  • 61. Data: 2009-12-07 09:43:31
    Temat: Re: Jak to jest z pelna klatka np w kompaktach
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 7 Dez., 10:24, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Nie wiedziałem, że Premier to markowy aparat, miło się dowiedzieć po
    > latach. :-)
    >
    > --
    > Mirek

    a kto tak napisal , powolujesz sie na moja wypowiedz.?

    ja pisze o markowych aparatach nie nazywajac tej marki.

    jesli ktos uwaza ze premier to markowy aparat , to ma racje w tym
    sensie ze ten aparat ma marke , czyli oznaczenie , nazwe , zas ile ta
    marka jest warta to nie mam pojecia - nigdy nie mialem , nie slyszalem.

  • 62. Data: 2009-12-07 09:52:46
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    John Smith pisze:

    > Otóż to. A gdyby zdjęcia miały 2Mpix i pokrywałoby się to z
    > rozdzielczością porządnego ekranu, to "problemu 1:1" by nie było wcale.
    > I dla 95% pstrykaczy wystarczyłoby spokojnie. Tylko z czego potem żyliby
    > producenci i dopieszczali dla mnie bardziej zaawansowane modele? ;-)

    E tam. Błędy interpolacji by podziwiali ;)
    Rozdzielczość trochę większa jednak by się przydała, ale aparat (poza
    formatem raw) nie powinien produkować jpg w rozdzielczości równej ilości
    fotokomórek na matrycy i problem byłby z głowy. Ja mam matrycę 14mpx,
    ale zdjęcia w JPG z reguły robię w 6mpx. Czasami w 10mpx. I wystarcza.
    Jak chcę podłubać, to przełączam na raw i obrabiam go na komputerze. Nie
    widzę powodu, dla którego nie narzucić takiego podejścia w projektowaniu
    kompaktów. Miałem Fuji A100 przez kilkanaście dni. Miał 10mpx. Niestety
    rzeczywista rozdzielczość tego aparatu, to góra 5mpx(a prawdopodobnie
    3mpx). I w takiej rozdzielczości robiłem większość zdjęć. Ale na pewno
    lepiej wygląda te 5mpx z 10mpx niż 5mpx z matrycy 5mpx.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 63. Data: 2009-12-07 10:01:54
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Paweł W. napisał(a):

    > E tam. Błędy interpolacji by podziwiali ;)

    No właśnie niekoniecznie. Jeśli upowszechni się standard 1920x1080 w
    monitorach i TV jak też odbitki papierowe 16x9 to żadnej interpolacji
    (przynajmniej w trybie full screen) być mie musi.

> [...]
    > 3mpx). I w takiej rozdzielczości robiłem większość zdjęć. Ale na pewno
    > lepiej wygląda te 5mpx z 10mpx niż 5mpx z matrycy 5mpx.

    Jasne, że tak, ale dla 95% pstrykaczy to co piszesz (obróbka RAW, brrr!)
    to już fanaberie. Zablokować taką możliwość w prostszych modelach i nie
    ma bólu głowy :-)

    --
    Mirek

  • 64. Data: 2009-12-07 10:28:24
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Marx napisał(a):

    > Byly za to piekielnie szybkie, wlaczaly sie momentalnie a AF lapal w mig
    > - tego jeszcze brakuje.

    Nie były. W każdym mój analogowy kompakt łapał ostrość potwornie długo -
    kompakty Olympusa mogą się schować - i co gorsza nie miał możliwości
    wciśnięcia spustu do połowy i wyostrzenia.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 65. Data: 2009-12-07 10:31:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisał:

    >[...]
    >o tym ze rozne systmy maja rozna odleglosc bagnetu od plaszczyzny
    >swiatloczulej to chyba dyskutowac nie trzeba.
    >Taka jaka zalozyli konstruktorzy.

    Czyli jednak nie od widzimisię konstruktorów, a od konkretnego narzuconego
    dla danego systemu wymiaru, zwanego odległościa rejestrową.

    >W kazdym sytemie odleglosc srodka optycznego obiektywu od plaszyzny
    >zdjecciowej musi byc taka sama ,
    >a poniewaz rozne sa odleglosci tej plaszyzny od bagnetu to jest
    >oczywistym ze i rozne sa obudowy obiektywow.

