  • 1. Data: 2011-03-05 11:28:31
    Temat: Jak działa tomograf komputerowy ??
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    Ot tak z czystej ciekawości... No bo tak , puszczamy z jednej strony wiązkę
    promieniowania X o jakiejś tam szerokości , po drugiej stronie mamy detektor ,
    robimy scan pojedyńczej linii , wykonujemy obrót/przesunięcie , robimy kolejny
    scan pojedyńczej linii itd. , itd... No dobra , ale w ten sposób zbieramy
    jedynie informację o poziomie tłumienia wzdłuż propagacji promieni , ale jest
    to wartość uśredniona. Nadal nie mamy informacji o tłumieniu na określonej
    głębokości. No i jak tu zbudować obraz 2D ?? Macie jakieś linki na ten temat ??

    MH

  • 2. Data: 2011-03-05 11:41:14
    Temat: Re: Jak działa tomograf komputerowy ??
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    MH wrote:

> [...]
    > jest to wartość uśredniona. Nadal nie mamy informacji o tłumieniu na
    > określonej głębokości. No i jak tu zbudować obraz 2D ?? Macie jakieś linki

    Nie linii, ale obrazu. Robisz po prostu serie zdjęć rtg przesuniętych o kąt
    fi, przesuwasz o dl i następna seria. W starych tomografach masz serie
    zdjęć, w nowych masz możliwość rekonstrukcji obrazu 3d.

    Waldek

  • 3. Data: 2011-03-05 12:46:09
    Od: "maciej" <m...@m...rydzyk.uni.wroc.pl>

    Mając średnią wartość funkcji wzdłuż każdej prostej możesz zrekonstruować
    samą funkcję. Wzorów i innej informacji szukaj pod hasłem "transformata
    Radona", "X-ray transform" czy cos takiego.

    Pozdro,

    Maciej

  • 4. Data: 2011-03-05 12:55:57
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> napisał(a):

> [...]
    > fi, przesuwasz o dl i następna seria. W starych tomografach masz serie
    > zdjęć, w nowych masz możliwość rekonstrukcji obrazu 3d.

    ================

    Aha , czyli ta wiązka rentgenowska nie jest taka "wązka" , i obejmuje swoją
    szerokością gabaryty pacjenta na szerokość. Dobrze kojarzę? A tak na
    marginesie , w takiej sytuacji pacjent podczas badania dostaje chyba niezłą
    dawkę ...

    MH

  • 5. Data: 2011-03-05 14:10:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Mar 2011 12:55:57 +0000 (UTC), MH wrote:
> [...]
    >szerokością gabaryty pacjenta na szerokość. Dobrze kojarzę? A tak na
    >marginesie , w takiej sytuacji pacjent podczas badania dostaje chyba niezłą

    Bylo pare generacji tych urzadzen. We wczesnych byl jeden detektor i
    przesuwna lampa, potem kilka, teraz byc moze cala linijka albo i
    dwuwymiarowy pasek.
    Dawka chyba nigdy nie byla zbyt duza - w koncu chcemy pacjenta leczyc
    a nie zabic :-)

    Co do metod - publikacji naukowych jest cala masa - w koncu cos ci
    naukowcy musza publikowac.
    A w praktycznym uzyciu .. kto wie czy nie prosta projekcja - dzielimy
    plasterek na piksele, mierzymy tlumienie na danej linii, po czym
    wszytkim pikselom wzdluz niej dodajemy te wartosc.
    Po nalozeniu wszystkiego cos tam wychodzi.

    J.

  • 6. Data: 2011-03-05 16:46:05
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > wszytkim pikselom wzdluz niej dodajemy te wartosc.
    > Po nalozeniu wszystkiego cos tam wychodzi.

    =============

    Największym problemem jest uzyskanie owego plastra. To jest właśnie sedno
    sprawy. Mając komplet plastrów 2D , można dalej robić różne cuda.

    MH

  • 7. Data: 2011-03-05 17:00:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Mar 2011 16:46:05 +0000 (UTC), MH wrote:

    >Największym problemem jest uzyskanie owego plastra. To jest właśnie sedno
    >sprawy. Mając komplet plastrów 2D , można dalej robić różne cuda.

    Wbrew pozorom dalej tez nie jest latwo.
    majac mape pixelowa/voxelowa 3D pokaz np ksztalt czaszki, ale wez pod
    uwage ze mapa jak to w zyciu - niewyrazna i zaszumiona.
    A potem pokaz np watrobe.

    J.

  • 8. Data: 2011-03-05 17:39:57
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    > Macie jakieś linki na ten temat ??

    jeden z najlepszych podrecznikow dotyczacych obrazowania
    medycznego , dostepnych w sieci

    w tym wypadku dotyczy rezonansu magnetycznego

    { The Basics of MRI }
    { Joseph P. Hornak, Ph.D. (1996-2011) }

    http://www.cis.rit.edu/htbooks/mri/

  • 9. Data: 2011-03-05 18:19:39
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Wbrew pozorom dalej tez nie jest latwo.
    > majac mape pixelowa/voxelowa 3D pokaz np ksztalt czaszki, ale wez pod
    > uwage ze mapa jak to w zyciu - niewyrazna i zaszumiona.
    > A potem pokaz np watrobe.

    ===================

    Osobiście się tym bawiłem w Delphi. Istotnie , łatwe to nie jest , ale nie aż
    takie straszne. Do odszumienia najpierw filtr uśredniający 2D , następnie edge
    detector i dosyć nieskomplikowanym algorytmem robisz mesh'a. Dalej korzystałem
    z gotowych komponentów napisanych z myślą o... grach komputerowych. Korzystałem z:

    http://filters.sourceforge.net/
    http://sourceforge.net/projects/glscene/

    Całkiem niezłe efekty z tego wychodzą. Co do wątroby , to zależy jak ją
    właściciel traktował :)

    MH

  • 10. Data: 2011-03-05 18:29:16
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl> napisał(a):

    > jeden z najlepszych podrecznikow dotyczacych obrazowania
    > medycznego , dostepnych w sieci
    >
    > w tym wypadku dotyczy rezonansu magnetycznego

> [...]

    Interesujące , dzięki

    MH