  • 21. Data: 2017-03-21 09:11:47
    Temat: Re: Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Natomiast producenci trochę się czają, bo niestety ten pierwszy który to
    > wprowadzi na rynek zbierze ciężkie baty jak tylko ktoś w takim wynalazku
    > zginie, obojętnie z czyjej winy i w jakich okolicznościach - a prędzej czy
    > później ktoś tam zginie, nie ma się co oszukiwać.

    No i ciekawe kto mialby bulic odszkodowanie w takiej sytuacji. Wlasciciel
    samochodu, czy producent samochodu?

  • 22. Data: 2017-03-21 09:41:19
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 21 Mar 2017 09:11:47 +0100, miumiu napisał(a):

    > No i ciekawe kto mialby bulic odszkodowanie w takiej sytuacji. Wlasciciel
    > samochodu, czy producent samochodu?

    Pewnie tak jak obecnie - cywilna odpowiedzialność spadnie na właściciela
    pojazdu (czyli ubezpieczyciela), a ewentualna karna na indywidualnych
    winnych zaniedbania (czyli w tym wypadku pewnie na nikogo, jeśli faktycznie
    będą to wypadki, a nie morderstwa).

  • 23. Data: 2017-03-21 10:02:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 21 Mar 2017 03:12:38 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Raczej "życie" zderzaka w moim aucie.

    Nie jeśli się nie zatrzymasz na czerwonym w wjedziesz pod nadjeżdżającego z
    boku.

    > Błąd "kierowcy" nie jest awarią.

    W samochodzie autonomicznym jest.

    > Za dwadzieścia lat to raczej będziemy rowerami jeździć niż samochodami.
    > Pseudo ochrona środowiska wszak najważniejsza.

    Jakoś się nie boję
    Temat że za 20 lat tylko rowerami jest cały czas znany i aktualny - od
    jakiś 100 lat ;)
    Ciągle się ma "za 20 lat ropa skończyć" i póki co jakoś się nie kończy.

    Tyle że dziś faktycznie napęd spalinowy zaczyna tracić ostatnie zalety
    przed napędem elektrycznym.

    > Już nie.
    > Postęp w komputerach skończył się kiedy weszli w procesy wielojądrowe.
    > Bo marketingowo procesor z czterema jądrami jest cztery razy szybszy
    > od takiego z jednym. Ale tylko marketingowo.

    Mhm :)
    BTW to co mylisz z tym co nie rozumiesz jak działa nazywa się "rdzeń".

    Istotnie być może w zastosowaniach typu Word+Internet Explorer nie
    zauważysz zalet posiadania wielordzeniowego procesora - zwłaszcza że wraz z
    postępem w procesorach rośnie postęp w marnowaniu mocy obliczeniowej przez
    jeden z systemów operacyjnych z którego pewnie korzystasz.
    Stąd takie powiedzonko że komputery coraz szybsze, ale uruchamiają się
    coraz dłużej ;)

    Ale jeśli mowa o zastosowaniach czysto obliczeniowych, czyli m.in. o
    samochodach autnomicznych to tu już te kwestie mają się zupełnie inaczej.

    W każdym razie warto pamiętać że plotki o tym jakoby "już wszystko zostało
    wynalezione" są zazwyczaj znacznie przesadzone ;)

    > Prościej będzie unieruchomić i nie dojada na czas.
    > A skoro zabraknie tam człowieka to zatrzymasz taki pojazd kładąc na
    > drodze kilka pustych tekturowych opakowań.

    Właśnie dlatego wróg może chcieć zaprogramować te pojazdy po swojemu. I
    niekoniecznie musi to robić przełamując zabezpieczenia elektroniczne, a
    może np. umieścić agentów tam gdzie się je legalnie programuje, albo zrobić
    tam desant.

    > Na razie wszyscy patrzą jak ułatwić przejęcie samochodu przez osobę
    > nieuprawnioną. Taka moda.

