  • 21. Data: 2009-09-14 09:10:51
    Temat: Re: Jaki filtr??
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 08:38:06 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

    > Nie to miałem na myśli.

    Wiesz... "reszta filtrów daje dość tandetne dziś efekty" zrozumiałem
    właśnie w ten sposób. To dobrze, że się pomyliłem ;)

    > [...] Np. na przepały w chmurach należy zmniejszyć ekspozycję, a w
    > pececie skompresować cienie

    Hm, jeśli sprawę załatwia niewielkie zmniejszenie ekspozycji i efekt
    końcowy mnie zadowala, to przez zwyczajne lenistwo odpuszczam sobie te
    połówki ;) Jeśli jednak bez filtra musiałbym z czegoś rezygnować lub
    potem męczyć się wyciąganiem z cieni... wtedy leniucha przepędzam i
    sięgam do torby.

    Żeby nie być gołosłownym:
    http://ggora.art.pl/architektura/20090823_4532.jpg.h
    tml
    Połówka -3EV i późniejsze wyciąganie z cieni. Bez filtra mógłbym zrobić
    albo sylwetę, albo wyjarać pół nieba. Albo rzeźbić w komputerze.

    > na chęć przyciemnia nieba w stylu ''polar'' - gradienty w którymś z
    > bardziej zaawansowanych modów, ewentualnie z selekcją itp. Efekt
    > ogólnie jest ciekawszy, bo dokładniej kontrolowany.

    No, się składa, że właśnie to zastosowanie polara uważam za efekciarstwo
    (na które zresztą czasami sobie pozwalam, a co!).

    Są jeszcze pozatechniczne powody, dla których noszę te "zbędne" filtry
    itp. - z przyjemnością wspominam "analogowe czasy" i im mniej przy
    zdjęciu muszę gmerać w komputerze, tym zadowolenia więcej; lubię te
    chwile, gdy do zrobienia zdjęcia trzeba zrobić coś więcej niż wyciągnąć
    aparat, ustawić ekspozycję i sprawdzić histogram po pstryku; fajnie jest
    przed tem rozstawić ten trójnogi klamot, nakręcić holder... I nawet
    jeśli efekty (lepsze, bo do bólu kontrolowane) można by spokojnie
    wycisnąć przy pomocy myszki, to... lubię akurat tak.
    Powody może śmieszne, ale... skoro fotografowanie nie jest moim źródłem
    utrzymania, to co innego ma mi ono przynosić, jak nie przyjemność?

    :)

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 22. Data: 2009-09-14 14:10:49
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Grzegorz Góra pisze:

    > Wiesz... "reszta filtrów daje dość tandetne dziś efekty" zrozumiałem
    > właśnie w ten sposób. To dobrze, że się pomyliłem ;)

    Chodzi mi o te efekty gradientowe, charakterystyczne dla wszelkich wydać
    albumowych z widoczkami epoki przedcyfrowej (tych z lat 80 w górę) ze
    ściemniającym się nienaturalnie niebem.

> [...]
    > połówki ;) Jeśli jednak bez filtra musiałbym z czegoś rezygnować lub
    > potem męczyć się wyciąganiem z cieni... wtedy leniucha przepędzam i

    Męczarni znowu nie ma za dużo. Np. tu jest zdjęcie ''prosto z aparata'':
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/filtr/1.jpg
    Wieczór, pod słońce - teoretycznie bida nie do zrobienia.
    Tu jest emulacja szarej połówki, a właściwie nawet cokina, lekko podbita
    ekspozycja - cienie mniejsze:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/filtr/2.jpg
    A tu jest obróbka tego z pierwszej pozycji, nieco przesadzona żeby było
    widać ''że się da''. Obłoki zrobiły się srebrzyste, a w cieniach są
    szczegóły.
    Jeśli komuś za bardzo szumią cienie zawsze można pstryknąć 2-3 w serii i
    złożyć hdr.

> [...]
    > Powody może śmieszne, ale... skoro fotografowanie nie jest moim źródłem
    > utrzymania, to co innego ma mi ono przynosić, jak nie przyjemność?

    No to już co kto lubi. Ja wolę komputer, bo szybciej i dokładniej. Ale z
    takim argumentem nie dyskutuję :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 23. Data: 2009-09-14 14:25:01
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Janko Muzykant napisał(a):
    > Jeśli komuś za bardzo szumią cienie zawsze można pstryknąć 2-3 w serii i
    > złożyć hdr.

    Nie zawsze, czasem kadr "pędzi".

    --
    Mirek

  • 24. Data: 2009-09-14 14:25:18
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    John Smith pisze:

    > Nie zawsze, czasem kadr "pędzi".

    Mnie się do tej pory nie chciało ani razu nawet jak nie pędził.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /człowiek na zdjęciu powinien być uśmiechnięty/

  • 25. Data: 2009-09-14 14:28:18
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Janko Muzykant napisał(a):

    > Mnie się do tej pory nie chciało ani razu nawet jak nie pędził.

    HDR-ów mi się też jeszcze nie chciało, a z połówką owszem. :-)

    --
    Mirek