    Z jednym zastrzeżeniem - w większości współczesnych obiektywów nie ma czegoś
    takiego jak środek optyczny. Są dwie, zwykle przesunięte względem siebie
    płaszczyzny główne - przedmiotowa i obrazowa. Od pierwszej z nich mierzymy
    odległość przedmiotową, od drugiej odległość obrazową

    >[...]
    >W ramach systemu M zastosowanie nowje matrycy w M9 nie pozwolilo na
    >zmijeszenie odleglosci , pozwolilo na stosowanie obiektywow
    >nietelecentrycznych czyli o krotkiej ognioskowej z dobrym wynikiem.

    Ale cały system Leica M różni się od systemów lustrzanek mniejszą
    odległością rejestrową - co pozwala podobnie jak w kompaktach na
    umieszczenie tylnej soczewki obiektywu bliżej powierzchni filmu/matrycy.
    Ułatwia to znacznie konstruowanie obiektywów szerokokatnych do tego systemu.

    >Oczywiscie obiektywy o krotkiej ogniskowej musza byc przyblizone do
    >plaszyzny zdjeciowej bardziej niz dlugoogniskowe.

    I przeciw temu sformułowaniu protestuję! Obiektyw jako całość musi być
    zamontowany w identycznej odległości od płaszczyzny zdjęciowej - tak, aby
    podstawa bagnetu wypadała dokładnie w charakterystycznej dla danego systemu
    odległości rejestrowej.
    Odległość płaszczyzny głównej obrazowej od matrycy dla prawidłowo
    zamontowanego obiektywu będzie zależna od ogniskowej (w szczególności dla
    obiektywu nnaostrzonego na nieskończoność będzie równa ogniskowej) ale
    utożsamianie jej z przybliżeniem/ oddaleniem samego obiektywu od
    płasszczyzny zdjeciowej jest nieporozumieniem - przecież płaszczyzny główne
    obiektywu mogą leżeć w różnych miejscach - nawet poza obiektywem!

    >Obiektyw o ogniskowej np 20 mm bedzie sie znajdowal w takiej samej
    >odleglosci od pl. zdje jak w M8 tylko , ze w M8 matryca obejmuje
    >czesc pola - mamy crop.
    >i Ta odleglosc bedzie taka sama jak w analogu m6 i m4.
    >Tylko w takim przypadku mozna zachowac warunek stosowania starszych
    >obiektywow z bagnetem M.

    Poruszajac się w granicach tego samego systemu - oczywiuście tak będzie. Ale
    już obiektyw 20mm amontowany do lustrzanki np. Canon EOS będzie się
    znajdował w zupełnie innej - większej niż w pzrypadku systemu Leica M -
    odległości od płaszczyzny filmu/matrycy.

    >Moim zdaniem sformulowanie ze odleglosc obiektywu od plaszyzczny
    >zdjeciowej zalezy od odleglosci rej. czyli odl bagnetu jest bledne,
    >Dlatego ze przy tej samej odl. rej. mamy rozne odleglosci obiektywu od
    >pl. zdj. w zaleznosci od ich ogniskowej.

    Błędne jest utożsamianie odległości obiektywu od matrycy z odległością
    płaszczyzny głównej obrazowej od matrycy.
    Rozważmy np. obiektyw superszerokokątny do lustrzaanki APSC o ogniskowej
    10mm - takie obiektywy jak najbardziej istnieją. Jeśli przyjąć Twoja
    teorię - jego odległość od płaszczyzny zdjęciowej musiałaby wynosić 10mm -
    czyli lustro musiałoby zawadzac o obiektyw podczas unoszenia. W
    rzeczywistości dla takich obiektywów płaszczyzna główna obrazowa znajduje
    się poza obiektywem - gdzieś między tylną soczewką obiektywu a matrycą - i
    utożsamianie jej z odległością obiektyw-matryca prowadzi do absurdalnych
    rezultatów.
    Weźmy z kolei jakiś dłuższy teleobiektyw - np. Canon 400mm f5.6L USM. Przy
    naostrzeniu na nieskończoność płaszczyzna główna obrazowa powinna się
    znajdować w odległośći 400mm od powierzchni matrycy. Tymczasem zgodnie z
    danymi producenta całkowita długość obiektywu wynosi 256.5mm. Uswzględniając
    odległość płaszczyzny bagnetu od płaszczyzny matrycy - nie chce mi się teraz
    sprawdzać, ale jest to dla Canona EOS-a poniżej 45mm - wychodzi, ze
    płaszczyzna główna znajduje się daleko poza obiektywem - gdzieś tak ok. 10cm
    przed jego gwintem pod filtr.