    No moda i oczekiwanie rynku na to żeby nie trzeba było kluczyka z kieszeni
    wyciągać
    Producentom łatwiej samochody diagnozować i serwisować mając zdalny dostęp
    do samochodu, natomiast mizeria implementacji powoduje że staje się to
    podatne na atak ze strony złych, ale mądrzejszych którzy budują urządzenia
    do przejmowania kontroli.

    I dokładnie te przykłady pokazują że branża sama nie narzuci sobie
    rozwiązań mających na celu zabezpieczenie elektroniki strującej przed
    penetracją.
    Bo oni to projektują nie tak żeby było dobrze, a żeby nie oni byli winni.
    W przypadku wrogego przejęcia samochodu czy kradzieży, winny nie jest
    producent samochodu, a "wróg", więc oni formalnie są czyści.

    Natomiast liczę nadal że rynek to zweryfikuje nagłaśniając takie przypadki
    i samemu testując takiego możliwości.
    A ludzie zagłosują portfelem nie kupując aut które każdy może otworzyć albo
    zdalnie wyłączyć w nich hamulce.
    Póki co ciężko głosować portfelem, bo problemy dotyczą wszystkich.

  • 24. Data: 2017-03-21 10:10:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    et...

    >A dlaczego miałoby to być w 100% poprawne?

    >Z algorytmicznego punktu widzenia, kierowanie samochodem na drodze
    >jest
    >dość proste.
    >Z technicznego punktu widzenia takie rzeczy jak orientacja w
    >przestrzeni i
    >rozpoznawanie obiektów też żaden kosmos.

    Raczysz zartowac.

    Rozpoznawanie obiektow na obrazku z kamery to jest inna galaktyka a
    nie kosmos.
    A algorytmy do tego to tez inna galaktyka.

    A jak ma jeszcze rozpoznawac w kazdych warunkach, we dnie, w nocy, na
    asfalcie, na sniegu ... i nie pomylic dziury w drodze z czlowiekiem,
    widoczku na naczepie z krajobrazem.

    >To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei
    >statystycznie
    >nadrobi brakiem dekoncetracji, zmęczenia, doskonałym "wzrokiem" w
    >nocy,
    >zerowym czasem reakcji itd.

    No chyba, ze mu sie odsmiecanie pamieci wlaczy, aktualizacja przyjdzie
    itp :-)

    J.

  • 25. Data: 2017-03-21 11:27:12
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-03-21 o 10:02, Tomasz Pyra pisze:

    > Nie jeśli się nie zatrzymasz na czerwonym w wjedziesz pod nadjeżdżającego z
    > boku.

    Przy 50km/h ? bo tyle obowiązuje w mieście.

    > W samochodzie autonomicznym jest.

    Nie koniecznie.
    Jeśli ten błąd nie wynika z awarii a z niedoskonałości oprogramowania
    to jest błędem "kierowcy" a nie awarią.

> [...]
    > Ciągle się ma "za 20 lat ropa skończyć" i póki co jakoś się nie kończy.
    >
    > Tyle że dziś faktycznie napęd spalinowy zaczyna tracić ostatnie zalety

    Jeszcze nie traci. Tylko eko oszołomy taką wizję propagują.

    > Mhm :)
    > BTW to co mylisz z tym co nie rozumiesz jak działa nazywa się "rdzeń".

    Jak wprowadzali określało się to również jako jądro.

> [...]
    >
    > W każdym razie warto pamiętać że plotki o tym jakoby "już wszystko zostało
    > wynalezione" są zazwyczaj znacznie przesadzone ;)

    Nie twierdzę że wszystko zostało wynalezione.

> [...]
    > W przypadku wrogego przejęcia samochodu czy kradzieży, winny nie jest
    > producent samochodu, a "wróg", więc oni formalnie są czyści.

    A branża dba marketingowo żeby wszyscy uważali że tak musi być.
    Przykładem jest forsowanie mody na internet rzeczy.

