  • 1. Data: 2010-12-16 11:04:29
    Temat: Dysk uszkodzony mechanicznie - gdzie odzyskac dane w Wawie?
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    Witam

    Dziś z rana spotkał mnie mega pechowy disaster - dysk z dość ważnymi
    dla mnie danymi, który dosłownie chwilowo nie miał kopii, zaliczył ok.
    metrowy lot w obudowie USB. O ile nie rozłączył się w czasie zbliżania
    do matki ziemi (w nerwach nie spojrzałem), to był pod prądem, ale nie
    pracował (komp uśpiony), więc głowica powinna być zaparkowana. W każdym
    razie efekt jest taki, że dysk nie startuje - jest zimny i martwy (aby
    wyeliminować kwestię padu obudowy sprawdzałem go w dwóch kompach).
    Gdzie (najchętniej) w Wawie znajdę jakąś dobrą firmę, która byłaby w
    stanie sobie poradzić z odzyskaniem danych?
    Utrudnieniem nr jeden jest fakt, że jest to dość mało popularny Seagate
    Barracuda ES 400 GB. Utrudnieniem nr dwa jest fakt, że format partycji
    (2, z czego ważna jest jedna), to HFS+ (bodaj journaled).

    de Fresz

  • 2. Data: 2010-12-16 12:30:44
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-12-16 12:04, de Fresz pisze:
    > Dziś z rana spotkał mnie mega pechowy disaster - dysk z dość ważnymi
    > dla mnie danymi, który dosłownie chwilowo nie miał kopii,
    Skoro nie miał dosłownie chwilowo kopii, to przywróć poprzednią, a
    zmiany od tej poprzedniej będziesz niestety musiał odtworzyć. Chyba za
    dużo tych zmian nie można było wprowadzić przez chwilę? :->

    Maciek

  • 3. Data: 2010-12-16 12:33:13
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-12-16 13:30:44 +0100, Maciek <m...@n...pl> said:

    > Skoro nie miał dosłownie chwilowo kopii, to przywróć poprzednią, a
    > zmiany od tej poprzedniej będziesz niestety musiał odtworzyć. Chyba za
    > dużo tych zmian nie można było wprowadzić przez chwilę? :->

    W ogóle nie było zmian w tym czasie. Jednak przywracanie kopii ze
    sformatowanego dysku może być lekko kłopotliwe...

    de Fresz

  • 4. Data: 2010-12-16 12:43:48
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 16 Dec 2010 13:33:13 +0100, de Fresz <d...@N...pl>
    wrote:

    >W ogóle nie było zmian w tym czasie. Jednak przywracanie kopii ze
    >sformatowanego dysku może być lekko kłopotliwe...
    Jeżeli go sformatowałeś ,,po bożemu'' = bez dokładnego wymazywania i
    nie było na nim nic zapisane, to masz o wiele większe szanse odzyskać
    dane w domu samemu niż firma odzyskująca dane. I o wiele taniej.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 5. Data: 2010-12-16 13:07:33
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    de Fresz nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
    > Utrudnieniem nr jeden jest fakt, że jest to dość mało popularny Seagate
    > Barracuda ES 400 GB. Utrudnieniem nr dwa jest fakt, że format partycji (2,
    > z czego ważna jest jedna), to HFS+ (bodaj journaled).

    IMHO jest duża szansa, ze padła elektronika. Poszukaj może innego
    egzemplarza z tym samym firmware, powinna zadziałać podmiana elektroniki.
    Przem

  • 6. Data: 2010-12-16 13:51:25
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-12-16 13:43:48 +0100, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> said:

    > Jeżeli go sformatowałeś ,,po bożemu'' = bez dokładnego wymazywania i
    > nie było na nim nic zapisane, to masz o wiele większe szanse odzyskać
    > dane w domu samemu niż firma odzyskująca dane. I o wiele taniej.

    Nie, nie ma na to szansy, że tak mogłoby być łatwiej doskonale wiem. To
    w sumie bez znaczenia dla tego wątku, ale aby ukrócić dalsze spekulacje
    napiszę wyraźniej: dysk który uległ uszkodzeniu, to bakap. W tzw.
    międzyczasie miało miejsce przemodelowanie struktury magazynu - format,
    instalacja od nowa systemu, etc. Na swoje nieszczęścue nie jestem
    paranoikiem i nie trzymam danych w 3 czy 5 miejscach, założyłem że
    przez te kilka dni im na jednym dysku nic sie nie stanie. Ino pewien
    psotliwy bachor wlazł sobie tam, gdzie nigdy wcześniej nie wchodził, a
    dysk stał mu na drodze do dalszej eksploracji biurka taty, który na 3
    minuty spuścił go z oczu.

    de Fresz

  • 7. Data: 2010-12-16 14:03:35
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > wcześniej nie wchodził, a dysk stał mu na drodze do dalszej eksploracji biurka
    > taty, który na 3 minuty spuścił go z oczu.

