  • 1. Data: 2013-10-11 20:38:13
    Temat: Jaką jakość można wyciągnąć ze sprzętowego PWM AVR-ów?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakiej jakości można się spodziewać przy generowaniu sygnałów audio o
    bardziej złożonej charakterystyce niż proste sinusoidy? Załóżmy na ten
    przykład, że pobieramy dane z jakiegoś skromnego pliku wav, zapisanego
    na karcie SD. Kolejno kierujemy je do rejestru sterującego stopniem
    wypełnienia PWM.

    Czego mogę się spodziewać w słuchawce, włączonej za FDP i wtórnikiem?
    Wiadomo, że nie będzie to hi-fi. Jednak jakość będzie zbliżona raczej do
    tej telefonicznej, radia AM czy może do prób odtwarzania ludzkiego głosu
    na ZX Spectrum, za pomocą wbudowanego "brzęczyka"? ;)

  • 2. Data: 2013-10-11 21:28:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Nie chciało się google użyć, co ?

    http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&fil
    e=viewtopic&t=128721

    Generalnie - jakość CD nie do uzyskania , jest kwestia częstotliwość
    próbkowania/długość próbki. Jak łatwo policzyć, dla licznika
    16-bitowego, możesz go przeładować max. częstotliwość zegara / 65535. Co
    dla np. 20Mhz daje ok. 6kHz. No - znaczy upraszczając oczywiście...

    Poszukaj na youtube "AVR PWM audio" - jest tego dużo.
    Pierwsze lepsze : http://www.youtube.com/watch?v=Ys8o8_Nd05I

  • 3. Data: 2013-10-11 21:46:15
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-11 21:28, sundayman pisze:
> [...]
    > 16-bitowego, możesz go przeładować max. częstotliwość zegara / 65535. Co
    > dla np. 20Mhz daje ok. 6kHz. No - znaczy upraszczając oczywiście...
    Ale dlaczego upierać się przy 16bitach rozdzielczości i dawać tylko 6Khz
    próbkowania? Znacznie lepiej brzmi 8bit (zwłaszcza odfiltrowany) przy
    szybszym próbkowaniu (nadpróbkowaniu). PWM 8bit możesz gonic z ~80KHz ,
    co daje znacznie przyjemniejsze wrażenia.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-10-11 21:58:34
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > szybszym próbkowaniu (nadpróbkowaniu). PWM 8bit możesz gonic z ~80KHz ,
    > co daje znacznie przyjemniejsze wrażenia.

    oczywiście, chodziło mi tylko o wyjaśnienie, że muzyki z tego się
    słuchać nie da...

  • 5. Data: 2013-10-11 23:00:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >16-bitowego, możesz go przeładować max. częstotliwość zegara / 65535.
    >Co dla np. 20Mhz daje ok. 6kHz. No - znaczy upraszczając

    Ale jak zejdzies do 15bit, to juz mamy 12kHz, czyli jakosc znacznie
    lepsza od telefonicznej jest w zasiegu.

    A cos mi sie widzi ze przy ambitnym przetwarzaniu mozna by jakis noise
    shaping uskutecznic i zblizyc sie do jakosci CD.
    Mocy CPU moze jednak zabraknac :-)

    J.

  • 6. Data: 2013-10-12 02:16:08
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A cos mi sie widzi ze przy ambitnym przetwarzaniu mozna by jakis noise
    > shaping uskutecznic i zblizyc sie do jakosci CD.
    > Mocy CPU moze jednak zabraknac :-)

    zwłaszcza, że sensu nie ma, bo z dowolnym zewnętrznym przetwornikiem już
    bez problemu te 44.1kHz normalnie powinno się dać zrobić na 16
    bitach...A pewnie znalazłby się inny MCU z już wbudowanym D/A.
    AVR to nie są procesory do audio (ani innych mediów zresztą)...

    Czyli sztuka dla sztuki, albo raczej marnowanie bezcennego czasu.

  • 7. Data: 2013-10-12 07:50:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-12 02:16, sundayman pisze:

    > zwłaszcza, że sensu nie ma, bo z dowolnym zewnętrznym przetwornikiem już
    > bez problemu te 44.1kHz normalnie powinno się dać zrobić na 16

    Tyle tylko, że mi nigdy nie chodziło o odtwarzanie na tym muzyki, ale
    raczej jakichś nagranych wcześniej komunikatów głosowych. W tym
    przypadku wystarczająca będzie jakość zbliżona do tej oferowanej przez
    telefonię analogową.

  • 8. Data: 2013-10-12 10:48:09
    Od: "jakson" <j...@e...org>

> [...]
    > raczej jakichś nagranych wcześniej komunikatów głosowych. W tym
    > przypadku wystarczająca będzie jakość zbliżona do tej oferowanej przez

    AVR335: Digital Sound Recorder
    with AVR and DataFlash

    Features
    oDigital Voice Recorder
    o8-bit Sound Recording
    o8 kHz Sampling Rate
    oSound Frequency up to 4000 Hz
    oMaximum Recording Time 4 1/4 Minutes
    oVery Small Board Size
    oLess than 700 Bytes of Code

    Introduction
    This application note describes how to record, store and play back sound
    using any
    AVR microcontroller with A/D converter, the AT45DB161B DataFlash memory and
    few extra components.
    This application note shows in detail the usage of the A/D Converter for
    sound record-
    ing, the Serial Peripheral Interface - SPI - for accessing the external
    DataFlash
    memory and the Pulse Width Modulation - PWM - for playback. Typical
    applications
    that would require one or more of these blocks are temperature loggers,
    telephone
    answering machines, or digital voice recorders.
    [...]

    http://www.atmel.com/Images/doc1456.pdf

  • 9. Data: 2013-10-12 12:40:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Oct 2013 07:50:07 +0200, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > raczej jakichś nagranych wcześniej komunikatów głosowych. W tym
    > przypadku wystarczająca będzie jakość zbliżona do tej oferowanej przez

    To jedna uwaga - jak bedziesz mial PWM na czestotliwosci akustycznej,
    te 6 czy 12kHz, to piszczec bedzie. Mozna dac analogowy filtr, ale
    lepiej zrezygnowac z bitow i podniesc czestotliwosc.

    Szczegolnie ze do komunikatow to pewnie 8 bit wystarczy.
    Telefonia ma 8-bit, ale z expanderem A-/u-Law na 12 bit, a tu przy
    stalej glosnosci powinno 8 wystarczyc.

    Ha, zaraz ... sundaymanie, skad wziales te czestotliwosci ?
    20MHz/65536 = 305Hz.

    20M/1024 = 19.5kHz - niektorzy moga slyszec piszczenie.
    Sugeruje 8 lub 9 bit.

    Ale twoje strony mi przypomnialy najfajniejsze - drabinka r-2r :-)
    Co prawda dzis chyba gotowy DAC lepszy - tanszy, mniej lutowania i nie
    potrzebuje 8 linii :-)
    Ale np 4 bit i programowe nadprobkowanie - moze byc ciekawe.

    J.

  • 10. Data: 2013-10-12 13:44:59
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 10/12/2013 12:40 PM, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > Szczegolnie ze do komunikatow to pewnie 8 bit wystarczy.
    > Telefonia ma 8-bit, ale z expanderem A-/u-Law na 12 bit, a tu przy

    W latach osiemdziesiatych 8bit / 22kHz ludzie sie zachwycali jakoscia
    muzyki a ty sie zastanawiasz nad mowa ?
    Chyba uszy sie az tak ludziom nie zmienily. Nie popadajmy w absurdy.

    Pozdrawiam

    Marek