  • 1. Data: 2010-09-11 11:15:40
    Temat: Jak archiwizować dane?
    Od: "o...@o...pl" <o...@o...pl>

    Witam

    Zastanawiam się nad wyborem metody archiwizowania danych.
    Chodzi o amatorskie przechowywanie prywatnych zdjęć, trochę filmów,
    muzyki itp. Na razie dowiedziałem się, że:
    - płyty DVD są dobre na krótką metę i się rysują;
    - zewnętrzne HDD lepsze, ale żywotność też nie najlepsza
    - flash tak jak HDD, ale "łatwo zgubić" (co to w ogóle za argument?)

    Sęk w tym, że wszędzie żywotność nośnika zależy głównie od ilości cykli
    jego zapisania. A moja koncepcja archiwizacji polega na zapisie danych,
    i schowaniu nośnika do pudełka, gdzie będzie on sobie leżał nieużywany
    np przez 25 lat. Czy mogę liczyć, że użyty w ten sposób JEDEN RAZ
    pendrive albo karta SD flash po 25 latach włożona do czytnika (USB)
    będzie się dała odczytać? Zakładam oczywiście prawidłowe przechowywanie,
    nie będę tego przecież trzymał w piwnicy albo na parapecie.

    Pomijam nieprzewidywalne zdarzenia w rodzaju braku odpowiednich
    czytników za 25 lat. O to już zadbam, żeby taki mieć, ewentualnie po 16
    latach, kiedy okaże się, że czytniki odchodzą do lamusa, przerzucę moje
    dane na coś, co będzie za te 16 lat standardem.

    Podkreślam, że utrata tego typu danych będzie miała wymiar nie
    finansowy, ale sentymentalny.
    Co sądzicie, co radzicie?

    Pozdrawiam,

    Maciek
    --
    Dzieci zaczynają w końcu myśleć, że Bóg jest kręgowcem w gazowym stanie
    skupienia. - A. Einstein

  • 2. Data: 2010-09-11 11:34:48
    Temat: Re: Jak archiwizować dane?
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 11.09.2010 o...@o...pl <o...@o...pl> napisał/a:
> [...]
    > dane na coś, co będzie za te 16 lat standardem.
    >
    > Podkreślam, że utrata tego typu danych będzie miała wymiar nie

    Za 25 lat Ci odpowiem co było warto :) wróżki?
    Obecnie imo najtańszy pojemny nośnik to dvd, później hdd i iimo lepiej hdd.
    Za 5 lat pewnie zgrasz cały na 200TB pena w nośnikiem holograficznym i
    wystarczy na next 5 lat itd... :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 3. Data: 2010-09-11 11:45:54
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    DVD po 4 latach bardzo kiepsko sie odczytuja. Plyty nie ruszane,
    prawidlowo przechowywane. Ilosc plyt ktore tak zarchiwizowalem to okolo
    200 sztuk wiec wydaje mi sie, ze to dosc wiarygodne zrodlo wiedzy na ten
    temat.

  • 4. Data: 2010-09-11 11:55:30
    Od: maciek <o...@o...pl>

    Sergiusz Rozanski pisze:
> [...]
    > Za 5 lat pewnie zgrasz cały na 200TB pena w nośnikiem holograficznym i

    200 TB za 5 lat - I wish I could :P
    Ok, kupuję zatem dysk twardy, 500 GB albo 1 TB. Umieszczam na nim dane,
    odłączam, chowam do szafy.
    Co się z nim fizycznie będzie dziać? Mogę liczyć, że za 5/10 lat
    podłączony będzie działał i dane nie będą uszkodzone?
    Czy to nie jest tak jak z nieużywaną elektroniką? Kondensatory itd.
    Nieużywane urządzenie elektroniczne po latach spędzonych poza prądem
    często bywa nieuruchamialne.

