  • 11. Data: 2010-12-16 12:47:14
    Temat: Re: Eizo S2243 i EyeOneDisplay
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    W dniu 2010-12-16 13:16, Adam Jedrysik / jedrysik.com > pisze:
    > Mając ColorMunkiego i dołączone oprogramowanie to w zasadzie
    > bardziej profilujemy niż kalibrujemy...przy okazji wprowadzając wszystkie
    > korekty z poziomu LUT karty graficznej...
    > Do tego nie daj boże jak "kalibrujący" czyta zawarte na ekranie
    > instrukcje...
    > ...i w pewnym momencie wykręca kontrast LCD na 100% :)
    >
    > Urządzenie dobre, soft mniej.

    Soft jest dosc mocno tragiczny, trzeba im to przyznac. Tam ktoras
    instrukcja mowi o kontrascie LCD na 100%? O matulu :)

    Natomiast faktu, ze zmiany sa w LUT karty sie nie przeskoczy, jesli
    monitor nie daje dostepu do sprzetowego LUT...

    Te uslugi i tak sa raczej kierowane do mniej lub bardziej powaznych
    amatorow. Jak firme stac na sprzetowo kalibrowalne monitory, to z reguly
    tym bardziej stac na wlasny kalibrator.

    --
    Mateusz Papiernik
    m...@m...net, http://www.maticomp.net

  • 12. Data: 2010-12-16 17:49:45
    Od: darzur <z...@g...skasujto.com>

    On Wed, 15 Dec 2010 21:47:44 +0100, Tom01
    <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> says...

    > Co innego jeśli amator ma poziom wrażliwości wyższy niż przeciętny
    > Kowalski klient hipermaretu lub z różnych względów trzeba użyć monitora
    > amatorskiego do nieamatorskich celów. Wówczas trzeba wycisnąć z niego
    > "ile fabryka dała" i amatorskie czujniki nie mają zastosowania.

    Mój amatorski czujnik po stworzeniu macierzy pokazywał i kalibrował tak
    samo jak ColorMunki. Zapewne z czasem się rozjedzie, ale potwierdzę to
    sobie za pół roku.

    P.S. Ten amatroski czujnik pomimo swojej "amatorskości" w cieniach
    kalibruje lepiej niż CM. Zresztą nawet do któregoś z zestawów i1Pro dla
    zakresu cieni dodają amatorski i1D.

    --
    Pozdrufka,
    Żurek GG# 371288

  • 13. Data: 2010-12-16 17:52:05
    Od: darzur <z...@g...skasujto.com>

    On Thu, 16 Dec 2010 13:16:03 +0100, Adam Jedrysik / jedrysik.com <""temp
    \"@gethe@s...@j...com"> says...

    > Urządzenie dobre, soft mniej.

    Zawsze można użyć darmowego Argylla. Wprawdzie LUT monitora nie ruszy,
    ale też takich monitorów nie ma zbyt wielu w rękach amatorów.

    --
    Pozdrufka,
    Żurek GG# 371288

  • 14. Data: 2010-12-16 18:08:24
    Od: "Adam Jedrysik / jedrysik.com" <""temp\"@gethe@s...@j...com">

    > Soft jest dosc mocno tragiczny, trzeba im to przyznac. Tam ktoras
    > instrukcja mowi o kontrascie LCD na 100%? O matulu :)
    Tak jest. Chyba w każdym mówi, Spyder i i1d2 też jeśli dobrze pamiętam.
    O tyle dziwne, że na początku jasno wybieramy rodzaj.

    > Natomiast faktu, ze zmiany sa w LUT karty sie nie przeskoczy, jesli
    > monitor nie daje dostepu do sprzetowego LUT...
    Tak, ale soft CM nie umożliwia również wyważenia punktu bieli,
    a to już można zrobić z poziomu regulacji, niekoniecznie tnąc LUT karty.

    > Te uslugi i tak sa raczej kierowane do mniej lub bardziej powaznych
    > amatorow.
    Tylko, że jak sam widzisz - potrafią często więcej zepsuć niż poprawić.
    Jak przyjdzie taki i wykręci kontrast to nie będzie co zbierać :)

    Jakieś takie dziwne przekonanie panuje - kupiłem urządzenie, będę
    specjalista.

