eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 11

  • 1. Data: 2011-03-04 22:02:46
    Temat: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
    w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.

    Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
    różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.

    Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
    wykonawczego".

    Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
    regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.

    Spotkał się ktoś z czymś takim?

    Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
    lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
    blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić ;)
    Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
    wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
    silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
    przy słabym "naciągu" tegoż.

    Jakieś pomysły?
    Może są jakieś gotowe patenty?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.


  • 2. Data: 2011-03-05 01:42:15
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-04 23:02 Adam napisał(a):

    > Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
    > w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
    >
    > Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
    > różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
    >
    > Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
    > wykonawczego".
    >
    > Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
    > regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.

    Silnik / serwo do sterowania właściwą mechaniką (ośką, na której
    wcześniej było osadzone pokrętło). A oryginalne pokrętło odczepić od osi
    (może być zamocowane osiowo ale aby nie obracało osi) i odczytywać przez
    elektronikę jako enkoder obrotowy. Będzie i sterowanie w pełni
    elektroniczne, i ręczne a'la "fly-by-wire".

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

    Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.


  • 3. Data: 2011-03-05 05:42:05
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>


    > Witajcie.
    >
    > Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza w
    > aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
    >
    > Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
    > różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
    >
    > Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
    > wykonawczego".
    >
    > Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
    > regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
    >
    > Spotkał się ktoś z czymś takim?
    >
    > Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
    > lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
    > blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić ;)
    > Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
    > wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
    > silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
    > przy słabym "naciągu" tegoż.
    >
    > Jakieś pomysły?
    > Może są jakieś gotowe patenty?
    Witam!
    Najprościej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. Są gotowe konstrukcje
    (do kupienia) potencjometr z silnikiem. Są tak skonstruowane że można kręcić
    ręcznie, i może to robić silnik. Jedno nie koliduje z drugim. Tylko trzeba
    dobrać aby potencjometr był o takiej wartości jak w "ręcznej regulacji"
    teraz.
    Pozdrawiam - Waldek



  • 4. Data: 2011-03-05 11:36:48
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-05 06:42, waldek pisze:
    >> Witajcie.
    >>
    >> Tak sobie my?le zaprz?c jaki? "automat" do regulacji temperatury wnetrza w
    >> aucie, które ma tylko reczn? regulacje za pomoc? pokret?a.
    >>
    >> Pisz?c "automat", mam na my?li elektronike (to nie problem, termostatów
    >> ró?nych jest jak mrówków) oraz uk?ad wykonawczy.
    >>
    >> Pytanie dotyczy wy??cznie cze?ci elektro-mechanicznej - "uk?adu
    >> wykonawczego".
    >>
    >> Ten?e uk?ad wykonawczy nie powinien kolidowaae z mo?liwo?ci? recznej
    >> regulacji. Znaczy to, ?e pokret?a powinny daae sie recznie poruszaae.
    >>
    >> Spotka? sie kto? z czym? takim?
    >>
    >> Niektóre pomys?y, to dwa "popychacze zebatkowe" - jeden pcha pokret?o w
    >> lewo, drugi w prawo. Je?li tylko rdzen sie cofnie, pokret?o nie jest
    >> blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zacze?y sie k?óciae ;)
    >> Inna mo?liwo?ae - sprzeg?o tarciowe - ale wtedy do recznego pokrecenia
    >> wymagana by?aby wieksza si?a, co mo?e powodowaae uszkodzenia przy zbyt
    >> silnym reczym pokrecaniu, lub ?lizganie sie sprzeg?a i brak sterowania
    >> przy s?abym "naci?gu" tego?.
    >>
    >> Jakie? pomys?y?
    >> Mo?e s? jakie? gotowe patenty?
    > Witam!
    > Najpro?ciej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. S? gotowe konstrukcje
    > (do kupienia) potencjometr z silnikiem. S? tak skonstruowane ?e mo?na kreciae
    > recznie, i mo?e to robiae silnik. Jedno nie koliduje z drugim. Tylko trzeba
    > dobraae aby potencjometr by? o takiej warto?ci jak w "recznej regulacji"
    > teraz.
    > Pozdrawiam - Waldek

    Za słabe. Nie pociągnie linek od klap nagrzewu :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.


  • 5. Data: 2011-03-05 11:42:54
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-05 02:42, Adam Dybkowski pisze:
    > W dniu 2011-03-04 23:02 Adam napisał(a):
    >
    >> Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
    >> w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
    >>
    >> Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
    >> różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
    >>
    >> Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
    >> wykonawczego".
    >>
    >> Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
    >> regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
    >
    > Silnik / serwo do sterowania właściwą mechaniką (ośką, na której
    > wcześniej było osadzone pokrętło). A oryginalne pokrętło odczepić od osi
    > (może być zamocowane osiowo ale aby nie obracało osi) i odczytywać przez
    > elektronikę jako enkoder obrotowy. Będzie i sterowanie w pełni
    > elektroniczne, i ręczne a'la "fly-by-wire".

    Można i tak. Są choćby serwa modelarskie.
    Ale ja z reguły przyjmuję założenie, aby jak najmniej ingerować w
    istniejący ustrój, więc chcę zostawić regulację ręczną, bez pośrednictwa
    elektroniki.

    Regulator będzie sterowany z dużą histerezą, odczyty temperatury pewnie
    co kilkanaście sekund, zaś jeśli potrzeba korekty, to o jeden "krok" -
    więc moim zdaniem wystarczy "krańcówka" na pokrętle wyłączająca serwo.

    Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.