> [...]
    > zdalnie wyłączyć w nich hamulce.
    > Póki co ciężko głosować portfelem, bo problemy dotyczą wszystkich.

    Nie zagłosują. Nie mają lub lada moment nie będą mieli wyboru.
    No chyba że ktoś mający dzisiaj dwieście czy trzysta tysięcy na
    samochód kupi Dacie na piećdziesiąt tysięcy. Bo jeszcze nie ma
    kompa wpiętego w internet.

    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2017-03-21 23:43:02
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 21 Mar 2017 11:27:12 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Przy 50km/h ? bo tyle obowiązuje w mieście.

    Tego który nadjedzie z boku niestety nie musi to wiele obchodzić.
    Zatrzymasz się 2m za daleko i przy odrobinie pecha z boku nadjedzie coś
    dowolnie szybko i dowolnie ciężkiego.

    A zdarza się to, jak uszkodzeniu ulegnie byle który z gumowych wężyków
    zwisających gdzieś przy kołach.
    Ale na tyle rzadko, że nikt rozsądny nie panikuje że "coś z tymi
    niedopracowanymi hamulcami trzeba zrobić".

    > Jak wprowadzali określało się to również jako jądro.

    Czyli że "jądro mózgu elektronowego"?

    > A branża dba marketingowo żeby wszyscy uważali że tak musi być.
    > Przykładem jest forsowanie mody na internet rzeczy.

    No nie wydaje się to być najmądrzejsze.
    Tyle że telewizory w IoT nas nie pozabijają, gorzej właśnie z samochodami.

    > Nie zagłosują. Nie mają lub lada moment nie będą mieli wyboru.

    Nie mam nawet na myśli powrotu do samochodów które nie są podłączone do
    sieci, ale o to żeby ktoś zadbał o zabezpieczenie tego.

    Bo to że da się kraść samochody uruchamiane "bez kluczka" prostym
    urządzeniem, to nie jest konieczna cena którą trzeba płacić za wygodę, a
    bezmyślność połączona z lenistwem u projektujących system.

  • 27. Data: 2017-03-22 00:08:00
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 21 Mar 2017 10:10:46 +0100, J.F. napisał(a):

> [...]
    > nie kosmos.
    > A algorytmy do tego to tez inna galaktyka.

    Wbrew pozorom nie jest to takie skomplikowane.
    Taki podstawowy, dość prosty, ale dający całkiem dobre wyniki algorytm
    analizy obrazu:

    Dwie kamery dające obraz stereoskopowy i analiza klatki obecnej i
    poprzedniej - czyli w sumie cztery obrazy.

    Na wszystkich czterech obrazach identyfikuje się wiele (dziesiątki-setki
    tysięcy) charakterystycznych punktów (dowolnych), które algorytm odnajduje
    we wszystkich czterech obrazach.

    Dla każdego z takich punktów można obliczyć trójwymiarowy wektor pozycji i
    prędkości w przestrzeni (bardzo mniej-więcej).

    Następnie grupując punkty charakterystyczne pod względem podobnej pozycji i
    prędkości one grupują się w punkty należące do konkretnych obiektów na
    analizowanej scenie, na ich podstawie można określić pozycję, prędkość i
    zarys tych obiektów.
    Dodatkowo określa się odometrię własnego pojazdu.

    Błędnie przyporządkowane punkty które w rzeczywistości nie wskazują tego
    samego obiektu dają wyniki daleko rozproszone i łatwo je wykryć i nie brać
    pod uwagę.

    W praktyce algorytm jest oczywiście bardziej skomplikowany, np. żeby
    potrafił rozróżniać np. dwa bardzo podobne obiekty na scenie.
    Oczywiście ma też swoje słabości (np. lustra na scenie).

    Obecnie dostępne komputery mają moc obliczeniową wystarczającą do
    przeprowadzenia takiej analizy w czasie rzeczywistym w całkiem sporych
    rozdzielczościach.

