  • 11. Data: 2013-09-18 00:39:14
    Temat: Re: Jaki UPS, warto brac regenerowany?
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    > O ile akumulatory wymieniono na takie które są dedykowane do UPS-ów to
    > raczej nie ma przeciwwskazań. Jeśli natomiast wymieniono na najtańsze
    > na rynku to licz się z tym że za kilka miesięcy będą martwe.

    Dedykowane do UPS? Pierwsze słyszę. Najtańsze popularnie zwane żelowymi
    będą OK. Choć wykonane z lepszych materiałów będą działać dłużej, ale
    czy jest sens płacić np +100% za to, że akumulator będzie działał 50%
    dłużej? Czyli np akumulator 7Ah najtańszy kosztuje około 35zł, będzie
    działał jakieś 2-3 lata, potem kupujemy nowy za 35zł. Albo kupujemy
    lepszy za 70zł, który wytrzyma 3-4 lata i potem znów nowy za 70zł. Wobec
    tego najtańszy przez 10 lat kosztuje nas 5*35zł=175zł lub 4*35zł=140zł,
    droższy kosztuje nas 4*70zł=280zł lub 3*70zł=210zł. Oczywiście nie ma
    pewności ile czasu wytrzyma akumulator, nawet ten lepszy. Mam UPS Ever
    Sinline 1200 i teraz muszę kupić drugi raz akumulatory do niego - mam go
    ponad 10 lat i kupowałem najtańsze akumulatory, wytrzymały około 4 lat -
    gwarancje miały na rok. Mogłem kupić niemal 2 razy droższe posiadające
    gwarancję na 2 lata, ale czy by wytrzymały 6 lat? Możliwe, gdyż
    fabryczne wytrzymały ponad 6 lat.

  • 12. Data: 2013-09-18 01:49:56
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-09-17 11:16, Maciek Babcia Dobosz wrote:
    [...]
    > O ile akumulatory wymieniono na takie które są dedykowane do UPS-ów to
    > raczej nie ma przeciwwskazań. Jeśli natomiast wymieniono na najtańsze
    > na rynku to licz się z tym że za kilka miesięcy będą martwe.
    Nie, no nie przesadzajmy. Chińczyki przy dobrej sieci ze 2-3 lata
    pociągną. :-D Z tym że ~2x droższe CSB przy takiej samej jakości sieci
    pociągną 2x dłużej. :-D

  • 13. Data: 2013-09-18 02:17:12
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-09-18 00:39, BQB wrote:
    [...]
    > Dedykowane do UPS? Pierwsze słyszę. Najtańsze popularnie zwane żelowymi
    > będą OK.
    Niekoniecznie będą dobre. Tak wyglądał 26-miesięczny "bezwyciekowy" :-D
    chińczyk z mojego Smarta 1000VA (wchodzą do niego dwa takie):
    http://img39.imageshack.us/img39/8855/img1037mv.jpg. Chińczyki działają
    dobrze o ile nie zasysasz z nich dużego przez dłuższy czas, czyli po
    masz krótkie przerwy w zasilaniu. Ten chińczyk ze zdjęcia w swoim
    26-miesięcznym życiu dwukrotnie podtrzymywał zasilanie przez ~30 minut.
    Wkrótce po tym drugim razie musiałem go wymienić. :-D

    > Choć wykonane z lepszych materiałów będą działać dłużej, ale
    > czy jest sens płacić np +100% za to, że akumulator będzie działał 50%
    > dłużej?
    Jest sens. Markowy akumulator kosztuje dwukrotnie więcej od chińczyka
    ale też dwukrotnie dłużej wytrzyma. A jako bonus będziesz miał to, że
    nie będziesz miał UPS-a usyfionego w środku elektrolitem. :-D I zeżartej
    izolacji: http://img9.imageshack.us/img9/8800/img1035og.jpg. :-D

    > Mogłem kupić niemal 2 razy droższe posiadające
    > gwarancję na 2 lata, ale czy by wytrzymały 6 lat? Możliwe, gdyż
    > fabryczne wytrzymały ponad 6 lat.
    CSB potrafią wytrzymać 6 lat. Kiedyś APC podawało taki okres w swoich
    papierach i z własnego doświadczenia wiem, że to prawda. Ale oczywiście
    dużo też zależy od jakości sieci. Jak UPS będzie często przełączał się
    na aku to długo one nie pociągną.

  • 14. Data: 2013-09-18 03:01:02
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2013-09-18 02:17, JDX pisze:
> [...]
    > 26-miesięcznym życiu dwukrotnie podtrzymywał zasilanie przez ~30 minut.
    > Wkrótce po tym drugim razie musiałem go wymienić. :-D

    Ja kupiłem najtańsze i akurat u mnie przerwy w braku prądu zdarzają się
    dosyć często - kilkanaście razy do roku przerwy dłuższe niż godzina
    (mieszkam na wsi, linia napowietrzna) i komp z monitorem, routerem i
    głośnikami Genius Home Theater 5.1 120W RMS ustawionymi na 1/3 głośności
    wytrzymuje 43 minuty. Zdziwienie sąsiadów, że mam prąd i gra muzyka
    bezcenne ;-)
    Ale u mnie akumulatory wyglądają normalnie, tylko nie są w stanie się
    naładować ani nawet 1s podtrzymać - stało się to po 4 latach, więc
    uważam bardzo OK, skoro oryginalne akumulatory wytrzymały 6 lat i pewnie
    były to właśnie te lepsze.

