  • 21. Data: 2010-02-23 17:08:04
    Temat: Re: Jak wykryc zatrzymanie silnika elektycznego
    Od: PIOTR SP5FCI <s...@g...pl>

    W dniu 2010-02-23 00:29, Q pisze:

    > dokladnie

    > fajne to mierzenie pradu, ale myslalem
    > o czyms bardziej prostym, nie "ingerujacym"
    > w istniejaca juz instalacje "elektryczno-hydrauliczna",
    > czyli cos co bedzie przy/na pompie
    > i po odpowiedniej obrobce danych zwroci mi:
    > - parametry w normie
    > - cos chyba nie gra

    nie ingerujesz w układ , 2 zwoje na przekaźniku żyły fazowej i po zawodach

    masz 3 stany

    podniesione zabezpieczenie i pobór prądu na przekaźnku-praca normalna
    podniesione zabezpieczenie i brak poboru- awaria pompy lub przy pracy
    cyklicznej patrz niżej, bez logiki sterownika nie da się inaczej, mając
    najprostsze plc do dyspozycji rozwiązuje problem

    zabezpieczenie zrzucone-awaria

    najważniejsze czy pompa ma chodzić non stop, jeśli jest w pracy
    cyklicznej to tylko czujnik przepływu ale na takich małych średnicach
    może być problem a najlepiej przetwornik różnicy ciśnień, odpowiedni
    styk w alarm i po zawodach

  • 22. Data: 2010-02-23 18:11:23
    Od: "Krzysztof Nowak" <k...@p...com.pl>

    Proponuję czujnik przepływu. Jest to najprostsze rozwiązanie.
    Gotowy choć drogi jest w kotłach Viessmana Vitodens 300,
    W kotłach Ferroli jest czujnik przepływu z przetwornikem Halla ale go trzeba
    by obrobić bo to jest przepływomierz. W kotłach De Dietrich MCR 24 Jest
    stosowany czujmik przepływu kontaktronowy, ale mala średnica.

    Pomiar prądu silnika niewiele daje bo jest trudny do ustalenia kiedy wirnik
    będzie zablokowany zwłaszcza, gdy uklad jest dynamiczny.

    Pozdrawiam.

    Krzysztof

  • 23. Data: 2010-02-24 00:39:30
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Nawet jeśli kocioł z pompą znajdują się w najwyżej położonym
    > miejscu instalacji? W nowo budowanych domach często tak się
    > robi -- jest to optymalne rozwiązanie, kocioł na strychu nie
    > potrzebuje komina przez cały dom, a w razie wybuchu gazu
    > najwyżej odstrzeli dach, a nie całą chałupę.

    A czy ja napisałem że zawsze? Są układy w których cyrkulacja staje, są
    samonapędzające. Bezwładność zaś działa zawsze - tak więc na stanie w
    miejscu wirnika nie należy nadmiernie liczyć.

    > Co innego jest godne zastanowienia. U mnie pompka w piecu chodzi
    > dwadzieścia lat i ani myśli się zepsuć. Ciekawe co wcześniej
    > ulegnie awarii -- pompa (prawie wszędzie jednakie, Grundfosa),
    > czy układ wykrywający zatrzymanie silnika.

    Też istotne pytanie - wszystko poza czysta elektroniką ma szansę sie
    zepsuć wcześniej - takie np. czujniki ciśnienia różnicowego maja się
    szanse zasyfić i udławić... Ja w życiu widziałem jedną popsutą pomę CO -
    ale to była cieszyńska socjalistyczna produkcja.

    --
    Darek

  • 24. Data: 2010-02-24 00:49:24
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:
    > Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@l...pol.pl> napisał w
    > wiadomości news:hlusr3$msf$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Mylicie się.
    > Przepływ grawitacyjny w instalacjach z pompą jest znikomy, a często
    > żaden. Poza tym wirnik stawia dość spory opór i tu żadna grawitacja nie
    > jest w stanie go ruszyć. Ponadto w większości instalacji, które mogą
    > pracować grawitacyjnie montuje się dodatkowy by-pass z zaworem kulowym,
    > który otwiera obieg grawitacyjny w chwili, kiedy pompa się zatrzymuje.
    > To nie są teorie lecz znam to z doświadczenia, bo robię przy
> [...]