    > No chyba, ze mu sie odsmiecanie pamieci wlaczy, aktualizacja przyjdzie
    > itp :-)

    No wiadomo że wszystko można zrobić źle ;)

  • 28. Data: 2017-03-22 01:50:26
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-03-21 o 23:43, Tomasz Pyra pisze:

    > Tego który nadjedzie z boku niestety nie musi to wiele obchodzić.
    > Zatrzymasz się 2m za daleko i przy odrobinie pecha z boku nadjedzie coś
    > dowolnie szybko i dowolnie ciężkiego.

    Dowolnie szybkie i dowolnie ciężkie to jednak przesada.

    > A zdarza się to, jak uszkodzeniu ulegnie byle który z gumowych wężyków
    > zwisających gdzieś przy kołach.
    > Ale na tyle rzadko, że nikt rozsądny nie panikuje że "coś z tymi
    > niedopracowanymi hamulcami trzeba zrobić".

    W samochodzie naszpikowanym elektroniką z uszkodzonym wężykiem
    płynu hamulcowego nie pojedziesz.

    > Czyli że "jądro mózgu elektronowego"?

    Nie. Jądro procesora.

    > No nie wydaje się to być najmądrzejsze.
    > Tyle że telewizory w IoT nas nie pozabijają, gorzej właśnie z samochodami.

    Skoro planujesz zginąć z powodu pękniętego wężyka z płynem hamulcowym
    to powinieneś gardłować za samochodami nowoczesnymi gdzie komputer
    ostrzeże kierowcę że nie ma tego płynu a w ostateczności zatrzyma
    mu maszynę.

    > Nie mam nawet na myśli powrotu do samochodów które nie są podłączone do
    > sieci, ale o to żeby ktoś zadbał o zabezpieczenie tego.

    Bez sensu takie podejście. Najpierw robisz dziurę w ścianie a potem
    chcesz aby zabezpieczyli ją oknem lub drzwiami. Bezpieczniej bez
    tej dziury.

    > Bo to że da się kraść samochody uruchamiane "bez kluczka" prostym
    > urządzeniem, to nie jest konieczna cena którą trzeba płacić za wygodę, a
    > bezmyślność połączona z lenistwem u projektujących system.

    Z tym się zgadzam, ale projektanci nowych maszyn jeszcze nie.

    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2017-03-22 10:29:06
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 22 Mar 2017 01:50:26 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Dowolnie szybkie i dowolnie ciężkie to jednak przesada.

    Wystarczająco szybkie i ciężkie żeby powiedzieć że życie każdego wisi na
    gumowym wężyku ;)

    > W samochodzie naszpikowanym elektroniką z uszkodzonym wężykiem
    > płynu hamulcowego nie pojedziesz.

    No właśnie póki co one takie naszpikowane że powie Ci że się żarówka w
    podświetleniu tablicy przepaliła, ale przewodów hamulcowych akurat nie
    sprawdzi.
    Kolejna sprawa że te wężyki to one raczej pękają właśnie w trakcie
    hamowania, a jeszcze częściej w trakcie awaryjnego, więc informacja o tym
    nawet gdyby była, to spóźniona.

    > Nie. Jądro procesora.

    To jakiś tłumacz z niezłą fantazją musiał być.
    Pewnie mu się z jądrem ziemi pomyliło.
    No w każdym razie to co ma procesor jest to "rdzeń" (core).
    "Jądro" (kernel) w informatyce ma system operacyjny i oznacza coś zupełnie
    innego.

    I również nie jest prawdą jakoby od iluśnastu lat w dziedzinie elektroniki,
    wyłącznie marketingowcy oszukiwali Cię na temat ilości rdzeni procesora ;)

    > Bez sensu takie podejście. Najpierw robisz dziurę w ścianie a potem
    > chcesz aby zabezpieczyli ją oknem lub drzwiami. Bezpieczniej bez
    > tej dziury.

    Idąc tym tropem można by zauważyć, że w ogóle samochody jako takie są
    niebezpieczne i że bezpieczniej by było bez.