    >Odl rej. zalezy od zalozen konstrukcyjnych , ktore wynikaja z
    >zalozonych mozliwych ogniskowych i wogole konstrukcji aparatu.

    Zgadza się - i prawidłowo zamocowany obiektyw ma swoja podstawę bagnetu w
    odległości rejestrowej od płaszczyzny filmu/matrycy. I te właśnie odległość
    zwyczajowo nazywa się odlegością między matrycą a obiektywem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 66. Data: 2009-12-07 10:34:55
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jan Rudziński napisał(a):
> [...]
    > kompakty Olympusa mogą się schować - i co gorsza nie miał możliwości
    > wciśnięcia spustu do połowy i wyostrzenia.

    Czyli jednak mój Premier nie był taki najgorszy. Można było zablokować
    focus na obiekcie i przekadrowywać. I ostrzy[ł] szybko.
    Niestety większość przypadkowych żywych statywów (napotkanych turystów)
    nie potrafiła z tego skorzystać. :-(

    --
    Mirek

  • 67. Data: 2009-12-07 11:00:35
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Odległość płaszczyzny głównej obrazowej od matrycy dla prawidłowo
    > zamontowanego obiektywu będzie zależna od ogniskowej (w szczególności dla
    > obiektywu nnaostrzonego na nieskończoność będzie równa ogniskowej)

    i wlasnie o tym napisalem.
    od samego poczatku , a Ty zaoponowales ze zalezy od odl. rejestrowej.

    Nie . przy stalej odleglosci rejestrowej zmieniasz polozenie ukladu
    optycznego w zaleznosci od odleglosci i ogniskowej.

  • 68. Data: 2009-12-07 11:01:14
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    John Smith pisze:

    > No właśnie niekoniecznie. Jeśli upowszechni się standard 1920x1080 w
    > monitorach i TV jak też odbitki papierowe 16x9 to żadnej interpolacji
    > (przynajmniej w trybie full screen) być mie musi.

    No chyba, że w przypadku matryc w technologi Foveona :P
    Każda inna matryca pokryta jest przecież filtrem Bayera i żeby powstał
    normalny obraz, kolory pikseli muszą zostać zinterpolowane.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 69. Data: 2009-12-07 11:15:52
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisał:

    >i wlasnie o tym napisalem.

    Nie - nie o tym. Pisałeś o odlegości obiektywu od matrycy - to nie to samo,
    co odległość płaszczyzny głównej obrazowej od matrycy.

    >od samego poczatku , a Ty zaoponowales ze zalezy od odl. rejestrowej.

    Bo odległość obiektywu od matrycy zazwyczaj mierzy się od płaszczyzny
    bagnetu do matrycy - czyli jest to odlegość rejestrowa. Bzdurność
    utożsamiania odległości między obiektywem a matrycą z odległością między
    płaszczyzną główną obrazową a matrycą wykazałem Ci w poprzednim liście w tym
    watku.

    >Nie . przy stalej odleglosci rejestrowej zmieniasz polozenie ukladu
    >optycznego w zaleznosci od odleglosci i ogniskowej.

    Położenie poszczegółnych elementów uładu - jak najbardziej tak, połóżenie
    płąszczyzn głównych - też, ale odległość obiektywu od matrycy pozostaje ta
    sama.
    Pytanie pomocnicze - jak mierzysz odległość między statkiem a nabrzeżem? Od
    burty statku (i to tej najbliższej nabrzeża), czy od jego komina?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 70. Data: 2009-12-07 11:48:42
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Paweł W. napisał(a):

    > No chyba, że w przypadku matryc w technologi Foveona :P
    > Każda inna matryca pokryta jest przecież filtrem Bayera i żeby powstał
    > normalny obraz, kolory pikseli muszą zostać zinterpolowane.

    Nie widzę problemu (jak mawiał ślepy dżokej) :-)

    --
    Mirek