    Potrąć gówniarzowi z kieszonkowego ;)

    A na poważniej... zależy ile chesz przeznaczyć na odzyskanie danych.
    Ja, jak dziecko zrzuciło żonie działający notebook ze stołu,
    zaszałałem i wysłałem dysk do Katowic (OnTrack chyba czy jakoś)...
    ... ponoć jedno z lepszych labów - i co ? i nic sensowengo nie
    byli w stanie odzyskać. Fakt że to była wówczas jakaś promocja
    zdaje się za 1000zł zamiast normalnej ceny około 4000-6000zł -
    - może na tym polegała, że jak nie da się szybko/tanio odzyskać,
    to piszemy klientowi że się nie da i już.

    W każdym razie powodzenia Ci życzę - i opisz później czy udało się odzyskać
    i za jaką kwotę ! :)

    No i napisz coś więcej o tym dysku - czy w ogóle zgłasza się w jakikowliek
    sposób (jest wykrywany przez BIOS, programy do testowania dysków czy
    kompletnie martwy)

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 8. Data: 2010-12-16 14:03:42
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 16 Dec 2010 14:51:25 +0100, de Fresz <d...@N...pl>
    wrote:

> [...]
    >międzyczasie miało miejsce przemodelowanie struktury magazynu - format,
    >instalacja od nowa systemu, etc. Na swoje nieszczęścue nie jestem
    He, he, ale masz przynajmniej na kogo zwalić. Ja robiłem porządki i
    jednego dnia przegrałem wszystko to co następnego dnia miało być
    porządkowane i nagrane na płyty DVD-RAM na drugi dysk, a pierwszy
    wyczyściłem. Tylko skąd mogłem przypuszczać, że dysk z danymi
    następnego dnia nie wstanie ... Pomiajając różne stare materiały
    straciłem około miesiąca pracy.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 9. Data: 2010-12-16 14:31:13
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-12-16 15:03:35 +0100, "Aleksander" <f...@f...fake> said:

    > Potrąć gówniarzowi z kieszonkowego ;)

    Na razie nie ma z czego, bo nie dostaje (1,5 roku). I jak patrze na
    ceny odzyskiwania danych, nie prędko się to zmieni, nie przez
    najbliższe 10 lat... ;-)

> [...]
    > zaszałałem i wysłałem dysk do Katowic (OnTrack chyba czy jakoś)...
    > ... ponoć jedno z lepszych labów - i co ? i nic sensowengo nie

    Ponoć, jak już się dowiedziałem, 2,5" są znacznie gorsze do
    odzyskiwania danych w takich sytuacjach (czyli nie jakaś zgubiona
    tablica partycji itp.), 3,5" znacznie lepiej rokuje. No i ten nie
    pracował (zapis/odczyt/wyszukiwanie) w czasie upadku.

    > W każdym razie powodzenia Ci życzę - i opisz później czy udało się odzyskać
    > i za jaką kwotę ! :)

    Na razie polecono mi tych: www.recovery.pl ceny nie napwają optymizmem
    - elektronika: _od_ 300 zł, mechaniczne: _od_ 1500 zł... 8-O

    > No i napisz coś więcej o tym dysku - czy w ogóle zgłasza się w jakikowliek
    > sposób (jest wykrywany przez BIOS, programy do testowania dysków czy
    > kompletnie martwy)

    W ogóle nie startują talerze, więc i w żadnym sofcie się nie pojawia.

    de Fresz

  • 10. Data: 2010-12-16 14:32:55
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-12-16 14:07:33 +0100, "Przemek" <r...@o...pl> said:

    > de Fresz nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
    >
    > IMHO jest duża szansa, ze padła elektronika. Poszukaj może innego
    > egzemplarza z tym samym firmware, powinna zadziałać podmiana
    > elektroniki.

    Jako że z tego co wiem, przy takich awariach jest generalnie jedno
    podejście i nietrafione dłubanie może się skończyć martwotą pernamentną
    (o czym przekonało się paru znanych mi ajtiajów), szczerze mówiąc wolę
    chyba sam nie próbować.

    de Fresz