  • 1. Data: 2014-06-09 00:54:03
    Temat: HYBRYDA - po co?
    Od: Majka <k...@g...com>

    Witam,
    W specyfikacji niektórych modeli laptopów są dwa dyski, czasem zwane dyskiem
    jednym=hybrydowym.
    Np. o pojemności 500GB magnetyczny oraz 16GB SSD.

    Teraz pytania laika:

    Po co takie coś się robi?
    Czy to jest awaryjne?
    Po co mały dysk?

    Gdybałam, że mały dysk, jako ssd czyli szybszy, może być na system: będzie /powinien/
    się szybciej ładować... ale w końcu na 16GB się system Win8/8.1 nie zmieści!

    Jaki jest sens tego rozwiązania?
    I jeśli jest, to czy akurat 16GB jako ssd to dobre rozwiązanie, czy warte dopłaty sa
    dyski 32GB ssd?

    Pozdrawiam,
    Majka

  • 2. Data: 2014-06-09 06:20:21
    Temat: Re: HYBRYDA - po co?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Majka" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    >
    > Gdybałam, że mały dysk, jako ssd czyli szybszy, może być na system:
    > będzie /powinien/ się szybciej ładować... ale w końcu na 16GB

    No właśnie jest to trochę inaczej niż jak byś miała dwa osobne dyski...
    Nie ma tu sztywnego podziału "system na tą partycję, obrazki na tamtą".
    Ponieważ jest to jeden system dysków to software decyduje które
    pliki umieścić na której części dysku i te które częściej używasz daje
    na SSD a te które odczytujesz rzadziej idą na część magnetyczną.

    > I jeśli jest, to czy akurat 16GB jako ssd to dobre rozwiązanie,
    > czy warte dopłaty sa dyski 32GB ssd?

    Im większa część SSD tym efekt polepszenia dostępu do danych większy.
    Od Ciebie tylko zależy czy zwiększona kasa jest dobrze/źle spożytkowana...

  • 3. Data: 2014-06-09 07:43:55
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    jak juz odpowiedziano (btw, czy tylko mi sie kodowanie rozwala w firefoksie?):
    mniejszy dysk robi za cache, dzieki temu w wielu "domowych" zastosowaniach nie widac
    roznicy miedzy hdd + ssd cache a systemem na ssd.
    inna sprawa ze osobiscie wzialbym cos z 32 gb, bo wtedy bez wiekszych problemow
    moznabyloby na nim i hibernowac, i miec cache (chociaz podobno nowe oprogramowanie od
    intela juz sobie z tym radzi jakos- nie wiem nie probowalem, zreszta moj lapek chyba
    jest na to i tak za stary).

  • 4. Data: 2014-06-09 08:36:38
    Od: ZakonSpirowany <x...@g...com>

    W dniu 09-06-2014 07:43, Szymon von Ulezalka pisze:
> [...]
    intela juz sobie z tym radzi jakos- nie wiem nie probowalem, zreszta moj lapek chyba

    Do laptopów i pochodnych lepiej stosować 256 GB SSD
    (http://pclab.pl/art58040.html), a na magazyn kupić dysk zewnętrzny 1
    lub 2 TB.
    Hybryda to taki półśrodek, któremu bardzo daleko do miana "złotego środka".
    A tak poza tym, potrzeba jeszcze ogarniętego użytkownika, panującego nad
    swoim systemem, bo jak się nie zadba, to i SSD zostanie tak zaśmiecony,
    że system będzie działał wolniej niż na dobrze zorganizowanym, szybkim HDD.

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 5. Data: 2014-06-09 08:42:14
    Od: Robson <r...@...pl>

    > ale w końcu na 16GB się system Win8/8.1 nie zmieści!

    Na Windows świat się kończy. A po drugie są tez świadomi użytkownicy,
    którzy nie instalują wszystkiego z płyty jak leci.

  • 6. Data: 2014-06-09 10:16:34
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 09.06.2014 Pszemol <P...@P...com> napisał/a:

> [...]
    > pliki umieścić na której części dysku i te które częściej używasz daje
    > na SSD a te które odczytujesz rzadziej idą na część magnetyczną.