> [...]
    > ale też dwukrotnie dłużej wytrzyma. A jako bonus będziesz miał to, że
    > nie będziesz miał UPS-a usyfionego w środku elektrolitem. :-D I zeżartej

    Na lepsze akumulatory nie ma lepszej gwarancji - skoro wytrzyma 2 razy
    dłużej, to dlaczego producent nie daje dłuższej gwarancji? Np 4 lata?

> [...]
    > papierach i z własnego doświadczenia wiem, że to prawda. Ale oczywiście
    > dużo też zależy od jakości sieci. Jak UPS będzie często przełączał się

    To że pojedyncze sztuki potrafią wytrzymać 6 lat, wcale nie znaczy, że
    wszystkie sztuki tyle wytrzymają. Widziałem zwykłe chińskie akumulatory,
    które 8 lat wytrzymały - z 40 kupionych aż 2 szt., 3 szt. 3 lata, 23
    szt. 4 lata, 7 szt. 5 lat, 2 szt. 6 lat, 1 szt. 7 lat.
    Wszystkie kupione z jednej partii i najtańsze, wszystkie pracowały w
    podobnych warunkach zewn. ale w różnych UPSach, 7,2Ah 12V. Z mojego
    doświadczenia wynika, że nie ma sensu przepłacać.

  • 15. Data: 2013-09-18 09:20:18
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-09-18, o godz. 00:39:14
    BQB <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał(a):

> [...]
    > miały na rok. Mogłem kupić niemal 2 razy droższe posiadające
    > gwarancję na 2 lata, ale czy by wytrzymały 6 lat? Możliwe, gdyż

    Tanie będą miały parametry katalogowe przez 2-3 miesiące. Potem
    niestety ich parametry lecą szybko w dół. Przy domowym UPS-ie do
    jednego komputera tak tego nie widać. Przy większej baterii i częstych
    przerwach w zasilaniu jest to szybko widoczne. Bardzo szybko padają po
    mocnym rozładowaniu - czasami wystarczy dosłownie kilka cykli
    rozładowujących je powyżej 50-60 procent i akumulator nadaje się do
    wyrzucenia. Mam w różnych UPS-ach (głownie rackowe APC ale też
    Fideltronik i trochę drobnicy) około 200 sztuk. Nigdy więcej tanich
    akumulatorów no-name. Dość mam sytuacji ze po pół roku okazuje się że
    UPS nie potrafi podtrzymać napięcia na kilkadziesiąt sekund podczas gdy
    z wyliczeń obciążenia wynika że powinien to robić 10-15 minut. Przy
    czym też nie należy przesadzać - nie kupuję akumulatorów od APC. Kupuję
    te same modele bez ich sitodruku. Tak na oko ze 3 razy taniej niż z
    sitodrukiem. ;-)

    Zdrówko

  • 16. Data: 2013-09-18 17:01:04
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

> [...]
    > czym też nie należy przesadzać - nie kupuję akumulatorów od APC. Kupuję
    > te same modele bez ich sitodruku. Tak na oko ze 3 razy taniej niż z

    Podasz jakieś źródło tych akumulatorów, gdzie można tanio i dobrze
    kupić? konkretnie 7Ah 12V?

  • 17. Data: 2013-09-18 20:47:03
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > 26-miesięcznym życiu dwukrotnie podtrzymywał zasilanie przez ~30 minut.
    > Wkrótce po tym drugim razie musiałem go wymienić. :-D
    To niekoniecznie kwestia badziewności chińskich akumulatorów, tylko
    raczej samego Smarta, który lubi sobie zagotować akumulatory, jeśli nie
    zostanie dobrze skalibrowany. "Dobra" kalibracja polega w tym przypadku
    na ingerencji w elektronikę i korekcie napięcia ładowania. CSB też tak
    potrafi wykończyć.

    Maciek

  • 18. Data: 2013-09-18 20:59:39
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "BQB" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > Podasz jakieś źródło tych akumulatorów, gdzie można tanio i dobrze kupić?
    > konkretnie 7Ah 12V?

    EuroPower, Powermax.
    Omijać FGB, LMRA, Alarmtec,

  • 19. Data: 2013-09-18 21:23:30
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2013-09-18 20:47, Maciek pisze:

> [...]
    > zostanie dobrze skalibrowany. "Dobra" kalibracja polega w tym przypadku
    > na ingerencji w elektronikę i korekcie napięcia ładowania. CSB też tak

    Pierwsze słyszę o ingerencji w elektronikę.
    Mi wystarcza hyperterminal.

    --
    Irokez

  • 20. Data: 2013-09-21 09:49:28
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-09-18 21:23, Irokez pisze:
    > Pierwsze słyszę o ingerencji w elektronikę.
    > Mi wystarcza hyperterminal.
    I co sobie tym hiperterminalem regulujesz, zwłaszcza w starszych
    Smartach? Jeśli wydaje Ci się, że napięcie ładowania, to proponuję
    skorzystać z miernika i sprawdzić, czy po tej "regulacji" zachodzą
    jakieś zmiany.

    Maciek