    --
    Pozdrawiam, Adam Jędrysik
    www: http://jedrysik.com | fotografia

  • 15. Data: 2010-12-17 11:43:17
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-12-16 19:08:24 +0100, "Adam Jedrysik / jedrysik.com"
    <""temp\"@gethe@s...@j...com"> said:

    > Tak jest. Chyba w każdym mówi, Spyder i i1d2 też jeśli dobrze pamiętam.
    > O tyle dziwne, że na początku jasno wybieramy rodzaj.

    To wcale nie musi być nic zdrożnego. W części LCD "kontrast 100%"
    oznacza natywny (czyli taki jak powinien być). Ale można się i
    przejechać, bo np. w HP lp2475 natywny jest przy wartości (AFAIR) 80%.
    W każdym razie wynika to zapewne z faktu, że część softu do
    profilowania powstawała w czasach, gdy całkiem popularne było
    podłączanie LCDków za pomocą złącza analogowego, a później
    najwidoczniej nikomu nie chciało się tego przerobić na wyraźnie opisaną
    opcję.

    > Tak, ale soft CM nie umożliwia również wyważenia punktu bieli,

    Chyba zaplątało Ci się niepotrzbne "nie" przed "umożliwia".

    > a to już można zrobić z poziomu regulacji, niekoniecznie tnąc LUT karty.

    De facto on i tak będzie musiał zazwyczaj być skorygowany w LUT karty,
    bo presety w monitorze najczęściej są w pip niedokładne - w stylu D65
    realnie oznaczające 5700K lub w innym modelu 7200K.

    de Fresz

  • 16. Data: 2010-12-17 12:35:05
    Od: "Adam Jedrysik / jedrysik.com" <""temp\"@gethe@s...@j...com">

    > To wcale nie musi być nic zdrożnego. W części LCD "kontrast 100%"
    > oznacza natywny (czyli taki jak powinien być).
    Powinno być zatem polecenie - zresetuj monitor do ustawień fabrycznych.
    I tutaj licząc, że kontrast ustawi się natywnie.

    > Ale można się i przejechać, bo np. w HP lp2475 natywny
    > jest przy wartości (AFAIR) 80%.
    Nie spotkałem, zawsze było to w moim przypadku 50% (inne monitory)

> [...]
    > podłączanie LCDków za pomocą złącza analogowego, a później
    > najwidoczniej nikomu nie chciało się tego przerobić na wyraźnie opisaną
    Jaki to ma wpływ na ustawienie kontrastu w kontekście natywności?

    > Chyba zaplątało Ci się niepotrzbne "nie" przed "umożliwia".
    Nie umożliwia wyważenia przed kalibracją przez ustawienie presetu
    monitora lub wag RGB.

    > De facto on i tak będzie musiał zazwyczaj być skorygowany w LUT karty,
    > bo presety w monitorze najczęściej są w pip niedokładne - w stylu D65
    > realnie oznaczające 5700K lub w innym modelu 7200K.
    Presety może i są, ale jak mamy osobną regulację RGB to sprawa wygląda
    już zdecydowanie inaczej.

  • 17. Data: 2010-12-17 12:46:15
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-12-17 13:35:05 +0100, "Adam Jedrysik / jedrysik.com"
    <""temp\"@gethe@s...@j...com"> said:

    > Powinno być zatem polecenie - zresetuj monitor do ustawień fabrycznych.
    > I tutaj licząc, że kontrast ustawi się natywnie.

    Może i powinno, tylko raczej nic nie poradzimy na to, że producenci
    softu do profilowania mają to gdzieś.

    > Nie spotkałem, zawsze było to w moim przypadku 50% (inne monitory)

    To zawsze powinno być zweryfikowane przez użyszkodnika z instrukcją
    konkretnego monitora. I też uważam, że było by lepiej, aby soft do
    profilowania o tym jasno informował.

    > Jaki to ma wpływ na ustawienie kontrastu w kontekście natywności?

    W torze analogowym (a w przypadku większości LCD - mieszanym) kontrast
    ustawiany w monitorze ma znamiona sensu, traci je zupełnie przy torze w
    pełni cyfrowym.

    > Nie umożliwia wyważenia przed kalibracją przez ustawienie presetu
    > monitora lub wag RGB.