  • 5. Data: 2010-09-11 12:44:15
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 11.09.2010 maciek <o...@o...pl> napisał/a:

> [...]
    > Co się z nim fizycznie będzie dziać? Mogę liczyć, że za 5/10 lat
    > podłączony będzie działał i dane nie będą uszkodzone?

    Mam taką 200MB i działała po 8 latach, raczej nie będzie problemu, zależy
    ile sobie cenisz tą sentymantalność, bo możesz zgrać np na hdd i na dvd,
    któryś powinien żyć po 5 latach. Wtedy zrobisz sobie nowe archiwum na
    współczesnych nosnikach.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 6. Data: 2010-09-11 13:44:47
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2010-09-11 13:15, o...@o...pl wrote:
> [...]
    > dane na coś, co będzie za te 16 lat standardem.
    >
    > Podkreślam, że utrata tego typu danych będzie miała wymiar nie

    Nic nie jest 100%, taką filozofie stosuj do wszelkich technik
    składowania danych.

    Chcesz mieć wygode i w miare bezpieczne dane - polecam dwa dyski w
    mirrorze, najlepiej w NAS działający niezaleznie od głównego
    peceta/laptopa z zasilaniem awaryjnym.

    Wymiana dysków co kilka lat. Koszty wymiany zazwyczaj są znikome. Do
    tego możesz zaimplementować mechanizmy weryfikujące poprawnośc działania
    urzadzeń itd itd. Nie chce nawet myśleć o weryfikacji np. setki płytek
    DVD/BR i ew. ponownej archiwizacj gdy de facto wszystko z tych płytek
    wejdzie na jeden dysk.

    pozdrawiam

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/
    Lubisz miłą obsługę - skorzystaj! :)

  • 7. Data: 2010-09-11 14:18:21
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-09-11 13:15, Użytkownik o...@o...pl napisał:

    > Podkreślam, że utrata tego typu danych będzie miała wymiar nie
    > finansowy, ale sentymentalny.
    > Co sądzicie, co radzicie?

    Zawsze dwie kopie na dwu nośnikach, co roczna kontrola czy
    dane się wczytują/kopiują a co pięć lat kopiowanie na nowszy
    nośnik.
    Na dzień dzisiejszy polecam (z powodów ekonomicznych) jedna
    kopia na dysku twardym a druga na płytkach DVD.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-09-12 10:39:02
    Od: "Q" <n...@s...pl>

> [...]
    > Co się z nim fizycznie będzie dziać? Mogę liczyć, że za 5/10 lat
    > podłączony będzie działał i dane nie będą uszkodzone?

    tak / raczej tak:
    - moj 10-letni WD 30GB nadal swietnie sprawuje sie
    jako "backup storage",
    choc przyznam, ze od kilku lat robie dodatkowa kopie
    na kilkuletniego Segate 160 GB, tak na wszelki wypadek :).

    ps
    jestem ciekaw czy nowsze dyski (po kilka TB),
    beda mniej trwale niz te stare
    (przez wieksza gestosc upakowania danych?)

  • 9. Data: 2010-09-12 10:51:26
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 Sep 2010 13:15:40 +0200, o...@o...pl napisał(a):

    > Podkreślam, że utrata tego typu danych będzie miała wymiar nie
    > finansowy, ale sentymentalny.
    > Co sądzicie, co radzicie?

    Wywołaj te zdjęcia na papierze. Wklej do albumu. Odłóż na półkę.

    --
    Yakhub

  • 10. Data: 2010-09-12 12:12:05
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Możesz archiwizować w internecie (z hasłem oczywiście).
    Sprawdziłem niedawno dysk 200 MB (made in 1993) i działał bez problemów na
    płycie głównej AM2. Choć nie wiem czy współczesne dyski 200 GB będą równie
    trwałe po 17 latach. Albo co ~5 lat archiwizuj na czymś nowszym.
    O CD/DVD zapomnij; nie wiem jak z BR, one być może są trwalsze niż optyki
    poprzednich generacji.