    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <51c1cc2f$0$1261$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c321e5$0$1247$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c33af2$0$1468$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <a2mvunqypoia$.4m87t24drjcy.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c41e05$0$1263$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    Date: Fri, 21 Jun 2013 15:01:08 +0200

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F napisał:

    >Idea stratowała w chwili, gdy jeszcze mało kto miał komórkę.

    No, tak moze "malo kto" to nie, ale owszem - jeszcze duzo komorek bylo
    do sprzedania.
    Play juz trafil na rynek w zasadzie nasycony ... choc cos mi sie widzi
    ze od tego czasu wiele mln przybylo :-)

    >W ogóle
    >startowała jako "sieć tańsza, lecz gorsza, bo z zasięgiem tylko

    Tansza to nie calkiem. Abonamenty byly dosc drogie.
    Idea 50 i 150 ... 50 i 150 zl ?
    W zamian oferowaly duza ilosc minut.
    Cos, czego jakos wielka dwojca nie potrafila zrealizowac :-)

    >w miastach". Heyah, to bodaj pierwszy przykład realizacji strategii,
    >żeby zamiast obniżać ceny (dla wszystkich klientów), zrobić drugą
    >markę, która będzie robiła to samo za mniejszą kasę (dla tych, dla
    >których kasa się liczy).

    Owszem, tym niemniej sprowadza sie to do obnizania cen.
    Heyah to temat na osobna dyskuje , chetnie bym poznal szczegoly, ale
    to juz NTG.

    Tym niemniej - sporo ludzi odzalowalo swoj numer i do Heyah przeszlo.

    >No to chyba pożyczyli. Teraz taka moda, że się wszystko robi za
    >pożyczone.

    Owszem, i to nie tylko teraz, tym niemniej jest kwestia ile pozyczac
    na poczatku, a ile zarabiac na biezaco.

    Chce sie konkurowac z trzema ugruntowanymi sieciami, to naturalne mi
    sie wydaje ze trzeba zainwestowac podobnie jak one :-)

    > No nie wiem czy powinno - skoro wszyscy zaplacili, to zostales
    > opodatkowany, tylko niejawnie.
    >Stoję na stanowisku, że nie zapłacili, bo skutek był taki, że ceny
    >spadły. Więc zaoszczędzili.

    Ktos jednak zaplacil. Jesli nie akcjonariusze P4, to kto ? :-)

    Bo ceny nawet przy 3 operatorach tak ogolnie tez spadaja, nawet jesli
    przez pewien czas sie wydaje ze zastoj.
    Moze mniej spadly niz by mogly :-)

    >Powinny. Ale tak nie jest. Z tym w ogóle jest większa granda.
    >Samochód
    >ciężarowy za przejazd autostradą płaci ze trzy razy tyle, co osobowy.

    Byly czasy gdy placil mniej, czasem znacznie mniej :-)

    >Za to różnica w kosztach (zniszczenie drogi) wynosi jakieś trzy rzędy
    >wielkości.

    To mi prawde mowiac cos smierdzi.
    Oni tam podaja jakies strasznie wysokie wykladniki ... ale czy to nie
    jest tak ze kazdy material - obciazymy dopuszczalnie, to wytrzyma,
    dorzucimy 10 % - peknie, wiec wyciagamy matematyczny wniosek -
    zniszczenia proporcjonalne do 10 potegi.
    A naprawde wystarczylo zrobic 10% mocniejsze, i by nawet te 40t
    ciezarowki nie byly grozne ?
    A4 opole-wroclaw jakos koleiny ma niewielkie, a dziur juz troche
    zalatano - zima grozniejsza niz ciezarowki ?

    >Spadły. W ciągu kliku lat średnia opłata od jednego klienta
    >zmniejszyła
    >się ponad dwukrotnie. Teraz to coś koło 40 zł. A klientów nie
    >przybyło.

    troche przybylo. Ale ja o zysku a nie o przychodzie - juz dawno
    przestali publikowac raporty, ale czasem sie pochwala.
    EBITDA Plusa wyniosla:
    2009 2.67 mld,
    2011 2.827
    2012 2.795

    Przychody zreszta tez sie dosc trzymaja:
    2009 7.73
    2011 7.31
    2012 7.13

    przy czym ... wplywy z MTR chyba tez zaliczaja do przychodow, wiec
    spadek moze byc pozorny.