    Nie, to powinien zrobić użyszkodnik własnoręcznie. Ale samo
    profilowanie de facto zmienia (może zmieniać) finalny odbiór punktu
    bieli przez gięcie wartości na LUTach karty.

    > Presety może i są, ale jak mamy osobną regulację RGB to sprawa wygląda
    > już zdecydowanie inaczej.

    Inaczej - tak, nie zawsze lepiej. To już zależy od konkretnego monitora.

    de Fresz

  • 18. Data: 2010-12-17 14:18:29
    Od: "Adam Jedrysik / jedrysik.com" <""temp\"@gethe@s...@j...com">

    > Może i powinno, tylko raczej nic nie poradzimy na to, że producenci
    > softu do profilowania mają to gdzieś.
    Producenci jak producenci...najgorsze, że również Ci od "kalibracji"
    czasem mają to gdzieś :)
    Stąd w ogóle temat się nawiązał.

    > To zawsze powinno być zweryfikowane przez użyszkodnika z instrukcją
    > konkretnego monitora. I też uważam, że było by lepiej, aby soft do
    > profilowania o tym jasno informował.
    I tu sie zgadzamy. Wystarczy wyświetlić gradient i podjechać z kontrastem
    żeby zobaczyć jakie piękne rzeczy się dzieją.
    W ten sposób można też znaleźć native, choć wierzę że reset ustawień
    do fabrycznych ustawia go w dobrym punkcie.
    Nie spotkałem się z inną sytuacją póki co.

    > W torze analogowym (a w przypadku większości LCD - mieszanym)
    > kontrast ustawiany w monitorze ma znamiona sensu, traci je zupełnie
    > przy torze w pełni cyfrowym.
    Z ciekawości - jakie znamiona?
    Dawno nie używałem nic po VGA, ale tak na mój rozum, to niezależnie
    od toru zwyczajnie tniemy możliwości w światłach.
    Niezależnie czy VGA/DVI itp.

    > Nie, to powinien zrobić użyszkodnik własnoręcznie. Ale samo
    > profilowanie de facto zmienia (może zmieniać) finalny odbiór punktu
    > bieli przez gięcie wartości na LUTach karty.
    Ale właśnie nie może zrobić ręcznie bo soft z CM nie ma do tego narzędzia.
    i1/spyder posiadają punkt gdzie wybieramy rodzaj regulacji monitora
    i w przypadku jeśli mamy możliwość wyważenia RGB, czujnik wraz
    z oprogramowaniem informuje nas o tej równowadze na bieżąco.
    CM pozwala ustawić target, i umożliwia regulację jasności
    ustawiając punkt bieli przez masakrację LUT karty.

  • 19. Data: 2010-12-18 18:40:52
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Fri, 17 Dec 2010 13:46:15 +0100, de Fresz napisał(a):

    > To zawsze powinno być zweryfikowane przez użyszkodnika z instrukcją
    > konkretnego monitora. I też uważam, że było by lepiej, aby soft do
    > profilowania o tym jasno informował.

    Tak przy okazji, czy ktoś wie jaka jest odpowiednia, natywna, wartość
    kontrastu dla NEC 2070NX? Przy kontraście 50% światła są strasznie
    skompresowane (bardzo mała różnica między 90% a 100%, dużo mniejsza niż
    80% i 90%).

    > W torze analogowym (a w przypadku większości LCD - mieszanym) kontrast
    > ustawiany w monitorze ma znamiona sensu, traci je zupełnie przy torze w
    > pełni cyfrowym.

    Pod warunkiem, że prawidłowym jest założenie, że kontrast natywny nie
    zmienia nic w torze wyjściowym. Producent może wyjść z założenia, iż
    kontrastem natywnym będzie taki najbardziej przyjemny w odbiorze i
    pogiąć krzywą wg swojego uznania (albo wg ograniczeń matrycy lub
    podświetlenia). Tak samo w wersji cyfrowej jak i analogowej.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 20. Data: 2010-12-24 03:52:34
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 10-12-16 13:47, Mateusz Papiernik pisze:
    > Natomiast faktu, ze zmiany sa w LUT karty sie nie przeskoczy, jesli
    > monitor nie daje dostepu do sprzetowego LUT...

    Przeskoczyć nie przeskoczy, ale można najpierw monitor wyregulować,
    przez co korekcja na karcie będzie wielokrotnie mniejsza.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!