  • 1. Data: 2013-05-20 17:54:25
    Temat: Jaka k. graf. do gier?
    Od: Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jura>

    Witam,

    znajomy poprosił mnie, bym mu złożył kompa. Ma to posłużyć jego synowi
    głównie do gier...
    To, co udało mi się skompletować, to któryś i7 (zastanawiam się nad i5, ew
    odpowiedniki E3), odpowiednia płyta pod to, odpowiedni zasilacz (~500-600W
    80+ min. bronze), 8GB RAM.

    Niestety stanąłem przed wyborem k. graf. Na ten cel zostało ok. 500zł, a w
    tym segmencie cenowym w ogóle się nie orientuję. Preferuję Radeony. Dobrze
    by było, by to nadmiernie nie wyło, nie potrzebowało elektrowni atomowej i
    by można na tym było pograć jeszcze jakieś 2-3 lata.

    Poradzicie coś?

    --
    Władza wie co mówi. Jak mówi że zabierze, to zabierze. A jak mówi że da,
    to mówi.

  • 2. Data: 2013-05-20 18:08:17
    Temat: Re: Jaka k. graf. do gier?
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

    W dniu 2013-05-20 17:54, Jaskiniowiec pisze:
    > To, co udało mi się skompletować, to któryś i7 (zastanawiam się nad i5,
    > ew odpowiedniki E3), odpowiednia płyta pod to, odpowiedni zasilacz
    > (~500-600W 80+ min. bronze), 8GB RAM.
    Do gier to az boli I7. Wez lepiej I5 do tego 16 GB Ramu,Dobry cichy
    zasilacz (ja polecam Bequiet) i do tego drozsza karte grafiki. Pieniadze
    wyjda te same a do gier taki zestaw sie lepiej sprawdzi.
    Ja bym wzial SAPPHIRE HD 7870 GHz Edition 2GB DDR5 (256-bit) (PCI-E) za
    okolo 800 zl

    Krzysiek

  • 3. Data: 2013-05-20 18:38:19
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > To, co udało mi się skompletować, to któryś i7 (zastanawiam się nad i5,
    > ew odpowiedniki E3), odpowiednia płyta pod to, odpowiedni zasilacz

    To po co się zabierasz za coś, w czym się nie orientujesz? :)
    Po pierwsze - jak ci zostało 500zł na grafikę, to niepotrzebnie wydałeś
    kase na procesor i7. Do gier grafika jest kluczowa, więc trzeba brać
    najlepszą na co nas stać.
    Spokojnie wystarczyłby procesor i5 (3570k?), ale na grafikę te ~1000zł
    można wyrzucić - np radeon hd7870 (zalety - w idle pobiera ledwo 30W,
    pod obciążeniem ~180W, ale kupiony w dobrej wersji chłodzenia jest
    bardzo cichy). Do grafiki dobierasz zasilacz, przy czym nawet z takim
    hd7870 daje radę DOBRY zasilacz 350-400W (wbrew temu, co ludzie
    pisza/mówią, że trzeba 100000W), sam takie zestawy montowałem (3570K,
    32GB ramu, 7870oc, 2 dyski) w stresie i teście 3dmark realnie pobierało
    z sieci ledwo 280-300W.

    Jeśli chcesz na grafikę wydać mniej, a żeby też się dało pograć - to
    bardzo sensownie cena/możliwości wychodzi HD5770 - praktycznie niczym
    się nie różni od nowszego i droższego HD6770, daje radę w takiego np
    skyrima przy wysokich detalach, a kosztuje śmieszne pieniądze.

    Tak czy inaczej zestaw tak bym kompletował, by ramu dało się dołożyć -
    prędzej czy później te 32GB bedą standardem, a już teraz wiele gier lubi

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-05-20 18:48:34
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-05-20, Tasiorsa <t...@p...fm> wrote:
    > Do gier to az boli I7. Wez lepiej I5 do tego 16 GB Ramu,Dobry cichy

    Od razu 100 GB. Ciekawe jaki będzie zysk w wydajności...

    Podstawowe pytanie w wątku brzmi: jakie gry, jakie wymagania dzieciaka
    i przede wszystkim: jaka rozdzielczość.

    Do grania w mniej wymagające gry przy rozdzielczości 1600x900 starczy
    spokojnie karta za 500 zł. Do grania na 2 dużych monitorach taka
    karta nie nada się zupełnie i nawet milion GB RAMu nie pomoże.

    Może chłopak jest fanem Diablo III i naprawdę nie ma sensu pakować
    takiej ilości kasy w głupią elektronikę (lepiej mu kupić rower, żeby
    za 20 lat jeszcze miał siłę przynieść zakupy z Biedronki).

    > Ja bym wzial SAPPHIRE HD 7870 GHz Edition 2GB DDR5 (256-bit) (PCI-E) za
    > okolo 800 zl

    Jeśli taka moc nie jest potrzebna, to jest sporo tańszych i ciekawszych
    wariantów. No i to nie jest jednoznaczny opis, bo kart jest kilka, ale
    chyba wszystkie względnie niezłe (i wszystkie kosztują wyraźnie ponad
    800 zł).

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 5. Data: 2013-05-20 20:06:12
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 20 May 2013 18:38:19 +0200, BartekK napisał(a):

    (ciach...)
    > Tak czy inaczej zestaw tak bym kompletował, by ramu dało się dołożyć -
    > prędzej czy później te 32GB bedą standardem, a już teraz wiele gier lubi

    O'rly? Podasz może parę tytułów?

    [ Kobiety pracują obecnie jak dżokeje, przewodzą firmom i prowadzą badania ]
    [ z fizyki atomowej. Czemuż nie miałyby kiedyś się nauczyć parkować tyłem? ]
    [ (Bill Vaughan) ]

  • 6. Data: 2013-05-20 21:19:05
    Od: Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jura>

    W dniu 20.05.2013 o 18:48 Kosu <K...@n...com> pisze:

> [...]
    RAM zawsze można dołożyć w miarę potrzeb. Gorzej wymienić procek... i7
    biorę pod uwagę właśnie na przyszłość, by już nie kombinować z wymianą,
    tym bardziej, że lada dzień wchodzi nowa podstawka... Aczkolwiek i5 nie
    jest wcale gorsze. Różnica w cenie też niewielka, więc pomyślałem, że może
    warto dać obecnie mocniejszy procek na przyszłość, bo a nuż kiedyś go
    wykorzysta, kosztem ciutkę słabszej grafiki (+/- 200-300zł). Trzeba też
    wziąć pod uwagę, że na cały zestaw, ktoś (w tym przypadku ja) ma
    ograniczony budżet i musi się w nim zmieścić ;-P

    > Od razu 100 GB. Ciekawe jaki będzie zysk w wydajności...
    >
    > Podstawowe pytanie w wątku brzmi: jakie gry, jakie wymagania dzieciaka
    > i przede wszystkim: jaka rozdzielczość.

    Na chwilę obecną, dzieciak to mały "komunista" (po komunii), aczkolwiek
    chcę skompletować w miarę taki sprzęt, by za 2-3 lata, gdy już podrośnie,
    nie będzie trzeba zmieniać całego kompa, tylko ew samą grafikę + więcej
    RAM. Dlatego nie chcę wsadzać tam Bóg wie jakiej grafiki, bo na dzień
    dzisiejszy i tak jej nie wykorzysta, a jak podrośnie, to sam już
    zdecyduje... W zasadzie to się zastanawiam, czy jest nawet sens wsadzać
    tam oddzielne GPU, bo na tym co jest w procku, też część starszych gier
    pochodzi.

    > Do grania w mniej wymagające gry przy rozdzielczości 1600x900 starczy
    > spokojnie karta za 500 zł. Do grania na 2 dużych monitorach taka
    > karta nie nada się zupełnie i nawet milion GB RAMu nie pomoże.

    Monitor ma być 23", ale nie znana jest jeszcze rozdzielczość. Możliwe, że
    FullHD.

    > Może chłopak jest fanem Diablo III i naprawdę nie ma sensu pakować
    > takiej ilości kasy w głupią elektronikę (lepiej mu kupić rower, żeby
    > za 20 lat jeszcze miał siłę przynieść zakupy z Biedronki).

