-
1. Data: 2011-03-04 22:02:46
Temat: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
Witajcie.
Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
wykonawczego".
Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
Spotkał się ktoś z czymś takim?
Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić ;)
Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
przy słabym "naciągu" tegoż.
Jakieś pomysły?
Może są jakieś gotowe patenty?
--
Pozdrawiam.
Adam.
-
2. Data: 2011-03-05 01:42:15
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>
W dniu 2011-03-04 23:02 Adam napisał(a):
> Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
> w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
>
> Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
> różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
>
> Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
> wykonawczego".
>
> Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
> regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
Silnik / serwo do sterowania właściwą mechaniką (ośką, na której
wcześniej było osadzone pokrętło). A oryginalne pokrętło odczepić od osi
(może być zamocowane osiowo ale aby nie obracało osi) i odczytywać przez
elektronikę jako enkoder obrotowy. Będzie i sterowanie w pełni
elektroniczne, i ręczne a'la "fly-by-wire".
--
Adam Dybkowski
http://dybkowski.net/
Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.
-
3. Data: 2011-03-05 05:42:05
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>
> Witajcie.
>
> Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza w
> aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
>
> Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
> różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
>
> Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
> wykonawczego".
>
> Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
> regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
>
> Spotkał się ktoś z czymś takim?
>
> Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
> lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
> blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić ;)
> Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
> wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
> silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
> przy słabym "naciągu" tegoż.
>
> Jakieś pomysły?
> Może są jakieś gotowe patenty?
Witam!
Najprościej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. Są gotowe konstrukcje
(do kupienia) potencjometr z silnikiem. Są tak skonstruowane że można kręcić
ręcznie, i może to robić silnik. Jedno nie koliduje z drugim. Tylko trzeba
dobrać aby potencjometr był o takiej wartości jak w "ręcznej regulacji"
teraz.
Pozdrawiam - Waldek
-
4. Data: 2011-03-05 11:36:48
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2011-03-05 06:42, waldek pisze:
>> Witajcie.
>>
>> Tak sobie my?le zaprz?c jaki? "automat" do regulacji temperatury wnetrza w
>> aucie, które ma tylko reczn? regulacje za pomoc? pokret?a.
>>
>> Pisz?c "automat", mam na my?li elektronike (to nie problem, termostatów
>> ró?nych jest jak mrówków) oraz uk?ad wykonawczy.
>>
>> Pytanie dotyczy wy??cznie cze?ci elektro-mechanicznej - "uk?adu
>> wykonawczego".
>>
>> Ten?e uk?ad wykonawczy nie powinien kolidowaae z mo?liwo?ci? recznej
>> regulacji. Znaczy to, ?e pokret?a powinny daae sie recznie poruszaae.
>>
>> Spotka? sie kto? z czym? takim?
>>
>> Niektóre pomys?y, to dwa "popychacze zebatkowe" - jeden pcha pokret?o w
>> lewo, drugi w prawo. Je?li tylko rdzen sie cofnie, pokret?o nie jest
>> blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zacze?y sie k?óciae ;)
>> Inna mo?liwo?ae - sprzeg?o tarciowe - ale wtedy do recznego pokrecenia
>> wymagana by?aby wieksza si?a, co mo?e powodowaae uszkodzenia przy zbyt
>> silnym reczym pokrecaniu, lub ?lizganie sie sprzeg?a i brak sterowania
>> przy s?abym "naci?gu" tego?.
>>
>> Jakie? pomys?y?
>> Mo?e s? jakie? gotowe patenty?
> Witam!
> Najpro?ciej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. S? gotowe konstrukcje
> (do kupienia) potencjometr z silnikiem. S? tak skonstruowane ?e mo?na kreciae
> recznie, i mo?e to robiae silnik. Jedno nie koliduje z drugim. Tylko trzeba
> dobraae aby potencjometr by? o takiej warto?ci jak w "recznej regulacji"
> teraz.
> Pozdrawiam - Waldek
Za słabe. Nie pociągnie linek od klap nagrzewu :(
--
Pozdrawiam.
Adam.
-
5. Data: 2011-03-05 11:42:54
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2011-03-05 02:42, Adam Dybkowski pisze:
> W dniu 2011-03-04 23:02 Adam napisał(a):
>
>> Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
>> w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
>>
>> Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
>> różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
>>
>> Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
>> wykonawczego".
>>
>> Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
>> regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
>
> Silnik / serwo do sterowania właściwą mechaniką (ośką, na której
> wcześniej było osadzone pokrętło). A oryginalne pokrętło odczepić od osi
> (może być zamocowane osiowo ale aby nie obracało osi) i odczytywać przez
> elektronikę jako enkoder obrotowy. Będzie i sterowanie w pełni
> elektroniczne, i ręczne a'la "fly-by-wire".
Można i tak. Są choćby serwa modelarskie.
