  • 11. Data: 2011-03-05 18:30:32
    Temat: Re: Jak działa tomograf komputerowy ??
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Mar 2011 18:19:39 +0000 (UTC), MH wrote:

    >Osobiście się tym bawiłem w Delphi. Istotnie , łatwe to nie jest , ale nie aż
    >takie straszne. Do odszumienia najpierw filtr uśredniający 2D , następnie edge
    >detector i dosyć nieskomplikowanym algorytmem robisz mesh'a. Dalej korzystałem
    >z gotowych komponentów napisanych z myślą o... grach komputerowych. Korzystałem z:
    >http://filters.sourceforge.net/
    >http://sourceforge.net/projects/glscene/
    >
    >Całkiem niezłe efekty z tego wychodzą. Co do wątroby , to zależy jak ją
    >właściciel traktował :)

    Z watroba jest o tyle gorzej ze sie nie rozni az tak istotnie od
    otoczenia.

    J.

  • 12. Data: 2011-03-05 18:54:31
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > m z:

    > Z watroba jest o tyle gorzej ze sie nie rozni az tak istotnie od
    > otoczenia.
    >
    > J.

    ===============

    Zgadza się. Coś mi tam wychodziło ze zbioru skanów USG , ale faktycznie efekt
    mizerny i wymagający trochę pracy przy doborze wszelakich współczynników.

    MH

  • 13. Data: 2011-03-05 19:24:57
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 05/03/2011 14:10, J.F. wrote:
    > Co do metod - publikacji naukowych jest cala masa - w koncu cos ci
    > naukowcy musza publikowac.
    > A w praktycznym uzyciu .. kto wie czy nie prosta projekcja - dzielimy
    > plasterek na piksele, mierzymy tlumienie na danej linii, po czym
    > wszytkim pikselom wzdluz niej dodajemy te wartosc.
    > Po nalozeniu wszystkiego cos tam wychodzi.

    Po nalozeniu wszystkiego kiedys miales 720 rownan z 720 niewiadomymi i
    biednego PDP11 coby to obrobic.

    --
    Jerry1111

  • 14. Data: 2011-03-05 22:56:40
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 05.03.2011 18:39, Jerzy Pastusiak pisze:

    > jeden z najlepszych podrecznikow dotyczacych obrazowania
    > medycznego , dostepnych w sieci
    >
    > w tym wypadku dotyczy rezonansu magnetycznego
    >
    > { The Basics of MRI }
    > { Joseph P. Hornak, Ph.D. (1996-2011) }
    >
    > http://www.cis.rit.edu/htbooks/mri/

    Ale z rezonansem magnetycznym jest o tyle prościej, że można fizycznie
    pobudzić określoną niewielką objętość nadanego obiektu. Rozdzielczość
    jest głównie uzależniona od indukcji stałego pola magnetycznego. Za
    pomocą sterowanych cewek gradientowych w osiach XYZ można tak
    zmodyfikować rozkład pola magnetycznego, że indukcja magnetyczna
    wymagana do rezonansu z wzbudzającą falą EM, występuję tylko w
    określonym punkcie przestrzeni (ograniczonej objętości). Czyli mamy taki
    magnetyczny skaner 3D.
    W przypadku tomografu roengenowskiego prześwietlamy cały obiekt na
    wskroś. Chociaż się zastanawiam, czy nie wykorzystują jakiegoś sygnału
    rozproszenia rejestrowanego pod różnymi kątami.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 15. Data: 2011-03-05 23:56:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 05 Mar 2011 23:56:40 +0100, Grzegorz Kurczyk wrote:

> [...]
    >wymagana do rezonansu z wzbudzającą falą EM, występuję tylko w
    >określonym punkcie przestrzeni (ograniczonej objętości). Czyli mamy taki

    A nie wlasnie odwrotnie ? Nie da sie ustawic takiej wartosci w jednym
    punkcie, jest cala ekwipowierzchnia. A potem podobnie jak w tomografi,
    ino trudniej.

    >W przypadku tomografu roengenowskiego prześwietlamy cały obiekt na
    >wskroś. Chociaż się zastanawiam, czy nie wykorzystują jakiegoś sygnału
    >rozproszenia rejestrowanego pod różnymi kątami.

    Nie. Choc teraz moze juz tak. Ale optyki rentgenowskiej w zasadzie nie
    ma.

    J.