    Ha, juz w 2009 ARPU wynioslo 43zl (71 w abo, 16 prepaid)

    -budowy-wspolnej-sieci-w-warszawie

    >Nie o tym samym -- Emitel chce się stać takim operatorem świadczącym
    >usługi dla sieci komórkowych.

    A, chciec to sobie moze. Chyba ze nie tylko chce, ale jeszcze tym
    mniejszym zapewni.
    Tylko ze ... Emitel, spolka zalezna TP/FT/Orange ?

    >No właśnie o to chodzi, że kiedyś większość wpływów trzeba było
    >przeznaczać na nowe BTS. Nie żeby mi było szybciej i taniej, tylko
    >żeby w ogóle nie wylecieć z biznesu. Traz juz nie trzeba.

    Nie trzeba, o ile uzytkownicy nie beda wiecej rozmawiac i
    transmitowac.
    Ja tu pisalem o 10GB i 5GB voice, ale przeciez wielu rozmawia znacznie
    mniej.
    Te 16zl ARPU w prepaid to ile bylo - 50min/mc ?

    No i ciagle masz nowe techniki - i jesli nie trzeba starego BTs
    wywalic, bo wystarczy dokupic modul LTE, to jeszcze dochodza lacza,
    zarzadzanie itp.

    >Gdyby zostać
    >przy starych stawkach (za roaming i nie tylko), to by im za dużo na
    >te dziwki zostawało (ktoś mógłby narzekać, że i ten rynek zepsuli
    >-- panienki się rozpaskudziły i od wszystkich żądają więcej).

    A pisales ze stawki miedzyoperatorskie za roaming zerowe ?

    P.S. z raportu plusa 2009:
    "Strategia roamingu międzynarodowego Polkomtel nie polega tylko na
    zapewnieniu roamingu własnym użytkownikom w maksymalnej liczbie
    krajów, lecz także na aktywnej sprzedaży usługi roamingu we własnej
    sieci i zwiększeniu nacisku na obniżanie kosztów roamingu w sieciach
    partnerów roamingowych.

    Jeśli chodzi o roaming międzynarodowy dla Klientów sieci Plus
    przebywających poza granicami Polski, Spółka renegocjowała umowy
    roamingowe w zakresie stawek rozliczeniowych oraz rozwijała niezbędne
    narzędzia i funkcjonalności umożliwiające sterowanie ruchem
    roamingowym."

    jesli dobrze mysle, to:

    a) oplaty miedzyoperatorskie za roaming sa, i to niemale, a byly
    wieksze,

    b) Plus zwalcza FCT u siebie, ale sam korzysta z "tanszego dostepu" i
    nie pyta jak :-)

    c) moze sie myle ... ale laski z ta renegocjacja nie robia, skoro Unia
    nakazala ceny obnizyc :-)

    >Coś duża ta kumulacja. Chleb nie drożeje ani nie tanieje nagle
    >dwukrotnie,

    Duza albo i nie duza, bo tylko o 4 gr. Jak obnizali z 80 na 60 gr to
    bylo wiecej :-)

    Poza tym to decyzja administracyjna, nie musi miec wiele wspolnego z
    rzeczywistoscia :-)

    >bo trzeba skompensowac ruchy cen różnych viatolli
    >z ostatnich kilku miesięcy

    Ale viatoll byl tylko na kilku drogach, ktore mozna ominac.
    I stopniowo uruchamiano. I transport nie stanowi istotnej czesci ceny
    chleba.

    >Im zależy (tak jak bacy) na jak najwyższych stawkach. Każdą równie
    >łatwo kompensuje się na zero w dwustronnych porozumieniach, ale jeśli
    >jest wysoka, to łatwiej ściemniać klientowi "panie, to musi kostować,
    >my za każdą minutę musimy płacić drugiej stronie jak za zboże".

    O to to to - ale sobie zdawali sprawe z dysproporcji i az tak bardzo
    nie protestowali - choc wtedy o duze pieniadze chodzilo :-)

    ve-a-50mbmonth-cap-goodbye-unlimited-browsing.html

    >Albo odkryli zbyt wielu takich, którym się wydawało, że Amazon
    >sprzedaje
    >dostęp do Internetu.

    Dlaczego "wydawalo" ?

    J.