Ale ja z reguły przyjmuję założenie, aby jak najmniej ingerować w
istniejący ustrój, więc chcę zostawić regulację ręczną, bez pośrednictwa
elektroniki.
Regulator będzie sterowany z dużą histerezą, odczyty temperatury pewnie
co kilkanaście sekund, zaś jeśli potrzeba korekty, to o jeden "krok" -
więc moim zdaniem wystarczy "krańcówka" na pokrętle wyłączająca serwo.
Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie.
--
Pozdrawiam.
Adam.
-
6. Data: 2011-03-05 14:31:17
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sat, 05 Mar 2011 12:36:48 +0100, Adam wrote:
>> Najpro?ciej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. S? gotowe konstrukcje
>> (do kupienia) potencjometr z silnikiem.
>Za słabe. Nie pociągnie linek od klap nagrzewu :(
No to elektryczne wspomaganie kierownicy.
Zaraz bedziesz narzekal ze za mocne :-P
Ale zasade podejrzec mozna - przekladnia planetarna. Tu co prawda
trzeba bedzie to inaczej rozwiazac.
Albo podobnie jak w niektorych magnetofonach naped szpul - do osi
silnika przylozona rolka. Ale jej os zamocowana blaszkami tez do osi
silnika. Jak sie silnik kreci, to najpierw rolka leci w jedna strone,
dotyka talerzyka szpuli i obraca. a potem przestaje dotykac.
Mozna tez wypilowac w kole zebatym troche zebow.
Tak czy inaczej problemem tu bedzie chyba sila i miejsce. Najlepszy
bylby mechanizm zapadkowy z dwoma elektromagnesami - ale znow - sila.
J.
-
7. Data: 2011-03-05 15:14:53
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>
On Sat, 05 Mar 2011 12:42:54 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155
161911>Można i
tak. Są choćby serwa modelarskie.
>Ale ja z reguły przyjmuję założenie, aby jak najmniej ingerować w
>istniejący ustrój, więc chcę zostawić regulację ręczną, bez pośrednictwa
>elektroniki.
To np. kółko zębate, które będzie przekazywało sterowanie z silnika
krokowego na oś pokrętła powinno mieć możliwość poślizgu na osi.
Zobacz sobie jak to jest zrobione w budziku (ale mechanicznym).
--
Grzegorz Krukowski
-
8. Data: 2011-03-05 15:27:08
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
Adam <a...@p...onet.pl> napisał(a):
> Witajcie.
>
> Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
> w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
>
> Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
> różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
>
> Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
> wykonawczego".
>
> Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
> regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
>
> Spotkał się ktoś z czymś takim?
>
> Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
> lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
> blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić ;)
> Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
> wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
> silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
> przy słabym "naciągu" tegoż.
>
> Jakieś pomysły?
> Może są jakieś gotowe patenty?
>
Jeśli nie ma czegoś takiego zakladanego do droższych modelu samochodu jaki
masz i zrobionego przez fabryke to jesteś bez szans. Jeśli sie pytasz tutaj
jak coś zrobić to znaczy ze nie masz zielonego pojęcia o tym co chcesz zrobić.
A te wszystkie rady jakie dostaleś to takie pierdu pierdu ludzi co mają takie
samo pojęcie jak Ty. Przykre to ale prawdziwe.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
9. Data: 2011-03-05 18:59:26
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2011-03-04 23:02, Adam pisze:
> Jakieś pomysły?
> Może są jakieś gotowe patenty?
Tak, szukać gotowego "climatronic" do takiego auta, jeśli było
produkowane, i przemontować odpowiedni zestaw elementów...
A jak nie było - to nie skupiać się na gałce jako elemencie "zadawczym"
tylko zobaczyć czym ta gałka steruje. Przeważnie albo są to cięgna do
klapek/klapki, albo jest to sterowanie zaworem wody gorącej do
nagrzewnicy. Jedno i drugie zostawić w spokoju, i zrobić równoległe
sterowanie własne:
- jeśli to regulacja wody - to dać trójniki i drugi (elektro)zawór
równolegle do pierwszego, dajesz wtedy temperature na minimum i
regulujesz elektroniką, albo odcinasz/wyłączasz elektronikę i możesz
sobie ręcznie pokręcić
- jeśli to regulacja klapkami przepływu powietrza - dodać do ciegieł np
siłowniki od zamka centralnego... i wymuszać otwarcie/zamknięcie po
stronie klapki, a nie mocować się z gałką.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
10. Data: 2011-03-07 13:57:16
Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Od: "zapinio" <i...@z...pl>
Proponowałbym wymienić samochód.
Będzie taniej, prościej ,pewniej.
Zaoszczędzony czas przeznaczyć na zarabianie pieniędzy, naukę lub
wypoczynek.
10 letnie Audi A6 ze wszystkimi bajerami to koszt ok. 12-15 tys. złotych.