  • 31. Data: 2011-03-28 21:13:26
    Temat: Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Sun, 27 Mar 2011 22:48:04 +0200, Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>
    napisał:

    > Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    rmatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

    > A może będziecie tacy dobrzy i napiszecie kilka słów
    > o lutownicach gazowych?
    > ...do czego najlepsze?
    > ...jakiej firmy?
    >
    > ...bo ja ostatnio kupowałem lutownicę w 1980 roku,
    > więc jestem dość mocno zacofany. :-)
    >
    > Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

    uzywalem kilku (chyba nimrod) i problemem jest zawsze gaz, nawet dobrej jakosc gaz
    powoduje ze sie po
    jakims czasie zapycha i nierowno pracuje. Do powaznych rzeczy sie raczej taka
    lutownica nie nadaje
    na dluzsza mete. Gaz kupowalem steinela specjalny do lutwonic gazowych.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 32. Data: 2011-03-29 06:20:45
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Ale one nie kosztują 20-30 PLN, nieprawdaż? Mnie w tanich grzałkach
    > męczy za sztywny i za gruby kabel, który usiłuje wyłamać mi nadgarstek
    > - w pistoletowej grzałce to obciążenie jednak przyłożone jest w sposób
    > mniej przeszkadzający.

    Owszem, nie ta kategoria. Kabel to jeszcze mógłbym znieść, ale trzeba
    jeszcze dodać do tego kiepski grot (nie wiem czemu wszyscy się uparli na
    stożkowe groty do takich kobył - przecież to się do niczego nie nadaje)
    i często źle dobraną moc. W sumie 3 powody, żeby tego nie kupować.
    Wszystkie jakoś do obejścia, tylko czy warto? Wymiana kabla plus
    regulator mocy plus dobry pasujący grot - i robi się trochę złotówek.
    Wciąż mniej niż od razu porządna lutownica, komfort pracy znacznie
    lepszy niż na początku, ale też znacząco mniejszy niż może być.

    > Ale nie każdy lutuje tysiące punktów dziennie.

    Zdarzają mi się takie dni. Wbrew pozorom to wcale nie tak dużo parę
    tysięcy punktów. Ale sprzęt trzeba mieć do tego dobry - inaczej nic z tego.

    > Ale zależy co tą transformatorówką lutujesz. Jeśli przewlekane, to na
    > pewno transformatorowa jest szybsza i wygodniejsza. A do drobnicy
    > używam grzałkowej pistoletowej.

    Transformatorówka jest szybsza tylko jak masz do polutowania kilka
    punktów. Jak masz trochę więcej - przy dobrej grzałce transformatorówka
    jest bez szans.

    > Nie mam takich potrzeb. Nic poniżej rastra 50 mils nie używam.

    Czasem warto. Płytka z układami TSSOP zamiast SOP jest znacząco
    mniejsza, ale wiem, że siedzisz w trochę innej tematyce (nawiasem mówiąc
    też muszę trochę tego liznąć), gdzie takich obudów generalnie się nie
    używa (póki co).

    Pozdrawiam

    DD

  • 33. Data: 2011-03-29 08:39:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Tuesday, March 29, 2011, 8:20:45 AM, you wrote:

    [...]

    > Transformatorówka jest szybsza tylko jak masz do polutowania kilka
    > punktów. Jak masz trochę więcej - przy dobrej grzałce transformatorówka
    > jest bez szans.

    Ale ja cały czas piszę o sprzęcie amatorskim a Ty o profesjonalnym.

> [...]
    > mniejsza, ale wiem, że siedzisz w trochę innej tematyce (nawiasem mówiąc
    > też muszę trochę tego liznąć), gdzie takich obudów generalnie się nie

    Mam nadzieję, że ten stan utrzyma się do mojej emerytury - o ile
    dożyję.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 34. Data: 2011-03-29 15:10:45
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "yorgus" <y...@t...pl> napisał w wiadomości
    ..

> [...]
    > taka lutownica nie nadaje
    > na dluzsza mete. Gaz kupowalem steinela specjalny do lutwonic gazowych.

    Dzięki!
    Bardzo cenna uwaga.
    Chyba wybiję sobie z głowy tą lutownicę gazową.
    ...a tak mi się spodobała...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 35. Data: 2011-03-29 21:00:03
    Od: Padre <P...@n...net>

    Lutownice
    > starego wzoru to AFAIR są takie w których tranformator jest zamknięty w
    > takim "jajku" a nie "prostopadłościanie". :-)

    Lutownica w "jajku" to polska Lutola, firma ma się dobrze i produkuje
    lutownice transformatorowe do dziś. www.lutola.pl

  • 36. Data: 2011-03-29 21:12:34
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Nie wiem jak by mi się lutowało elementy smd pistoletem. Przez analogię
    > obawiam się, że stosując długopis w kształcie pistoletu pisałbym jeszcze
    > bardziej nieczytelnie :)

    W latach osiemdziesiatych miałem lutownicę transformatorową w kształcie
    grubego na 3,5 cm długopisu, miała moc ~40W grot z drutu fi 0,7 i
    odległość od palców do czubka grotu góra 5-6 cm. Myślę że dziś taką
    polutował bym SMD całkiem nieźle. Jeśli czegoś nie lubię w
    transformatorówkach to zjawisk magnetycznych na czubku grota, mogli by
    wymyślić jakiś płynny start:) Obecnie jednak jedyna transformatorówka z
    jakiej korzystam częściej to model 200W gdy czasem trzeba przylutowac
    coś znacznie większego kalibru kiedy pojemność cieplna grota podstawowej
    lutownicy jest za mała a dużej nie chce się grzać na jeden czy dwa luty.

  • 37. Data: 2011-03-29 21:14:14
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-03-28 01:28, VSS pisze:
    > a ja mam w domu prawdziwą "Lutolę" z 1967 roku.

    Rewelacja, to musi być niezwykle cenny prototyp biorąc pod uwagę że
    firma Lutola działa od 1970 roku :)

  • 38. Data: 2011-03-30 08:40:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Padre,

    > Lutownice

    > Lutownica w "jajku" to polska Lutola, firma ma się dobrze i produkuje
    > lutownice transformatorowe do dziś. www.lutola.pl

    Ale jakja już nie produkuje :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2011-03-30 08:50:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Padre,

    > Rewelacja, to musi być niezwykle cenny prototyp biorąc pod uwagę że
    > firma Lutola działa od 1970 roku :)

    Wcześniej jajko robiła bodaj Radiotechnika Łódź - poprzednik
    organizacyjny Lutoli.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl