  • 11. Data: 2010-09-13 04:27:42
    Temat: Re: Jak archiwizować dane?
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Yakhub" napisał:

    > Wywołaj te zdjęcia na papierze. Wklej do albumu. Odłóż na półkę.

    Słyszałeś o pożarze biblioteki aleksandryjskiej? Najlepiej wykuć w kamieniu
    i ukryć przed Talibami.

    Remek

  • 12. Data: 2010-09-13 06:08:41
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "o...@o...pl"
    >Zastanawiam się nad wyborem metody archiwizowania danych.

    Pierwsza podstawowa zasada - nic nie jest 100% pewne.
    Dlatego przede wszystkim mieć więcej niż jedną kopię danych. Liczba
    kopii zależeć powinna od trwałości nośnika i ważności danych.
    Poza danymi należałoby przechować metadane służące do weryfikacji
    poprawności samych danych (np. sumy MD5 plików) i regularnie weryfikować
    prawidłowość odczytu, w razie potrzeby wymieniając nośnik na nowszy.
    Czyli w praktyce nagrywasz sobie trzy, albo cztery płyty (najlepiej
    różnych producentów) i co kilka miesięcy sprawdzasz czy dane są
    prawidłowo odczytywalne (czy sumy kontrolne się zgadzają).
    Jeśli nie, oczywiście wyrzucasz nośnik, a zbiór uzupełniasz o nowy
    kopiując ze sprawnego jednego z pozostałych egzemplarzy.
    Ponadto dobrze mieć z góry założony czas życia nośnika tak, żeby
    wymienić po pewnym czasie nawet, jeśli nie nastąpiło uszkodzenie.
    (dobrze jeśli ten proces jest rozłożony w czasie i nie wymieniasz nagle
    wszystkich nośników).

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 13. Data: 2010-09-13 09:01:16
    Od: "Marcin" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ja do niedawna używałem DVD (po dwie kopie), ale ponieważ moje archiwum zdjęć
    to już ponad 70GB, to przestało to mieć sens.
    Aktualnie używam HDD, a dodatkowo wrzucam fotki na darmowy dysk SkyDrive od
    Microsoftu. Dziala w miare ok, pozwala przechowywac 25GB w plikach po max
    50MB. Ja mam zalozonych kilka kont, zdjecia wrzucam bezposrednio, ale jak ktos
    bardzo chce, to moze tak naprawde przygotowac sobie zaszyfrowane paczki po
    50MB i je tam wrzucac. Jak usluga padnie, albo stanie sie droga, to
    zrezygnuje, ale na razie jako dodatkowy sposob na archiwum jest ok.

  • 14. Data: 2010-09-13 10:14:44
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > Zastanawiam się nad wyborem metody archiwizowania danych.
    > Chodzi o amatorskie przechowywanie prywatnych zdjęć, trochę filmów, muzyki
    > itp. Na razie dowiedziałem się, że:
    > - płyty DVD są dobre na krótką metę i się rysują;
    > - zewnętrzne HDD lepsze, ale żywotność też nie najlepsza
    > - flash tak jak HDD, ale "łatwo zgubić" (co to w ogóle za argument?)

    Ze względu na sporą ilość cennych dla mnie danych (obecnie ok. 1000 GB i szybko
    rośnie) już z 10 lat temu przerzuciłem się na robienie kopii zapasowych
    wyłącznie na dyskach twardych. Mam 3 poziomy backupów:

    1) doraźny (niemal codzienny) - na fizycznie drugi dysk twardy w tym samym
    kompie
    2) cotygodniowy - na trzeci dysk twardy przechowywany w domu, ale odłączany i
    chowany w szafie
    3) comiesięczny - na czwarty dysk twardy przechowywany w bezpiecznym miejscu
    poza domem.

    Dyski okresowo sprawdzam programem MHDD, który potrafi wykryć potencjalnie
    zbliżające się problemy. Stosuję też, gdzie się da, sumy kontrolne .md5 -
    weryfikuję je obowiązkowo tuż po wykonaniu kopii oraz tuż po podłączeniu dysku,
    który jakiś czas używany nie był (zanim wgram na niego nową wersję backupu -
    sprawdzam, czy przechował starą wersję bez szwanku).

    Przeszło przez moje ręce kilkadziesiąt dysków twardych, widziałem śmierć wielu z
    nich. Nie przypominam sobie sytuacji, abym schował do szafy sprawny dysk, a
    wyjął z niej trupa. Wszystkie, które zdychały - zdychały działając w kompach
    albo ulegając fizycznym uszkodzeniem w rodzaju upadku na podłogę.

    Mam też całkiem dobre doświadczenia z trwałością płyt DVD, ale ze względu na ich
    śmiesznie małą pojemność, nie używam ich do backupów. Trzymam jednak w celach
    doświadczalnych ok. 30 płyt DVD różnych producentów, nagranych w różnych latach
    na różnym sprzęcie. Badam je okresowo i w największym skrócie mogę powiedzieć,
    że wnioski są takie: dobrze nagrana płyta (taka, które tuż po nagraniu ma
    świetnie wyniki testu PIE/PIF) starzeje się niezwykle powoli i nie ma żadnych
    problemów z jej odczytem po 3, 5, 7 latach - starszych nie mam). Natomiast
    plyty, które od początku były nagrane kiepsko, albo średnio - tracą jakość dość
    szybko i można się spodziewać, że po paru latach będzie duży problem z ich
    odczytem).

