  • 31. Data: 2010-02-24 23:26:49
    Temat: Re: Jak wykryc zatrzymanie silnika elektycznego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Zawsze mają łopaty skośne i trochę odwracalnie chcą pracować -
    > porównywalnych obrotów oczywiście nie uzyskasz ale gwarancji
    > nieruchomego wirnika też nie ma. Trzeba się liczyć że coś pełzło będzie
    > - czyli jakieś minimalne prędkości obrotowe uznać za niedziałającą pompę.

    Może i chcą, ale nie mogą. Bardziej niż na szóstkę w totku liczyć
    na to nie można.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2010-02-25 00:03:05
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@l...pol.pl> napisał w wiadomości

    Ale z Ciebie fantasta :)

    > Stopujemy pompę. Zgodnie z tym co Plumpi napisał cyrkulacja staje
    > natychmiast. Jeśli cyrkulacja staje _natychmiast_ to w każdym punkcie
    > instalacji mamy skok ciśnienia jeśli nie nieskończony to co najwyżej
    > limitowany sprężystością rur... Bzdura.

    Zgadza się, że bzdury piszesz, bo ona nie staje natychmiast, lecz zwalnia
    wraz z wirnikiem pompy, a po jej zatrzymaniu jeszcze przez chwilę woda się
    przeciska przez wirnik oraz komorę wirnika.
    Napisałem "bardzo szybko się zatrzymuje", ale nie jest to rónoznaczne ze
    słowem "natychmiast".

    > ale teorii przepływu w rurociągach to was nie uczyli (mnie owszem)

    Tak, oczywiście tylko Ty chodziłeś do szkoły :D
    Kolego jestem automatykiem, a wiesz czym się zajmuje automatyka przemysłowa
    ?
    M. in. uczy podstaw mechaniki, hydrauliki, pneumatyki, elektryki,
    elektroniki i informatyki, teorii regulacji i strerowania oraz umiejętności
    wykorzystania tych wszystkich dziedzin nauki w przemyśle.

    > i skutków uderzenia hydraulicznego żaden z was chyba nie widział - a pięć
    > metrów rury półcalowej pod ciśnieniem trzech atmosfer po nagłym zamknięciu
    > zaworu kulowego ze swobodnym wypływem na końcu potrafi odejść prawie w
    > całości - rwie się w dowolnym miejscu tych pięciu metrów między zaworem a
    > kolankiem na drugim końcu.

    Kolego, wiele rzeczy widziałem i byłem świadkiem podczas prawie 25 letniej
    pracy w przemyśle, ale to co Ty opisujesz to całkiem coś innego.
    To co opisujesz to efekt gwałtownego uderzenia ciśnienia, na skutek małej
    ściśliwości wody i wcale nie jest ono aż tak mocne jak Ty to opisujesz. Nie
    tragizuj, bo gdyby tak było to instalacje wodne w blokowiskach rwały by się
    na potęgę, a tak przecież się nie dzieje. Wielokrotnie słychać w blokach
    uderzenia wodne na skutek gwałtownego zamykania zaworów, zwłaszcza tak
    obecnie modnych zaworów ceramicznych, które bardzo szybko się otwierają i
    zamykają. Weź jeszcze pod uwagę, że ciśnienie wody w instalacji wodociągowej
    jest trochę wyższe niż te Twoje 3 atmosfer, bo sięga nawet 6 atmosfer.

    W instalacji CO takie zjawisko ma bardzo małe oddziaływanie na instalację.
    Po pierwsze ciśnienia są znacznie niższe, bo w układach zamkniętych sięgają
    maksymalnie 1,5 atmosfey.
    Po drugie pompa wodna nie jest idealnie szczelna, poza tym jako sama w sobie
    posiada pewną bezwładność.
    Po trzecie zawór zwrotny, kulowy zamyka się tylko wtedy, kiedy pompa
    wytworzy odpowiednio dużą różnicę ciśnienia, aby ten zawór zamknąć.
    Po czwarte pompa wytwarza bardzo małą różnicę ciśnień.
    Po piąte zanim pompa całkowicie się zatrzyma to zawór zwrotny, kulowy jest
    już otwarty.

    Reasumując. Gdzieś tam coś tam "usłyszałeś, że dzwonią tylko nie wiesz, w
    którym kościele" :D

  • 33. Data: 2010-02-25 00:07:20
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Musiałem jakoś nieuważnie czytać, bo o tym natychmiastowym stawaniu
    > nie doczytałem. W tym miejscu warto zadać pytanie, jak *konkretnie*
    > ma chronić pompę bypas z kulowym zaworem, o którym była mowa?
    > Uściślę, że pompa wyłączana jest przez sterownik, a zawór kulowy
    > otwiera się ręcznie wajchą.

    Tu skrót myślowy - chodzi o zawór kulowy, różnicowy, ten, który otwiera się
    samoczynnie po zatrzymaniu pompy.
    Często, choć niepoprawnie nazywany zaworem zwrotnym. Prawidłowo jest to
    zawór kulowy, różnicowy.

  • 34. Data: 2010-02-26 00:45:10
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > PS:
    > Najbardziej sensowne zastosowanie pompy z bypasem można spotkać w starych
    > wielkich, "przedwojennych" instalacjach z grubych rur. Żeby w czymś takim
    > wystąpił obieg grawitacyjny, to trzeba dużej różnicy temperatur, więc
    > trzeba sporo wrzucić na ruszt. Ale jak się na rurze grubej jak ramię
    > palacza zrobi bypas zaworu, taki rurką trzyćwierciową z zamontowaną na
    > niej pompką, to można torchę roboty górnikom zaoszczędzić. W cieplejszych
    > okresach roku można zamknąć zawór, wymusić obieg i delikatnie popalać pod
    > kotłem.

    I to jest główny powód stosowania pomp cyrkulacyjnych - kilkadziesiąt
    watów pompy daje taką cyrkulacje dla której sporo kilowatów trzeba na
    piecu dodać - ale da się w odpowiednio zrobionej instalacji wymusić
    niezłe krążenie bez pompy. Inna sprawa że czasem strojenie takiej
    instalacji a nawet rozruch to wyższa szkoła jazdy - znam instalację w
    której przed zabudowaniem pompy trzeba było przy rozruchu w określonej
    kolejności otwierać zawory na grzejnikach bo jedna gałąż po prostu nie
    chciała sama z siebie zastartować... Z pompą i taniej i prościej.

    --
    Darek