    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak wykryc zatrzymanie silnika elektycznego
    Date: Mon, 22 Feb 2010 18:28:07 +0100

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:70f8cd7d-022e-40e2-9395-

    > Mało tego, silnik się może obracać a pompa nie będzie tłoczyć wody
    > jeżeli zepsuje się wirnik (pompy, nie silnika), na przykład kawał rdzy
    > się dostanie i go połamie, albo ze starości.
    > Wykrywanie przepływu jest zdecydowanie najlepszym rozwiazaniem.

    Autor jednoznacznie pytał o możliwość wykrycia wirowania silnika.
    Co zaś się tyczy uszkodzeń o których piszecie to już w swoim życiu trochę
    takich pomp naprawiałem i uważam, że jest to naprawdę mało realne. W 99,9%
    uszkodzeń pomp ulegały one zatarciu tak, że tworzył się na łożyskach duży
    luz i wpadały one w wibracje okropnie hałasując lub też przestawały się
    kręcić. Kilka razy zdarzyło mi się, że pompa się zasyfiła i przestawała
    kręcić.
    Jeżeli zaś chodzi o zatrzymanie przepływu to najczęstszą przyczyną jest
    zanieczyszczenie filtra siatkowego, który jest montowany przed pompą.
    Oczywiście można też zamontować czujnik przepływu np. taki:
    http://www.koboldmessring.com/fileadmin/koboldfiles/
    pdf/pl/s3pl_psr.pdf ,
    ale są to dość drogie rzeczy. Jakby ktoś chciał to nawet mam taki jeden na
    zbyciu w wersji 1/2 cala.