    IoT niesie za sobą nowe możliwości i funkcjonalności - tyle że należy po
    prostu robić to dobrze, a nie źle.

    Bankowość elektroczna potrafiłą odrobić lekcję i obecnie zapewnia
    przyzwoity poziom bezpieczeństwa i IoT też pewnie pójdzie tą drogą bo się
    ludzie zdenerwują jak się będą masowo dziać złe rzeczy.

    > Z tym się zgadzam, ale projektanci nowych maszyn jeszcze nie.

    Cała nadzieja w rynku afer.
    Ktoś pokaże jak używając aplikacji na smartfona rozbić zdalnie samochód
    sąsiada, albo wywołać pożar w garażu i powinni się opamiętać.

  • 30. Data: 2017-03-22 12:22:24
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-03-22 o 10:29, Tomasz Pyra pisze:

    > Wystarczająco szybkie i ciężkie żeby powiedzieć że życie każdego wisi na
    > gumowym wężyku ;)

    Naprawdę przesadzasz.
    Ile znasz wypadków śmiertelnych spowodowanych pękniętym wężykiem ?

    > No właśnie póki co one takie naszpikowane że powie Ci że się żarówka w
    > podświetleniu tablicy przepaliła, ale przewodów hamulcowych akurat nie
    > sprawdzi.

    Powie że są ubytki płynu hamulcowego.

    > Kolejna sprawa że te wężyki to one raczej pękają właśnie w trakcie
    > hamowania, a jeszcze częściej w trakcie awaryjnego, więc informacja o tym
    > nawet gdyby była, to spóźniona.

    I uważasz że w przeciągu ułamka sekundy spadnie ciśnienie w układzie
    hamowania ? Porozmawiaj z kimś zorientowanym.
    Jak coś pęknie w trakcie mocnego depnięcia, ja trafiłem na uszczelkę
    tłoczka to poczujesz to dopiero przy kolejnym hamowaniu.
    A na to elektronika pomoże.

> [...]
    > No w każdym razie to co ma procesor jest to "rdzeń" (core).
    > "Jądro" (kernel) w informatyce ma system operacyjny i oznacza coś zupełnie

    To że nie spotkałeś się z takim nazewnictwem nie oznacza że nie było
    stosowane. A teorie że ktoś pomylił sprzęt z oprogramowaniem nie
    świadczą o tonie najlepiej.

    > I również nie jest prawdą jakoby od iluśnastu lat w dziedzinie elektroniki,
    > wyłącznie marketingowcy oszukiwali Cię na temat ilości rdzeni procesora ;)

    Nie twierdzę że mnie oszukiwali.

    > Idąc tym tropem można by zauważyć, że w ogóle samochody jako takie są
    > niebezpieczne i że bezpieczniej by było bez.

    Ale miej wygodniej.

    > IoT niesie za sobą nowe możliwości i funkcjonalności - tyle że należy po
    > prostu robić to dobrze, a nie źle.

    Dziura w ścianie też. Dostajesz nowy widok, polepsza się wentylacja.

    > Bankowość elektroczna potrafiłą odrobić lekcję i obecnie zapewnia
    > przyzwoity poziom bezpieczeństwa i IoT też pewnie pójdzie tą drogą bo się
    > ludzie zdenerwują jak się będą masowo dziać złe rzeczy.

    Zapewnia, pomijając wpadki co jakiś czas.
    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/polityka-komerc
    ja-i-niekompetencja-czyli-echa-ataku-na-polskie-bank
    i/
    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/techniczna-anal
    iza-scenariusza-przebiegu-ataku-na-polskie-banki/

    > Cała nadzieja w rynku afer.
    > Ktoś pokaże jak używając aplikacji na smartfona rozbić zdalnie samochód
    > sąsiada, albo wywołać pożar w garażu i powinni się opamiętać.

    Coś nie bardzo w to wierzę.
    Sieci komputerowej nikt nie likwiduje mimo że w wielu przypadkach
    służy do popełniania przestępstw.