    Bypass ma chronić pompę przed uderzeniem hydraulicznym - właśnie żeby
    jej woda swoja bezwładnością nie kręciła. Jeśli ta woda natychmiast
    miałaby stanąć to po co niby ten bypass? A instalacje są różne,
    kwadratowe i podłużne, jak się instalację CO zaplecie półsztywnymi
    rurkami w niebieskim i zielonym peszlu to oczywiście bez pompy staje
    piorunem, instalacje wykorzystujące stare rury stalowe (tylko piec i
    grzejniki nowe, często tak bywa przy remontach) to będzie jak pisałem -
    ty może robisz przy instalacjach ale ja parę dziwadeł po prostu
    eksploatowałem i zdarzało mi się takie kombinacje wykonywać że w głowie
    się nie mieści - łącznie z rozruchem konwekcyjnym przez zagotowanie
    pieca i dolewkę zimniej wody że o rozruchu instalacji zmrożonej do -15
    nie wspomnę. Słowem - partyzantka ale to daje mi niezłe doświadczenie w
    tym co instalacja może wywinąć.

    --
    Darek

  • 25. Data: 2010-02-24 10:18:21
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@l...pol.pl> napisał w wiadomości

    Wybacz, ale piszesz pierdoły.

    > Bypass ma chronić pompę przed uderzeniem hydraulicznym - właśnie żeby jej
    > woda swoja bezwładnością nie kręciła. Jeśli ta woda natychmiast miałaby
    > stanąć to po co niby ten bypass?

    By-pass nie ma chronić przed żadnymi uderzeniami wodnymi, wręcz przeciwnie -
    zawór kulowy sam takie uderzenia dla pompy generuje.
    Poza tym żadne uderzenia czy przepływy nie szkodzą pompom obiegowym CO.
    Nie wiem skąd masz takie przekonania.
    Pompa w układzie opbiegu wody bardzo szybko się zatrzymuje i po zatrzymaniu
    stoi. Świadczy to tylko o tym, że to co piszesz na temat bezwładności wody w
    obiegu CO jest nieprawdziwe i rzeczywiście tak jest, ponieważ woda w
    instalacji CO musi pokonywać szereg przeszkód: kolanka, chropowatość rur,
    zmniejszone przekroje rur, zwężenia i zmiana kierunku przepływu na
    zaworach - reasumując spore opory przepływu. Obecnie instalacje robi się
    cienkimi rurami z miedzi lub z plastiku, a grzejniki sterowane są zaworami
    termostatycznymi. Woda w takiej instalacji po prostu ma tak duże opory, że
    bardzo często instalacja taka w ogóle nie chce pracować grawitacyjnie i musi
    być obieg wymuszony pompą. W takich instalacjach nie ma sensu zakładać
    by-passów, bo i tak woda po zatrzymaniu pompy nie będzie chciała krążyć
    grawitacyjnie. Ale można instalację zrobić tak, żeby mogła pracować
    grawitacyjnie. Instalacja taka musi być prowadzona dużymi przekrojami rur,
    odpowiednio stopniowana i wykonana z odpoweidnimi spadkami rur. Niestety
    wymaga to większego zaangażowania od instalatorów i prowadzenia rur w
    określony sposób. Ponadto bardzo często same CWU podłącza się tak, aby mogło
    być zasilane grawitacyjnie. W takich właśnie przypadkach stosuje się
    by-passy i nie służą one tak jak Ty napisałeś do redukcji uderzeń, co jest
    totalną bzdurą, lecz do otwarcia obiegu o dużo mniejszych oporach przepływu
    niż istnieją na pompie. Po prostu pompa stawia zbyt duży opór wodzie, żeby
    mogła się odbywać cyrkulacja grawitacyjna. Kiedy pompa się zatrzymuje zawór
    kulowy otwiera obieg by-passu. Kiedy pompa rusza to kula w tym zaworze na
    skutek różnicy ciśnień wytwarzającej się przed i za pompą zamyka przepływ
    wody poprzez by-pass. Każdemu otwarciu i zamknięciu zaworu kulowego
    towarzyszy charakterystyczny "stuk" spowodowany uderzeniami kuli o dół i
    górę zaworu oraz towarzysząca mu gwałtowna zmiana ciśnienia na pompie.
    Pomimo, ze zawór ten generuje uderzenia ciśnienia, nie są one groźne ani dla
    pompy, ani też dla instalacji.
    I na tym się kończy rola by-passu.
    Pisanie o "ukręceniu pompy bezwładnością wody" to wybacz, ale są to po
    prostu brednie.