    Pozdrawiam,

    latet

  • 15. Data: 2010-09-13 11:36:48
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "latet" <l...@l...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odłączany i chowany w szafie
    > 3) comiesięczny - na czwarty dysk twardy przechowywany w bezpiecznym

    To dobry sposób, choć w praktyce z reguły powinny wystarczyc 2 poziomy.

> [...]
    > działając w kompach albo ulegając fizycznym uszkodzeniem w rodzaju upadku

    Tak, sprawny HDD odstawiony do szafy na 99.9% będzie działał po kilku
    latach.

> [...]
    > były nagrane kiepsko, albo średnio - tracą jakość dość szybko i można się
    > spodziewać, że po paru latach będzie duży problem z ich odczytem).

    Testowałeś jak na trwałość wpływa szybkość zapisu? Czy płyta była wypalana z
    maksymalną prękością nagrywarki czy w trybie x1?

  • 16. Data: 2010-09-13 17:11:43
    Od: boxfish <c...@g...pl>

    W dniu 2010-09-13 13:36, maX pisze:

    > Testowałeś jak na trwałość wpływa szybkość zapisu? Czy płyta była
    > wypalana z maksymalną prękością nagrywarki czy w trybie x1?

    Myślę że na trwałość płyty ma wpływ yo jaka była ona przed nagraniem
    czyli to o czym wspomniał kolega wcześniej - ilość błędów PIE/PIF.

    sam kopiując sobie czasem filmy korzystałem wyłącznie z płyt
    sprawdzonych (taiyo yuden czy mitsubishi chemicals) wybrane w ten sposób
    płyty miałay bardzo niskie współczynniki określające ilość błędów i
    wynikało to z faktycznej kondycji nośnika. Te płyty starzeją się wolniej
    (inne, które odrzucałem, w praktyce charakteryzowały się tym że proces
    degradacji nośnika następował od razu po wyjściu z fabryki stąd ilość
    błędów)

    Co do meritum to dziś archiwizacja danych to podobnie jak kolega doraźny
    backup codzienny w kompie, zewnętrzny na 1,5 terabajta, który zapene
    będzie zdublowany a potem sukcesywnie podmieniany

  • 17. Data: 2010-09-13 18:57:28
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    W dniu 2010-09-13 12:14, latet pisze:
> [...]
    > - tracą jakość dość szybko i można się spodziewać, że po paru latach będzie

    Jakim programem pod Windows zrobić te testy PIE/PIF?

    --
    http://kamikaze.mp.waw.pl/
    Gaz pieprzowy, obezwładniający, łzawiący, który wybrać?

  • 18. Data: 2010-09-13 19:10:50
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > Testowałeś jak na trwałość wpływa szybkość zapisu? Czy płyta była wypalana z
    > maksymalną prękością nagrywarki czy w trybie x1?

    Testowałem jak prędkość zapisu działa na wynik PIE/PIF. Często wcale nie
    najniższa, ale optymalna dla danego nośnika dawała najlepsze wyniki. Zdarzało
    się, że optymalną okazywała się najwyższa, czasem przedostatnia, np. 12x

    Nie badałem od czego zależy prędkość starzenia się dwóch płyt o takim samym
    wyjściowym PIE/PIF i czy ma związek z prędkością nagrywania. IMHIO - nie sądzę.
    Raczej tylko z fizycznymi właściwościami nośnika, jakością wykonania
    (szczelność) oraz warunkami przechowywania.

    Najważniejsze jest, aby używać dobrych płyt, czyli takich, jakie nagrywają się
    dobrze na danej nagrywarce. Oczywiście, aby sprawdzać ich jakość trzeba też
    dysponować nagrywarką dająca możliwość testów PIE/PIF.

    latet

  • 19. Data: 2010-09-13 19:13:19
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > Jakim programem pod Windows zrobić te testy PIE/PIF?

    Ja używam darmowego CDDVDSpeed
    http://www.idg.pl/ftp/pc_16710/Nero.CD.DVD.Speed.4.7
    .7.15.pl.html
    I jest to w zasadzie standard.

    Ale nagrywarka musi wspierać takie testowanie. A np. żaden LiteON tego nie umie.

    latet

  • 20. Data: 2010-09-14 18:31:21
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2010-09-13 11:01, Marcin pisze:
> [...]
    > 50MB i je tam wrzucac. Jak usluga padnie, albo stanie sie droga, to
    > zrezygnuje, ale na razie jako dodatkowy sposob na archiwum jest ok.

    A jak ja se nawrzucałam zdjęć na serwer "Od siebie", to wkrótce je
    straciłam (dobrze, że mam je jeszcze na przypinanym dysku!), bo CBŚ
    zamknęło im ten serwer.

    --
    animka