  • 121. Data: 2010-06-21 13:53:27
    Temat: Re: Jak oni to nakrecili???
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Andrzej Libiszewski" <a...@g...usunto.pl> wrote in message
    news:1ju7j3h311crl$.1f6incaf3ovmw$.dlg@40tude.net...

    > Osób które wysyłają.

    Niekoniecznie - można też błędnie wymusić po stronie odbiorczej aby
    używał zawsze tego samego kodowania do każdego posta, zamiast
    czytać informacje o kodowaniu z nagłówków każdego posta, i będzie be.

    > Okazuje się, że prawidłowe zadeklarowanie kodowania
    > jest co najmniej nietrywialne.

    Ano nie jest. Co trochę dziwi, bo to w sumie prosta logicznie sprawa jest.

  • 122. Data: 2010-06-21 15:10:02
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    W dniu 2010-06-21 15:51, Pszemol pisze:
    > "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote in message

    > A ja mam inne obserwacje... Z moich właśnie wynika, że trudniej
    > zachować czystość języka gdy się go na codzień miesza z obcym.
    > W pracy mówisz po angielsku, w domu po polsku - miksujesz słowa.
    > W pracy mówisz po angielsku, w domu mówisz po angielsku (bo
    > masz żonę/męża "tubylca") to jak wrócisz do Polski nie miksujesz
    > słów. Przełączasz wajchę albo na polskie albo na angielskie, bez
    > mieszania gdy nie musisz mieszać języków na codzień.

    W takim razie jest to pewnie bardzo indywidualna cecha, bo znam osobę,
    która po zaledwie kilkumiesięcznym pobycie w Stanach przez pewien czas
    (kilka dni?) miała silny akcent i zapominała słówek. I nie było to żadne
    szpanowanie. Ale w stanach nie miała innego kontaktu z językiem Polskim
    poza sporadycznym telefonem do rodziców.

    PZDR
    Shaman

  • 123. Data: 2010-06-22 00:40:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-06-21, shaman <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote:

    > Oczywiście pierwszą zasadą jest własna staranność o zachowanie
    > poprawności językowej. No i jeszcze rodzina musi być zdrowa - razem
    > jadająca posiłki, rozmawiająca ze sobą, spędzająca razem czas. Teraz
    > chyba zgodzisz się, że teza z rodziną jest prawdziwa. A to dlatego, że
    > trudniej zapomnieć języka, którego się używa, niż którego się nie używa.

    Teza z rodziną jest prawdziwa, tylko obawiam się, że takie (dbające o
    poprawność językową) rodziny to wyjątek a nie reguła :) Mam wątpliwości,
    czy mając rodzinę bełkoczącą a nie mając jej i np. czytając regularnie
    polską prasę nie wyjdzie się na tym językowo lepiej.

    --
    Marcin

  • 124. Data: 2010-06-22 01:13:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-06-21, Pszemol <P...@P...com> wrote:
> [...]
    > słów. Przełączasz wajchę albo na polskie albo na angielskie, bez
    > mieszania gdy nie musisz mieszać języków na codzień.

    MZ to kwestia pewnej woli bo mechanizm, który u siebie obserwuję polega
    po prostu na tym, że w danej sytuacji najpierw kojarzę słówko obce
    odpowiadające danemu pojęciu, a polskie muszę niejako odgrzebać. Rzecz
    sprowadza się po prostu do pewnego odczuwalnego wysiłku, żeby się na
    moment zawiesić i odkopać polski odpowiednik a nie palnąć co właśnie
    przyszło do głowy. Idę o zakład, że to prawidłowość i zwyczajnie wielu
    osobom sie nie chce. Jest też kwestia środowiskowa.

    Tak jak powyżej napisałeś, to miałem przy pierwszym dłuższym pobycie za
    granicą. Później mimo warunków niemieszania się języków było to już
    zupełnie przezroczyste. Bardzo podobny mechanizm jak przy prowadzeniu w
    ruchu prawo lub lewostronnym. Najpierw za każdym razem musiałem się
    zastanawiać, w tej chwili nawet nie myślę w jakim prowadzę i bynajmniej
    nie mieszam :-)

    --
    Marcin