> [...]
    > bez pompy staje piorunem, instalacje wykorzystujące stare rury stalowe
    > (tylko piec i grzejniki nowe, często tak bywa przy remontach) to będzie

    To co tutaj napisałeś świadczy tylko o tym, że nie masz doświadczenia w tego
    typu instalacjach.

> [...]
    > się nie mieści - łącznie z rozruchem konwekcyjnym przez zagotowanie pieca
    > i dolewkę zimniej wody, że o rozruchu instalacji zmrożonej do -15 nie

    No to gratuluję "ogromnej wiedzy i wielkiego doświadczenia".
    Wejdź sobie na grupę pl.misc.budowanie i poczytaj wątek pt. Instalacyjny
    "hardcore" , w którym właśnie opisywałem poczynania tak samo bezmyśnego,
    młodego człowieka uważającego się za fachowca od instalacji CO. Efektem jego
    poczynań było to, że o mało sam nie przepłacił życiem swoim oraz domowników
    takich właśnie poczynań, do których się przyznajesz, o mało nie doprowadził
    do poparzenia właściciela kotła gorącą wodą, doprowadził do uszkodzenia
    (pęknięcia i rozszczelnienia) kotła oraz do sporych kosztów związanych z
    koniecznością wymiany kotła oraz ponownego wykonania instlacji CWU. Na
    początku sprzeczał się ze mną, że on nie popełnił błędu, ale po przemyśłeniu
    całej sprawy i rozmowie z innymi kolegami po fachu przyznał mi rację,
    przyznał się do błędów, przeprosił właścicieli i oddał pieniądze za
    zniszczony materiał i robociznę. Ja niestety musiałem wszystko robić od nowa
    i zrobić tak jak powinno było być zrobione.

    > Słowem - partyzantka ale to daje mi niezłe doświadczenie w tym co
    > instalacja może wywinąć.

    Nie daje Ci żadnego doświadczenia, wręcz przeciwnie, daje Ci złe
    przekonania, które próbujesz tu lansować tak jak temu młodemu chłopakowi,
    który o mało nie "wysadził ludzi w powietrze".
    Dokładnie tak jak sam to nazwałeś, była to "partyzantka", która wynikła z
    braku podstawowej wiedzy na ten temat.
    Poprawnie wykonana instalacja nie wymaga żadnych dodatkowych zabiegów, aby
    ruszyła. Jezeli jest zrobiona tak, ze ma pracować grawitacyjnie to ją
    zalewam, odpalam kocioł i wszystko ma poprawnie działać. Jeżeli nie działa
    to znaczy, że zostały popełnione błędy i zagotowywanie wody oraz wpuszczanie
    wody zimnej to wielki błąd i sytuacja, za którą należałoby urwać ja....
    temu, kto taką instalację "wyprodukował".

  • 26. Data: 2010-02-24 11:43:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > A czy ja napisałem że zawsze?

    O żadnych warunkach ograniczających nie było. Tyle że miała być
    rozbujana.

    > Są układy w których cyrkulacja staje, są samonapędzające. Bezwładność
    > zaś działa zawsze - tak więc na stanie w miejscu wirnika nie należy
    > nadmiernie liczyć.

    Przecież to są pompy odśrodkowe! Na to, że taka pompa działa jak
    maszyna odwracalna (np. turbina), nie tylko nie należy liczyć
    nadmiernie, co w ogóle (asymetria wirnika daje pomijalny efekt).

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2010-02-24 11:51:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Bypass ma chronić pompę przed uderzeniem hydraulicznym - właśnie
    > żeby jej woda swoja bezwładnością nie kręciła.

    Skąd to "uderzenie hydrauliczne"? Ktoś znienacka sypnął pod kocioł
    zdrową szuflę koksu i pół tony wody w obiegu nagle dostało takiego
    szwungu, że aż się łożyska w pompie zatarły?

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2010-02-24 22:31:00
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

> [...]
    > maszyna odwracalna (np. turbina), nie tylko nie należy liczyć
    > nadmiernie, co w ogóle (asymetria wirnika daje pomijalny efekt).

    Zawsze mają łopaty skośne i trochę odwracalnie chcą pracować -
    porównywalnych obrotów oczywiście nie uzyskasz ale gwarancji
    nieruchomego wirnika też nie ma. Trzeba się liczyć że coś pełzło będzie
    - czyli jakieś minimalne prędkości obrotowe uznać za niedziałającą pompę.

    --
    Darek

  • 29. Data: 2010-02-24 22:41:40
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    > Skąd to "uderzenie hydrauliczne"? Ktoś znienacka sypnął pod kocioł
    > zdrową szuflę koksu i pół tony wody w obiegu nagle dostało takiego
    > szwungu, że aż się łożyska w pompie zatarły?

    Stopujemy pompę. Zgodnie z tym co Plumpi napisał cyrkulacja staje
    natychmiast. Jeśli cyrkulacja staje _natychmiast_ to w każdym punkcie
    instalacji mamy skok ciśnienia jeśli nie nieskończony to co najwyżej
    limitowany sprężystością rur... Bzdura. Woda chce dalej się poruszać.
    Jeśli zatrzymamy pompę i to głównie pompa ma stanowić opór hydrauliczny
    stopujący cyrkulację - to ten nieskończony (jak postulował Plumpi) skok
    ciśnienia na pompie wystąpi. Oczywiście nie wystąpi bo pompa nawet bez
    obrotów jakąś tam przepustowośc posiada, równolegle do pompy daje się
    czasem (przy instalacjach o dużym przekroju i długich prostych
    odcinkach) zawór zwrotny - a bypass kulowy dla pompy daje się łącznie z
    zaworami odcinającymi pompę żeby na czas wymiany pompy pozostawić szansę
    na cyrkulację grawitacyjną. Możeście koledzy parę instalacji w praktyce
    widzieli, parę wytycznych producentów osprzętu czytali - ale teorii
    przepływu w rurociągach to was nie uczyli (mnie owszem) i skutków
    uderzenia hydraulicznego żaden z was chyba nie widział - a pięć metrów
    rury półcalowej pod ciśnieniem trzech atmosfer po nagłym zamknięciu
    zaworu kulowego ze swobodnym wypływem na końcu potrafi odejść prawie w
    całości - rwie się w dowolnym miejscu tych pięciu metrów między zaworem
    a kolankiem na drugim końcu.

    --
    Darek

  • 30. Data: 2010-02-24 23:25:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Stopujemy pompę. Zgodnie z tym co Plumpi napisał cyrkulacja staje
    > natychmiast.

    Musiałem jakoś nieuważnie czytać, bo o tym natychmiastowym stawaniu
    nie doczytałem. W tym miejscu warto zadać pytanie, jak *konkretnie*
    ma chronić pompę bypas z kulowym zaworem, o którym była mowa?
    Uściślę, że pompa wyłączana jest przez sterownik, a zawór kulowy
    otwiera się ręcznie wajchą.

    [...część artystyczna -- wycięta...]

    -- Jarek

    PS:
    Najbardziej sensowne zastosowanie pompy z bypasem można spotkać w starych
    wielkich, "przedwojennych" instalacjach z grubych rur. Żeby w czymś takim
    wystąpił obieg grawitacyjny, to trzeba dużej różnicy temperatur, więc
    trzeba sporo wrzucić na ruszt. Ale jak się na rurze grubej jak ramię
    palacza zrobi bypas zaworu, taki rurką trzyćwierciową z zamontowaną na
    niej pompką, to można torchę roboty górnikom zaoszczędzić. W cieplejszych
    okresach roku można zamknąć zawór, wymusić obieg i delikatnie popalać pod
    kotłem.