    Tylko że cała koncepcja jest bez sensu. Zaletą SSD w laptopie jest waga,
    odporność machaniczna, energooszczędność. W hybrydzie mamy właściwie
    z zalet SSD jedynie ciut poprawioną prędkość - ciut bo kawałek SSD jest
    za mały - na tyle mały że lepiej chyba dołożyć RAM i mieć większe bufory
    niż przyspieszać sztucznie dysk.
    Po za tym z tego co widzę to te dyski są wyraźnie drogie - co nadal jak
    dla mnie przemawia za normalnym HDD + dołożenie RAM.

    Jak już zmieniać to na pełny SSD, mamy wtedy wszystkie zalety braku
    mechaniki. Wiadomo "życia" na typowym SSD się nie zmieści, więc trzeba
    się nauczyć je archiwować na zewnętrzne talerze.

  • 7. Data: 2014-06-09 11:43:43
    Od: "Chris" <c...@m...com>

    ZakonSpirowany nabazgrał(a):

    > Do laptopów i pochodnych lepiej stosować 256 GB SSD

    Lepiej ale i drożej, a co do 256 GB to zależy czego się potrzebuję. Ja mam
    120 GB a na nim W8.1 + BF4 (+ all dodatki) + D3 (+ dodatek ROS) i mam
    wolnego ok 10 GB jeszcze.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 8. Data: 2014-06-09 12:49:09
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    > Tylko że cała koncepcja jest bez sensu. Zaletą SSD w laptopie jest waga,

    koncepcja jest jak najbardziej dobra. zarowno w lapkach jak i w stacjonarnych (z tym
    ze w stacjonarnych wolalbym cos na pcie wziac, bo toto szybsze).
    nie wszystko mozna wrzucic w RAM.

    > z zalet SSD jedynie ciut poprawioną prędkość - ciut bo kawałek SSD jest
    > za mały - na tyle mały że lepiej chyba dołożyć RAM i mieć większe bufory

    afaik seagate badz inny producent porobil badania i wyszlo ze zdecydowana wiekszosc
    zwyklych uzytkownikow "przerabia" ok 9 gb danych- zreszta tu jest link
    http://www.extremetech.com/computing/150004-seagate-
    launches-new-hybrid-hard-drive-that-closes-the-ssd-g
    ap-drops-momentus-xt-brand - wiec jakas specjalnie duza ilosc nie jest niezbedna (ja
    dodalbym jeszcze miejsce na hibernacje).
    do zalet rozwiazania hdd + cache ssd nalezy jeszcze bezpieczenstwo danych- jesli masz
    system caly na ssd, i ow nosnik sie zepsuje to "po kwiatach". w przypadku
    cache'owania nadal masz calkowicie sprawnie dzialajacy dysk twardy z systemem (badz
    dyski twarde, jesli jest to stacjonarka).
    szkoda tylko ze windows "natywnie" tego nie wspiera- trzeba sie ratowac
    oprogramowaniem od intela :/

  • 9. Data: 2014-06-09 16:30:47
    Od: ZakonSpirowany <x...@g...com>

    W dniu 09-06-2014 11:43, Chris pisze:
    > Lepiej ale i drożej, a co do 256 GB to zależy czego się potrzebuję.

    O ile drożej? Te Cruciale 256 są już po 350 zł. A co najmniej jeden
    zewnętrzny dysk wypada kupić niezależnie od pojemności wewnętrznego (ja
    mam 2 + 8-gigowy pendrive do triplowania najważniejszych plików).

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 10. Data: 2014-06-10 02:58:30
    Od: Filip454 <f...@f...filip454>

    On 09.06.2014 08:42, Robson wrote:

    >Na Windows świat się kończy. A po drugie są tez świadomi użytkownicy,
    >którzy nie instalują wszystkiego z płyty jak leci.

    Głupie gadanie.

    Hybrydy to ciekawe rozwiązanie, ale nie do końca sensowne.

    Jak nie mamy kasy na ssd i hdd to kupujemy hybrydę, która będzie szybsza niż
    zwykły talerzowy.

    Oczywiście lepiej oszczędzić na talerzówce i kupić ssd na system a hdd na
    magazyn.

    Jedyny taki Filip w USENET...