  • 6. Data: 2011-03-05 14:31:17
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 05 Mar 2011 12:36:48 +0100, Adam wrote:
    >> Najpro?ciej tak jak jest zrobione we wzmacniaczach. S? gotowe konstrukcje
    >> (do kupienia) potencjometr z silnikiem.
    >Za słabe. Nie pociągnie linek od klap nagrzewu :(

    No to elektryczne wspomaganie kierownicy.
    Zaraz bedziesz narzekal ze za mocne :-P

    Ale zasade podejrzec mozna - przekladnia planetarna. Tu co prawda
    trzeba bedzie to inaczej rozwiazac.

    Albo podobnie jak w niektorych magnetofonach naped szpul - do osi
    silnika przylozona rolka. Ale jej os zamocowana blaszkami tez do osi
    silnika. Jak sie silnik kreci, to najpierw rolka leci w jedna strone,
    dotyka talerzyka szpuli i obraca. a potem przestaje dotykac.
    Mozna tez wypilowac w kole zebatym troche zebow.

    Tak czy inaczej problemem tu bedzie chyba sila i miejsce. Najlepszy
    bylby mechanizm zapadkowy z dwoma elektromagnesami - ale znow - sila.


    J.







  • 7. Data: 2011-03-05 15:14:53
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 05 Mar 2011 12:42:54 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155
    161911>Można i
    tak. Są choćby serwa modelarskie.
    >Ale ja z reguły przyjmuję założenie, aby jak najmniej ingerować w
    >istniejący ustrój, więc chcę zostawić regulację ręczną, bez pośrednictwa
    >elektroniki.

    To np. kółko zębate, które będzie przekazywało sterowanie z silnika
    krokowego na oś pokrętła powinno mieć możliwość poślizgu na osi.
    Zobacz sobie jak to jest zrobione w budziku (ale mechanicznym).
    --
    Grzegorz Krukowski


  • 8. Data: 2011-03-05 15:27:08
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Witajcie.
    >
    > Tak sobie myślę zaprząc jakiś "automat" do regulacji temperatury wnętrza
    > w aucie, które ma tylko ręczną regulację za pomocą pokrętła.
    >
    > Pisząc "automat", mam na myśli elektronikę (to nie problem, termostatów
    > różnych jest jak mrówków) oraz układ wykonawczy.
    >
    > Pytanie dotyczy wyłącznie części elektro-mechanicznej - "układu
    > wykonawczego".
    >
    > Tenże układ wykonawczy nie powinien kolidować z możliwością ręcznej
    > regulacji. Znaczy to, że pokrętła powinny dać się ręcznie poruszać.
    >
    > Spotkał się ktoś z czymś takim?
    >
    > Niektóre pomysły, to dwa "popychacze zębatkowe" - jeden pcha pokrętło w
    > lewo, drugi w prawo. Jeśli tylko rdzeń się cofnie, pokrętło nie jest
    > blokowane. Gorzej, gdyby oba na raz zaczęły się kłócić ;)
    > Inna możliwość - sprzęgło tarciowe - ale wtedy do ręcznego pokręcenia
    > wymagana byłaby większa siła, co może powodować uszkodzenia przy zbyt
    > silnym ręczym pokręcaniu, lub ślizganie się sprzęgła i brak sterowania
    > przy słabym "naciągu" tegoż.
    >
    > Jakieś pomysły?
    > Może są jakieś gotowe patenty?
    >
    Jeśli nie ma czegoś takiego zakladanego do droższych modelu samochodu jaki
    masz i zrobionego przez fabryke to jesteś bez szans. Jeśli sie pytasz tutaj
    jak coś zrobić to znaczy ze nie masz zielonego pojęcia o tym co chcesz zrobić.
    A te wszystkie rady jakie dostaleś to takie pierdu pierdu ludzi co mają takie
    samo pojęcie jak Ty. Przykre to ale prawdziwe.

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/


  • 9. Data: 2011-03-05 18:59:26
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-04 23:02, Adam pisze:
    > Jakieś pomysły?
    > Może są jakieś gotowe patenty?
    Tak, szukać gotowego "climatronic" do takiego auta, jeśli było
    produkowane, i przemontować odpowiedni zestaw elementów...

    A jak nie było - to nie skupiać się na gałce jako elemencie "zadawczym"
    tylko zobaczyć czym ta gałka steruje. Przeważnie albo są to cięgna do
    klapek/klapki, albo jest to sterowanie zaworem wody gorącej do
    nagrzewnicy. Jedno i drugie zostawić w spokoju, i zrobić równoległe
    sterowanie własne:
    - jeśli to regulacja wody - to dać trójniki i drugi (elektro)zawór
    równolegle do pierwszego, dajesz wtedy temperature na minimum i
    regulujesz elektroniką, albo odcinasz/wyłączasz elektronikę i możesz
    sobie ręcznie pokręcić
    - jeśli to regulacja klapkami przepływu powietrza - dodać do ciegieł np
    siłowniki od zamka centralnego... i wymuszać otwarcie/zamknięcie po
    stronie klapki, a nie mocować się z gałką.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 10. Data: 2011-03-07 13:57:16
    Temat: Re: Automatyczna regulacja ręcznego regulatora
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    Proponowałbym wymienić samochód.
    Będzie taniej, prościej ,pewniej.
    Zaoszczędzony czas przeznaczyć na zarabianie pieniędzy, naukę lub
    wypoczynek.
    10 letnie Audi A6 ze wszystkimi bajerami to koszt ok. 12-15 tys. złotych.


strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: