automat
wymięka wobec człowieka.
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
5. Data: 2021-02-27 09:46:21
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: cef <c...@i...pl>
W dniu 2021-02-26 o 10:53, T. pisze:
> Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w cenie
> samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z krajem
> z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że
> taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
Myślisz, że cena ma jakiś związek z tymi akurat kosztami?
-
6. Data: 2021-02-27 10:56:22
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: PiteR <e...@f...pl>
in <news:603a06dc$0$511$65785112@news.neostrada.pl>
user cef pisze tak:
> W dniu 2021-02-26 o 10:53, T. pisze:
>> Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w
>> cenie samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w
>> porównaniu z krajem z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są
>> duże, wtedy jest szansa, że taki samochód będzie tani, a
>> przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
>
> Myślisz, że cena ma jakiś związek z tymi akurat kosztami?
Od tego trzeba zacząć. Jeśli zaoszczędzę na produkcji to moje.
Będę szukał potem i tak jak najdroższego zbytu.
--
Piter
#ZawszeGratem
strefa wolna od LPG TDI RWD AT DSG i klimy
-
7. Data: 2021-03-01 07:53:27
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
On 26.02.2021 10:53, T. wrote:
> Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w cenie
> samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z krajem
> z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że
> taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
[...]
Byłem kiedyś przy takiej rozmowie i byłem troszkę zaskoczony, że jest to
około 5% i to nie 5% taniej, a 5% to udział kosztów osobowych w
wyprodukowanym samochodzie więc w sumie wychodzi to 1-1,5% taniej niż ta
sama produkcja np. w Niemczech vs Polska.
Czasem może być nawet wręcz odwrotnie, bo dochodzą z kolei niemałe
koszty logistyczne. Gdyby nie to, że sporo dostawców mamy u siebie, to
pewnie Fiat, OPEL/PSA i VW już by uciekły.
Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
-
8. Data: 2021-03-01 10:18:12
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-02-27 o 09:46, cef pisze:
> W dniu 2021-02-26 o 10:53, T. pisze:
>> Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w
>> cenie samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z
>> krajem z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest
>> szansa, że taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
>
> Myślisz, że cena ma jakiś związek z tymi akurat kosztami?
>
>
Sądzę że nie ma, bo nie ma lokalnych i tanich marek, a globalne koncerny
na takich autach (produkowanych w tanich krajach) mają po prostu większą
marżę. Ale gdyby Tata postawiła na dobrą sieć sprzedaży to na wschodzie
Europy mogłaby odnieść sukces - z uwagi właśnie na cenę wynikającą z
niższych kosztów produkcji, a te samochody są wytwarzane tylko w Indiach.
W latach 90. najtańszym autem u nas był Polonez, bo cała produkcja była
u nas. Niestety sprzedaż spadła, - ludzie woleli droższe, ale lepiej
wyposażone auta (była to też kwestia "zachłyśnięcia się" Zachodem).
Teraz trochę próbuje - nie bez sukcesów - Dacia ze swoimi autami
przebijać się ceną przy niezłym wyposażeniu i jakości. Daje to wymierny
skutek - firma jest wysoko w statystykach. Ale pewnie Renault przykręci
śrubę, bo np. nowe Sandero kanibalizuje Clio. Natomiast duże szanse ma
Spring - będzie to chyba najtańsze auto elektryczne o porównywalnych z
innymi osiągach.
T.
-
9. Data: 2021-03-01 10:23:00
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-03-01 o 07:53, Mirek Ptak pisze:
> On 26.02.2021 10:53, T. wrote:
>> Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w
>> cenie samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z
>> krajem z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest
>> szansa, że taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
> [...]
> Byłem kiedyś przy takiej rozmowie i byłem troszkę zaskoczony, że jest to
> około 5% i to nie 5% taniej, a 5% to udział kosztów osobowych w
> wyprodukowanym samochodzie więc w sumie wychodzi to 1-1,5% taniej niż ta
> sama produkcja np. w Niemczech vs Polska.
> Czasem może być nawet wręcz odwrotnie, bo dochodzą z kolei niemałe
> koszty logistyczne. Gdyby nie to, że sporo dostawców mamy u siebie, to
> pewnie Fiat, OPEL/PSA i VW już by uciekły.
>
> Pozdrawiam - Mirek
Fiat wyłącznie z powodów politycznych przeniósł produkcję Pandy z Tychów
do Włoch - związkowcy wymusili. A tam produkcja 2x droższa... Okazało
się, że kapitał ma narodowość.
Natomiast teraz Stellantis zamierza u nas produkować najlepsze marki :-)
"Przypominamy, że tuż przed końcem 2020 roku gruchnęła wiadomość o
wielkiej inwestycji FCA w Tychach. Sensacyjny projekt szacowany na nawet
2 mld euro przewiduje rozbudowę zakładu i uruchomienie produkcji trzech
nowych modeli samochodów marek Fiat oraz pierwszy raz w historii Jeep i
Alfa Romeo. Pierwsze auto zjedzie z taśmy już w drugiej połowie 2022
roku, a prace przygotowawcze pod instalację nowych maszyn już trwają.
Auta będą oparte na zupełnie nowej platformie, która uwolni drogę do
zastosowania różnych rodzajów napędu, w tym układów hybrydowych (także
plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka) i wersji w 100 proc.
elektrycznych."
T.
-
10. Data: 2021-03-01 10:31:38
Temat: Re: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 01-03-2021 o 10:18, T. pisze:
> Teraz trochę próbuje - nie bez sukcesów - Dacia ze swoimi autami
> przebijać się ceną przy niezłym wyposażeniu i jakości.
Ale miałeś Dacię, czy tylko ze zdjęć tak Ci się wydaje?
Bo ja miałem i zdjęcia to jedyne miejsce, gdzie wygląda ona podobnie do
innych samochodów.
W przypadku wyższych modeli cena już też robi się podobna, ale jakość i
jakość wykonania już nie.
Daje to wymierny
> skutek - firma jest wysoko w statystykach. Ale pewnie Renault przykręci
> śrubę, bo np. nowe Sandero kanibalizuje Clio. Natomiast duże szanse ma
> Spring - będzie to chyba najtańsze auto elektryczne o porównywalnych z
> innymi osiągach.
Chyba nie sprawdzałeś jej parametrów, jeśli tak twierdzisz.
Jej cena po doposażeniu do podobnych poziomów, nie bardzo się różni od
cen innych maluchów.