    Też się nad tym zastanawiałem ;-) Ba! Brałem nawet pod uwagę konsolę, ale
    uparli się na mocnego kompa, więc musi być komp, bo "koledzy w szkole"
    mają, toteż ma to być sprzęt taki, by "młody" nie miał problemu z
    odpaleniem jakiejś gry, gdy przyniesie ją od kumpla :-)

  • 7. Data: 2013-05-20 21:52:18
    Od: "mappl" <n...@m...pl>

    > toteż ma to być sprzęt taki, by "młody" nie miał problemu z
    > odpaleniem jakiejś gry, gdy przyniesie ją od kumpla :-)

    no proszę Cię, i7, kilkanaście GiB RAM i pier*olone piracenie?

  • 8. Data: 2013-05-20 22:45:05
    Od: Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jura>

    W dniu 20.05.2013 o 21:52 mappl <n...@m...pl> pisze:

    > no proszę Cię, i7, kilkanaście GiB RAM i pier*olone piracenie?

    Kto powiedział, że piracenie? Zawsze można się wymienić grami. Inną
    kwestią jest to, że akurat znajomy nie może sobie pozwolić na piraty, bo
    ma dz. gosp. i częste kontrole, więc ... nie sądźmy wszystkich dookoła po
    sobie...

  • 9. Data: 2013-05-21 00:39:57
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-05-20, Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jura> wrote:
> [...]
    > mają, toteż ma to być sprzęt taki, by "młody" nie miał problemu z
    > odpaleniem jakiejś gry, gdy przyniesie ją od kumpla :-)

    Powiem to zupełnie szczerze jako 26-latek, który sporo w życiu grał
    i czasem jeszcze coś odpali w weekend. Zapisz chłopaka na judo, tenis
    albo taniec towarzyski. Basen i rower to właściwie konieczności
    (to są takie umiejętności, których brak potrafi się zemścić na jakimś
    etapie życia; poza tym zdrowie). Dziś może tego nie docenić, ale za
    naście lat będzie wysportowanym studentem, którego gorące 19stki będą
    zapraszały na swoje studniówki, a nie przygarbionym nerdem, który nie
    będzie mógł sobie skombinować partnerki do poloneza na własnej :).
    A jak po drodze zainteresujesz go matmą lub fizyką, to może wyrośnie
    na człowieka idealnego jak Feynman (kto zna tę postać, choćby tylko
    z autobiografii, ten wie o co chodzi).

    Tyle ogólnych kwestii. Wracając do gier:

    Dziś dzieci rosną z internetem. Jeśli grają, to częściej niż moje
    pokolenie sięgają po jakieś multiplayery (WoW, League of Legends,
    startujące Neverwinter Online). Takie gry całkiem nieźle chodzą
    na kilkuletnich Intel GMA, na GPU wbudowanym w Ivy Bridge będą
    śmigały. No ale jeśli Twój syn lub tradycyjne gry (i przynosi ze
    szkoły! Na płytach?!), to chyba jest mocno oldschool-owy. :D

    Moja rada. Jeśli chcesz, żeby Twój syn grał (bez grania też da się
    żyć; zaryzykowałbym stwierdzenie, że nawet lepiej), to kup mu coś
    taniego i prostego na początek. Coś, co pociągnie aktualne gry na
    niskich detalach i szybko się zamortyzuje. Jak się wciągnie, to
    wymienisz. Jak się nie wciągnie, to problem z głowy. Dzieciaka
    masz w takim wieku, że hobby może mu się zmieniać co tydzień
    (i bardzo dobrze, bo powinien przetestować jak najwięcej wariantów).

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 10. Data: 2013-05-21 00:56:57
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-05-20, Przemysław Ryk <p...@g...com> wrote:
    > O'rly? Podasz może parę tytułów?

    To proste. Skyrim, Far Cry, Starctaft II. Wystarczy puścić je
    jednocześnie i pewnie zajmą te 8 GB :D.

    A biorąc pod uwagę dzisiejszy rozwój komputerów osobistych, to
    "prędzej czy później" standardem będzie raczej tablet 10" niż
    32 GB RAM w desktopie (chyba że jednak chodziło o dyski SSD :P).
    Przecież już od lat widać spowolnienie w rozwoju pamięciożerności
    oprogramowania. Dziś można spokojnie pracować na 2-4 GB, a to był
    już standard z 6-7 lat temu. A jak ktoś ma krótką pamięć, to przypomnę,
    że 13 lat temu najpewniej miał jakieś 256 MB :).

    pozdrawiam,
    Kosu