  • 11. Data: 2011-06-06 21:42:36
    Temat: Re: Gdzie znajde GO dla 17-55 IS Canon
    Od: "Kris_Poland" <n...@w...pl>

    http://www.dofmaster.com/doftable.html
    czy ta tabele ma zastosowanie dla wszytskich szkiel ?

    przyjrzelm sie dokladniej jednak to je to o co mi chodzilo

  • 12. Data: 2011-06-07 05:43:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 6 Jun., 23:42, "Kris_Poland" <n...@w...pl> wrote:
    > http://www.dofmaster.com/doftable.html
    > czy ta tabele ma zastosowanie dla wszytskich szkiel ?
    >
    > przyjrzelm sie dokladniej jednak to je to o co mi chodzilo

    ta tabela bazuje na starej teori GO z czasow analogu gdzie
    przyjmowanoa iz kroazek rozpr = 1/1500 przekatnej.
    a to sie bralo z zalozenia ze zdjecia wielkosc pocztowki oglada sie z
    odleglosci ok 30 cm i plamka rozmycia ma byc mniejsza od 0,1mm czyli
    mniejsza od przecietnej rozdzielczosci oka ludzkiego.
    Dla wiekszych odbitek nalezy automatycznie zwiekszyc odleglosc
    obserwacji.

    poslugujac sie to tabela i obserwujac zdjecia na monitorze bedziesz
    mial zdjecia nieostre. zakres GO jest mniejszy.
    to sie zgadza tylko dla warunkow obserwacji jak dawniej w analogu.

    dotyczy ona wszystkich obiektywow w zaleznosci od ogniskowej ktora
    jest tam podana.

  • 13. Data: 2011-06-07 05:49:09
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-06 23:42, Kris_Poland pisze:

    > http://www.dofmaster.com/doftable.html
    > czy ta tabele ma zastosowanie dla wszytskich szkiel ?
    >
    > przyjrzelm sie dokladniej jednak to je to o co mi chodzilo

    Dla tych, w których źrenica wejściowa ma kształt zbliżony do koła.
    Warunku tego nie spełniają obiektywy lustrzane (źrenica wejściowa w
    kształcie pierścienia). Czasem również kształt otworu pzrysłony potrafi
    znacznei odbiegać od koła - np. w Industarze 61L/3 dla srednich wartośći
    pzrysłony jej otwór ma ksztalt gwiazdki, w starych amatorskich kamerach
    filmowych (tych jeszcze analogowych) przysłona miała często kształt
    zbliżony do wycinka pierścienia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2011-06-07 06:08:19
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > pzrysłony jej otwór ma ksztalt gwiazdki, w starych amatorskich kamerach
    > filmowych (tych jeszcze analogowych) przysłona miała często kształt

    to juz jest dzielenie wlosa na czworo.
    idealnie kolowa przyslone a wiec i zrenice wejsciowa maja w praktyce
    najprostsze kamery otworkowe lub z przyslona otworkowa,( jak kiedys
    druch , )
    Dzisiaj we wszystkich wspolczesnych obiektywach dla aparatow z migawka
    szczelinowa stosuje sie kilka lamelek , leciutko zaokraglonych - mozna
    powiedziec ze przyslona jest niemal okragla.
    jest jakas fluktuacja promienia.Im wiecej lamelek tym lepiej , ale dla
    GO nie ma to wiekszego znaczenia , dlatego ze przejscie ostre /
    niostre jest czyms nieprecyzyjnym.Wyznaczona w ten sposob granica GO
    nawet dla idealnie okraglej przyslony jest bardzo przyblizona. Duzo
    wiekszy blad wynika z nidokladnosci skali odleglosci na ktorej moga
    byc naniesione kreseczki oznaczajace granice Go niz z fluktuacji
    promienia. Przyjmuje sie promien ( srednice )srednia.

  • 15. Data: 2011-06-07 06:09:02
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-06-07 07:49, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > pzrysłony jej otwór ma ksztalt gwiazdki, w starych amatorskich kamerach
    > filmowych (tych jeszcze analogowych) przysłona miała często kształt

    A taki Ricoh 126C flex w formie serduszka :)

    JD

  • 16. Data: 2011-06-07 13:02:21
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-07 08:08, XX YY pisze:

    > to juz jest dzielenie wlosa na czworo.

    Z Twojej strony - właśnie dokładnie to robisz poniżej.

> [...]
    > szczelinowa stosuje sie kilka lamelek , leciutko zaokraglonych - mozna
    > powiedziec ze przyslona jest niemal okragla.

    Czyli spełnia warunek, ze kształt źrenicy wejściowej jest zbliżony do koła.

> [...]
    > byc naniesione kreseczki oznaczajace granice Go niz z fluktuacji
    > promienia. Przyjmuje sie promien ( srednice )srednia.

    Obejrzyj sobie przysłonę w Industarze 61 /L3 i sam zobaczysz, że dla
    średnich jej przymknięć nie są to nieznaczne fluktuacje promienia.
    Również dla obiektywów lustrzanych wyznaczanie głębi ostrości w oparciu
    o liczbę przysłony bez uwzględnienia kształtu źrenicy wejściowej
    prowadzi do znacznych błędów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)